De bedste tyske film
Fra : ML-78

Dato : 03-02-05 22:53

I gruppen er der tidligere blevet diskuteret lister med de 100 bedste
amerikanske film, og med diskussionerne om tyske film kunne det måske
være interessant at se en lignende liste sammensat af Kinemathekverbund
på baggrund af afstemninger blandt godt 300
filmhistorikere, -kritikere, -skabere og andre.

Listen ser ud som følger. Tallet efter årstallet angiver antal stemmer.

1. M Fritz Lang 1931 306
2. DAS CABINET DES DR. CALIGARI Robert Wiene 1920 292
3. BERLIN . D. SINFONIE D . GROSSTADT Walther Ruttmann 1927 290
4. NOSFERATU F. W. Murnau 1922 287
5. MENSCHEN AM SONNTAG Robert Siodmak 1930 285
6. DIE MÖRDER SIND UNTER UNS Wolfgang Staudte 1946 280
7. DER BLAUE ENGEL Josef von Sternberg 1930 278
8. METROPOLIS Fritz Lang 1927 273
9. DIE FREUDLOSE GASSE G. W. Pabst 1925 264
10. DER UNTERTAN Wolfgang Staudte 1951 262
11. KUHLE WAMPE Slatan Dudow 1932 260
12. DER STUDENT VON PRAG Stellan Rye 1913 256
13. DIE BRUCKE Bernhard Wicki 1959 254
14. ABSCHIED VON GESTERN Alexander Kluge 1966 251
15. MUTTER KRAUSENS FAHRT INS GLÜCK Phil Jutzi 1929 246
16. D. GOLEM, WIE ER IN DIE WELT KAM Wegener/Boese 1920 239
17. DR. MABUSE, DER SPIELER (2 Teile) Fritz Lang 1922 233
18. UNTER DEN BRÜCKEN Helmut Kaütner 1945 230
19. DIE NIBELUNGEN Fritz Lang 1924 228
20. DER LETZTE MANN F. W. Murnau 1924 228
21. DER MÜDE TOD Fritz Lang 1921 227
22. LIEBELEI Max Ophüls 1933 227
23. SPUR DER STEINE Frank Beyer 1966 224
24. WINTERGARTENPROGRAMM Max Skladanowsky 1895 219
25. LOLA MONTEZ Max Ophüls 1955 216
26. FAUST. EINE DEUTSCHE VOLKSSAGE F. W. Murnau 1926 214
27. HEIMAT. EINE CHRONIKIN 11 TEILEN Edgar Reitz 1984 211
28. DEUTSCHLAND IM HERBST Alexander Kluge u.a. 1978 209
29. MADAME DUBARRY Ernst Lubitsch 1919 206
30. BERLIN -ALEXANDERPLATZ Phil Jutzi 1931 205
31. DIE EHE DER MARIA BRAUN R. W. Fassbinder 1979 204
32. . MÜNCHHAUSEN Josef von Baky 1943 200
33. DIE BUCHSE DER PANDORA G. W. Pabst 1929 198
34. DIE BLECHTROMMEL Volker Schlondorff 1979 197
35. DAS TESTAMENT DES DR. MABUSE Fritz Lang 1933 196
36. IM LAUF DER ZEIT Wim Wenders 1976 194
37. TRIUMPH DES WILLENS Leni Riefenstahl 1935 191
38. DER JUNGE TÖRLESS Volker Schlöndorff 1966 186
39. KATZELMACHER R. W. Fassbinder 1969 186
40. GROSSE FREIHEIT NR. 7 Helmut Kaütner 1944 183
41. ROTATION Wolfgang Staudte 1949 183
42. WIR WUNDERKINDER KurtHoffmann 1958 182
43. DAS WACHSFIGURENKABINETT Paul Leni 1924 180
44. MADCHEN IN UNIFORM Leontine Sagan 1931 179
45. VARIETÉ E.A. Dupont 1925 177
46. ROSEN FUR DEN STMTSANWALT Wolfgang Staudte 1959 175
47. ALICE IN DEN STÄDTEN Wim Wenders 1974 174
48. DIE HALBSTARKEN Georg Tressler 1956 173
49. D. VERL. EHRE D. KATHARINA BLUM Schlondorff/v.Trotta 1975 173
50. WESTFRONT 1918 G. W. Pabst 1930 169
51. DIE 3-GROSCHEN-OPER G. W. Pabst 1931 168
52. SOLO SUNNY Konrad Wolf 1979 166
53. ANGST ESSEN SEELE AUF R. W. Fassbinder 1974 165
54. DER VERLORENE Peter Lorre 1951 163
55. DIE DREI VON DER TANKSTELLE Wilhelm Thiele 1930 160
56. IN JENEN TAGEN Helmut Kaütner 1947 160
57. OLYMPIA (2 Teile) Leni Riefenstahl 1938 157
58. JUD SUSS Veit Harlan 1940 156
59. DER GETEILTE HIMMEL Konrad Wolf 1964 155
60. HIMMEL ÜBER BERLIN Wim Wenders 1987 153
61. NICHT VERSÖHNT Jean-Marie Straub 1965 151
62. VAMPYR Carl Theodor Dreyer 1932 150
63. TAGEBUCH EINER VERLORENEN G. W. Pabst 1929 149
64. DER PROZESS (3 Teile) Eberhard Fechner 1984 148
65. HÄNDLER DER VIER JAHRESZEITEN R. W. Fassbinder 1972 147
66. ROMANZE IN MOLL Helmut Kaütner 1943 146
67 EHE IM SCHATTEN Kurt Maetzig 1947 146
68. D. LEGENDE VON PAUL UND PAULA HeinerCarow 1973 146
69. CHRONIK D. ANNA MAGDALENA BACH Jean-Marie Straub 1968 145
70. AGUIRRE, DER ZORN GOTTES WernerHerzog 1972 145
71. ICH WAR NEUNZEHN Konrad Wolf 1968 144
72. D. ABENTEUER D. PRINZEN ACHMED Lotte Reiniger 1926 143
73. STERNE Konrad Wolf 1959 143
74. DIE BLEIERNE ZEIT Margarethe von Trotta 1981 141
75. DIE STRASSE Karl Grune 1923 139
76. DEUTSCHLAND IM JAHRE NULL Roberto Rossellini 1948 80
77. KAMERADSCHAFT G. W. Pabst 1931 76
78. EMIL UND DIE DETEKTIVE Gerhard Lamprecht 1931 73
79. BERLIN - ECKE SCHÖNHAUSER Gerhard Klein 1957 71
80. BERLIN ALEXANDERPLATZ (14 Teile) R. W. Fassbinder 1980 70
81. DER KONGRESS TANZT Eric Charell 1931 68
82. DAS KANINCHEN BIN ICH Kurt Maetzig 1990 68
83. D. ARTISTEN IN D. ZIRKUSKUPPEL:. . . Alexander Kluge 1968 67
84. FONTANE EFFI BRIEST R. W. Fassbinder 1974 65
85. DER AMERIKANISCHE FREUND Wim Wenders 1977 64
86. ASPHALT Joe May 1929 62
87. JAKOB DER LÜGNER Frank Beyer 1974 60
88. JEDER FÜR SICH U. GOTT GEGEN ALLE Werner Herzog 1974 60
89. NACHTS WENN DER TEUFEL KAM Robert Siodmak 1957 59
90. MYSTERIEN EINES FRISIERSALONS BrechVEngel 1922 58
91. DIE WEISSE HÖLLE VOM PIZ PALÜ Fanck/Pabst 1929 57
92. DAS MADCHEN ROSEMARIE Rolf Thiele 1958 57
93. AUS EINEM DEUTSCHEN LEBEN Theodor Kotulla 1977 57
94. VIKTOR UND VIKTORIA Reinhold Schünzel 1933 56
95. DAS BOOT Wolfgang Petersen 1981 56
96. JAGDSZENEN AUS NIEDERBAYERN Peter Fleischmann 1968 55
97. LEBENSLÄUFE Winfried Junge 1981 55
98. BERLINER BALLADE R. A. Stemmle 1948 54
99. MEPHISTO István Szabó 1981 54
100. DIE ZWEITE HEIMAT (13 Teile) Edgar Reitz 1992 53

ML-78

Fra : ML-78

Dato : 03-02-05 22:57

Det skal måske lige tilføjes at listen omhandler de *vigtigste* tyske
film, hvilket jo ikke nødvendigvis er det samme som de bedste.

ML-78

Fra : Brian P

Dato : 03-02-05 23:23

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Det skal måske lige tilføjes at listen omhandler de *vigtigste* tyske
> film, hvilket jo ikke nødvendigvis er det samme som de bedste.

Det er jo ren kanon-tumult! Det virker lidt omsonst med en sådan liste, hvad
skal den bruges til og efter hvilke kriterier er den opstillet?

PS. Og nej, nr. 35 er naturligvis den bedste

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 03-02-05 23:37

"Brian P" <kanalFJERN@klog.dk> wrote in message

> Det er jo ren kanon-tumult! Det virker lidt omsonst med en sådan liste,
hvad
> skal den bruges til og efter hvilke kriterier er den opstillet?

Er umiddelbart enig med nr. 1, men:

HVORFOR DÆLEN MANGLER LOLA RENNT PÅ DEN LISTE!!!! DET ER EN SKANDALE!

Fra : ML-78

Dato : 03-02-05 23:52

Brian P skrev:

> Det er jo ren kanon-tumult! Det virker lidt omsonst med en sådan
liste, hvad
> skal den bruges til og efter hvilke kriterier er den opstillet?

Den er næppe opstillet efter andre kriterier end at filmene skal være
vigtige, og så har det vel været op til stemmegiverne at afgøre hvad man
lægger i det. Den blev, ligesom AFI's amerikanske liste, lavet 1994 i
anledning af 100-året for film (hvilket besvarer C. H. Engelbrechts
spørgsmål om hvorfor "Lola rennt" ikke er med) og præsenteret på den
Internationale Filmfestival i Berlin.

Listen er hentet fra nedenstående PDF-fil, hvor der står ganske lidt om
stemmeafgivningen.

http://www.fiafnet.org/pdf/uk/fiaf54.pdf

> PS. Og nej, nr. 35 er naturligvis den bedste

Det vil jeg ikke protestere en hel masse imod.

ML-78

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 05-02-05 05:57

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote in message
> Den blev, ligesom AFI's amerikanske liste, lavet 1994 i
> anledning af 100-året for film (hvilket besvarer C. H. Engelbrechts
> spørgsmål om hvorfor "Lola rennt" ikke er med)

Ok, fair nok. Rimelig formildende omstændighed. Danke schön...

Fra : Brian P

Dato : 03-02-05 23:56

Interessant er det, at tyskerne åbenbart regner den franskproducerede
"Vampyr" (nr. 62) for en tysk produktion (den blev optaget i en fransk, en
tysk og en engels version), og at Dreyers 100% tyskproducerede "Mikaël"
(1924) til gengæld ikke figurerer på listen. Og lidt interessant er det da
også, at danskeren Stellan Ryes "Der Student von Prag" (1913) er endt på en
12.plads.

Fra : ML-78

Dato : 04-02-05 00:43

Brian P skrev:

> Interessant er det, at tyskerne åbenbart regner den franskproducerede
> "Vampyr" (nr. 62) for en tysk produktion (den blev optaget i en
fransk, en
> tysk og en engels version),

Det er egentlig en tysk/fransk co-produktion, men regnes vist normalt
for hovedsageligt at være tysk. Den blev filmet i Frankrig, men i
samarbejde mellem Dreyers eget og et tysk filmselskab - og finansieret
af en hollænder! Redigering og sammenklipning foregik i Tyskland og
filmen havde sin første premiere der, men denne version blev en smule
spoleret af den tyske censur, der gjorde at Dreyer måtte fjerne en del
scener og omredigere resten for at få det til at hænge sammen. I den
forstand kan man måske sige, at den franske version bedst repræsenterer
Dreyers hensigter.

> og at Dreyers 100% tyskproducerede "Mikaël"
> (1924) til gengæld ikke figurerer på listen.

Ja, det er lidt underligt. Måske er forklaringen, at ingen havde set den
da stemmerne blev afgivet. Så vidt jeg ved dukkede den først op efter
mange års glemsel efter en tysk restaurering i 1993.

> Og lidt interessant er det da
> også, at danskeren Stellan Ryes "Der Student von Prag" (1913) er endt
på en
> 12.plads.

Det slog også mig. Det er ikke så underligt at den er med, og heller
ikke at den figurerer højt på listen, da den var en enorm succes både i
Tyskland og i udlandet. Vi kan være lidt stolte over, at det er en dansk
instruktør der står bag hvad der vel kan kaldes tysk films gennembrud.

Til gengæld undrer det mig en del, at Henrik Galeens version fra 1926
slet ikke er med, da det egentlig er en bedre film og også må have haft
en del indflydelse. Jeg ville også tro, at det er den mest kendte og
sete version af de to. Jeg sad og spekulerede lidt på, om stemmer på de
to film ved en fejl er blevet lagt sammen og medregnet i 1913-versionen
(hvis stemmetal er usædvanligt højt - så kendt er den vel heller ikke).

ML-78

Fra : Brian P

Dato : 05-02-05 23:45

> [...]

> da stemmerne blev afgivet. Så vidt jeg ved dukkede den først op efter
> mange års glemsel efter en tysk restaurering i 1993.

Og kanonafstemningen har fundet sted i 1994? Så har de da haft et helt år...

> [...]
> to film ved en fejl er blevet lagt sammen og medregnet i 1913-versionen
> (hvis stemmetal er usædvanligt højt - så kendt er den vel heller ikke).

Det samme kunne man have samme Henrik Galeens "Der Golem.." (plads 16)
mistænkt for, den film var også en genindspilning af en tidligere version
(fra 1915) - og den er i øvrigt ikke særlig god. Mener den originale version
er bortkommet?

Fra : Jonas Dalum

Dato : 04-02-05 18:33

Det må da være porno....

Ps. Ellers er "M" da også meget griner!!!

Fra : Brian P

Dato : 05-02-05 23:34

"Jonas Dalum" <news-001@dalumweb.dk> skrev:

> Det må da være porno....

Tænker du på Alpensex eller Schulmädchen-rapport? Det er da ikke særlig
godt.

> Ps. Ellers er "M" da også meget griner!!!

"M" grineren? Wieso? Weshalb? Warum?

Fra : Kim2000

Dato : 05-02-05 23:42

Jeg savner i allerhøjeste grad Christine F.

Das ewige Juden eller sådan noget, godt nok er det en propaganda film af den
værste slags, indholdet er afskyeligt, men i betragtningen af at den var en
væsentlig del i at få den tyske befolkning til at vende det blinde øje til,
mens man udryddede jøderne, så må man vel sige den har haft en enorm
betydning.

Stalinggrad synes jeg er en af de bedste krigsfilm, der er lavet om 2.
verdenskrig.

Og Der Untergang har efter sigende også potentialet til at blive en
klassisker, men her i DK må vi jo først se den engang til sommer (måske).

mvh
Kim