Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lys?
Fra : Food_life

Dato : 14-02-05 12:57

Jeg fotograferer en del i prof køkkener hvor der er meget neonlys -
jeg bruger blitz canon 580 og kamere 20D. Jeg får et gullit farvestik
som jeg er nødt til at fjerne i PS CS - hvordan stiller jeg kameraet
(hvidbalancen) så farvestikket undgås?

MVH

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 14-02-05 13:56

hvordan stiller jeg kameraet
> (hvidbalancen) så farvestikket undgås?

Den skal stå på blitz. Du kan desuden minimere dit gullige skær, ved at have
en kort lukketid, så den kunstige belysning der ellers er i køkkenet kommer
så lidt med som mulig...

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 14-02-05 14:40

"Food_life" <noname@tdc.dk> skrev i en meddelelse

> hvordan stiller jeg kameraet
> (hvidbalancen) så farvestikket undgås?

Under optagelsen medbringer du et gråkort, som du tager med på det første
billede. På kameraet vælger du at dette billede skal danne grundlag for
justeringen af lysets farve, og indstiller derefter 20D'eren til dette
hvidbalance.(to trekanter med en plet i midten).

Hvis du istedet fotografer i RAW-format, kan du indstiller hvidbalancen i ro
og mag på computeren. Du kan evt. også her inkludere et gråkort i første
optagelse, og så bruge denne som udgangspunkt. Denne metode er langt bedre end
at forsøge at justere sig ud af farvestikket i Photoshop.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 14-02-05 14:54

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Under optagelsen medbringer du et gråkort, som du tager med på det første
> billede.

Se her:

http://www.photoworkshop.com/canon/markII/mainpage.html

Vælg View the Turtoial > Custom White Balance

Glimrende eksempel som du også vil kunne bruge (5 MB).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Carsten

Dato : 14-02-05 15:28

Et "gårkort"...? Kan man ikke bare bruge et stykke kopipapir? Jeg mener bare
det er da rimeligt hvidt, eller det skal måske være gråt?

Hilsen Carsten

Fra : KNL DtP

Dato : 14-02-05 16:35

"Carsten" <qwe@sf.dk> skrev i en meddelelse

> Et "gårkort"...? Kan man ikke bare bruge et stykke kopipapir? Jeg mener bare
> det er da rimeligt hvidt, eller det skal måske være gråt?

Jo, et stykke papir er naturligvis hvidt - men problemet er, at hvis papiret
gengives korrekt hvidt i filen, så vil RGB-værdien være 255/255/255 og det kan
derfor være svært at måle evt. farvestik:

Her et billede med kraftigt magenta-farvestik. Bemærk hvordan kun den grå
kasse viser dette problem, mens både den sorte og hvide stadig er hhv. 0/0/0
og 255/255/255:

http://knl-dtp.dk/temp/farvestik1.jpg

Når man forsøger at korrigere i Photoshop med Levels, giver den hvide og sorte
igen ændring. Her skal man have fat i den neutrale grå:

http://knl-dtp.dk/temp/farvestik2.jpg

Man kan naturligvis eksponere efter det hvide papir, som via kameraets
lysmåler vil gengives som 18% grå på billedet.

Helt optimalt er dog et gråkort, som vil kunne medtages i optagelsen som
neutral farve.

MVH

Kritistian
www.knl-dtp.dk

Fra : Food_life

Dato : 14-02-05 17:12

On Mon, 14 Feb 2005 14:39:59 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>optagelse, og så bruge denne som udgangspunkt. Denne metode er langt bedre end
>at forsøge at justere sig ud af farvestikket i Photoshop.

Et gråkort - købes det og hvor?

MVH

Mogens

Fra : Morten Wartou

Dato : 14-02-05 17:22

Food_life wrote:

> Et gråkort - købes det og hvor?

