Kan det passe???
Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 13:50

Jeg har en lille mail-dialog kørende med min diætist, og da jeg bemærkede,
at jeg ikke mente, der var nok grønsager og frugter i hendes kostforslag,
med derimod for meget brød, kom følgende svar retur (bl.a):
".... grønsager ikke påvirker blodsukkeret, men frugten gør pgra
frugtsukkeret. Blosukkeret stiger meget hurtigt for derefter at falde
hurtigt igen, hvilket betyder at man bliver hurtig sulten. Derfor anbefales
det at spise lidt brød til alle måltiderne, ellers bliver kosten underlødig
...."
Især den med at grønsager ikke påvirker blodsukkeret, er helt ny for mig.
Er jeg helt hægtet af, eller er det usandt?

VH
Bente

Fra : Louise

Dato : 15-02-05 18:09

> [...]
> Især den med at grønsager ikke påvirker blodsukkeret, er helt ny for mig.
> Er jeg helt hægtet af, eller er det usandt?

Kære Bente

Det er rigtig at grøntsager ikke umiddelbart påvirker blodsukkeret, selvom
de indeholder kulhydrater. Det er bare en type kulhydrater som ikke kan
nedbrydes og optages i kroppen, de såkaldte kostfibre. Der er dog enkelte
typer grøntsager der alligevel påvirker blodsukkeret, majs er en af dem.
Til sidst er der den type grøntsager som ikke indeholder ret mange
kostfibre, nemlig de grøntsager der har en meget højt vandindhold, såsom
agurk, tomat, peberfrugt mm.

Men det beryder ikke at grøntsager ikke mætter, tværtimod. Pga kostfibrene
lægger de en god bund. Det er bl.a. derfor man oplever at der går længere
tid inden man bliver sulten igen hvis man f´x har spist meget kål,
gulerødder o.lign., men hurtigt sulten hvis man har spist grøntsager med et
relativt højt vandindhold.

Så hvis det skal være som erstatning får brød etc til mellemmåltid er fx
gulerødder et godt alternativ.

Håber du kunne bruge dette, ellers svarer jeg gerne på uddybende spørgsmål..

Lousie

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 16-02-05 12:15

[Mouritzen/Lykkeboe | Tue, 15 Feb 2005 13:49:39 +0100]

>Især den med at grønsager ikke påvirker blodsukkeret, er helt ny for mig.
>Er jeg helt hægtet af, eller er det usandt?

Jeg vil hævde at det er usandt.

Der er massere af grøntsager der påvirker blodsukkeret, bl.a. kartofler er
ret slemme, og derefter kommer de andre sukker- og stivelsesholdige
grøntsager, bl.a. majs, tomater, ærter o.l.

Den type af grøntsager der har ingen en minimal effek på blodsukkeret er de
grøntsager der primært består af kostfibre og vand - altså f.eks. agurker,
asparges, og især diverse salat/bladgrønt.

At hun mener at kosten er "underlødig" uden brød kommer helt an på hvilket
brød vi snakker om - f.eks. en rigtig god grov rugbrød kan biddrage med
vitaminer og kostfibre, hvorimod f.eks. hvidt franskbrød kun biddrager med
tomme & hurtige kulhydrater.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Louise

Dato : 16-02-05 21:32

Kære René

Jeg er udemærket klar over at kartofler påvirker blodsukkeret, men i min
diætverden tæller de som brød, derfor har jeg ikke nævnt dem..

Min baggrund for at påstå at stort set ingen grøntsager påvirker
blodsukkeret er at jeg er diabetiker, og at jeg skal være varsom med alr der
kan påvirke mit blodsukker..
Der er kun en type fødevarer jeg må spise frit, da det ikke påvirker mit
blodsukker, og det er grøntsager, altså med undtagelse af majs og kartofler,
som jeg kun må indtage i begrænsede mængder.

Så for mig lyder det omsonst når nogen påstår at de fleste typer grøntsager
påvirker blodsukkeret, for mit blodsukker reagerer aldrig på grøntsager, og
mit blodsukker er netop langt mere følsomt end ikke-diabetikeres...

Dette er blot ment som en forklaring til mit forrige indlæg.

Louise