cetificat i Sharm el Sheikh
Fra : hans

Dato : 15-02-05 19:27

HEj

Jeg vil gerne tage et PADI certificat.
Er der nogen af jer der vil udtale sig om hvordag det gøres på ovennævnte
distination - kan det tilrådes ? forgår det på dansk ?

Jeg har set atlantis´brochoure og de skriver skandinavisk sprog ?
mvh
Hans

hans

Fra : Søren Reinke

Dato : 15-02-05 19:49

hans wrote:
> HEj
>
> Jeg vil gerne tage et PADI certificat.
> Er der nogen af jer der vil udtale sig om hvordag det gøres på ovennævnte
> distination - kan det tilrådes ? forgår det på dansk ?

Hos det firma Atlantis bruger gøres det rigtigt fint, var selv
instruktør der sidste år

Sig til atlantis du gerne vil havde Susanne som instruktør, så får du en
rigtig sød dansk pige som instruktør, hun er rigtig dygtig, er tidligere
børnehave pædagog så hun kan nok håndtere de fleste legebørn

Det tager 5 dage at tage kurset, dag 1-3 er confined water og foregår
enten på lav dybde fra stranden eller i swimmingpool, hvor du skal
gennemgå alle øverlserne. Og der er 5 lektioners teori og nogle prøver.
dag 4-5 skal du dykke fra en båd i open water, hvor du igen skal
gennemgå øvelserne men denne gang uden de bliver vist dig først.

Har du spørgsmål kan du bare maile.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Niels H

Dato : 16-02-05 08:41

Hej Hans.
Det er muligt, at du kan tage et certificat med dansk instruktør osv
dernede, men du kan også vælge, at tage teori og svømmehal herhjemme, og så
efterfølgende tage havdykkene dernede. Det kaldes et "referrel", og giver
dig for det første mere ferie uden "lektielæsning" m.v., for det andet får
du "dansk teori", som med garanti er med et højere niveau end hvad jeg vil
kalde "turist-teori".
Nogle instruktører er selvfølgelig mere grundige end andre, og jeg ønsker
ikke at forklejne dem i Ægypten, men med dansk teori herhjemmefra, er du
sikker på, at lære det du skal.
Jeg har selv gjort det i "Diveshoppen" i København, men der er med garanti
mange flere der tilbyder dette.
God fornøjelse.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-02-05 09:27

Niels H wrote:
> [...]
> du "dansk teori", som med garanti er med et højere niveau end hvad jeg vil

Sikke noget vås, ja undskyld mit ordvalg med det er noget vås.

Specifikationerne for hvordan teorien skal være og hvad den skal dække
er ens over hele jorden, så der er ikke noget 'turist-teori'.

Det er en gammel skrøne, sikker udbredt af de dyrere danske centre, at
deres undervisning skulle være af bedre kvalitet.

Selvfølglig kan du hist og her finde nogle instruktører der springer let
hen over noget, men det kan du også i Danmark.

> Nogle instruktører er selvfølgelig mere grundige end andre, og jeg ønsker
> ikke at forklejne dem i Ægypten, men med dansk teori herhjemmefra, er du
> sikker på, at lære det du skal.

Hvilket man også gør i Ægypten !

Der er faktisk en mulig stor ulempe ved at tage noget hjemme og noget
dernede.

Forskellen på hvordan man udfører øvelserne kan let skabe forvirring når
man skal lave øvelserne, og samtidigt er det ikke sikkert der lige kører
et referral kursus når du lander, så du f.eks. de første 3 dage ikke
skal dykke, fordi dem der var med samme fly først skal lære teorien.
Dette sker ikke så tit hos Ocean College, da de har kapacitet nok til at
klare det, men i spidsbelastningsperioder kan det opstå.

> Jeg har selv gjort det i "Diveshoppen" i København, men der er med garanti
> mange flere der tilbyder dette.

Det gør ca. alle dykkercentre der uddanner efter Padi, eftersom det er
en del af standarden.

Du har ret i det er en mulighed, men bedre end at tage det hele i
Ægypten er det ikke.

/Søren Reinke

Fra : Niels H

Dato : 16-02-05 14:04

Sikke noget vås, ja undskyld mit ordvalg med det er noget vås.

Gu' er det ej noget vås !
Jeg tog selv AOWD sidste år i Ægypten, og studerede hele dage og halve
nætter, for at kunne aflevere de skriftlige opgaver, og være hjemme i alt
det mundtlige udenadsstof, blot for at konstatere, at mine opgaver
overhovedet ikke blev kontrolleret eller gennemset, og jeg blev aldrig
udspurgt i det øvrige stof. Alle afleverede opgaver blev blot arkiveret uden
at være gennemset.
Dette til stor forskel fra da jeg tog min OWD-teori her i Danmark i
Diveshoppen, hvor jeg klart kunne se en meget større ansvarsfølelse overfor,
at de elever som man sendte ud nu også kunne deres stof, tabeller og
udenadslære.
Desuden er ingen i tvivl om, at man på mange andre fjerne
rejse/dykkerdestinationer kan tage certifikater, stort set uden at løse en
eneste opgave, så lad være med at være nedladende overfor mig om noget du
tilsyneladende ikke er vidende om.

Niels Hejnfelt

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-02-05 15:08

> [...]
> Diveshoppen, hvor jeg klart kunne se en meget større ansvarsfølelse overfor,
> at de elever som man sendte ud nu også kunne deres stof, tabeller og

Tja så har du været uheldig i Ægypten og heldig i danmark.
Jeg har selv været ude for præcis det modsatte, dårlig instruktør i
danmark da jeg tog mit OWD, faktisk et dykkercenter der forsøgte at omgå
reglerne ! Hvorimod i Ægypten fik du sparket som instruktør hvis du ikke
fulgte reglerne !

> Desuden er ingen i tvivl om, at man på mange andre fjerne
> rejse/dykkerdestinationer kan tage certifikater, stort set uden at løse en
> eneste opgave,

Der er sort får alle steder, SELV i danmark !

> så lad være med at være nedladende overfor mig om noget du
> tilsyneladende ikke er vidende om.

For at bruge dit eget ordvalg, så har du åbenbart heller ikke nogen
viden om hvordan uddannelsen foregår andre steder en lige de 2 (evt
flere du ikke lige har nævnt) du har prøvet.

Jeg har selv skulle uddanne referals fra danmark, som kun kunne
halvdelen af teorien, og havde svært ved mange af øvelserne, hvorfor ja
måske fordi deres danske instruktør ikke rigtigt gad, når de alligevel
ikke skulle gøre folk færdige.

Jeg udtaler mig her på baggrund af forholdene hos de dykkercentrer jeg
har arbejdet hos eller har kendskab til, og både i danmark og i ægypten
har uddannelsen været helt i top.

p.s. Det var ikke meningen at du skulle føle jeg var nedladende, men det
er en skrøne at udlandet er så ringe.

Hilsen Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-02-05 15:51

"Niels H" <firma@hejnfelt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eneste opgave, så lad være med at være nedladende overfor mig om noget du

Vi kan vel blive enige om at det afhænger af instruktøren, det er dårlige
instruktører i Danmark såvel som i udlandet. De gange jeg har overværet
uddannelse i udlandet har det virket meget tjekket i modsætning til nogle
ting jeg har set PADI centre gøre herhjemme.
Når Søren specifikt kan anbefale en instruktør har det mere værdi end at
sige at det og det dykkercenter gør det godt, fordi det fuldkommen afhænger
af instruktøren!

mvh
Jonas

Fra : Michael Lancaster

Dato : 16-02-05 18:35

I stedet for at slås indbyrdes skulle vi så ikke vejlede efter bedste evne ?
PADI er International og deres standarder gælder overalt i verden, men intet
system er bedre end det svageste led.
Du kan tage dele af eller hele uddannelsen hvor du vil.
Uddannelsen består af 5 teori og 5 bassinmoduler samt 4 havdyk. Forvirring
med hvorledes man udfører øvelser vrøvl der er ingen standard for hvordan
man udfører øvelserne, kun standarder for hvad man skal kunne når øvelserne
er udført, et ofte overset faktum for flere instruktører. Selvfølgelig er
der nogle metoder der foretrækkes frem for andre, og alane vægten på
blåbæltet i Danmark udelukker ofte nogle af de metoder der anvendes syd på,
men det vil du forstå når du har taget uddannelsen. Referreal (dansk:
henvisning) gælder i et år og kan anvendes i alle PADI centre på jorden, men
Den modtagne instruktør skal sikre sig at eleven kan det der ligger forud
inden han fortsætter uddannelsen. DVS han kan beslutte at afprøve viden,
dette koster normalt ekstra da det tager ekstar tid. Det er en god ide at
læse hjemmefra, der er en del at læse og hvorfor skal man bruge dyre
feriedage på det. PADI bygger på at man kun underviser i den del af teorien
eleverne ikke kan ved fremmødet, derfor skal man aflevere kundskabstest ved
fremmødet, de skal herefter gennemgås og der undervises i de områder der har
voldt problemer, herefter får man en quizz med 10 spørgsmål der ligeledes
gennemgås og somme tider medfører ekstra undervisning (som regel
tryk/volumen og tabeller) den tid der ikke anvendes til undervisning
anvendes i stedet til almen viden fx om særligt udstyr eller specielle
former for dykning havmiljø mv. ting der ikke hører med i pensum. Hvis du
spørger hos Atlantis eller i et dykkercenter kan du sikkert få/købe
teoribogen inden du tager af sted og derved forberede dig, så selve den
praktiske uddannelse kun står tilbage. Dette giver et roligere tempo og
større selvtillid hos de fleste elever.
Teorien er ikke nogen videnskab, og skal kun danne baggrunden for at forstå
hvorfor man skal gøre tingene på specielle måder, eller hvorfor man gør
specielle ting.

Michael

Fra : Allan Hansen

Dato : 16-02-05 19:21

"Michael Lancaster" <Michaellancaster@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
?
> PADI er International og deres standarder gælder overalt i verden, men

Efter at have læst i Politiken for nogen tid siden, om at tage et PADI
dykkercertifikat har jeg et spørgsmål til at tage "referrel".
Hvis man nu ikke kan svømme. Er det virkelig nødvendigt ? eller er det det
danske center eller instruktøren der på 3 dagen af kurser efter flere dyk
skal blive klar over dette )

Allan Hansen

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-02-05 19:33

> [...]
> danske center eller instruktøren der på 3 dagen af kurser efter flere dyk

Ja det er nødvendigt.

Du skal kunne svømme 200 meter og træde vande i 10 min for at få OWD
certifikatet.

Hvis du laver det hos en dansk instruktør skal han på din referal form
skrive du har gennemført det, eller skal din instruktør i udlandet
gennemgå det med dig.

/Søren

Fra : Michael Lancaster

Dato : 16-02-05 21:58

Det er et ubetinget krav at du 1 enten skal svømme 200 m og holde dig
flydende i overfladen i 10 minutter uden at støtte på kant eller at bruge
opdriftsmidler, eller at du 2 kan svømme 300 m iført maske finner og snorkel
uden at hæve hovedet fra vandoverfladen og ved kun at trække vejret igennem
snorklen, samt holde dig flydende i overfladen i 10 minutter uden at støtte
på kant eller at bruge opdriftsmidler. disse prøver skal gennemføres inden
den egentlige bassinuddannelse påbegyndes, og ingen del af vandtræningen
eller prøverne må gennemføres uden at der foreligger en helbredserklæring
hvor eleven personligt har taget stilling til hvert af de anførte spørgsmål
og har kunnet svare nej ud for det. er der anført blot et ja, skal eleven
undersøges af en læge og instruktøren må ikke rådgive eller vejlede eleven,
ud over at understrege at det kan være livstruende ikke at svare ærligt. Det
sidste blot fordi hvis man ønsker at tage dykkerkurset i udlandet, så var
det måske bedst at kontrollere helbreddet først. Svarer man ja til et af
standard spørgsmålene, bør man ikke bruge sin egen læge, men en af de
særligt uddannede dykkerlæger man kan finde på linket www.dykkermedicin.dk
hvor man ka finde en kvalificeret læge i sin landsdel. Det kræver særlig
viden at tage stilling til om en person helbredsmæssigt kan dykke. Denne
viden har dykkerinstruktører IKKE, og i øvrigt kun de få læger der er
uddannede i hyperbar medicin.

Michael

Fra : Thomas VJ

Dato : 17-02-05 10:34

> [...]
> minutter uden at støtte på kant eller at bruge opdriftsmidler. disse
> prøver skal gennemføres inden den egentlige bassinuddannelse påbegyndes,

<klip>
Det er altså ikke rigtigt Michael. Waterskills Assessment (træd vande og
svøm) skal ske inden endelig certification og eleven skal demonstrere at
han/hun på komfortabel vis kan opholde sig i vand for dybt til at han/hun
kan bunde inden åbent vands dyk nr 2. Dvs. at referral elever gerne må lave
alle bassinprøverne før de har svømmet og trådt vande og de kan vente med at
træde vande og svømme indtil de er fremme på hos deres modtagende
instruktør.
Derudover tror jeg du blander finne-snorkel-maske alternativet sammen med
divemasternes snorkel prøve. Der er ikke noget krav om at OW-elever ikke må
hæve hovedet fra vandet, eller kun må trække vejret igennem snorklen i min
manual...

Thomas VJ
http://dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...
- og lær det på rigtige måde!

Fra : Thomas VJ

Dato : 17-02-05 11:35

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
<klip>

> [...]
> danske center eller instruktøren der på 3 dagen af kurser efter flere dyk

Dykkerskolen eller instruktøren bør informere dig om kravene inden kurset
starter og senest ved første teori lektion, og efter min mening allerede før
tilmelding til kurset.

Fra : Thomas VJ

Dato : 17-02-05 11:22

"Søren Reinke" <soren@fjern.reinke.dk> skrev i en meddelelse
Niels H wrote:

> Sikke noget vås, ja undskyld mit ordvalg med det er noget vås.

> Specifikationerne for hvordan teorien skal være og hvad den skal dække er
> ens over hele jorden, så der er ikke noget 'turist-teori'.

Jow der er. Enhver erfaren instruktør _kan_ tilrettelægge undervisningen så
en OW elev består teori prøven uden at eleven har læst en eneste side af OW
manualen eller set OW-DVD'en ved såkaldt eksamens-orienteret undervisning.
At det strider imod PADI's standarder er der ingen tvivl om, men det sker
ikke desto mindre ofte rundt omkring på turist destinationerne. Og at
elevens vidensniveau er på et absolut lavpunkt efter sådan et OW-kursus er
der heller ingen tvivl om.

> Det er en gammel skrøne, sikker udbredt af de dyrere danske centre, at
> deres undervisning skulle være af bedre kvalitet.

Sikkert de samme danske dykkercentre, der påstår at du bliver en bedre
dykker af at tage dit OW kursus under de sværere danske forhold. Denne
påstand svarer nogenlunde til at en kørelærer påstår at du bliveren bedre
billist ved at tage første gade lektion på Åboulevarden (en firesporet
hovedfærdselsåre der går gennem midtbyen af København).

> Selvfølglig kan du hist og her finde nogle instruktører der springer let
> hen over noget, men det kan du også i Danmark.

Helt enig!

> [...]
> sikker på, at lære det du skal.

> Hvilket man også gør i Ægypten !

> Der er faktisk en mulig stor ulempe ved at tage noget hjemme og noget

Nå da da...

> Forskellen på hvordan man udfører øvelserne kan let skabe forvirring når
> man skal lave øvelserne,

Forvirringen kan undgås ved at den modtagne instruktør briefer øvelserne og
især håndsignalerne for hver øvelse grundigt inden dykkene. Det kræver ikke
særlig meget erfaring og der er ikke nogen krav om at eleven skal udføre
øvelsen på nøjagtig samme måde som instruktøren!

> [...]
> Dette sker ikke så tit hos Ocean College, da de har kapacitet nok til at
> klare det, men i spidsbelastningsperioder kan det opstå.

Nu glemmer du vist de hårde konkurrence vilkår der hersker ved Det røde Hav
og på stort set alle andre fede dykkerdestinationer rundt omkring i verden.
Hvis den ene skole ikke lige kan tilbyde et OW-hold for referral elever nu,
kan nabo skolen det sikkert, og hvis man insisterer hårdt nok på at få en
dansk talende instruktør, så er der sgu nok en free-lancende dansk
instruktør i omårdet også, som shoppen med lidt pres kan tilkalde... og
dette kan med bare en smule held og ihærdighed få den oprindelige
dykkerskole til alligevel at oprette et hold - der er jo ingen grund til at
smide kunderne i armene på konkurrenten. Her skal lige indskydes at jeg
anbefaler de af mine elever, som har et normalt engelsk sprogøre, at gå
efter en _native_ engelsktalende instruktør, idet verden dykker på engelsk!
Derudover findes der en hel del flere dykkerskoler end lige den
rejseselskabet anbefaler - og tro mig, rejseselskabets valg af samarbejdende
dykkerskoler hviler primært på hvor meget selskabet scorer i provision.

> [...]
> del af standarden.

> Du har ret i det er en mulighed, men bedre end at tage det hele i Ægypten

Nå da da. Det vil da altid være en fordel ikke at skulle bruge tiden på sin
ferie på at lære teorien ...

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-02-05 12:02

> [...]
> ikke desto mindre ofte rundt omkring på turist destinationerne. Og at
> elevens vidensniveau er på et absolut lavpunkt efter sådan et OW-kursus er

Som jeg sagde fandtes der sorte får overalt også i danmark.

> [...]
> særlig meget erfaring og der er ikke nogen krav om at eleven skal udføre
> øvelsen på nøjagtig samme måde som instruktøren!

Det er korrekt, men der er ingen grund til at stresse elever der evt. i
forvejen er meget nervøse.

> Nu glemmer du vist de hårde konkurrence vilkår der hersker ved Det røde Hav
> og på stort set alle andre fede dykkerdestinationer rundt omkring i verden.

Nej det gør jeg ikke, jeg kender det ligesom af personlig erfaring.

> [...]
> efter en _native_ engelsktalende instruktør, idet verden dykker på engelsk!

Tja det må du jo selv om, jeg havde bare tit elever der specifik bad om
en dansk talende instruktør, da det er meget nemmere at forstå hvad en
dansker siger, en en englænder der taler men kraftigt accent, f.eks. fra
wales, skotland eller bare manchester.

Husk hvis du ved sådanne ting bestiller udenom rejsefirmaet er du ikke
dækket af deres forsikringer i tilfælde af eftersøgning osv, kan du
huske den om 2 danskere på thistlegorm ?

> Derudover findes der en hel del flere dykkerskoler end lige den
> rejseselskabet anbefaler - og tro mig, rejseselskabets valg af samarbejdende
> dykkerskoler hviler primært på hvor meget selskabet scorer i provision.

Og hvilke dykkerskoler der har kapaciteten til at klare det antal kunder
rejsefirmaet kommer med, og ihvertefalde i Sharm er der kun meget få
der kan håndtere det antal gæster Atlantis Rejser kommer med.

Det er heller ikke bedre at tage det hele i danmark, eller halvdelen i
danmark, eller en x/y'ende del

> Nå da da. Det vil da altid være en fordel ikke at skulle bruge tiden på sin
> ferie på at lære teorien ...

Hehe, når man besøger din hjemmeside er man jo ikke tvivl om at du skal
synes dette Du er lettere biased i denne diskussion

p.s. Synd der er så mange ikke funktionerende URL'er på dit site, når du
nu har gjort så meget ud af at overhold w3c standarderne, hvilket jeg
synes er rigtigt fint gået.

/Søren Reinke

Fra : Thomas VJ

Dato : 17-02-05 12:21

"Søren Reinke" <soren@fjern.reinke.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> Hehe, når man besøger din hjemmeside er man jo ikke tvivl om at du skal
> synes dette Du er lettere biased i denne diskussion

Min bias mht til dette blev grundlagt længe før jeg vendte hjem til DK ...
Et af hovedargumenterne for at mine prøvedykkere rundt omkring i verden
hellere ville tage endnu et prøvedyk i stedet for at blive certificeret som
dykker var at de ikke gad at bruge deres ferie på at lære teori.

> p.s. Synd der er så mange ikke funktionerende URL'er på dit site, når du
> nu har gjort så meget ud af at overhold w3c standarderne, hvilket jeg
> synes er rigtigt fint gået.

OT: Tak tak - der er desværre kun 24 timer i døgnet, og da jeg har travlt
med at lave kurser, har sitet ikke allerhøjeste prioritet, men du har helt
ret, selvfølgelig virker siden bedre med virkende URL'er.

/Thomas