Kun én film?
Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 28-01-05 13:44

Hvis du kun måtte gå i biografen en gang i, lad os sige de næste 3 måneder,
hvad ville du så se? Hvad er forårets absolutte must-see, og hvorfor?

MVH Mette

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-01-05 14:16

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> wrote in message

> Hvis du kun måtte gå i biografen en gang i, lad os sige de næste 3 måneder,
> hvad ville du så se? Hvad er forårets absolutte must-see, og hvorfor?

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith

nuff said

Fra : Jesper

Dato : 28-01-05 15:27

Lars Hoffmann <larshoffmann@teleline.es> wrote:

> "Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> wrote in message

> Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith
>
> nuff said

Star Wars III vil, hvis den er ligeså ringe som de to forgående være
kvalificeret tidsspilde!
--
Lystfiskeri er en fiskesnøre med en torsk i begge ender...
DVD Collection:

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 28-01-05 19:21

> Star Wars III vil, hvis den er ligeså ringe som de to forgående være
> kvalificeret tidsspilde!

Derfor skal den ses alligevel, min gode herre...

Fra : Jesper

Dato : 29-01-05 00:12

Søren Kjeldsen <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote:

> Derfor skal den ses alligevel, min gode herre...

Javel, men i såfald forbeholder jeg mig retten til at vente med det til
jeg kan spilde tiden til jeg kan gøre det for licensen.

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 28-01-05 20:44

> Star Wars III vil, hvis den er ligeså ringe som de to forgående være
> kvalificeret tidsspilde!

Jeg elsker de gamle og nye Star Wars film, og jeg er sikker på jeg også
vil elske den nye. Hvis jeg kunne se Star Wars ep. III nu, kunne jeg
godt undvære film i et par år.

Vh Nick
--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 29-01-05 01:33

Nick Bødker Holmberg wrote:

> Jeg elsker de gamle og nye Star Wars film, og jeg er sikker på jeg også
> vil elske den nye. Hvis jeg kunne se Star Wars ep. III nu, kunne jeg
> godt undvære film i et par år.

Jeg har det på samme måde, men uanset om man kan lide de nye star wars film
eller ej, er det svært at komme uden om at det er filmhistorie.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-01-05 03:38

Lars Hoffmann wrote:
> "Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> wrote in message
>
> Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith

Ja. Kun en kvinde kan stille et sådant spørgsmål, netop på
dette tidspunkt.

(Vi forudsætter naturligvis at filmen rent faktisk har
danmarkspremiere indenfor de næste tre måneder. Men mon ikke
Lars har styr på den slags?)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 29-01-05 09:36

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> [...]
>
> (Vi forudsætter naturligvis at filmen rent faktisk har
> danmarkspremiere indenfor de næste tre måneder. Men mon ikke

Det gør den ikke. Den kommer 19. maj :)

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 29-01-05 09:54

Nick Bødker Holmberg <null@mail.dk> wrote:

> Det gør den ikke. Den kommer 19. maj :)

Har lige opdaget at åbningsteksten er blevet offentliggjort:
www.starwars.com/episode-iii/bts/production/f20050126/indexp2.html

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 28-01-05 14:22

> Hvis du kun måtte gå i biografen en gang i, lad os sige de næste 3
> måneder, hvad ville du så se? Hvad er forårets absolutte must-see, og
> hvorfor?
>
> MVH Mette

TEAM AMERICA
Verdenen har brug for noget satirisk humor.
(Har desværre ikke selv set den endnu, men jeg glæder mig)

Fra : Anders Houmark

Dato : 28-01-05 15:02

Mette Svangren Guttesen wrote:
> Hvis du kun måtte gå i biografen en gang i, lad os sige de næste 3
> måneder, hvad ville du så se? Hvad er forårets absolutte must-see, og
> hvorfor?

Der er allerede kommet nogle rigtig gode bud. Her er "resten" af de film som
vel nok er "must-see" (jeg har sikkert glemt nogle)

Closer
Million Dollar Baby
Ray
The Aviator
The Notebook

Jeg synes selv The Notebook er utrolig god og af ovenstående liste ville jeg
nok vælge dén.. Det skal lige siges at alle de andre også er film man ikke
bør gå udenom (jeg har dog ikke set Ray endnu), de har virkelig noget at
byde på.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Maria de Francis

Dato : 28-01-05 15:05

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis du kun måtte gå i biografen en gang i, lad os sige de næste 3
> måneder, hvad ville du så se? Hvad er forårets absolutte must-see, og
> hvorfor?

Det er ikke meget. Godt jeg må, når jeg har lyst.

Star Wars 3 kommer vist først i Maj? Men ellers er den også mit bud.

Ellers skal jeg til snigpremiere i næste uge på "National Treasure", så den
kan godt tælle for de næste 3 mdr, indtil SW3 kommer.

