Hvor gammel bliver en vandvarmer?
Fra : John Smith

Dato : 14-02-05 13:35

Hej

Jeg har en 400 liters NOVA vandvarmer fra 1993 stående, der er taget ud
af drift. Kan den genbruges eller er den for gammel til at det kan
betale sig?

John Smith

Fra : ...

Dato : 14-02-05 21:30

Hvis det er en 400 L, er der mulighed for at der er en inspektionsluge i.
Hvis der er, så kan du åbne den, og kigge inden for. Der den fuld af kalk,
så er den ikke så effektiv mere, men den er dog anvendelig.
Du skal nok regne med at anoden skal skiftes under alle omstændigheder.
Undersøg om der er gennemløb i en evt. spiral. ( Haveslangen på, og se om
der kommer vand ud af den anden ende med nogenlunde samme mængde som på
haveslangen alene. )
Under alle omstændigheder skal du trykprøve beholderen. Det står på
mærkeskiltet hvad den er trykprøvet til, prøv med samme tryk.
Er den tæt, så kan den bruges. Er den utæt kan det som regel ikke betale sig
at reparerer på den.
Dog. Det er engang lykkedes mig at fikse en dårlig spiral. Jeg savede den af
med en nedstrygerklinge og fik den fikset ud gennem lugen. Derefter fik jeg
fikset en kobberrørvarmeslange igennem de tilbageværende rørstudser, hvor
jeg så kunne monterer slangerne "bagvendt" med skæreringsfittings. Det
virkede, selvom jeg ikke har det helt godt med kobber og drikkevand.....

Fra : John Smith

Dato : 14-02-05 21:50

.... wrote:
> Hvis det er en 400 L, er der mulighed for at der er en inspektionsluge i.
> Hvis der er, så kan du åbne den, og kigge inden for. Der den fuld af kalk,
> så er den ikke så effektiv mere, men den er dog anvendelig.

Tak for svaret.
Der er dejligt mange skilte på alle studse (4 sprog = Tysk grundighed
) og en af dem er offeranoden. Jeg kan ikke se nogen decideret
inspektionsluge på den, men der er et par 2" propper i siden af den for
oven og for neden, kan være at man kan se noget der.

Hvis man vil trykprøve den... Der står noget med 10 Atm på typeskiltet,
Nu kan min kompressor kun gå op på 8 Atm, men det rækker vel? Eller er
prøvetrykket meget højere og de 10 Atm, bare det maximale driftstryk?

Kan jeg afkalke dyret før jeg evt. sætter den ind? Og med hvad, det er
jo ret mange liter at afkalke...

John Smith

Fra : ...

Dato : 15-02-05 19:01

DU MÅ IKKE TRYKPRØVE DEN MED TRYKLUFT !!!!!

DET ER LIVSFARLIGT !!!

Du skal låne et trykprøveapperat. En VVS'er har sådan et.

Du propper beholderen af, og fylder den helt op med vand. Vand kan ikke
komprimeres, så der skal nu kun ganske få cl. vand til at sætte den under
tryk.
Hvis du pumper luft i den, skal der mange tusind liter luft til. Sprænger
beholderen i en svejsning, blæser den hele overtrykket ud på en gang. Kommer
der 0.5 L vand, så sker der ikke meget ved det. Men kommer der 4000 L luft,
er du meget heldig hvis du kun mister hørelsen. Mere sandsynligt, tager
beholderen en flyvetur rundt og knuser alt i rummet, inkl. dig.

VVS'ern, kan sikkert gøre det for dig, for et mindre beløb. Især hvis du
selv har foretaget det indledende arbejde.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-02-05 21:14

On Tue, 15 Feb 2005 19:01:10 +0100, ... wrote:

> Vand kan ikke komprimeres,

Jo det kan.
--
MVH
osv...

Fra : John Smith

Dato : 15-02-05 23:32

Frank E. N. Stein wrote:

> Jo det kan.

Ja vand kan komprimeres, men det er vist ikke relevant i denne sammenhæng.
Nu er jeg jo ikke idiot og hvis jeg selv skal trykprøve den vil jeg da
også fylde den helt med vand. Dels pga. sikkerhedsrisikoen. Men det
tager jo heller ikke ret langt tid at sætte et stykke slange under tryk
i forhold til at fylde en 400 liters beholder...
Men jeg vil da lige spørge smeden om det er noget han vil kikke på.

John Smiht

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-02-05 21:00

On Tue, 15 Feb 2005 23:31:43 +0100, John Smith wrote:

> Ja vand kan komprimeres, men det er vist ikke relevant i denne sammenhæng.

Nøeh, det var også bare for at rette op på en udbredt misforståelse.
--
MVH
osv...

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 16-02-05 21:39

Frank E. N. Stein wrote:

> Nøeh, det var også bare for at rette op på en udbredt misforståelse.

Hej
Jeg mener nu heller ikke at vand kan komprimeres, men er da modtagelig for
dokumentation for det modsatte. Indtil videre har det kun været påstande.
Ebbe

Fra : Martin Petersen

Dato : 16-02-05 21:59

Ebbe Rasmussen - ebbe87ups@stofanet.dk
4213af53$0$13747$ba624c82@nntp03.dk.telia.net
skrev følgende:

> Hej
> Jeg mener nu heller ikke at vand kan komprimeres, men er da
> modtagelig for dokumentation for det modsatte. Indtil videre har det
> kun været påstande.

Duer det her?

http://www.physlink.com/Education/AskExperts/ae15.cfm

--
Martin Petersen
"Snedigt hva', kælling!"

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-02-05 22:41

On Wed, 16 Feb 2005 21:38:44 +0100, Ebbe Rasmussen wrote:

> Hej
> Jeg mener nu heller ikke at vand kan komprimeres, men er da modtagelig for
> dokumentation for det modsatte. Indtil videre har det kun været påstande.

Stil dig op og hop på en hydraulik-donkraft og mærk den fjedrende
fornemmelse. Det skyldes at olien komprimeres.

Formlen for vædskers komprimering, er v=v0(1-cp) hvor v er lig med den
komprimerede vædskes volumen, v0 er den ukomprimerede vædskes volumen og
cp er vædskens sammentrykkelighedskoefficient. cp for vand er
48*10(-1)atm(-1).

--
MVH
osv...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-02-05 09:01

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> wrote in message

> Stil dig op og hop på en hydraulik-donkraft og mærk den fjedrende
> fornemmelse. Det skyldes at olien komprimeres.

Tror du ikke snarere det er slanger og pakninger som udvider sig ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-02-05 11:55

On Thu, 17 Feb 2005 09:00:45 +0100, Christian B. Andresen wrote:

> Tror du ikke snarere det er slanger og pakninger som udvider sig ?

Hvilke slanger? Og nej, det er faktisk olien der bliver komprimeret.

Desuden, hvis man kan (hvilket man kan) komprimere stål, glas osv,
hvorfor skulle man så ikke kunne det samme med vædsker?

At man i folkeskole-fysik regner med at vædsker er ukomprimerbare,
betyder bestemt ikke at det er sådan det forholder sig i virkeligheden.
Det samme gælder forresten kvadratroden af et negativt tal - det er der
også en løsning på.

--
MVH
osv...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-02-05 11:59

> Hvilke slanger? Og nej, det er faktisk olien der bliver komprimeret.
>
> Desuden, hvis man kan (hvilket man kan) komprimere stål, glas osv,
> hvorfor skulle man så ikke kunne det samme med vædsker?

Selvfølgelig kan man det, jeg tror bare ikke det er nok at hoppe på et
stempel.

Det ved jeg godt.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 17-02-05 12:45

On Thu, 17 Feb 2005 11:59:09 +0100, Christian B. Andresen wrote:

> Selvfølgelig kan man det, jeg tror bare ikke det er nok at hoppe på et
> stempel.

Prøv det (det har jeg gjort). Desuden, hvis det var noget som helst andet
end olien, der fjedrede, så skulle det være det samme der fjedrede
tilbage. Kan en gummipakning løfte dig?

--
MVH
osv...

Fra : ...

Dato : 15-02-05 19:06

Jeg har aldrig prøvet at afkalke en varmtvandsbeholder. Jeg tror ikke det
kan betale sig og chanchen for at ødelægge noget med syren, er alt for stor.
Prøv at fylde den op med vand, og mål hvor meget der er i den når du lukker
det ud. ( 10 L gulvspande ) Så ved du hvor meget kalk der er i den.
Er den med spiral, eller er det en kappebeholder ?

Fra : John Smith

Dato : 15-02-05 23:36

.... wrote:

> Er den med spiral, eller er det en kappebeholder ?

Det ved jeg ærligt talt ikke.
Den står ude i malkerummet, der har været i brug indtil sidste vinter.
Dvs. før vores tid på gården. Men jeg går ud fra at den virker som den
skal da den har været koblet til malkeanlægget indtil det blev pillet ned...

Der er en hulens masse studse og kontrolledninger på den. Men kun dem
til brugsvand og "opvarningsvand" dvs. 4 studse er i brug. Men der er
mindst 8 forskellige studse i alt...

John Smith