Nordkraft
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 13-02-05 13:56

En fed bog ser ud til at blive en fed film:

http://www.nordkraftfilmen.dk/

Figurerne ser i hvert overbevisende ud.

Mark

Fra : Marianne Agger

Dato : 13-02-05 18:56

Ja, jeg glæder mig også helt vildt! Jeg tror, den er sej!

Marianne.

Fra : Lenton

Dato : 13-02-05 20:24

Mark Thomas Gazel wrote:
> En fed bog ser ud til at blive en fed film:
>
> http://www.nordkraftfilmen.dk/
>
> Figurerne ser i hvert overbevisende ud.

Jeg kender slet ikke bogen, men så et indslag i Nyhederne for mange
måneder siden... Det lignede _meget_ Requiem for a Dream.

Fra : /Ole

Dato : 13-02-05 21:21

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> En fed bog ser ud til at blive en fed film:

> [...]

Jeg glæder mig også meget...
Aalborg (den gamle havneluder) er ved at blive sat på modefænomenernes
landkort. Aalborg er ved at blive in... Først med Niarns "Dobbelt A" og nu
har de 'verdensberømte' danske film også fundet byen. Det sørgelige er så,
at både musikken og filmen fremstiller byen som en narkobefængt volds by...
Den rummer trods alt noget mere end denne underverden... men på mode er den
da...

/Ole

Fra : Morten Nielsen

Dato : 14-02-05 10:53

"/Ole" <skjodtREMOVETHIS@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> har de 'verdensberømte' danske film også fundet byen. Det sørgelige er så,
> at både musikken og filmen fremstiller byen som en narkobefængt volds

Ja, Aab fans!

*humor*

Fra : Alberich

Dato : 14-02-05 13:27

/Ole wrote:
> [...]
> at både musikken og filmen fremstiller byen som en narkobefængt volds by...

Se det på den lyse side... Der skal både rappere og film til at stemple
Aalborg på den måde.
Anders Matthesen brugte ikke meget mere end et år på, ene mand, at få
givet Albertslund samme stempel.

Men Albertslund er selvfølgelig heller ikke lige så stor som Aalborg så
det er nok derfor det tager længere tid med den nordjyske hovedstad

Fra : John Sahl

Dato : 13-02-05 22:03

Mark Thomas Gazel wrote:
> En fed bog ser ud til at blive en fed film:

Jeg glæder mig også, tror jeg vil læse bogen en gang til inden da.

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Søren Kongstad

Dato : 16-02-05 12:26

Min kone har set filmen for nylig til en forpremiere, og var meget
begejstret (dog et par bebrejdelser omkring nogen afvigelser fra bogen som
hun mente var unødvendige).

Hun har læst bogen og var ret glad for den, men hun så filmen sammen med en
veninde som ikke havde læst bogen, og også veninden var glad for filmen.

Jeg husker ikke lige hele anmeldesen jeg fik - men for interesserede så
skriver jeg nedenfor en af kritikpunktern

/Søren

****** SPOILER NEDENFOR *******

(Spoiler space)

****** SPOILER NEDENFOR *******

(spoiler space)

******* SPOILER ******

I Bogen nægter sømanden at lave et job for sin gamle bekendte, og får en
gang tæv som tak. I filmen henter han noget speed, men i stedet for at give
det videre smider han det væk. Da den bekendte har lånt penge fra lånehajen
forsvinder han meget belejligt fra byen efter denne sceance.

(Jeg husker ikke lige navnene på personerne)

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 16-02-05 13:11

"Søren Kongstad" <kongstad@kongstad.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> lånehajen
> forsvinder han meget belejligt fra byen efter denne sceance.
>
> (Jeg husker ikke lige navnene på personerne)

Ja det synes jeg også umidddelbart virker som en méget dum ændring. Især
fordi at sømanden (hed han ikke Allan) i bogen er en person man meget hurtig
fatter sympati for. Denne handling han her gør, virker altså ikke lige så
sympatisk som at han modtager de tæsk han ved kommer, og forlader
miljøet....

Mvh. Brian

Fra : ASKF

Dato : 17-02-05 07:39

Søren Kongstad ytrede sig i <37gotsF5d4em7U1@individual.net> med dette:

> [...]
>
>Jeg husker ikke lige hele anmeldesen jeg fik - men for interesserede så
>skriver jeg nedenfor en af kritikpunktern

Jeg har mange gange fået anbefalet bogen (bla. fordi jeg bor i Aalborg)
og havde også planlagt at læse den inden jeg ville se filmen. Nu er jeg
dog kommet i tvivl (har ikke læst din spoiler), for jeg irriteres let
over for store afvigelser[1], især hvis de ændrer noget ved historien.

Hvad vil din kones anbefaling være?

[1] Jeg plejede f.eks. at genlæse Ringendes Herre med 2-3 års mellemrum,
men valgte bevidst ikke at gøre det efter at jeg hørte om PJs kommende
filmatisering, netop for at undgå for megen irritation over alle de
udeladte detaljer og ændringer i historien som det tidligt rygtes ville
komme - desværre var det ikke nok, jeg kunne nyde filmene, men var
alligevel noget skuffet.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : ML-78

Dato : 17-02-05 09:14

ASKF skrev:

> [...]
ville
> komme - desværre var det ikke nok, jeg kunne nyde filmene, men var

Sådan er det altid. Lad være med at læse bogen (kort tid) før man ser
filmen.

ML-78

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 17-02-05 09:26

ML-78 wrote:

> Sådan er det altid. Lad være med at læse bogen (kort tid) før man ser
> filmen.

Du må nok også hellere lade være med at bo i Aalborg. Ellers bliver du
nok bare irriteret over at ikke alle gadenavnene/locations er korrekte.

Mikkel

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 19-02-05 05:02

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:

> Du må nok også hellere lade være med at bo i Aalborg. Ellers bliver du nok
> bare irriteret over at ikke alle gadenavnene/locations er korrekte.

Mest af alt bliver man nok irriteret over dialekterne i filmen. Hvis man
talte sådan i Gaden, fik man hurtigt no'en på gummarn!

--
Mvh. Peter

Fra : -V-

Dato : 19-02-05 09:07

Peter Bjerre Rosa wrote:
> Mest af alt bliver man nok irriteret over dialekterne i filmen. Hvis
> man talte sådan i Gaden, fik man hurtigt no'en på gummarn!

Exactly hvorfor jeg aldrig kommer til at flytte til Jydeland.

Næh, giv mig Nørrebronx any day. Her risikerer man aldrig at blive udsat for
noget.

-V-

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 19-02-05 09:43

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Mest af alt bliver man nok irriteret over dialekterne i filmen. Hvis
> man talte sådan i Gaden, fik man hurtigt no'en på gummarn!

Åh nej! 'havnere, der imiterer jyder, altså... De ka få'n lam-mer!

Instruktør og producent synes endda at vi skal være glade for, at filmen
overhovedet er blevet optaget i Aalborg, med de ekstra omkostninger til
følge. Fly fra København til Aalborg er f.eks. ikke billigt .-)

Jeg giver nu filmen en chance alligevel. Synes det er dejligt
forfriskende at instruktøren har valgt ukendte og mindre kendte
skuespillere til denne film.

Forhåbentligt bliver filmen lige så forfriskende at se som bogen var at
læse.

Mikkel

Fra : ML-78

Dato : 19-02-05 10:03

> [...]

til
> følge. Fly fra København til Aalborg er f.eks. ikke billigt .-)

Indendørs-scenerne, eller i hvert fald nogle af dem, er optaget i
København for at holde udgifterne nede, men det var vist heller ikke
noget de var glade for. I hvert fald siger kameramand Jørgen Johansson i
Mifune #8: "Vi følte, at vi snød, fordi vi var i København, tæt på hvor
vi boede. Det var meget forstyrrende. Modsat, da vi var oppe i Ålborg,
var det koldt, og vi boede på et hotel og var sammen som hold hele
døgnet. Det gav altså virkelig noget.".

Mht. dialekterne troede jeg man havde fundet "jysk-talende"
skuespillere?

> [...]
> skuespillere til denne film.
>
> Forhåbentligt bliver filmen lige så forfriskende at se som bogen var

Jeg glæder mig også til at se den. Og læse bogen *bagefter*

ML-78

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 19-02-05 10:10

ML-78 wrote:

> [...]
> da vi var oppe i Ålborg, var det koldt, og vi boede på et hotel og
> var sammen som hold hele døgnet. Det gav altså virkelig noget.".

Interessant, det lyder forståeligt.

> Mht. dialekterne troede jeg man havde fundet "jysk-talende"
> skuespillere?

Jeg har også læst at man har gjort sig umage med dialekten. Men
københavnere må lære at der ikke findes én dialekt som hedder jysk! Det
lyder bare så dumt, når en der skal forestille at være nordjyde taler
århusiansk eller sønderjysk eller vestjysk... eller endnu værre:
teater-jysk, som vi har set det i mange danske tv-serier. En af de få,
der slipper af sted med det, er Anne-Louise Hassing (som f.eks. i
Krøniken). Prøv bare at sammenligne med Drengene fra Angora. Deres
dialekter er troværdige fordi de er... ægte.

Suits yourself

Mikkel

Fra : Søren Kongstad

Dato : 18-02-05 11:47

> [...]
> dog kommet i tvivl (har ikke læst din spoiler), for jeg irriteres let
> over for store afvigelser[1], især hvis de ændrer noget ved historien.

Jeg skal prøve og spørge hende ;)

Men umiddelbart ville mit råd være - se filmen og læs bogen bagefter - det
gælder vist generelt!

/Søren

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 18-02-05 16:57

> Jeg skal prøve og spørge hende ;)
>
> Men umiddelbart ville mit råd være - se filmen og læs bogen bagefter
> - det gælder vist generelt!

Ikke for mig.

Hellere blive skuffet over filmudgaven end originalen.

Mark

Fra : ML-78

Dato : 18-02-05 17:26

Mark Thomas Gazel skrev:

> Ikke for mig.
>
> Hellere blive skuffet over filmudgaven end originalen.

Nu er det bare ret sjældent at man skuffes over bogen fordi man har set
filmen. Det modsatte gør sig derimod ofte gældende idet filmmediets mere
kompakte form gør, at mange af de detaljer man har i frisk erindring fra
bogen er blevet udeladt.

ML-78

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 19-02-05 09:46

ML-78 wrote:

> [...]
> filmmediets mere kompakte form gør, at mange af de detaljer man har i
> frisk erindring fra bogen er blevet udeladt.

Jeg er glad for at jeg ikke havde set filmen da jeg læste bogen. Det
gjorde det til en meget intens og frisk oplevelse at læse bogen med dens
detaljerede beskrivelser af livet i lejligheden og personernes
dagligliv.

Når man har set filmen bliver det svært at nyde de beskrivelser på samme
måde, tror jeg.

Derimod synes jeg det er nemmere at abstrahere fra bogen, når jeg ser en
film.

Mikkel

Fra : John Sahl

Dato : 09-03-05 00:37

Mark Thomas Gazel wrote:
> En fed bog ser ud til at blive en fed film:
>
> http://www.nordkraftfilmen.dk/
>
> Figurerne ser i hvert overbevisende ud.

Jeg kan da så berette at filmen til fulde indfriede mine forventninger.

Kan kun anbefales..

--
John Sahl, www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!