/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Daglig transport - Honda SCV-100 vs. gl. B~
Fra : Anders Mørk


Dato : 14-02-05 10:00

Hejsa, jeg overvejer på det krafigste at blive motoriseret på to hjul igen
efter at have undværet det i noget der ligner 10 år. Jeg har brug for ca.
20km daglig transport og er blevet så gammel at det nu er driftsøkonomi
og -sikkerhed der tæller, frem for fartstriber og kubik. Jeg har derfor
været ud at prøve en Honda SCV-100 og det er en ualmindelig nem cykel at
køre. Det er sådan set bare, drej på nøglen og vrid på håndtaget. Jeg har
dog fornemmelsen af at være lidt for udsat på sådan en størrelse ifht. en
'rigtig' motorcykel, så er der nogen der kunne rådgive en smule om mit
dilemma der består i at vælge mellem en ny Honda SCV-100 eller en gammel
(75-79) BMW R60.

Venligst,
Anders



 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 14-02-05 14:56

> nogen der kunne rådgive en smule om mit dilemma der består i at vælge
> mellem en ny Honda SCV-100 eller en gammel (75-79) BMW R60.

Hej Anders

Der er så stor forskel i de to cykler, at man ikke kan rådgive, men kun
komme med holdninger.

Jeg synes du skal købe en let brugt 500cc tocylindret. Du kan finde pæne
Suzuki GS 500 E fra omkring årtusindeskiftet til 30.000kr. Det er en nemt
håndterbar cykel. Den er billig i drift, forsikring og benzin og der er
masser af dem, så der er masser brugte dele hvis uheldet er ude en dag.

Af andre cykler vil jeg anbefale:
Kawasaki GPZ 500 S
Kawasaki ER-5
Honda CB 500
Yamaha XJ 600 diversion
Yamaha XTZ 660 Ténéré

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Anders Mørk (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Anders Mørk


Dato : 14-02-05 15:01

> Der er så stor forskel i de to cykler, at man ikke kan rådgive, men kun
> komme med holdninger.
>
> Jeg synes du skal købe en let brugt 500cc tocylindret. Du kan finde pæne
> Suzuki GS 500 E fra omkring årtusindeskiftet til 30.000kr. Det er en nemt
> håndterbar cykel. Den er billig i drift, forsikring og benzin og der er
> masser af dem, så der er masser brugte dele hvis uheldet er ude en dag.

Hej igen, nu var jeg mest interesseret i noget uden kæde. Dvs. kardan eller
noget andet der er indkapslet og ikke skal justeres så tit. Og så var jeg
måske lidt partisk overfor en gammel BMW, hvis det ellers er noget der har
en rimelig benzinøkonomi og ikke skal skrues på alt for tit.

../Anders



Jens Jacob Bager Jen~ (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 14-02-05 15:47

>> Jeg synes du skal købe en let brugt 500cc tocylindret. Du kan finde
>> pæne Suzuki GS 500 E fra omkring årtusindeskiftet til 30.000kr.

> Hej igen, nu var jeg mest interesseret i noget uden kæde. Dvs. kardan
> eller noget andet der er indkapslet og ikke skal justeres så tit.

Hej Anders

Vi er kommet ind i et nyt årtusinde. Jeg kører med en alm DID o-ringskæde
med automatisk kædesmører på min CBR 600. Jeg har kørt 26204km på den kæde
uden at stramme den endnu (Den trænger stadig ikke) og ikke gjort andet end
at hælde olie i kædesmøreren hver 1000km (ca.). Det er der altså ikke nogen
ben i. Køber du en dårlig kæde og/eller smører du ikke tit, så er det dog
ikke samme historie.

Skal du bruge cyklen hver dag til transport i alt slags vejr, så er en
automatisk kædesmører som f.eks scottolier svær at komme uden om.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



rugholmhusFJERN@vip.~ (14-02-2005)
Kommentar
Fra : rugholmhusFJERN@vip.~


Dato : 14-02-05 16:56

On Mon, 14 Feb 2005 09:59:47 +0100, "Anders Mørk"
<anders@moerk-nozohour.dk> wrote:

>Hejsa, jeg overvejer på det krafigste at blive motoriseret på to hjul igen
>efter at have undværet det i noget der ligner 10 år. Jeg har brug for ca.
>20km daglig transport og er blevet så gammel at det nu er driftsøkonomi
>og -sikkerhed der tæller, frem for fartstriber og kubik. Jeg har derfor
>været ud at prøve en Honda SCV-100 og det er en ualmindelig nem cykel at
>køre. Det er sådan set bare, drej på nøglen og vrid på håndtaget. Jeg har
>dog fornemmelsen af at være lidt for udsat på sådan en størrelse ifht. en
>'rigtig' motorcykel, så er der nogen der kunne rådgive en smule om mit
>dilemma der består i at vælge mellem en ny Honda SCV-100 eller en gammel
>(75-79) BMW R60.
>
>Venligst,
>Anders
>
Jeg vil så lige fremhæve Honda CX 500/650 samt mit hjertebarn Honda
NTV 650 - alle V2 med kardantræk - god kørselsøkonomi og en teknik der
er til at finde ud af. Har dog selv overvejet SCV-100 til vinterkørsel
- ikke til hverdagskørsel.

hVh
Hans/NTV

Richard (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 14-02-05 17:05

rugholmhusFJERN@vip.cybercity.dk wrote:

> Jeg vil så lige fremhæve Honda CX 500/650 samt mit hjertebarn Honda
> NTV 650 - alle V2 med kardantræk - god kørselsøkonomi og en teknik der
> er til at finde ud af. Har dog selv overvejet SCV-100 til vinterkørsel
> - ikke til hverdagskørsel.

Helt enig også i NTV'en, men til 30 kkr. i rimelig pålidelig stand?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com

Richard (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 14-02-05 17:03

Anders Mørk wrote:

> så er der nogen der kunne rådgive en smule om mit
> dilemma der består i at vælge mellem en ny Honda SCV-100 eller en gammel
> (75-79) BMW R60.

I modsætning til Bager forstår jeg godt din kædeskræk - uanset hvor
gode kæderne er blevet, og hvor automatisk de kan smøres, sviner de jo
de kæder...

Til 30 kkr kunne du sikkert finde en Honda CX500 eller 650 fra
midtfirserne i fornuftig stand hos en privat - skal du have en cykel med
mere "krop" måske også andre modeller; men så skal vi lige kende din
forventning til serviceintervaller og lyst/evner til selv at skrue...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade - DK coordinator for honda-v4.com

Jes Vestervang (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 14-02-05 17:22

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> writes:

> Til 30 kkr kunne du sikkert finde en Honda CX500 eller 650 fra
> midtfirserne i fornuftig stand hos en privat

Jeg ville nu også gå efter en 15 år nyere GS500 - så slemme er kæder
altså heller ikke :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Richard (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 14-02-05 22:21

Jes Vestervang wrote:

> Jeg ville nu også gå efter en 15 år nyere GS500 - så slemme er kæder
> altså heller ikke :-/

Nej, kæderne er da meget bedre end for 30 år siden, indrømmet. Men jeg kan
nu ikke gentage for tit, hvor meget højere jeg værdsætter min VFS' kardan,
efter jeg fik den kædetrukne GB500

Selv om jeg ikke kører meget - og altid på tørre veje - giver kæden
mærkbart mere arbejde ved rengøring af cyklen, end kardanen gør. Og en
gang i mellem skal kæden jo smøres, og pilhøjden kontrolleres. VFS'en skal
blot have skiftet olie på slutdrevet en gang i mellem...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


anders majland (14-02-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 14-02-05 17:28

> Jeg har derfor været ud at prøve en Honda SCV-100 og det er en ualmindelig
> nem cykel at køre.

Jeg vil imodsætning til de andre herinde sige - bare købe den lille honda.
Hvis den topfart er tilstrækekkelig på din vej til arbejde vil den nok være
ganske billig at holde kørende. Jeg kørte godt 60000km på 5år på en aprilia
leonardo. I 1998 var udvalget af maskiner ikke så stort som idag og den har
været lidt dyr i stumper at holde kørende.

> driftsøkonomi og -sikkerhed

Ja så hellere lille og ny end gammel og stor.

/A



Anders Mørk (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Anders Mørk


Dato : 15-02-05 08:37

> Jeg vil imodsætning til de andre herinde sige - bare købe den lille honda.
> Hvis den topfart er tilstrækekkelig på din vej til arbejde vil den nok
> være ganske billig at holde kørende. Jeg kørte godt 60000km på 5år på en
> aprilia leonardo. I 1998 var udvalget af maskiner ikke så stort som idag
> og den har været lidt dyr i stumper at holde kørende.

Jeg tror min konklusion må blive at det må blive den lille persillekværn til
at starte med. Det giver jo et stik i hjertet når man går ned i kubik efter
at have køre XJ650 og XS1100, men nu om dage er det trods alt det reelle
transportbehov der tæller, så jeg tror lige jeg starter igen med Honda'en.

Tak for råd og vejledning.

../Anders



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408880
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste