Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fisheye med 1,6 faktor
Fra :

Dato : 15-02-05 22:58

Hej til alle med et lille spørgsmål angående fisheye objektiv. Er det muligt
at opnå det cirkelformede billed med Dslr 1,6 (canon),eller ødelægger 1,6
faktoren dette? Jeg søger et rigtigt fisheye og ikke "bare" en vidvinkel der
tegner dårligt !
Hilsen Henrik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-05 23:12

In article <cutr8c$hnn$1@news.cybercity.dk>, HØ wrote:
> [...]
> faktoren dette? Jeg søger et rigtigt fisheye og ikke "bare" en vidvinkel der

Mange undlader at de-fishe deres 14mm billeder, da det ikke er så slemt med
crop factor. Men man kan altid for-fiske et rektangulært billede.

Fra : Alex W

Dato : 16-02-05 08:38

> [...]
> muligt at opnå det cirkelformede billed med Dslr 1,6 (canon),eller
> ødelægger 1,6 faktoren dette? Jeg søger et rigtigt fisheye og ikke "bare"

Hej Henrik

Et 180 graders fiskeøje bliver til et ca. 14mm wide.
Hvis optikken er af god kvalitet (Sigma 15mm) eller lign.) bliver det en
wide der tegner pivskarpt og godt og objektivet er ikke noget fiskeøje mere.
Der vil stadig være lidt fortegnelse.
Sigma har et 220 graders fiskeøje som tegner rundt... her vil der være mere
fiskeøje effekt tilbage, men et egentligt fiskeøje er spoleret af crop
effekten.

/Alex W

Fra : KNL DtP

Dato : 16-02-05 16:15

"HØ" <hh@city.dk> skrev i en meddelelse news:cutr8c$hnn$1@news.cybercity.dk...

> Er det muligt
> at opnå det cirkelformede billed med Dslr 1,6 (canon),eller ødelægger 1,6
> faktoren dette?

Hvis du ønsker et billede som dette:
http://anthonynohra.com/fish%20eye.jpg
skal du næsten have fat i en full frame-kamera. Crop-faktoren vil klippe så
meget af hele vejen rundt, at du sandsynligvis ender med et billede, hvor kun
hjørnerne er sorte.

> Jeg søger et rigtigt fisheye og ikke "bare" en vidvinkel der
> tegner dårligt !

Jeg har et Sigma EX 15 mm f/2.8 fish eye, som jeg anvender på et Canon EOS 10D
(1,6x crop-faktor). Monteret på en full frame kamera tegner gengiver
objektivet en billedvinkel på 180º, mens det på mit dSLR svarer til cirka 14
mm i 35 mm-mål.

Skal du bruge en stor billedvinkel, og ikke ønsker at gå på kompromis med
billedkvaliteten (Sigma'en tegner super skarpt), så er det en økonomisk
overkommelig investering. Se eksempel her:
http://www.foto-basen.dk/?page=16&category=49&id=18013

Skal du istedet bruge et 180º rundt billede som billede jeg linkede til, tror
jeg du skal have fat i noget forsatslinse til et vidvinkelobjektiv. Kvaliteten
er absolut ikke nogen at skrive om, og du får sikkert masser af flare og
uskarpe hjørner.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk