National treasure - tekstbøf
Fra : Rune Zedeler

Dato : 15-02-05 01:30

Et sted bliver frihedserklæringen oversat med "kortet"...?

Ja, der er nogen, der leder efter et kort på bagsiden af den, men
vedkommende, der siger den pågældende sætning, ved det ikke

(Bare fordi en film er dårlig behøver man jo ikke at sjuske med
oversættelsen)

-Rune

Fra : Maria de Francis

Dato : 15-02-05 09:44

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Et sted bliver frihedserklæringen oversat med "kortet"...?
>
> Ja, der er nogen, der leder efter et kort på bagsiden af den, men
> vedkommende, der siger den pågældende sætning, ved det ikke

Nej på det sted er det en bøf. Og det er iøvrigt svært at abstrahere fra
underteksterne i bio. Det er en fordel ved DVD-udgaverne, at de kan vælges
fra.

> (Bare fordi en film er dårlig behøver man jo ikke at sjuske med
> oversættelsen)

Og så synes jeg ikke det er en dårlig film. Jeg følte mig vældig underholdt,
og det lød som om mange i salen havde det på samme måde.
3-4 (det må vel være 3½ - eller vi runder op ud af 6 vil jeg tildele
den, så det er ikke en dårlig film imho. Kun få film får mig helt op at
ringe, men det betyder ikke at de mange andre film jeg ser er dårlige, bare
anderledes underholdende. Cage gør sig godt som eventyrer.
Jeg kunne godtnok ikke lade være med at hviske "Boromir" til kæresten, der
var med i bio, da Sean Bean tonede fram, men LOTR sidder også godt forankret
endnu. Måske kunne jeg have ønsket ham i heltedrollen, bare til en
afveksling. Jeg synes tit han har skurkerollerne, men det har vist være oppe
at vende før.

Historien i "National Treasure" er god og lidt i pagt med trenden om
skjulte tegn a la Da Vinci mysteriet, som jeg håber er endnu bedre.

Mvh Maria

--
I am kind of paranoiac in reverse.
I suspect people of plotting to make me happy.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 15-02-05 14:01

Maria de Francis skrev:

> Og så synes jeg ikke det er en dårlig film. Jeg følte mig vældig underholdt,
> og det lød som om mange i salen havde det på samme måde.

Ja, den var da ufrivilligt komisk på sine steder.

(Små bitte spoilers)

Jeg grinte ret højt da hovedpersonen, mr. Gates, proklamerede, at der i
akademiske kredse ikke var respekt om hans efternavn.
Det var også ret sjovt da de superakademiske hovedpersoner ikke kunne
regne den med sommertiden ud.
Og så selvfølgelig amerikanernes sygelige respekt for deres
uafhængighedserklæring

Den kan for min skyld godt snige sig op på 2/6.

Hilsen Rune

Fra : Maria de Francis

Dato : 15-02-05 23:53

> Ja, den var da ufrivilligt komisk på sine steder.
>
> (Små bitte spoilers)

Jeg ved ikke om den var ufrivillig komisk, jeg tror selv det var nøje
gennemtænkt de fleste steder. Men ok, du skriver på sine steder.

> Og så selvfølgelig amerikanernes sygelige respekt for deres
> uafhængighedserklæring

Ja, men den er sq nok hverken mere eller mindre sygelig end andre nationers
respekt for tilsvarende "nationale klenodier".
Men ellers er en af grundene nok, at Amerika er forholdsvis historieløs,
sammenlignet med fx det meste af verden. Før Amerika blev invaderet af
indvandrere var der kun land og de forskellige oprindelige folk og deres
historie.

> Den kan for min skyld godt snige sig op på 2/6.

Det er så 1½ mindre end mig Men i mine øjne er en dårlig film nede på
0-1 ud af 6 (og så kan man ikke give mindre end 1 på biozonen)

Mvh Maria

Fra : Rune Zedeler

Dato : 16-02-05 00:04

Maria de Francis skrev:

> Det er så 1½ mindre end mig Men i mine øjne er en dårlig film nede på
> 0-1 ud af 6 (og så kan man ikke give mindre end 1 på biozonen)

Karakterer går imho fra 1 til 6.
For mig er 0 en form for "unrated" der bruges til at markere, at man
ikke har set filmen endnu - eller bare at man endnu ikke har bestemt en
karakter.
Sådan virker det på information, og det synes jeg er fint og intuitivt:
http://www.information.dk/ - tryk på "film" i højre side.

-Rune

Fra : Rune Zedeler

Dato : 16-02-05 00:05

Rune Zedeler skrev:

> tryk på "film" i højre side.

Bah. Venstre.

-Rune

Fra : Maria de Francis

Dato : 16-02-05 00:16

> Bah. Venstre.

LOL
Og den overså jeg, ligesom din "frihedserklæring". Der ellers fik fed
response.

Men ja, og det er også de bedømmelseskriterier der gælder mange andre
steder. Jeg har bare været ude for film, der var så lousy, at ikke engang 1
var bundkarakter nok.

Mvh Maria

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 15-02-05 20:10

On Tue, 15 Feb 2005 01:29:32 +0100, Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk>
wrote:

>Et sted bliver frihedserklæringen oversat med "kortet"...?

Og et sted (her) bliver "The declaration of independence" oversat med
"frihedserklæringen".

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jake

Dato : 15-02-05 21:31

Haha, good call!

- Jake

Fra : Rune Zedeler

Dato : 15-02-05 23:10

Niels Søndergaard skrev:

> Og et sted (her) bliver "The declaration of independence" oversat med
> "frihedserklæringen".

#¤%/()#¤&%/()#¤&%

- det er da bedre end "kortet". :-/

-Rune (med røde ører)

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 15-02-05 23:33

> Og et sted (her) bliver "The declaration of independence" oversat med
> "frihedserklæringen".

Nu er amerikanerne ret glade for ordet freedom, så det er måske dér
oversætteren er lidt for hurtig. Meeen independence bør ikke, heller ikke
hvis det går stærkt, blive til frihed.

Jeg troede, det var de rutinerede oversættere, der fik biograffilmene. Ham
her virker lidt våd bag ørerne.

Mark

Fra : Rune Zedeler

Dato : 15-02-05 23:36

Mark Thomas Gazel skrev:

> Nu er amerikanerne ret glade for ordet freedom, så det er måske dér
> oversætteren er lidt for hurtig.

HEY!
Der er forskel på at forfatte et usenetindlæg og at tekste en biograffilm.

> Ham her virker lidt våd bag ørerne.

SÅ!

-Rune (meget stødt - selvom jeg godt ved at du misforstod Niels' indlæg)

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 15-02-05 23:55

> [...]
> biograffilm.
>
> SÅ!
>
> -Rune (meget stødt - selvom jeg godt ved at du misforstod Niels'

Ja, det gjorde jeg. Jeg opdagede det selv lige efter og annulerede det, men
det virkede åbenbart ikke.

Mark

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 16-02-05 08:25

On Tue, 15 Feb 2005 23:32:55 +0100, "Mark Thomas Gazel"
<markgazel@hotmail.com> wrote:

>Jeg troede, det var de rutinerede oversættere, der fik biograffilmene. Ham
>her virker lidt våd bag ørerne.

Det er Lasse Schmidt, som er en af de bedre. Men som skrevet står, er
de eneste, der ikke laver fejl, dem, der ikke laver *noget*.

I øvrigt er en film som National Treasure, som er fyldt med ordspil og
-gåder, nok en af de sværeste opgaver, man overhovedet kan komme på.
Jeg formoder, det er klaret til UG, når ingen klager over lige det
(jeg har ikke selv selt filmen med tekster på).

Mvh
Niels Søndergaard