Carlsbergs 40 kroners-øl
Fra : Tommy Nielsen

Dato : 14-02-05 13:34

Hej NG

40 kroner er forholdsvis meget for en øl, synes jeg. Det er ikke desto
mindre hvad carlsberg tager for deres 0,7 liters ale m.v. i de store
supermarkeder. Er der noget ved produktionsmetoden ved den serie af øl, der
gør, at de bliver så dyre?

MVH

Tommy

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-02-05 13:56

"Tommy Nielsen" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:42109a9b$0$267$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> [...]
> mindre hvad carlsberg tager for deres 0,7 liters ale m.v. i de store
> supermarkeder. Er der noget ved produktionsmetoden ved den serie af

Både ja og nej. Øllene bliver angiveligt brygget i meget begrænsede mængder
og sælges kun fra et begrænset antal forhandlere. Desuden benyttes
overgøæring, der er en noget dyrere produktionsmetode. Jeg har nu mere
Carlsberg mistænkt for at udnytte, at vi danskere råber på godt,
danskproduceret øl, så Semper Ardens-serien skal nok tale til øl-snobben i
os.

Carlsberg har garanteret vurderet, at de kan tjene flere penge på at sælge
få Semper Ardens til en horribel pris, i stedet for at skrotte produktionen
af alt deres skodøl og så holde sig til at lave kvalitetsøl, der er til at
betale. Jeg vil tro, Carlsberg kunne sælge Semper Ardens-øl for under 20
kroner flasken, hvis de havde interesse i, at flere skulle lære det gode øl
at kende. Deres marketingsafdeling har garanteret vurderet, det ikke kan
betale sig, men nu har Carlsberg jo ikke just ry for at være længst fremme i
skoene, når de vurderer markedet og efterspørgslen.

Så længe vi har det urimelige pantsystem i Danmark, skal Carlsberg bare
matche de høje priser på udenlandsk kvalitetsøl, der sjovt nok også koster
lige omkring 40 kroner for 70-75 cl. Carlsberg har store interesser i at
bibeholde dette pantsystem, da det favoriserer monopolet ud over alle
grænser.

Det er mit håb, at de tyske grænsebutikker snart begynder at føre godt tysk
og belgisk øl, så vi kan tanke op syd for grænsen, og på den måde vise
regering og Carlsberg, at tiderne er til lidt nytænkning. Som det er nu, kan
man kun købe billig, dansk skodøl samt enkelte gode tyske mærker (herunder
Erdinger Weissbier, som jeg personligt sætter meget stor pris på) i
grænsebutikkerne. Jeg må derfor betale mine øl i dyre domme i ISO og Føtex,
og så ellers fylde bilen faretruende op, når jeg engang imellem kører
igennem Belgien

Må jeg afslutningsvis slå et stort slag for Bryggeriet Vestfyen, der er
begyndt at producere fremragende, overgærede øl, som de sælger til yderst
rimelige priser i Aldi. Dét er vejen frem. Derudover er Vestfyens skodøl
(læs=pilsner) fuldt ud på højde med det, Carlsberg producerer, så køb alt
jeres dagligdagsøl i Aldi, hvis I har mulighed for det. Lad os give Vestfyen
incitament til at fortsætte de gode takter.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/09/05)

Fra : Fatter Brik

Dato : 14-02-05 14:18

> [...]
> mindre hvad carlsberg tager for deres 0,7 liters ale m.v. i de store
> supermarkeder. Er der noget ved produktionsmetoden ved den serie af øl,

Umiddelbart vil jeg tro at øllene koster hvad de koster fordi Carlsberg kan
få forbrugeren til at betale den pris....

anyway, så ser jeg fra tid til anden Semper Ardens på tilbud i Metro til en
væsentlig lavere pris...dem køber jeg så, for det er god øl i den serie.....

:)

Fra : ASKF

Dato : 14-02-05 17:52

Fatter Brik ytrede sig i <4210a4eb$0$235$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>
med dette:

> [...]
>væsentlig lavere pris...dem køber jeg så, for det er god øl i den serie.....

Tja, jeg har smagt nogle få i serien og er blevet skuffet alle gange.

Min skuffelse skyldes nok at jeg havde forventet en langt bedre øl til
den pris, mere end at jeg synes øllen var dårlig.

Den 19/3 er der 2 øl fra Semper Arden serien på pogrammet til en
ølsmagning DØE afholder i Aalborg, så det kan være jeg ændrer mening til
den tid. De 3 Willemoes er også med, så Vestfyn er også repræsenteret,
selvom jeg nok hellere havde set at de tog dem fra Aldi (tror jeg vil
foreslå en ølsmagning med Willemoes, Vestfyn Ale + Stout og Ale No. 16,
så folk kan sammenligne mere direkte).
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-02-05 17:57

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse

> De 3 Willemoes er også med, så Vestfyn er også
> repræsenteret, selvom jeg nok hellere havde set at de tog dem fra
> Aldi

De to Willemoes er identiske med Aldis udgaver. Som Carlsberg Semper Ardens
er Willemoes blot Vestfyens/Coops måde at presse lidt flere penge ud af
godtroende forbrugere, der tror, de får noget særligt, fordi det er dyrere
og i en flottere flaske end nede i Aldi.

> (tror jeg vil foreslå en ølsmagning med Willemoes, Vestfyn Ale +
> Stout og Ale No. 16, så folk kan sammenligne mere direkte).

Ha! Jeg vil æde min gamle hat på, at ingen kan smage forskel på Willemoes
Ale, Vestfyen Ale og Ale No. 16. Hvis du får arrangeret denne test, må du
meget gerne melde tilbage...

Fra : Håkon Paulsen

Dato : 15-02-05 22:05

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

>De to Willemoes er identiske med
>Aldis udgaver.

Er du 100% sikker på at det er det samme produkt?

Smagte Aldi-stouten for ikke så længe siden, og den smagte mere af
nisseøl end af stout - synes jeg. Ingen nosser whatsoever.

Identisk med Willemoes eller ej, så rejser det måske spørgsmålet
om hvorvidt det kan lade sig gøre at lave en discount/luksus-øl
som lever op til begge disse etiketter?

/Håkon