Brug ikke et gråkort. Det er noget dyrt pjat, men vistnok fint til
eksponeringsmålinger synes jeg at have læst. Brug et alm. stykke hvidt mat
papir. Nogen siger at låget fra en Pringles kartoffelchipdåse også er
glimrende, og det er jo meget praktisk at gå rundt med (chipsene bør gives
bort såfremt man er på slankekur). Afprøv det under et lysstofrør, du vil
blive tilfreds. Har man et Nikonkamera (i hvert fald D70) er det sindssygt
let at lave sådan en måling, som så gemmes til de efterfølgende billeder.
Såvidt jeg husker, skal man holde WB-knappen inde et par sekunder, og så
skyde. Med et Canon (i hvert fald 20D) er det besværligt, men det kan lade
sig gøre. Man skal tage et billede af papiret, og vælge manuel hvidbalance,
og et eller andet suspekt sted i menuen vælge det pågældende billede.
Alternativt kan man selvfølgelig foretage indstillingerne i RAW-konverteren
bagefter, jeg synes dog den her nævnte metoder er noget snedigere.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Det er heller ikke normen, at jeg eller andre laver "støj" p.g.a. af
indkøbsspørgsmål, det er faktisk sådan, at denne gruppes gamle faste

Fra : Brian Lund

Dato : 14-02-05 17:56

> Brug ikke et gråkort. Det er noget dyrt pjat, men vistnok fint til
> eksponeringsmålinger synes jeg at have læst. Brug et alm. stykke hvidt mat
> papir. Nogen siger at låget fra en Pringles kartoffelchipdåse også er

Kan man ikke også bare bruge et stykke gråt karton?

Brian

Fra : Morten Wartou

Dato : 14-02-05 18:05

Brian Lund wrote:

> Kan man ikke også bare bruge et stykke gråt karton?

Jo, hvis man ved det er rigtigt gråt. Hovedsagen er at farvetemperaturen
skal være korrekt, og det er noget mere tvivlsomt ved gråt karton end ved
hvidt papir.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Det korte af det lange er, at jeg aldrig mere vil spilde tid på anmelde
net-kriminalitet og børneporno på nettet" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-02-05 19:06

"Food_life" <noname@tdc.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Et gråkort - købes det og hvor?

WhiBal (http://www.rawworkflow.com/products/whibal/index.html) er et
glimrende produkt.
Den virker både som gråkort og til justering af hvidbalance.
Den er nem at have i lommen, bliver ikke krøllet eller opløst af vand og
gennemfarvet så det er vanskelligt at slide den op.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : den ægte fotomand

Dato : 14-02-05 15:50

> [...]
> jeg bruger blitz canon 580 og kamere 20D. Jeg får et gullit farvestik
> som jeg er nødt til at fjerne i PS CS - hvordan stiller jeg kameraet

Evt kan du jo smide et filter foran, der ordner det problem.

Mvh Per

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-02-05 16:33

den ægte fotomand wrote:

> Evt kan du jo smide et filter foran, der ordner det problem.

Det ville være en dårlig måde at løse det problem på!

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre

Fra : den ægte fotomand

Dato : 14-02-05 17:29

> Det ville være en dårlig måde at løse det problem på!
>
> vh
> Jan

hvorfor det?

Fra : Morten Wartou

Dato : 14-02-05 17:33

den ægte fotomand wrote:
> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> hvorfor det?

Fordi et digitalt kamera giver langt smartere muligheder for at løse
problemet. Det er godt nok at du holder fast i det analoge - jeg ser selv
nogle fordele ved det, men digitalteknologien har altså nogle fordele - og
hvidbalancemulighederne er en af dem. Man kan slet ikke opnå samme grad af
fleksibilitet ved brug af filtre, om man så rendte rundt med 100
forskellige.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Tja... under normale omstændighedder ser jeg ikke Mortens sludder,
han er bare et opblæst narhoved som har købt et DSLR-kamera, og så

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-02-05 11:42

Morten Wartou wrote:
> [...]
> hvidbalancemulighederne er en af dem. Man kan slet ikke opnå samme grad af
> fleksibilitet ved brug af filtre, om man så rendte rundt med 100

I øvrigt vil den automatiske hvidbalance ofte kompensere sådan at
filteret ikke har nogen særlig effekt.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-02-05 20:46

> I øvrigt vil den automatiske hvidbalance ofte kompensere sådan at
> filteret ikke har nogen særlig effekt.

Man vil formodentlig kunne opnå en mere effektiv brug af sensoren ved at
anvende et kompensationsfilter ved meget skæve lysforhold.

Jeg var ude og tage nogle billeder i forhåndenværende lys her til aften.
Lysets farve var rimelig håbløst (omkring 1700K). Hvidbalancen blev justeret
manuelt ved hjælp af en WhiBal, så billederne blev rimelige.

På RGB histogrammet er det dog tydeligt at den blå kanal kun udnyttede en
lille del af dynamik-området.
Det ville formodentlig have været bedre at bruge et kompensationsfilter for
at udnytte dynamik-området bedre.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-02-05 23:38

Mogens Hansen wrote:
> [...]
> Det ville formodentlig have været bedre at bruge et
> kompensationsfilter for at udnytte dynamik-området bedre.

Det kan du have ret i. Men er det noget der har nogen praktisk betydning
tror du? Det kunne da være sjovt at lave et forsøg og se forskellen.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Ni-MH celler (Nickel Metal Hydrid) er p.t. den mest udbredte type
genopladelige celler, de indeholder ikke tungmetaller" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Grev Dracula

Dato : 14-02-05 16:12

On Mon, 14 Feb 2005 12:56:58 +0100, Food_life <noname@tdc.dk> wrote:

> [...]
>jeg bruger blitz canon 580 og kamere 20D. Jeg får et gullit farvestik
>som jeg er nødt til at fjerne i PS CS - hvordan stiller jeg kameraet

Du kan også vælge at investere i en ExpoDisc

http://www.expodisc.com/

Med sådan en karl tager det 5 sek. at indstille den korrekte
hvidbalance uden at skulle fjumre rundt med gråkort osv.

Med denne dims kan du også let skyde gråt billede, som du senere
derhjemme kan bruge til at justere balancen med, hvis det mod
forventning skullle vise sig at være nødvendigt.

Fra : Ole

Dato : 14-02-05 16:18

Food_life wrote:
> [...]
> jeg bruger blitz canon 580 og kamere 20D. Jeg får et gullit farvestik
> som jeg er nødt til at fjerne i PS CS - hvordan stiller jeg kameraet

Der er sikkert en indstilling for lysstofrør (fluorscentetellerandet)
som sikkert ikke passer heller ( har set 4-5 forskell. farvede rør i et
rum) så deeeet .....bliver nok PC alligevel

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : Michael Bothager

Dato : 14-02-05 17:39

Food_life wrote:
> [...]
> jeg bruger blitz canon 580 og kamere 20D. Jeg får et gullit farvestik
> som jeg er nødt til at fjerne i PS CS - hvordan stiller jeg kameraet

Du skriver ikke noget om du vil anvende den eksisterende belysning, men
jeg gætter at det er det du vil. Problemet er at du anevnder lyskilder
med vidt forskellige karakteristika, en flash med en farvetemperatur, og
neonlys med de vildt underlige farvetemperaturer de har.

Kunsten er at harmonisere disse 2 lyskilder, dette kan gøres ved enten
at tilpasse flashen eller den øvrige belysning. Nu du har fået alle
lyskilderne så ens som muligt, så kan du lave din hvidbalance, og skyde løs.

Jeg har følgende forslag:

1. Tilpas flashen til neonlys
- Du kan få fat i en omnibounce i grøn, den vil bringe flashen og
neonlyset tættere på hinanden
- Du kan få fat i flashfiltre med forskellige grønne nuancer til det
samme, og anvende en farvemåler til at bestemme hvilke filtre du skal
sætte på flashen

2. Tilpas neonlyset
- Du kan få fat store filtre som du sætter foran neonlysene
- Du kanslukke alt neonlys, og sætte dit eget lys i stedet med flere lamper
- Du kan sørge for at underbelyse de ting der er oplyst med neonlys så
meget som muligt, og anvende flashen som den primære lyskilde.

Personligt ville jeg få fat i nogle grønne filtre eller en grøn
omnibounce, og fixe resten i PS.

Sidst, men ikke mindst, så få fat i en bog om lyslægning on location,
bl.a. Bob Krist har skrevet en. Den kan hjælpe dig videre.
--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager