Appetit-regulering
Fra : SHM

Dato : 15-02-05 11:47

Er der kommet et nyt appetit-regulerende-middel på markedet igen efter
let-igen?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-02-05 12:09

"SHM" <mikaelsen.smed@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Er der kommet et nyt appetit-regulerende-middel på markedet igen efter
> let-igen?

Er det afgørende for dig, om det er kommet på markedet før eller efter
Letigen? Reductil virker - ifølge Netdoktor - appetitregulerende. Men jeg
ved ikke, om Reductil er kommet før eller efter Letigen.

Mvh. Lisbeth

Fra : bj

Dato : 16-02-05 00:15

"SHM" <mikaelsen.smed@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Er der kommet et nyt appetit-regulerende-middel på markedet igen efter
> let-igen?
>Ja, det er der.....kostomlægning, det er en stakket frist med disse
>medicinske produkter, men OK hvis det kan hjælpe dig igang eller en anden
>(hivs du spørger for en anden), men det er vel egentligt også med livet som
>indsats. tænkt på dit liv og gør det på den sunde måde, spis fornuftigt og
>få noget motion. Jeg ved godt det måske ikke lige var svaret du søgte, men
>kunne ikke dy mig

bj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-02-05 07:11

bj wrote:

[...]

Med livet som indsats? Jeg har en tro på at godkendte præparater, der
er godkendte, netop ikke er livsfarlige. Bevares, folk tager fejl, men
jeg ser ikke hvorfor der skulle være farligere end alt muligt medicin
vi putter i hovedet.

> tænkt på dit liv og gør det på den sunde måde, spis fornuftigt og få
> noget motion.

Jeg har en mistanke om at SHM _har_ overvejet den mulighed. Hvis dit
indlæg skal være andet end en prædiken, synes jeg du skulle ideen noget
bedre. Hvad er det der gør "fornuftig kost og motion" så meget bedre
end pulver/piller?

Ja, jeg ved godt det er sundt og motionere og spise varieret. Det er
bare ikke alle der finder det er en stærk nok motivation. Jeg gør ikke.
--
103 kg => 80 kg med lav kulhydrat: http://ekot.dk/projekter/mindre/
Nuværende projekt: 79.25 kg => 75 kg

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-02-05 09:35

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Med livet som indsats? Jeg har en tro på at godkendte præparater, der
> er godkendte, netop ikke er livsfarlige.

Sommetider bliver godkendte produkter trukket tilbage, fordi man frygter, at
de er livsfarlige. Det gælder eksempelvis letigen.

Følgende er et godt eksempel på, hvor forkert det til tider kan være at gå
ud fra, at "godkendt" og "uskadeligt" er lig med, at det er sikkert og/eller
undersøgt for risici.

Man tester eksempelvis kun meget lidt medicin på børn. Og børn reagerer
faktisk helt, helt anderledes på meget medicin, end voksne gør. Så det er
reelt sådan, at syge børn får medicin, der er testet og godkendt til
voksne - men ikke desto mindre kan medicinen være livsfarlig eller bare
skadelig for børn. Men det er svært at teste på børn... for hvem lader
frivilligt deres børn udsætte for test af måske farlig/skadelig medicin? Man
kan med andre ord stort set ikke finde forsøgsbørn.

Og det sker faktisk, at godkendt medicin, der tillige regnes for ufarlig,
bliver trukket tilbage igen, når skader viser sig.

Et af de mest fatale eksempler er det kemiske stof thalidomid. Midlet blev
betragtet som harmløst og blev overalt i verden give til gravide mod kvalme
i starten af deres graviditet. Det endte med, at 10.000 børn blev
forkrøblede og deforme! Møder du folk i 40'erne og 50'erne, der mangler
arme/ben, kan
det meget vel være thalodomidramte.

EU vil gerne producere flere kemiske stoffer, som kun skal kontrolleres af
producenten. Blandt andet fordi det ikke er muligt med offentlig kontrol af
alle de nye kemiske stoffer, der kommer på markedet.

Så jeg betragter det som ret naivt, hvis man bilder sig ind, at et godkendt
præparat er sikkert at bruge. Sådan er det desværre ikke. Det behøver jo
heller ikke ligefrem være "livsfarligt" for at eventuelle konsekvenser kan
være fatale.

> Bevares, folk tager fejl, men jeg ser ikke hvorfor der skulle være
> farligere end alt muligt medicin vi putter i hovedet.

Alt muligt andet kan også være farligt, livsfarligt, skadeligt etc. At der
er andet, der er lige så farligt - og endog farligere - synes jeg bestemt
ikke er et argument for at vælge farlige/sundhedsskadelige løsninger frem
for de sundere muligheder.

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-02-05 16:06

Lisbeth Jacobsen wrote:

> "Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Sommetider bliver godkendte produkter trukket tilbage, fordi man
> frygter, at de er livsfarlige. Det gælder eksempelvis letigen.

Og det var præcis den kommentar jeg kom i forkøbet ved at skrive den
efterfølgende sætning.

[Snip Risikabelt at tage medicin]

Toke:

> [...]
> - synes jeg bestemt ikke er et argument for at vælge
> farlige/sundhedsskadelige løsninger frem for de sundere

Jeg skrev med vilje "farligere", ikke "ufarligt". Min pointe er sådan
set blot at jeg ikke ser nogen grund til at fordømme diverse godkendte
præparater, hvis ellers man tror på generel brug af medicin.

bj snakker om livet som indsats ganske generelt og uden at forankre det
i et konkret produkt. Det sidestiller jeg med "Tager du medicin? Jamen
det er jo med livet som indsats!? Hvordan tør du det?".

Det er selvfølgelig en fair holdning, hvis man ikke har den store
tiltro til medicinalindustrien. Men jeg ser ikke hvorfor
slankeprodukter skulle være specielle i den sammenhæng.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-02-05 08:45

> Og det var præcis den kommentar jeg kom i forkøbet ved at skrive den
> efterfølgende sætning.

Jeg har læst igen og igen hvad du skriver i det foregående indlæg og forstår
stadig ikke, hvad du mener med ovenstående.

> Min pointe er sådan set blot at jeg ikke ser nogen grund til at fordømme
diverse godkendte
> præparater, hvis ellers man tror på generel brug af medicin.

Jeg synes ikke det er uden betydning, hvorfor man vil tage de "godkendte"
præparater.
Er det fordi man er syg? Er det fordi man er doven og vil have nemme
løsninger? Der var faktisk en del kritik af, at Letigen blev ordineret til
helt unge piger, der vejede 5-6 kilo for meget. I sådanne tilfælde synes jeg
nok man med god grund kan fordømme brugen af godkendte præparater.

Der er andre tilfælde, hvor man kan diskutere, hvor hensigtsmæssigt det er,
at der bliver ordineret og taget godkendte præparater. De såkaldte
lykkepiller er bare ét eksempel på godkendt medicin, der har været regnet
for ufarligt, men som nu mistænkes for at øge risikoen for at folk begår
selvmord.

Hver gang man tager medicin - uanset hvorfor - skal man veje fordele mod
risici.

> bj snakker om livet som indsats ganske generelt og uden at forankre det
> i et konkret produkt. Det sidestiller jeg med "Tager du medicin? Jamen
> det er jo med livet som indsats!? Hvordan tør du det?".

Nogle gange er det faktisk med livet som mulig indsats.

> Det er selvfølgelig en fair holdning, hvis man ikke har den store
> tiltro til medicinalindustrien.

Det handler efter mín mening ikke overhovedet om tiltro eller mistro. Det
handler slet og ret om, at medicin objektivt set ER forbundet med diverse
risici. Nogle gange større end andre. Og godkendt medicin er bestemt ikke
fri for at kunne have særdeles alvorlige bivikrninger. Medicinalindustrien
advarer om dem på sedler i medicinpakkerne - og jeg mener nok, man kan have
tiltro til disse advarsler.

> Men jeg ser ikke hvorfor slankeprodukter skulle være specielle i den
sammenhæng.

Fordi der er forskel på at tage medicin fordi man er syg - og fordi man vil
tabe sig. Dermed siger jeg ikke, at det i alle tilfælde er forkert at tage
slankemedicin. Men jeg tror dog, at slankemedicin i langt de fleste tilfælde
er det absolut dårligste valg.

Arne Astrup, som var med til at opfinde Letigen, mener iøvrigt, at pillen
IKKE var blevet godkendt i dag med den viden man nu har.

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-02-05 21:43

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Jeg har læst igen og igen hvad du skriver i det foregående indlæg
> og forstår stadig ikke, hvad du mener med ovenstående.

Så var det skidt formuleret. Glem det.

> Fordi der er forskel på at tage medicin fordi man er syg - og
> fordi man vil tabe sig.

Nogen mennesker spiser hovedpinepiller på daglig basis, andre vil ikke
lade deres børn MFR-vaccinere. Vi har alle vor egen mening om hvad vi
anser for at være fornuftig brug af medicin.

Jeg synes hovedpinepiller er et godt eksempel på lemfældig brug af
medicin. Det lægger sig fint op af slankemedicin: Nogen har vitterligt
brug for det, mens andre nok burde undlade det og løse problemet af
anden vej.

> [...] Men jeg tror dog, at slankemedicin i langt de fleste tilfælde
> er det absolut dårligste valg.

Er vi så ikke tilbage ved den gamle traver med "Spis sundt og
motioner"?

> Arne Astrup, som var med til at opfinde Letigen, mener iøvrigt, at
> pillen IKKE var blevet godkendt i dag med den viden man nu har.

Hvad siger det om andre præparater end Letigen?
--
103 kg => 80 kg med lav kulhydrat: http://ekot.dk/projekter/mindre/
Nuværende projekt: 79 kg => 75 kg

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-02-05 01:14

> Er vi så ikke tilbage ved den gamle traver med "Spis sundt og
> motioner"?

Lige præcis - men kombiner det gerne med coaching/psykologisk rådgivning
eller lign. ifald sund kost og motion ikke rækker.

> Hvad siger det om andre præparater end Letigen?

Det siger slet og ret, at du ikke kan gå ud fra, at godkendt er lig med, at
det ikke kan være særdeles skadeligt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-02-05 16:57

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> er godkendte, netop ikke er livsfarlige. Bevares, folk tager fejl, men
> jeg ser ikke hvorfor der skulle være farligere end alt muligt medicin

det der undrer mig ved alle disse debatter om farlige slankepræperarter er
netop det faktum at lægerne i et væk gerne ordinerer medicin der har
livsfarlige bivirkninger, som de så forsøger at kontrollere med anden
medicin, men som samtidig har andre bivirkninger som de ikke kan
kontrollere, når de VED der er andre alternativer der er sundere i
længden....

det undrer mig at lægerne glad og gerne bruger produkter som prednisolon,
som vi VED er den rene gift for kroppen, og som har et hav af bivirkninger,
udelukkende fordi det præperart er billigt i brug, og virker effektivt mod
betændelsestilstande i kroppen..... betændelsestilstande som i adskillige
tilfælde kan behandles effektivt og endda varigt på anden vis....

ups*G* dette indlæg hører vist mere til i dk.helbred, så den er krydspostet
dertil, med followup dertil også...

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : N/A

Dato : 19-02-05 18:34

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-02-05 18:34

Den 19-02-05 17.47 skrev Michael Rasmussen følgende:

> Gid verden var så enkel....
>
> Du har ingen anelse om hvordan sygdomme som f.eks rheumatoid arthrit,
> astma og colitis ulcerosa kan forpeste livet og endda slå folk ihjel. Og

Ikke at jeg er enig med Sabina om at lægerne bruger prednisolon ud fra
en prisbetragtning, men prøv at søge på Google Groups på Sabina og colitis.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-05 19:03

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Ikke at jeg er enig med Sabina om at lægerne bruger prednisolon ud fra
>en prisbetragtning, men prøv at søge på Google Groups på Sabina og colitis.

Ok, hun kender vist en hel del til colitis ulcerosa....

<mlr>

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-02-05 19:16

Kim Ludvigsen wrote:

> Ikke at jeg er enig med Sabina om at lægerne bruger prednisolon ud fra
> en prisbetragtning,

nu er det ikke den eneste betragtning der kommer ind, det er jeg ganske klar
over, men det er en af de billigste mediciner i behandlingen af blandt andet
colitis der er at finde...
at den er effektiv i behandingen er også korrekt, men jeg må indrømme at jeg
synes konsekvenserne af denne gift er uacceptable.... især de langvarige
konsekvenser......

jeg kan forstå brugen af det når alle andre, mere humane og mindre
bivirkningsrige muligheder er udtømte, men desværre er det min erfaring at
lægerne tyer til prednisolonen som første mulighed......

desværre kan man læse mange steder at det netop er besparelser der gør at
lægerne tyer til disse valg

citat: http://www.vestamt.dk/amtsraad/dagsordn/SU/030618/PKT4.HTM
fra Samarbejdsaftale om medicinordinationspraksis i Vestsjællands Amt:
Besparelser kan opnås hvis lægerne vælger billigste analoge lægemiddel
(lægemidler mod samme lidelse, men med forskelligt indholdsstof) og hvis
lægerne altid vælger billigste synonympræparat (markedsførte lægemidler med
identisk indholdsstof).
citat slut

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-05 19:56

> [...]

>lægerne tyer til prednisolonen som første mulighed......
>
>desværre kan man læse mange steder at det netop er besparelser der gør at

Nej Sabina. Lægerne kigger ikke på prisen - Det er nemlig ikke dem der
betaler

Når de anvender prednison er det fordi det er en effektiv behandling til
alvorlige sygdomme.

> [...]
>lægerne altid vælger billigste synonympræparat (markedsførte lægemidler med

Det er en helt anden problematik...

Et lægemiddelfirma har i mange år tjent gode penge på et præparat - Men
så udløber patentet og prisen på præparatet styrtdykker fordi der kommer
synonympræparater på markedet.

Vores lægemiddelfirma tjener ikke længere penge, så der må gøres noget.
Derfor markedsfører man en nyt lægemiddel til samme lidelse, og
fortæller lægerne at det nye præparat er meget bedre end det gamle.

Det er måske, måske ikke, sandt - Men reklamens magt er enorm, og efter
kort tid er et stort antal patienter skiftet over på den nye medicin. Og
vores lægemiddelfirma tjener igen gode penge...

Jeg kan godt forstå at sygesikringen, der trods alt skal betale
regningen, kigger måbende på den slags....

<mlr>

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-02-05 20:11

Michael Rasmussen wrote:

> Nej Sabina. Lægerne kigger ikke på prisen - Det er nemlig ikke dem der
> betaler

det kan godt være det ikke er lægerne der betaler, men det er deres chef der
gør (vi taler altså om special læger, på sygehuse i fald du er i tvivl), og
deres chef skal skam nok gøre opmærksom på at de præperarter de bruger er
for dyre, og derfor får de at vide at de skal bruge de billigere
præperarter... og hvis ikke deres chefer brokker sig, så gør sundhedsvæsnet,
for uanset at det er skattekroner der betaler, så skal de også spare
penge..... du kommer ikke uden om at besparelserne kommer ind i billedet ;)

> Når de anvender prednison er det fordi det er en effektiv behandling
> til alvorlige sygdomme.

det har jeg skam heller ikke nægtet at det er.... men det er ikke den ENESTE
behandling der er på markedet, og heller ikke den eneste der er
effektiv.....

> Det er en helt anden problematik...

hvordan?

> Et lægemiddelfirma har i mange år tjent gode penge på et præparat -
> Men så udløber patentet og prisen på præparatet styrtdykker fordi der
> kommer synonympræparater på markedet.

klart nok.... men det er ikke hvad der er tale om i linket..... linket
omtaler direkte at lægerne skal vælge den billigste løsning, for at opnå
besparelser....

> [...]
> efter kort tid er et stort antal patienter skiftet over på den nye
> medicin. Og vores lægemiddelfirma tjener igen gode penge...

jamen jeg er da fuldt ud klar over hvordan lægemiddelfirmaerne promoverer
deres produkter til lægerne (har en lægemiddelkonsulent i familien), men det
er slet ikke det jeg taler om.... men det er nu engang ikke
lægemiddelfirmaerne der bestemmer hvor mange penge der er at kaste rundt
med, de kan kun påvirke lægerne til at ordinere deres produkter..... og den
påvirkning er der endda helt specifikke regler for.....

> Jeg kan godt forstå at sygesikringen, der trods alt skal betale
> regningen, kigger måbende på den slags....

nu er det jo ikke sygesikringen alene der betaler medicinen, de betaler kun
et tilskud til den..... det er der jo helt specifikke regler for....

sygesikringen betaler dog lægebesøget....

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-05 20:57

> du kommer ikke uden om at besparelserne kommer ind i billedet ;)

Selvfølge tænker nogle læger også i økonomi, og vælger det billigste af
ligeværdige præparater.

Men er indikationen i orden - dvs medicinen har dokumenteret bedre
virkning eller færre bivirkninger - er det sjældent at økonomien
afskrækker.

Og da slet ikke ved alvorlige tilstande som svær colitis

>hvordan?

>klart nok.... men det er ikke hvad der er tale om i linket..... linket
>omtaler direkte at lægerne skal vælge den billigste løsning, for at opnå
>besparelser....

Baggrunden er den simple at alle - læger og politikere - er klar over at
der i alt for mange tilfælde ordineres ny og dyr medicin hvor ældre og
meget billigere medicin kunne være lige så godt eller måske endda bedre.

Og sundhedsbudgettet er altså ikke uendeligt.

Hvis et stort antal patienter med f.eks forhøjet blodtryk behandles med
unødig dyr medicin, så får det konsekvenser andre steder i
sundhedsvæsenet. Så bliver der måske ikke penge til forskning og
udvikling i sygdomme som colitis ulcerosa.

<mlr>

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-02-05 21:13

Michael Rasmussen wrote:

> Selvfølge tænker nogle læger også i økonomi, og vælger det billigste
> af ligeværdige præparater.

ja, det ville da være utopi at tro andet ;)

> Men er indikationen i orden - dvs medicinen har dokumenteret bedre
> virkning eller færre bivirkninger - er det sjældent at økonomien
> afskrækker.

det er så ikke min erfaring...

> Og da slet ikke ved alvorlige tilstande som svær colitis

det kan vi så diskutere herfra og til juleaften ;) havde jeg ikke sat mig
imod prednisolon behandling, og insisteret på at prøve noget andet, var det
den behandling lægen havde sat mig på, og jeg fik direkte at vide at det var
fordi det var den behandling de havde erfaring for var billigst og havde
hurtigst effekt..... nu var mit mål så ikke hurtig effekt, men varig effekt,
og derfor insisterede jeg på noget andet.... der blev så forsøgt med imurel,
som desværre også havde bivirkninger, men af en helt anden karakter end
prednisolonen, så det blev også seponeret.....
så fik jeg muligheden for at vælge mellem prednisolon, og operation.... og
operationen var for mig den eneste rigtige løsning.....

> [...]
> at der i alt for mange tilfælde ordineres ny og dyr medicin hvor
> ældre og meget billigere medicin kunne være lige så godt eller måske

jeg er slet ikke enig i at hele det dokument du finder i linket omhandler
ældre og deres medicin, faktisk læser jeg det udelukkende som en afsluttende
sidebemærkning....

> Og sundhedsbudgettet er altså ikke uendeligt.

nej det er jeg skam klar over.... men er det så bedre at langtidsbehandle
patienter med præperarter der kræver yderligere medicin, eller er det bedre
at søge den mindst invasive løsning, som på sigt kan skabe et udholdeligt
liv for patienten, og samtidig spare penge?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-05 22:16

> [...]

>så fik jeg muligheden for at vælge mellem prednisolon, og operation.... og
>operationen var for mig den eneste rigtige løsning.....

Og det er vel essensen i svær colitit.

Der er reelt kun to behandlingsalternativer: Prednison eller operation.
Og de tilfælde hvor prednison ikke hjælper er der kun operation....

<mlr>

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-02-05 22:50

Michael Rasmussen wrote:
> Og det er vel essensen i svær colitit.
>
> Der er reelt kun to behandlingsalternativer: Prednison eller
> operation. Og de tilfælde hvor prednison ikke hjælper er der kun
> operation....

nej der er ikke....

der er et væld af præperarter til disposition der kan forsøges ved en
colitis..... kik feks her:
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/colitisulcerosa.htm (nederst)

en anden liste er feks:
5-ASA - Mesalazin, olsalazin, balsalazid
steroid - Prednisolon, hydrokortison, methylprednisolon
Immundæmpning: - Azathioprin, methotrexat, merkaptopurin, ciklosporin
Antibiotika - Ciprofloxacin, metronidazol, tinidazol.
Antistof - Infliximab

så der er alternativer nok.....
selv har jeg udelukkende været i behandling med forskellige prednisolon
varianter lige fra klyx til piller, og asacol i forskellige varianter, samt
en enkelt omgang af imurel..... og med listen herover med muligheder, så
synes jeg da det er underligt at andre præperarter ikke har været forsøgt
inden de foreslog operation......

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-02-05 02:23

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev

> [...]
> Immundæmpning: - Azathioprin, methotrexat, merkaptopurin, ciklosporin
> Antibiotika - Ciprofloxacin, metronidazol, tinidazol.

Et af problemerne ved brug af cytostatica, som jo ellers er velegnet til
længerevarende immunsupessiv behandling, er at behandlingen er meget
langsomt indsættende. Der kan nemt gå en måned inden behandlingen virker.
Desuden har nogle cytostatica alvorlige bivirkninger, der f.eks kan få en 19
årig pige til at gå i overgangsalderen- permanent!

Prednisolon kan derimod have en virking allerede inden den første time er
gået efter indgiften.

Og som vi kender det danske sundhedssystem, er det vel mere regelen end
undtagelsen at folk er blevet alvorligt syge og medtagede inde de bliver
diagnosticeret rigtigt, så derfor er det ofte nødvendigt at få en behandling
igang der virker hurtigt. Derefter har man bedre tid til at finde den
rigtige virksomme langtidsbehandling, hvis forløbet viser sig at være
kronisk. Det er i øvrrigt min holdning at en _kortvarig_ behandling med
Prednisolon er forholdsvis uskadeligt, der er i forbindelse med de
længerevarende behandlinger, at den virkeligt alvorlige problematik opstår.

Biomedicinske stoffer som Infliximab(Remicade) har dog også en meget hurtig
virkning, ofte ses virkningen samme dag som første behandling.

Jeg sidder nu lidt undrende over at skrive et sådant forsvar for
Prednisolon, da jeg hader det og dets mange bivirkningr som pesten, min krop
ville have det meget anderledes uden de mange bivirkninger, men jeg ved også
at jeg uden Prednisolon ikke vil leve længe.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-02-05 11:35

Uffe Ravn wrote:
> [...]
> _kortvarig_ behandling med Prednisolon er forholdsvis uskadeligt, der
> er i forbindelse med de længerevarende behandlinger, at den virkeligt

jamen som jeg skrev tidligere, så skal jeg være den første til at juble og
klappe i mine små fede fingre hvis en omgang prednisolon kunne sende en
colitis (eller lignende) i remission med det samme.... men jeg er enig med
dig i at det er de længere varende behandlinger der er problemet...
jeg synes dog også at de gentagne behandlinger med prednisolon er et
problem... jeg kan ikke forstå hvorfor lægerne ikke lægger hovedet i blød og
prøver nogle alternativer når der er et nyt udbrud.... især hvis udbruddet
ikke er så slemt som det kune være......

> [...]
> min krop ville have det meget anderledes uden de mange bivirkninger,
> men jeg ved også at jeg uden Prednisolon ikke vil leve længe.

det er netop det der er så forbandet ved prednisolon.... at det er så
effektivt samtidig med at det forgifter ens system totalt.....

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-02-05 21:11

Den 19-02-05 20.11 skrev Sabina Hertzum følgende:

> det kan godt være det ikke er lægerne der betaler, men det er deres chef der
> gør (vi taler altså om special læger, på sygehuse i fald du er i tvivl), og

Sidst jeg fik betændelseshæmmende medicin, foregik det ved at jeg fik en
recept af lægen. Og hospitalsdirektøren fulgte ikke med på apoteket for
at betale.

Mon ikke det kun er indlagte patienter, der får medicinen af hospitalet?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt Internet Explorer på pension og få nemmere, hurtigere og mere

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-02-05 21:15

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> apoteket for at betale.
>
> Mon ikke det kun er indlagte patienter, der får medicinen af

jo men det var også mit udgangspunkt*G* altså patienter med svær colitis der
behandles med højdosis prednisolon er oftest indlagt, om ikke andet, så til
observation i opstartsfasen.....

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-02-05 02:25

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Mon ikke det kun er indlagte patienter, der får medicinen af hospitalet?

Betales de biomedicinske behandlinger ikke af hospitalet?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-02-05 04:55

Den 20-02-05 02.25 skrev Uffe Ravn følgende:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Betales de biomedicinske behandlinger ikke af hospitalet?

Jeg fik blot en recept, og måtte så selv købe medicinen. Det var på
Hvidovre op til for knap et år siden.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-02-05 09:21

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Jeg fik blot en recept, og måtte så selv købe medicinen. Det var på
> Hvidovre op til for knap et år siden.

Må jeg høre hvad det var for et biomedicinsk produkt?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-02-05 10:13

Den 20-02-05 09.20 skrev Uffe Ravn følgende:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Må jeg høre hvad det var for et biomedicinsk produkt?

Hmm, jeg kan knap huske det, vi prøvede med forskellige ting. Nogle
stikpiller af en art, og nogle piller jeg ikke kan huske hvad var. Vi
endte med Imurel og ikke mindst masser af Colifoam.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-02-05 19:02

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> astma og colitis ulcerosa kan forpeste livet og endda slå folk ihjel.
> Og der er prednison ofte det eneste der kan sikre patienten en

søde Michael, hvis nogen ved hvordan colitis ulcerosa kan forpeste en
tilværelse så er det vist mig ;) og nej, jeg er ikke enig med dig i at
predinolon på nogen måde gav mig en anstændig livskvalitet....

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-05 19:16

> [...]

>tilværelse så er det vist mig ;) og nej, jeg er ikke enig med dig i at
>predinolon på nogen måde gav mig en anstændig livskvalitet....

Jeg fik søgt lidt på 'Sabina' og 'colitis' og kan se at du blev pouch
opereret

Men det er langt fra alle sygdomme der kan helbredes med en operation -
Og den type operation du har fået foretaget er bestemt heller ikke uden
risiko.

Prednison er en medicin med alvorlige bivirkninger. Men i mange tilfælde
er det den bedste og / eller eneste behandlingsmulighed.

<mlr>

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-02-05 19:47

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Men det er langt fra alle sygdomme der kan helbredes med en operation
> - Og den type operation du har fået foretaget er bestemt heller ikke

jamen det er vi da enige om..... det jeg blot vil frem til er at jeg synes
at lægerne i mange tilfælde har meget travlt med prednisolonen og ikke helt
giver sig tid til at undersøge andre muligheder "fordi sådan gør man
bare"....

feks her: http://www.dadlnet.dk/ufl/ufl0101/v_p/32244.htm
kan du læse at på sigt vil kun 40-50 % colitis patienter i svær opblussen
have en varig remission af sygdommen via intens behandling med
prednisolon.... og det til trods for at det er det første der tyes til.....

der er en lille procentdel der udvikler så svær en pouchitis efter en
operation (5-10% af 1/3 del af de opererede) at pouchen må fjernes igen, og
det synes jeg i reglen er gode odd's i forhold til muligheden for at få et
normalt liv igen, frem for at blive proppet med medicin der i bedste fald
bare ødelægger din krop og risikere at operation alligevel bliver nødvendig
på et senere tidspunkt, hvor en pouch måske ikke engang er mulig.....

> Prednison er en medicin med alvorlige bivirkninger. Men i mange
> tilfælde er det den bedste og / eller eneste behandlingsmulighed.

i tilfældende med colitis og også chrons, der findes der alternativer, men
prednisolon er blot den behandling lægerne tyer til først, fordi de ved den
virker for en stor del, og jamen jeg er da den første til at juble hvis en
kort behandling med prednisolon kan drive en colitis i remission med det
samme.... og sørge for at den bliver der....
dog er min erfaring ikke sådan, og jeg tog ansvaret ud af hænderne på lægen
da jeg fik valget "prednisolon eller operation" og bad dem fjerne
lortet...... den bedste beslutning i mit liv!! (hvis vi ser bort fra
beslutningen om at få min søn*G*)

der er flere direkte alternativer til prednisolon, som feks imurel, som dog
også har bivirkninger og for visse individer ike virker, men for hulen da,
prøv det dog inden kroppen bliver så medtaget af prednisolonen at den ikke
kan regenerere ;)

og så kunne jeg godt savne at patienter efterhånden gør lidt arbejde selv,
og tager ansvar for deres krop, i stedet for blindt at stole på lægen.....

faktisk udsprang mit indlæg fra en frustration over at lægerne glad og gerne
ordinerer prednisolon, trods at der er andre mindre invasive alternativer,
når de hyler og vræler op om slankepræperarters potentielle skadelige
virkninger.... ;)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-05 20:23

> [...]

>at lægerne i mange tilfælde har meget travlt med prednisolonen og ikke helt
>giver sig tid til at undersøge andre muligheder "fordi sådan gør man

Det er ikke korrekt - Der forskes intenst i colitis ulcerosa.

> [...]
>have en varig remission af sygdommen via intens behandling med
>prednisolon.... og det til trods for at det er det første der tyes til.....

Det er omvendt: Prednison er kun 'forbigående effektiv hos op til 40 %
af patienterne'.

Men det betyder jo at man undgår at operere 60 % af patienterne. Og det
er vel ikke så dårligt ?!

>i tilfældende med colitis og også chrons, der findes der alternativer, men
>prednisolon er blot den behandling lægerne tyer til først, fordi de ved den
>virker for en stor del,

Der er ikke så mange alternativer til prednison. Det lægemiddelfirma,
der kan markedsføre en effektiv og bivirkningsfri medicin mod colitis
ulcerosa, vil tjene milliarder.

Men præparatet er der desværre ikke....

> [...]
>ordinerer prednisolon, trods at der er andre mindre invasive alternativer,
>når de hyler og vræler op om slankepræperarters potentielle skadelige

Det er vel en anden snak..

Lægemiddelområdet er gennemreguleret og overvåget. Lægemidler kan f.eks
taget af markedet fordi de har alvorlige bivirkninger hos een ud af 10 -
100.000 patienter.

Men der er ingen kontrol af kosttilskud - Man sagtens forestille sig at
der markedsføres kosttilskud der har alvorlige bivirkninger hos een ud
af 1000. Men det vil vi aldrig opdage....

<mlr>

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-02-05 21:04

Michael Rasmussen wrote:

> Det er ikke korrekt - Der forskes intenst i colitis ulcerosa.

http://www.dadlnet.dk/ufl/ufl0101/v_p/29919.htm skriver:
Der bør inden for det første døgn efter indlæggelsen foreligge resultat af
blodprøver, rektoskopi, oversigtsbillede over abdomen (mhp. at udelukke
toksisk megacolon/perforation) og foretages en forsigtig koloskopi eller
colonindhældning med vandig kontrast til vurdering af udbredelse og
sværhedsgrad af inflammationen. Herefter institueres systemisk
steroidbehandling med prednisolon 1-1,5 mg /kg ­ i praksis 60-80 mg dagligt.

hvilket understreger min erfaring med sygdommen, at det er normal praksis at
behandle colitis i udbrud med prednisolon, efter de første undersøgelser....

og jeg er da ikke i tvivl om at der forskes i colits..... det ville da være
fjollet andet..... men ikke desto mindre er det almindelig praksis at starte
behandlingen med prednisolon hvis ikke der er respons på
5-aminosalicylsyre-præparater....

> Det er omvendt: Prednison er kun 'forbigående effektiv hos op til 40 %
> af patienterne'.

du har ikke læst det hele åbenbart.... 65% af patienterne i den undersøgelse
blev kolektomeret, fordi der ikke var nogen effekt af den behandling.....

ifølge linket her: http://www.dadlnet.dk/ufl/ufl0101/v_p/29919.htm
Der er inden for de seneste år publiceret gunstige resultater med
højdosis-ciclosporin i.v. (4 mg/kg) hos patienter, der ikke har responderet
på universel steroidbehandling inden for den første behandlingsuge (14), men
denne behandling kan medføre betydelige bivirkninger i form af bl.a
hypertension, hypertrikose og nefropati. I retrospektive undersøgelser har
det vist sig, at det i 50-60% af tilfældene alligevel bliver nødvendigt at
kolektomere patienten indenfor få måneder..

> Men det betyder jo at man undgår at operere 60 % af patienterne. Og
> det er vel ikke så dårligt ?!

det gør man jo så ikke.. det er kun 40 % der undgår operation, og det er vel
at mærke 40 % af dem der havde remssion af behandlingen....

men her taler vi så også om de allerværste tilfælde af colitis....

> Der er ikke så mange alternativer til prednison. Det lægemiddelfirma,
> der kan markedsføre en effektiv og bivirkningsfri medicin mod colitis
> ulcerosa, vil tjene milliarder.

jeg taler ikke om "mange" alternativer, men der er alternativer... imurel er
en.....

> Men præparatet er der desværre ikke....

nej det er det ikke... det ville da være skønt hvis det var.....

> Det er vel en anden snak..

både og, det var blot for at pointere hvad mit udgangspunkt var..

> Lægemiddelområdet er gennemreguleret og overvåget. Lægemidler kan
> f.eks taget af markedet fordi de har alvorlige bivirkninger hos een
> ud af 10 - 100.000 patienter.

så er vi jo ude i at debattere hvad der er "alvorlige bivirkninger".... og
sjovt nok, så kan det alligevel lade sig gøre at et præprart kommer på
markedet og er der i en årrække uden problemer, for pludselig at hives af
markedet igen.... medierne har også deres påvirkning på den side af
sagen....

> Men der er ingen kontrol af kosttilskud - Man sagtens forestille sig
> at der markedsføres kosttilskud der har alvorlige bivirkninger hos
> een ud af 1000. Men det vil vi aldrig opdage....

nej, men kosttilskud er så også personens eget ansvar.... man vælger det
selv.... hos de godkendte præperarter sidder der immervæk en læge, og et
lægemiddelfirma samt den instans der har godkendt præperartet på
ansvaret....

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-05 21:38

> [...]
>behandle colitis i udbrud med prednisolon, efter de første undersøgelser....

Vi er enige om at prednison er førstevalget ved sværere colit - Men det
er ikke fordi lægerne ikke undersøger andre muligheder. De er der bare
ikke

>du har ikke læst det hele åbenbart.... 65% af patienterne i den undersøgelse
>blev kolektomeret, fordi der ikke var nogen effekt af den behandling.....

Jeg skrev nu om de generelle resultater af prednison til svær colit -
Den referede undersøgelse kigger på patienter hvor prednison ikke har
haft effekt, og viser at en trediedel af disse patienter kan undgå
operation hvis prednison behandlingen suppleres med cyclosporin.

Men du skal være opmærksom på at dette er en 'retrospektiv'
(tilbageskuende) undersøgelse på et meget lille patientmatriale. Set i
videnskabeligt perspektiv er denne undersøgelse ikke et bevis for
cyclosporins effekt, men undersøgelsen er hypotesedannende. Dvs at den
kan give en formodning om effekt.

Beviset for cyclosporins effekt på colitis ulcerosa får du først ved
store 'prospektive' randomiserede undersøgelser. Og de er mig bekendt
ikke kommet.

> [...]
>markedet og er der i en årrække uden problemer, for pludselig at hives af
>markedet igen.... medierne har også deres påvirkning på den side af

Lægemidler markedsføres på undersøgelser med få tusind patienter.

Men mange af de alvorlige bivirkninger finder man først flere år senere
når man har samlet data på hundrede tusinder af behandlingsforløb.

Medierne har ikke den store indflydelse i denne sammenhæng - Der er
masser af eksempler på medicin der trækkes tilbage uden at det har været
i medierne...

Man kan mene at lægemiddelfirmaerne burde undersøge deres præparater
bedre inden markedsføring - men det er helt urealistisk. Den slags
undersøgelser er så kostbare at ingen ville have råd til at købe
medicinen.

> [...]
>selv.... hos de godkendte præperarter sidder der immervæk en læge, og et
>lægemiddelfirma samt den instans der har godkendt præperartet på

Men hvilken viden vælger du ud fra

Kosttilskud godkendes som de er - uden dokumentation for effekt og uden
dokumentation for bivirkninger...

<mlr>

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-02-05 22:00

Michael Rasmussen wrote:

> Vi er enige om at prednison er førstevalget ved sværere colit - Men
> det er ikke fordi lægerne ikke undersøger andre muligheder. De er der
> bare ikke

jo de er..... de vælger dem bare ikke......

> Jeg skrev nu om de generelle resultater af prednison til svær colit

det er lidt nemmere hvis du forholder dig til det jeg skriver, i stedet for
at vælge en helt anden indgangsvinkel midt i det hele*G* det gør det lidt
forvirrende.....

> Den referede undersøgelse kigger på patienter hvor prednison ikke har
> haft effekt, og viser at en trediedel af disse patienter kan undgå
> operation hvis prednison behandlingen suppleres med cyclosporin.

ja...

> [...]
> videnskabeligt perspektiv er denne undersøgelse ikke et bevis for
> cyclosporins effekt, men undersøgelsen er hypotesedannende. Dvs at den

just my point.....

> Beviset for cyclosporins effekt på colitis ulcerosa får du først ved
> store 'prospektive' randomiserede undersøgelser. Og de er mig bekendt
> ikke kommet.

heller ikke mig bekendt, men det jeg ville frem til var såmænd bare at
50-60% af de patienter der er med i denne "forsøgsordning" alligevel bliver
kolektomeret, hvorfor så i det hele taget ikke lade det være op til
patienten selv, og naturligvis sørge for ordentlig information omkring det
at blive opereret...... noget jeg iøvrigt synes er ufatteligt dårligt
organiseret i dag....

> Lægemidler markedsføres på undersøgelser med få tusind patienter.

ja netop.....

> Men mange af de alvorlige bivirkninger finder man først flere år
> senere når man har samlet data på hundrede tusinder af
> behandlingsforløb.

ja netop....

> Medierne har ikke den store indflydelse i denne sammenhæng - Der er
> masser af eksempler på medicin der trækkes tilbage uden at det har
> været i medierne...

der er også eksembler på medicin der trækkes tilbage udelukkende pga
mediernes påvirkning.....

> [...]
> bedre inden markedsføring - men det er helt urealistisk. Den slags
> undersøgelser er så kostbare at ingen ville have råd til at købe

and your point would be?

> Men hvilken viden vælger du ud fra

hearsay meget ofte.... folk har hørt fra en veninde til en veninde eller
gennem reklamer at det kan virke på dette og hint.... fordelen ved
kosttilskud er at man kan seponere det lige så snart man oplever en
bivirkning der ikke er ønskværdig.... det er ikke tilfældet med feks
prednisolon, da den skal seponeres over tid.....

> Kosttilskud godkendes som de er - uden dokumentation for effekt og
> uden dokumentation for bivirkninger...

medicin virker jo heller ikke ens på alle mennesker, så jeg mener man bør
lytte til sin egen krop først og fremmest.....

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-02-05 22:40

>jo de er..... de vælger dem bare ikke......

Der er mange nye behandlingsmuligheder undervejs, men det helt store
gennembrud mangler stadig

<mlr>

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-02-05 22:52

Michael Rasmussen wrote:

> Der er mange nye behandlingsmuligheder undervejs, men det helt store
> gennembrud mangler stadig

men i det mindste arbejder de på det....
http://www.irf.dk/dk/publikationer/maanedsblad/2003/behandling_af_inflammatoriske_tarmsygdomme.htm
skriver:
Der udvikles fortsat superselektive immunmodulerende præparater med meget
målrettet påvirkning af det mucosale inflammatoriske respons, og en række af
disse er under klinisk afprøvning.

Senest er et nyt behandlingsprincip, nemlig ændring af det luminale
bakteriemiljø med probiotika under afprøvning til behandling af CU og MC.
Behandling med apatogene kolonidannende bakterier synes lovende, men
bakteriesammensætning og behandlingsvarighed er blot et par af de endnu
uafklarede aspekter.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-02-05 01:27

Den 19-02-05 22.39 skrev Michael Rasmussen følgende:

> Der er mange nye behandlingsmuligheder undervejs, men det helt store
> gennembrud mangler stadig

Må man spørge, hvad din indgang til området er? Vi andre er jo ligesom
tvunget til at interessere os for det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler til de lange vinternætter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-02-05 11:53

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Må man spørge, hvad din indgang til området er? Vi andre er jo ligesom
>tvunget til at interessere os for det.

Jeg arbejder ikke direkte med inflammatoriske tarmsygdomme, men bliver
jævnlig involveret i de sværeste tilfælde..

<mlr>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-02-05 12:02

Den 20-02-05 11.53 skrev Michael Rasmussen følgende:

> Jeg arbejder ikke direkte med inflammatoriske tarmsygdomme, men bliver
> jævnlig involveret i de sværeste tilfælde..

Medicinsk læge, kirurg, sygeplejerske, laborant, bedemand? Du behøver
selvfølgelig ikke svare, jeg var blot nysgerrig.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-02-05 01:26

Den 19-02-05 21.59 skrev Sabina Hertzum følgende:

> jo de er..... de vælger dem bare ikke......

Vel fordi de ikke er specielt effektive.

> [...]
> patienten selv, og naturligvis sørge for ordentlig information omkring det
> at blive opereret...... noget jeg iøvrigt synes er ufatteligt dårligt

Langt de fleste patienter vil sige nej til operation, hvis de ikke først
har prøvet medicin. Lige som du i dag gerne ville have haft, at lægerne
havde tilbudt anden medicin, så kan du være sikker på, at der ville være
mange, der ville sidde med en fornemmelse af: Var det nu også nødvendigt
med den operation? Og så må man ikke se bort fra, at medicinen faktisk
hjælper på nogle. Og man ved ikke hvem, før man har prøvet.

Din holdning er også stærkt farvet af bakspejlet. Tænk tilbage på,
hvordan du selv havde det, da du skulle vælge operationen. I dag ved du,
at det var en god ting, men sådan var det altså ikke inden, hvis jeg
husker vores skriverier korrekt. Og da havde du endda prøvet medicinen.

> and your point would be?

Jeg vil tilføje endnu et punkt, for det er ikke kun prisen, der spiller
ind. Hvis man har en medicin, der ser lovende ud, så kræver det virkelig
nosser (undskyld udtrykket) har holde medicinen tilbage fra patienterne.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-02-05 21:26

Den 19-02-05 19.02 skrev Sabina Hertzum følgende:

> søde Michael, hvis nogen ved hvordan colitis ulcerosa kan forpeste en
> tilværelse så er det vist mig ;) og nej, jeg er ikke enig med dig i at
> predinolon på nogen måde gav mig en anstændig livskvalitet....

Du får mig til at tænke tilbage på, da jeg fik mit første udbrud af
Crohns og en langvarig og kraftig prednisolon-kur. Det var absolut ikke
sjovt, og det føltes som om al elendigheden kom af medicinen og ikke af
sygdommen. Da jeg spurgte lægen, hvad der ville ske ved at stoppe
medicineringen, fik jeg et meget klart svar: Du vil dø!

Det nytter ikke, at du udelukkende tænker på bivirkningerne ved
medicinen, du skal sammenligne med, hvordan du ville have det uden
medicinen. Lægerne er udmærket klar over, at der er bivirkninger, men de
prøver selvfølgelig at finde den bedste balance mellem effektiv
behandling og færrest muligt bivirkninger. Jeg er sikker på, at pengene
først kommer ind i billedet, hvis lægen vurderer, at to medikamenter er
lige egnede til den enkelte patient.

Det skal lige tilføjes, at ved mit første udbrud var der ikke
alternativer som i dag. Og da jeg fik mit andet udbrud, fravalgte
lægerne faktisk prednisolon (bortset fra til lokalbehandling), fordi det
ikke var det bedste i mit tilfælde (sukkersyge).

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-02-05 21:45

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> ikke af sygdommen. Da jeg spurgte lægen, hvad der ville ske ved at
> stoppe medicineringen, fik jeg et meget klart svar: Du vil dø!

nu er der jo også den voldsomme forskel på chrons og colitis at man
risikerer at dø af lortet.... men jeg kan fuldt ud genkende følelsen af at
al elendigheden kom af medicinen.....

> Det nytter ikke, at du udelukkende tænker på bivirkningerne ved
> medicinen, du skal sammenligne med, hvordan du ville have det uden
> medicinen.

det er jeg klar over..... men faktisk var mine symptomer nemmere at udholde
en bivirkningerne.... ihvertfald på det stadie i min sygdom.....

> [...]
> pengene først kommer ind i billedet, hvis lægen vurderer, at to
> medikamenter er lige egnede til den enkelte patient.

man kan ikke udelukke at prednisolonen stadig er det første præperart
lægerne trækker ind i billedet....

> [...]
> lægerne faktisk prednisolon (bortset fra til lokalbehandling), fordi
> det ikke var det bedste i mit tilfælde (sukkersyge).

det er jo så en komplikation som ikke reelt havde noget med sygdommen alene
at gøre (altså chrons).....

jeg har en veninde som døjer med chrons..... hendes redning er blevet en
permanent stomi, efter adskillige operationer, en perforeret tarm og massiv
prednisolon behandling..... hendes læge har ikke engang overvejet andre
præperarter end prednisolon, hvilket jeg finder sørgeligt.....

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-02-05 12:16

bj wrote:

Der er gået lidt kludder i min udgave af tråden, så jeg er ikke helt sikker
på, hvem, der har skrevet dette.

Du burde måske alligevel øve dig i at 'dy' dig.
Det sidste man har brug for i en situation, hvor man vil kæmpe mod vægten,
er et frelst hoved, der har en moralsk opsang at synge og i øvrigt ikke
andet at byde på!

vh
Jan

--
Jan Bøgh
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-02-05 13:06

> Du burde måske alligevel øve dig i at 'dy' dig.

Det er "bj" der kom med den reaktion, der får dig til at mene, at
vedkommende (altså "bj") bør øve sig i at dy sig.

Jeg er helt uenig med dig!

Herinde kan man tage det til sig, man kan bruge og lade resten ligge.

Kan man ikke tåle at få andre reaktioner end dem, man ønsker og har behov
for, skal man ikke deltage i et forum som dette.

Somme tider kan man faktisk bliver særdeles positivt overrasket over at få
svar på noget, man ikke har bedst om svar på. Det kan i visse tilfælde vise
sig at være en rigtigere løsning end man lige havde forudset. Så folk skal
bestemt ikke afholde sig fra at komme med råd, der afviger fra, hvad der er
bedt om. Tvært imod. Jo mere forskellige råd der kommer, desto større er
udvalget at vælge fra. og som sagt... vælg det fra, du ikke kan bruge.

> Det sidste man har brug for i en situation, hvor man vil kæmpe mod vægten,
> er et frelst hoved, der har en moralsk opsang at synge og i øvrigt ikke
> andet at byde på!

Sådan er der ganske rigtigt nogle, der har det. Hvis man er i så sårbar en
tilstand, hvilket man somme tider er, skal man spørge sine skulderklappende
venner og ikke kaste sit problem ud i et forum, hvor der er alt fra søde og
rare til gale mennesker uden situationsfornemmelse. og hvor dem der spørger
ved gud også er forskellige - nogle har hård hud og tåler lidt af hvert.
Andre skal du blot fløjte efter, før de piver.

Det ville være ideelt, hvis vi altid kunne vurdere modtagers grænser og
sindstilstand, ømme ligtorne og hårde hud. Men man har som regel ikke en
jordisk chance for at aflæse, hvor sårbar spørgeren er og hvad vedkommende
kan tåle (vi har meget forskellige sårbarhedsgrænser herinde!). Derfor kan
og bør man heller ikke gå ud fra, at folk som udgangspunkt skal behandles
som rådne æg, der ikke tåler at høre andet, end det de har bedt om svar på.
Kan de ikke det, er dette nemlig det helt forkerte forum at søge råd i.

Mvh. Lisbeth

Fra : sannepande

Dato : 24-02-05 16:14

Reductil har været på markedet længe, og havde på mig samme effekt som
letigen(stort vægttab) dog koster reductil så vidt jeg husker 700 kr i
mdr...ret dyrt..

http://www.kandu.dk/