Mvh
Maria

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 28-01-05 20:44

Maria de Francis <maria_de_francis@SLETwhite-magic.dk> wrote:

> [...]
>
> Ellers skal jeg til snigpremiere i næste uge på "National Treasure", så den
> kan godt tælle for de næste 3 mdr, indtil SW3 kommer.

Jeg ville helt sikkert også vælge Revenge of the Sith. Natten mellem 18.
og 19. maj bliver årets oplevelse. Nu håbe jeg bare det ikke kommer til
at gå ud over mine eksamner

Jeg skal også til forpremiere på National Treasure på mandag.

Vh Nick
--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Maria de Francis

Dato : 29-01-05 00:56

""Nick Bødker Holmberg"" <null@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville helt sikkert også vælge Revenge of the Sith. Natten mellem 18.
> og 19. maj bliver årets oplevelse. Nu håbe jeg bare det ikke kommer til
> at gå ud over mine eksamner

Jeg mente nok det var maj.
Ja, man må jo prioritere. Jeg har prøvet at vælge et par premierer på
tidspunkter, hvor vi skulle aflevere projekter, eller der var eksaminer
omkring.
Der skal godtnok planlægges godt og man skal være god til sine fag, før man
(læs jeg) tør. Og selvfølgelig tør man. Eneste problem er
midnatspremiererne, der skal helst ikke ligge en eksamen om morgenen lige
efter Skal man aflevere projekt sammen med andre, er der f. eks ikke
andet for, end at aftale at hele projektgruppen må sætte tid af til en god
premiere. Det er kun rimeligt.

> Jeg skal også til forpremiere på National Treasure på mandag.

Den er jeg selv lidt spændt på. Men god fornøjelse til dig også så!

Mvh
Maria

Fra : zcully

Dato : 29-01-05 01:22

"Maria de Francis" <maria_de_francis@SLETwhite-magic.dk> wrote in message
> [...]
>
> Ellers skal jeg til snigpremiere i næste uge på "National Treasure", så
> den kan godt tælle for de næste 3 mdr, indtil SW3 kommer.

Jepper der er jeg også.
Glæder mig helt vildt. Syntes den ser ret fed ud i traileren. Ser ud som om
Cage er tilbage i "The Rock" stilen
Mon det er i Biocity i Århus også så?

> Mvh
> Maria

/Zcully

Fra : -V-

Dato : 29-01-05 02:23

zcully wrote:

{National Treasure]
> Syntes den ser ret fed ud i traileren.

'Tålelig' er mere ordet.

> Ser ud som om Cage er tilbage i "The Rock" stilen

Øhh, nej.

I The Rock var han en nervøs, men dog handlekraftig videnskabsmand.

I NT er han en halvstuderet røver, som tilfældigvis har læst en masse
slyngelhistorier og lidt folklore indimellem.

Jeg synes ikke at de to film har specielt meget til fælles.
The Rock er topblæret, NT er bare nogenlunde ok (og Ron Howard, Tom Hanks og
Audrey Tatou er blevet snigløbet).

Hvilket bringer mig til et sidespørgsmål: hvorfor skal Sean Bean, det pæne
menneske, næsten altid spille skurk (når han altså ikke lige går med langt
hår og sværd)?

-V-

Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-01-05 03:41

-V- wrote:
[...]
> Hvilket bringer mig til et sidespørgsmål: hvorfor skal Sean Bean, det pæne
> menneske, næsten altid spille skurk (når han altså ikke lige går med langt
> hår og sværd)?

Fordi han er god til noget, som for de fleste andre er
abnormt svært? (I øvrigt var han helt vildt sej i birollen
som Odysseus i "Troy").

Den bedste skurk jeg nogensinde har set var i øvrigt William
Forsythe (der har en mindre rolle i netop "The Rock") i
TV-serien "The Untouchables". Andenpadsen går til Allan Rickman.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : -V-

Dato : 29-01-05 12:22

Peter Knutsen wrote:
> Den bedste skurk jeg nogensinde har set var i øvrigt William
> Forsythe (der har en mindre rolle i netop "The Rock") i
> TV-serien "The Untouchables".

Ja, han er slet, slet ikke dårlig i sine skurkeroller.

> Andenpladsen går til Allan Rickman.

Hvad med Michael Ironside, Brian Cox, Robert Davi og Christopher Walken?

-V-

Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-01-05 22:29

-V- wrote:

> Ja, han er slet, slet ikke dårlig i sine skurkeroller.

Har han haft flere?? Fortæl!

> Hvad med Michael Ironside, Brian Cox, Robert Davi og Christopher Walken?

Synes ikke jeg har set dem i specielt gode skurkeroller. Men
nu ser jeg altså heller ikke alle film.

Kom gerne med titler...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 29-01-05 23:10

-V- <Diplomaten@snotmail.com> wrote:

> Ja, han er slet, slet ikke dårlig i sine skurkeroller.

> Hvad med Michael Ironside, Brian Cox, Robert Davi og Christopher Walken?
>

> -V-

Som kæmpe Star Wars fan er der ingen tvivl om hvem der er den sejeste
skurk. Darth Vader!

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-01-05 02:14

Nick Bødker Holmberg wrote:

> Som kæmpe Star Wars fan er der ingen tvivl om hvem der er den sejeste
> skurk. Darth Vader!

I hvilke film har Darth Vader spillet skurk?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 30-01-05 10:45

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> I hvilke film har Darth Vader spillet skurk?

Jeg går udfra du prøver at være sjov? I såfald, haha. Jeg skrev ikke han
havde spillet skurk, men han var den sejeste skurk :)

Men hvis du vil have skuespillerne så Dave Prowse og James Earl Jones,
og efter ep III skal Hayden Christensen nok også med.

Der gør ham så sej, er ikke så meget Dave Prowses skuespil, men de
andres reaktioner på ham. Soldaterne er pissebange for ham. Og så de
fede replikker med James Earl Jones' mørke stemme.

fra The Empire Strikes Back:

[Darth Vader has just learned of Admiral Ozzel's big blunder, and
activates a viewscreen]
Admiral Ozzel: [appearing onscreen with Captain Piett] Lord Vader, the
fleet has moved out of lightspeed and we're preparing to...
[Ozzel stops, and suddenly begins to choke, clutching at his throat]
Darth Vader: You have failed me for the last time, Admiral. Captain
Piett?
Captain Piett: Yes, my lord?
Darth Vader: Make ready to land our troops beyond their energy field,
and deploy the fleet, so that nothing gets off the system.
[beside Piett, Admiral Ozzel utters one last strangled gasp, and falls
over dead]
Darth Vader: You are in command now, Admiral Piett.
Admiral Piett: Thank you, Lord Vader.

og

Lando: Lord Vader, what about Leia and the Wookie?
Darth Vader: They must never again leave this city.
Lando: That was never a condition of our agreement, nor was giving Han
to this bounty hunter.
Darth Vader: Perhaps you think you're being treated unfairly?
Lando: No.

Det er da for sejt! Er jeg den eneste der synes det?

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Maria de Francis

Dato : 30-01-05 12:30

> [...]
> Lando: No.
>
> Det er da for sejt! Er jeg den eneste der synes det?

Nej, du er ikke den eneste. Han er sq en sej skurk. Jeg vil nok altid være
en stor fan af SW. Har dem ganske vist kun på video (de oprindelige IV,V
ogVI + I), bortset fra 2'eren, men forventer at der kommer en 6 films box
til jul.

Jeg kan sagtens "se" ovennævnte scener for mig, for jeg har set dem MANGE
gange.
Mvh
Maria

Fra : Hobert Idiart

Dato : 30-01-05 15:47

Nick Bødker Holmberg wrote:

> Der gør ham så sej, er ikke så meget Dave Prowses skuespil, men de
> andres reaktioner på ham. Soldaterne er pissebange for ham. Og så de
> fede replikker med James Earl Jones' mørke stemme.

Jeg har haft mareridt om ham mange gange. Selv som voksen.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-01-05 01:09

On Sat, 29 Jan 2005 12:22:17 +0100, "-V-" <Diplomaten@snotmail.com>
wrote:

>Ja, han er slet, slet ikke dårlig i sine skurkeroller.

>Hvad med Michael Ironside, Brian Cox, Robert Davi og Christopher Walken?

Ed Lauter, John Vernon, Ray Liotta, Henry Silva, Gregory Lewis - for
nu at gå lidt længere tilbage.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-01-05 03:43

On Sun, 30 Jan 2005 01:08:57 +0100, Niels Søndergaard
<ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:

>Ed Lauter, John Vernon, Ray Liotta, Henry Silva, Gregory Lewis - for
>nu at gå lidt længere tilbage.

Og så naturligvis:
Henry Fonda i "Once Upon a Time in the West"
Laurence Olivier i "Marathon Man".

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Maria de Francis

Dato : 30-01-05 13:00

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
> On Sun, 30 Jan 2005 01:08:57 +0100, Niels Søndergaard
> <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:
> Laurence Olivier i "Marathon Man".

Ja føj... han er led.

Og så er der Gregory Peck i "The Boys from Brazil". Sjovt nok spiller
Laurence Olivier heri nazi hunter Ezra Lieberman, altså ca lige modsat
rollen i "Marathon Man"

Mvh
Maria

Fra : Maria de Francis

Dato : 30-01-05 13:21

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad med Michael Ironside, Brian Cox, Robert Davi og Christopher Walken?

Christopher Walken er en god skurk, både i " A View to a Kill", "The
Profecy"-filmene hvor han spiller ærkeenglen Gabriel. (med Viggo Mortensen
som satan iøvrigt) og sikkert andre, jeg ikke kan komme på.

Michael Ironside kan jeg godt huske at jeg har set som skurk, men ikke i
hvilke film, ikke engang selvom jeg checker på IMDB.

Mvh
Maria

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-01-05 14:55

On Sun, 30 Jan 2005 13:20:44 +0100, "Maria de Francis"
<maria_de_francis-slet-@slet.white-magic.dk> wrote:

> [...]
>Profecy"-filmene hvor han spiller ærkeenglen Gabriel. (med Viggo Mortensen
>som satan iøvrigt) og sikkert andre, jeg ikke kan komme på.

Nick of Time - et overset mesterværk af John Badham

Welcome to the Jungle

Og naturligvis: Sleepy Hollow

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Maria de Francis

Dato : 30-01-05 16:54

> Nick of Time - et overset mesterværk af John Badham

Den har jeg ikke set, men kan se på IMDB at den ser spændende ud.
Christopher Walken hører til blandt mine favoritter, så den vil jeg se mig
om efter.

> Welcome to the Jungle

Kender jeg ikke, (kun Guns N' Roses'
Og jeg kan ikke engang finde den på IMDB... øv

> Og naturligvis: Sleepy Hollow

Nåe ja det er rigtigt.

Mvh
Maria

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-01-05 17:14

On Sun, 30 Jan 2005 16:54:10 +0100, "Maria de Francis"
> [...]

>om efter.

>Kender jeg ikke, (kun Guns N' Roses'
>Og jeg kan ikke engang finde den på IMDB... øv

Det er den her, også kendt som The Rundown og Helldorado:
http://www.imdb.com/title/tt0327850/?fr=c2l0ZT1kZnxzZz0xfHR0PTF8cG49MHxxPXdlbGNvbWUgdG8gdGhlIGp1bmdsZXxteD0yMHxsbT0yMDB8aHRtbD0x;fc=1;ft=20

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 30-01-05 15:57

"Maria de Francis" <maria_de_francis-slet-@slet.white-magic.dk> skrev i en
meddelelse news:di4Ld.86$Dv2.73@news.get2net.dk...

> Christopher Walken er en god skurk, både i " A View to a Kill", "The
> Profecy"-filmene hvor han spiller ærkeenglen Gabriel. (med Viggo Mortensen
> som satan iøvrigt) og sikkert andre, jeg ikke kan komme på.

I "True Romance" spiller han Vincent Cocotti, en superled mafia-skurk, og
han gør det så godt at den scene hvor han og Dennis Hopper taler om
sicilianernes herkomst er én af de bedste filmscener i verden (naturligvis
IMHO).
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Maria de Francis

Dato : 30-01-05 16:57

"Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> han gør det så godt at den scene hvor han og Dennis Hopper taler om
> sicilianernes herkomst er én af de bedste filmscener i verden (naturligvis

Ja selvfølgelig. Den film er bare vild. Jeg har den i en videoudgave. Det må
være een af dem der kommer på tilbud på DVD en gang imellem.

Mvh
Maria

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-01-05 17:18

On Sun, 30 Jan 2005 16:56:39 +0100, "Maria de Francis"
> [...]

>Ja selvfølgelig. Den film er bare vild. Jeg har den i en videoudgave. Det må
>være een af dem der kommer på tilbud på DVD en gang imellem.

Du kan få en specialudgave for en 50'er lige for tiden.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 30-01-05 18:37

"Maria de Francis" <maria_de_francis-slet-@slet.white-magic.dk> skrev i en
meddelelse news:Cs7Ld.370$a%2.99@news.get2net.dk...

> "Jonas Gaarde" <albuerumminusspam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja selvfølgelig. Den film er bare vild. Jeg har den i en videoudgave. Det
> må være een af dem der kommer på tilbud på DVD en gang imellem.

Som Niels siger fås den i en dobbeltdisk-udgave for ca. en halvtredser de
fleste steder (DVDOO, Stereo Studio, Bog & Idé...)
Udgaven er helt klart OK, selvom der er ret få kapitler og så lidt
ekstramateriale at det nok kunne have været på én disk.

Fra : Maria de Francis

Dato : 30-01-05 21:10

> [...]
> Udgaven er helt klart OK, selvom der er ret få kapitler og så lidt
> ekstramateriale at det nok kunne have været på én disk.

Den må jeg i Stereo Studio efter. Min timing er helt i skoven for jeg har
lige været inde og shoppe på DVDOO og glemte at kigge efter den. Nå, så kan
jeg lære det
Tak for tippet til både dig og til Niels! Den er en fed film.

Mvh
Maria

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 31-01-05 21:00

"Maria de Francis" <maria_de_francis-slet-@slet.white-magic.dk> skrev i en
meddelelse news:Z9bLd.445$ji3.312@news.get2net.dk...

> Tak for tippet til både dig og til Niels! Den er en fed film.

Amen to that!
Jeg elsker Tarantino, især for hans dialog, og det får man i allerbedste
stil i den film. Det er nok også derfor at jeg er det eneste menneske i
verden der er vild med "Natural Born Killers"...

Fra : David Rasmussen

Dato : 31-01-05 21:35

Jonas Gaarde wrote:

> [...]
> stil i den film. Det er nok også derfor at jeg er det eneste menneske i
> verden der er vild med "Natural Born Killers"...

Nej! Jeg er også vild med den og kender også en ven der er.

/David

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 04-02-05 16:40

On Mon, 31 Jan 2005 20:59:44 +0100, Jonas Gaarde wrote:

> Jeg elsker Tarantino, især for hans dialog, og det får man i allerbedste
> stil i den film. Det er nok også derfor at jeg er det eneste menneske i
> verden der er vild med "Natural Born Killers"...

NBK var OK, helt bestemt. Men skal jeg vælge mellem True Romance og NBK
falder det afgjort ud til fordel for True Romance. Den er langt den meste
elegante af de to, og den afvikles på en måde så fortællerytme, sprog, form
og ikke mindst humor støtter hinanden på bedste vis.

Jackie Brown har nogen af de samme elementer.

/Lars

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 04-02-05 16:37

On Sun, 30 Jan 2005 15:56:49 +0100, Jonas Gaarde wrote:

> [...]
> han gør det så godt at den scene hvor han og Dennis Hopper taler om
> sicilianernes herkomst er én af de bedste filmscener i verden (naturligvis

Stor sene. Men jeg mindes den nu mest for Hopper, som er i storform i den
(lille) rolle. Eet af mange elementer der er med til at gøre TR til en
genial lille film.

Men, OK - jeg har kun set filmen en enkelt gang. Måske jeg skulle tage
Niels råd og få den køb. En gensyn ville ikke skade.

/Lars

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 04-02-05 17:38

"Lars P. Fischer" <no-spam@suk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men, OK - jeg har kun set filmen en enkelt gang. Måske jeg skulle tage
> Niels råd og få den køb. En gensyn ville ikke skade.

EN gang? Det må du altså se at gøre noget ved! Den film er med på min "hvis
du kun må tage 20 film med til en øde ø"-liste, og det hovedsageligt p.g.a.
Dennis Hopper!
Desuden er 50 kroner jo ingen formue for en flot dobbeltdisk-version.

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 04-02-05 18:27

On Fri, 4 Feb 2005 17:37:46 +0100, Jonas Gaarde wrote:
> Desuden er 50 kroner jo ingen formue for en flot dobbeltdisk-version.

Bare rolig - den er røget på indkøbs-listen.

/Lars

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-01-05 13:41

-V- wrote:

> Hvad med Michael Ironside, Brian Cox, Robert Davi og Christopher Walken?

Filmhistorien er fyldt med gode skurke. Nu tager jeg bare tilfældige fra
IMDBs Top 250:

Schindler's List: Ralph Fiennes Amon Goeth
The Silence of the Lambs: Anthony Hopkins Dr. Hannibal Lecter
Apocalypse Now: Marlon Brando Col. Walter E. Kurtz
Amadeus: F. Murray Abraham Antonio Salieri
Braveheart: Patrick McGoohan Longshanks, King Edward I

Hov, det blev en ret underlig liste.
Michael Wincott, Jason Isaacs, Robert De Niro, Al Pacino, Torben Jensen
og Peter Steen er også gode bud. Orv en underlig liste. Jeg manger
mindst 100 andre, men har glemt dem lige nu.

/David

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 30-01-05 14:09

David Rasmussen wrote:

> [...]
> og Peter Steen er også gode bud. Orv en underlig liste. Jeg manger
> mindst 100 andre, men har glemt dem lige nu.

Der er jo også Gary Oldman (Fifth Element, Leon) og John Malkovich i
"Lige på Kornet" (med Clint Eastwood).

--
Now listening to:
Boards Of Canada - Kid For Today

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-01-05 14:56

On Sun, 30 Jan 2005 14:09:24 +0100, Thomas Jespersen
<front243@nomail.jubiimail.dk> wrote:

> John Malkovich i
>"Lige på Kornet" (med Clint Eastwood).

Han er nu lige en tand bedre/værre som Cyrus the Virus i Con Air.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-01-05 15:09

Niels Søndergaard wrote:

> Han er nu lige en tand bedre/værre som Cyrus the Virus i Con Air.

IMHO er cyrus lidt for overspillet (dog intet i forhold til Steve Buscemis
character i samme film).

John Malkovich er god skurk i Rounders.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-01-05 17:20

On Sun, 30 Jan 2005 15:08:36 +0100, Lars Hoffmann
<lars@intercambiodvd.com> wrote:

>IMHO er cyrus lidt for overspillet (dog intet i forhold til Steve Buscemis
>character i samme film).

Overspillet? Du mener vel underspillet? Jeg har da aldrig set en
fredeligere udgave af Hannibal the Cannibal.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Nick Bødker Holmberg

Dato : 30-01-05 15:25

Thomas Jespersen <front243@nomail.jubiimail.dk> wrote:

> Der er jo også Gary Oldman (Fifth Element, Leon)

Helt enig. Jeg havde i lang tid svært ved at skille hans rolle i Leon
fra hamselv. Jeg brøds mig ikke om ham. Han spiller pisse godt! Hans
rolle i Fifth Element er også god.

--
Nick Bødker Holmberg
nick AT ravnekrogen.dk

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 04-02-05 16:43

On Sun, 30 Jan 2005 15:24:44 +0100, Nick Bødker Holmberg wrote:

> Helt enig. Jeg havde i lang tid svært ved at skille hans rolle i Leon
> fra hamselv. Jeg brøds mig ikke om ham. Han spiller pisse godt! Hans
> rolle i Fifth Element er også god.

Oldman er perfekt castet i Fifth Element. Han rammer filmes stemning og
tone lige i øjet. Alene den scene hvor han på vej væk fra det flyvende
hotel opdager, at han alligevel *ikke* har fået stenene med i den kuffert
han har hugget.

Nå, men det er jo i det hele taget en genial film.

/Lars

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 30-01-05 14:26

David Rasmussen wrote:

> [...]
> Jensen og Peter Steen er også gode bud. Orv en underlig liste. Jeg
> manger mindst 100 andre, men har glemt dem lige nu.

Jeg stemmer på Torben Jensen. Hans isnende stemme giver mig
kuldekysninger!

Mikkel

Fra : Maria de Francis

Dato : 29-01-05 02:24

"zcully" <zcullyremovethis@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jepper der er jeg også.
> Glæder mig helt vildt. Syntes den ser ret fed ud i traileren. Ser ud som
> [...]

Jeg tror også den er rigtig fed.
Nope - det er Biocity Aalborg denne gang.

Mvh
Maria

Fra : Rune Zedeler

Dato : 28-01-05 17:56

Mette Svangren Guttesen skrev:
> Hvis du kun måtte gå i biografen en gang i, lad os sige de næste 3 måneder,
> hvad ville du så se? Hvad er forårets absolutte must-see, og hvorfor?

Hitch Hiker's Guide to the Galaxy.
Den får godt nok først premiere 5. maj - men jeg ville gå langt for at
komme til en forpremiere

-Rune

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 28-01-05 21:23

"Rune Zedeler" skrev i en meddelelse

> Hitch Hiker's Guide to the Galaxy.
> Den får godt nok først premiere 5. maj - men jeg ville gå langt for at
> komme til en forpremiere

Hej - hvilken film ville du selv vælge?

Ruth

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 28-01-05 22:32

Mette Svangren Guttesen skrev i en meddelelse...

> Hvis du kun måtte gå i biografen en gang i, lad os sige de næste 3
> måneder, hvad ville du så se? Hvad er forårets absolutte must-see, og
> hvorfor?

Kun én gang? Uh, så ryger mine privilegier i morgen når jeg skal se "Phantom
of the Opera" - for fjerde gang

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Brian P

Dato : 29-01-05 12:40

> [...]
> Hvis du kun måtte gå i biografen en gang i, lad os sige de næste 3
> måneder, hvad ville du så se? Hvad er forårets absolutte must-see, og

Star Wars kan vente til den får DVD eller fjernsynspremiere. Ved "Der
Untergang" derimod vil jeg sikre mig billet asap. Måske vil jeg endog
demonstrativt installere mig i telt eller soverpose og overnatte foran
Vester vov vov - eller hvor filmen nu kan tænkes at få danmarkspremiere -
for at gøre opmærksom på, at det er en must-see film ;)

Fra : Brian P

Dato : 29-01-05 12:44

"Brian P" <kanalFJERN@klog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vester vov vov - eller hvor filmen nu kan tænkes at få danmarkspremiere -
> for at gøre opmærksom på, at det er en must-see film ;)

Dagmar... marts 2005.

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-01-05 14:00

Brian P wrote:

> Star Wars kan vente til den får DVD eller fjernsynspremiere.

SW3 er givetvis katastrofalt dårlig ligesom SW1 og SW2, men hvis man
overhovedet skal se den, skal den da ses i en ordentlig biograf eller
rigtigt god hjemmebiograf med god lyd og stort billede ved hjælp af
projektor. Det gælder i øvrigt de fleste film.

/David

Fra : Brian P

Dato : 29-01-05 14:02

> [...]
> rigtigt god hjemmebiograf med god lyd og stort billede ved hjælp af
> projektor. Det gælder i øvrigt de fleste film.

Gode film. Dårlige film skal bare ses.

Fra : David Rasmussen

Dato : 29-01-05 16:28

Brian P wrote:

> Gode film. Dårlige film skal bare ses.

Du kan ikke på forhånd vide hvad der er godt. Og en films godhed
afhænger af om dens ses under ordentlige forhold.

/David

Fra : Brian P

Dato : 29-01-05 17:32

> Du kan ikke på forhånd vide hvad der er godt. Og en films godhed afhænger
> af om dens ses under ordentlige forhold.

Øh, som du selv forventer jeg mig ikke noget godt af SW 3, primært baseret
på 1eren og 2eren, så jo, man kan godt have en rimelig god forudanelse.
Anden del af din betragtning er jeg aldeles uenig i. En god film er god -
selv på et 14-tommers s/h tv-apparat.

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-01-05 11:05

Brian P wrote:

> Øh, som du selv forventer jeg mig ikke noget godt af SW 3, primært baseret
> på 1eren og 2eren, så jo, man kan godt have en rimelig god forudanelse.

Yep. Men defor påvirkes ens opfattelse af en film stadig af forholdende
man ser den under.

> Anden del af din betragtning er jeg aldeles uenig i. En god film er god -
> selv på et 14-tommers s/h tv-apparat.

Nej.

/David

Fra : Brian P

Dato : 30-01-05 12:05

> Yep. Men defor påvirkes ens opfattelse af en film stadig af forholdende
> man ser den under.

Nej.

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-01-05 13:36

Brian P wrote:

> Nej.

Jo, naturligvis. Ens humør, koncentration, stressniveau og meget andet
påvirker hvordan man opfatter alting, også en film. En film hvor der er
lagt stor vægt på farvekompositionen vil opfattes anderledes på et
s/h-tv. En film med store landskabsshots i 2.35:1 vil virke anderledes i
Imperial en på et 14" tv. En film hvor der er kælet for lyden på
forskellige måder (det kan være musik, det kan være konkrete effekter,
det kan være stemningsskabende "ambience" (som i Fight Club) eller
andet) vil opleves på en anden måde med et ordentligt lydanlæg en fra
14" plastikkasse i mono. Det er ikke for sjov at producenterne
investerer penge i den slags i deres film.

/David

Fra : Brian P

Dato : 30-01-05 15:29

> [...]
> på en anden måde med et ordentligt lydanlæg en fra 14" plastikkasse i
> mono. Det er ikke for sjov at producenterne investerer penge i den slags i

Naturligvis ikke, det gør de pga. interesser i en kombination af en
kommerciel opdyrkning af hjemmebiografsystemer mv. og for at kamuflere, at
der ganske ofte ikke er så meget andet at komme efter, såsom det helt
elementære: en god historie. Det hjælper effekter, god lyd og Imperials
lærredformat ikke på.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 30-01-05 15:44

Brian P wrote:

> [...]
> der ganske ofte ikke er så meget andet at komme efter, såsom det helt
> elementære: en god historie. Det hjælper effekter, god lyd og Imperials

Jo.
En film kan også være en audiovisual nydelse der ikke fokuserer ene og alene
på historien. Ellers kunne vi jo ligesågodt læse en bog.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Brian P

Dato : 30-01-05 16:32

> Jo.
> En film kan også være en audiovisual nydelse der ikke fokuserer ene og
> alene på historien. Ellers kunne vi jo ligesågodt læse en bog.

Well, nogle film er gode både på et lille fjernsyn og i biografen, andre er
afhængige af at de bliver set i biografen.

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-01-05 16:39

Brian P wrote:

> Well, nogle film er gode både på et lille fjernsyn og i biografen, andre er
> afhængige af at de bliver set i biografen.

Så er vi enige. Men det var ikke det du skrev først.

/David

Fra : Brian P

Dato : 30-01-05 19:33

> Så er vi enige. Men det var ikke det du skrev først.

Nej, jeg skrev at en en god film er god, selv på et 14-tommers s/h
tv-apparat, og det mener jeg stadig.

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-01-05 22:00

Brian P wrote:

> Nej, jeg skrev at en en god film er god, selv på et 14-tommers s/h
> tv-apparat, og det mener jeg stadig.

Hmm, hvad med de gode film som er afhængige af at blive set i biografen?
De er vel ikke nødvendigvis gode på et 14" s/h tv? Du kan naturligvis
vælge din definiton sådan at sådanne film ikke er gode hvis du vil.

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-01-05 16:38

Brian P wrote:

> [...]
> der ganske ofte ikke er så meget andet at komme efter, såsom det helt
> elementære: en god historie. Det hjælper effekter, god lyd og Imperials

En god film er ikke kun en god histore. Det kan man læse en bog for. En
god film er også godt skuespil, godt kameraarbejde, god lyssætning, gode
billedkompositioner, gode farvekompositioner, gode lydkompositioner og
hvad der ellers findes af virkemidler. Visse film har en god historie og
en masse af de andre virkemidler jeg nævner, og disse film bliver klart
dårligere når man fjerner et eller flere af instruktørens kompositoriske
elementer i form af farve, lyd, detalje, størrelse, format osv.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-01-05 17:11

Jeg er fuldstændig enig.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 04-02-05 16:46

On Sun, 30 Jan 2005 16:38:08 +0100, David Rasmussen wrote:

> [...]
> dårligere når man fjerner et eller flere af instruktørens kompositoriske
> elementer i form af farve, lyd, detalje, størrelse, format osv.

Helt enig. Nogen gange kan en film endda være god (eller ihvertfald
seværdig) selv om historien er svag. Ang Lee har et par eksempler på sit
CV.

/Lars

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-01-05 17:08

On Sun, 30 Jan 2005 15:29:09 +0100, "Brian P" <kanalFJERN@klog.dk>
wrote:

> [...]
>der ganske ofte ikke er så meget andet at komme efter, såsom det helt
>elementære: en god historie. Det hjælper effekter, god lyd og Imperials

Det hjælper mangel på effekter, dårlig lyd og amatøragtig kameraføring
heller ikke på - selv om det lykkedes dogmegutterne at få visse
anmeldere til at tro på det, uagtet der ikke blev lavet en eneste
dogmefilm med en god historie.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Ole Sorensen

Dato : 29-01-05 20:11

Mette Svangren Guttesen wrote:
> Hvis du kun måtte gå i biografen en gang i, lad os sige de næste 3 måneder,
> hvad ville du så se? Hvad er forårets absolutte must-see, og hvorfor?
>
> MVH Mette

'2046' af Wong Kar-Wai! Jeg ved ikke hvornaar eller om den kommer i
biograferne i Danmark.

Filmen er visuelt afbalanceret med et dvaelende tempo, og hvis man er
fan af historierne i de tidligere film 'Days of Being Wild' og 'In the
Mood for Love' vil man nok nyde den her ogsaa. Stilmaessigt taenker jeg
paa 'Ashes of Time' og 'Blade Runner', men ellers er den helt sin egen!
Isaer Tony Leung er overbevisende i sin centrale rolle, men ogsaa
Zhang Ziyi og Faye Wong spiller sikkert. Musikken supplerer godt.

Kan anbefales.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 29-01-05 21:54

Ole Sorensen wrote:

> Filmen er visuelt afbalanceret med et dvaelende tempo, og hvis man er
> fan af historierne i de tidligere film 'Days of Being Wild' og 'In the
> Mood for Love' vil man nok nyde den her ogsaa.

Både In the mood for love og 2046 er rigtig dejlige film. De er ude på DVD og
kan købes billigt hos bl.a. cd-wow

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 30-01-05 19:24

Mette Svangren Guttesen wrote:
> Hvis du kun måtte gå i biografen en gang i, lad os sige de næste 3 måneder,
> hvad ville du så se? Hvad er forårets absolutte must-see, og hvorfor?
>
> MVH Mette

"Dear Wendy"

Meget positivt omtalt ny film instrueret af Søren Winterberg, med manus
af Lars Von Trier.

Premiere 04.02

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-01-05 21:31

Gaaaaaaab!

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-01-05 22:01

Kevin Vilhelmsen wrote:

> "Dear Wendy"
>
> Meget positivt omtalt ny film instrueret af Søren Winterberg, med manus
> af Lars Von Trier.

Thomas Vinterberg?

/David

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 04-02-05 16:55

On Fri, 28 Jan 2005 13:43:49 +0100, Mette Svangren Guttesen wrote:

> Hvis du kun måtte gå i biografen en gang i, lad os sige de næste 3 måneder,
> hvad ville du så se? Hvad er forårets absolutte must-see, og hvorfor?

Det ville nok blive The Aviator. Jeg har en svaghed for Howard Hughes.

Apropos - er der nogen der ved om "F for Fake" (Orson Welles) er til at
skaffe nogen steder?

/Lars

Fra : N/A

Dato : 04-02-05 18:26

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 04-02-05 18:26

On Fri, 04 Feb 2005 16:56:49 +0100, Thomas Jespersen wrote:

> Det er en af April udgivelserne fra Criterion Collection:
> http://www.criterionco.com/asp/release.asp?id=288

Ah - tak! Jeg vil begynde at glæde mig til at gense den. Jeg rendte ved
et tilfælde ind i den på TV for laaang tid siden - og blev voldsomt
fornøjet af den. En anderledes film som man aldrig ved hvor man har, og
som kommer langt omkring i kunstens og filmens væsen.

/Lars