Fryser fødderne
Fra : Michael Kristensen

Dato : 14-02-05 08:23

Hej NG

Sidste jeg var ude og dykke i dansk vand (14 december, 6 grader) frøs
jeg fødderne. Da jeg i går sad og reparerede min våddragt kom jeg til
at tænke :

Jeg havde mine vådstøvler udenpå våddragten. Måske det var bedre at
have våddragten ude på vådstøvlerne?

Hvad er jeres erfaringer med at holde fødderne varme?

vh
Michael Kristensen

Fra : Karsten Hansen

Dato : 14-02-05 08:46

Tørdragt

Fra : Troels F. Smit

Dato : 14-02-05 16:00

On 2005-02-14, Karsten Hansen <dyk@image.dk> wrote:
> Tørdragt

Ja - tørdragt plus thinsulate "sokker" fra min dykkerbutik samt tykke
uldsokker inderst - ydermere helmaske og tørhandsker ... men så var den
der også til sidst, varmen altså

--
Mvh.
Troels F. Smit

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 16-02-05 08:55

Troels F. Smit wrote:

> Ja - tørdragt plus thinsulate "sokker" fra min dykkerbutik samt tykke
> uldsokker inderst - ydermere helmaske og tørhandsker ... men så var den
> der også til sidst, varmen altså

Næsten det samme...

Tørdragt og forsvarets tykke uldsokker

Thore

Fra : Henning

Dato : 14-02-05 09:00

On 13 Feb 2005 23:23:25 -0800, mbk112@hotmail.com (Michael Kristensen)
wrote:

> [...]
>have våddragten ude på vådstøvlerne?
>
>Hvad er jeres erfaringer med at holde fødderne varme?

Et par tennissokker, evt. sammen med en plasticpose - og dragten
udenpå støvlerne!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 14-02-05 10:12

Og så kan du forvarme støvlerne med varmt vand fra termokanden. Men undersøg
lige temperaturen før du stikker fusserne derned.

JZC

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-02-05 16:56

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg havde mine vådstøvler udenpå våddragten. Måske det var bedre at
> have våddragten ude på vådstøvlerne?

Hej Michael,

Klassisk begynderfejl, hvis du har vådstøvlerne uden på dragten vil der
komme vand ned i støvlerne når du bevæger dig fremad gannem vandet. Du skal
have dragten uden på støvlerne.

mvh
Jonas

Fra : Morten Christiansen

Dato : 14-02-05 19:16

Nej! Det er en fejl at han springer i koldt vand i en våddragt.
Men hvis Michael har fået at vide at det er iorden, og hans evt
klubkammerater gør det samme, hvordan skal han så vide bedre?

Mvh
Morten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-02-05 19:46

"Morten Christiansen" <fuck_sp@m.dk> skrev i en meddelelse
> Nej! Det er en fejl at han springer i koldt vand i en våddragt.
> Men hvis Michael har fået at vide at det er iorden, og hans evt
> klubkammerater gør det samme, hvordan skal han så vide bedre?

Fair nok, men han vil få det samme problem når han springer i mindre koldt
vand hvis han ikke får rettet på støvlerne. Og ja, han burde være i en
tørdragt men det har man jo bare ikke tradition for herhjemme.

mvh
Jonas

Fra : Michael Kristensen

Dato : 15-02-05 11:46

> "Morten Christiansen" <fuck_sp@m.dk> skrev i en meddelelse

Hmmm, hvorfor kan jeg ikke se Morten Chrstiansens original indlæg, men
kun Jonas citat af det? Bruger Google til at se nyhedsgrupper med.

Årsagen til at jeg ikke har tørdragt er:

Tog certifikater i Sharm i sommers. Købte en brugt "begynderpakke" af
udstyr i november. Nåede et par dyk herhjemme sammen med nogle venner
(som har tørdragte). Er ikke medlem endnu af dykkerklub (leder efter
en god en her i Århus). Har været i Sharm igen her i januar og dykket.
Har lige supleret mit udstyr med dykkercomputer og nyt blybælte (var
ved at tabe det andet på 25 meter vand ved Blue Hole). Næste indkøb
bliver nok en lampe og muligvis en tørdragt.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 16-02-05 08:58

"Morten Christiansen" <fuck_sp@m.dk> skrev i en meddelelse

Det var da en mærkelig melding..
Man kan da sagtens dykke i meget koldt vand i våddragt... og der er da
også mange som gør det..

Hvorfor mener du at det ligefrem er fejl?

Thore

Fra : Morten Christiansen

Dato : 16-02-05 18:24

Hej,

Ja, desværre er det det sådan. Naturligvis kan man dykke i meget
koldt vand i våddragt. Det ville jeg da også gøre hvis jeg var
ligeglad med mit helbred.....og min makkers sikkerhed. Jeg tror
det er åbenlyst for enhver at man alle forhold lige er mere kold i
en vådragt end i en tørdragt. Kulde har en stærk indvirkning på
evnen til at træffe rationelle og hurtige beslutninger. F.eks. ifm
en evt nødsituation. Dertil kommer et hav af fysiologsiske
problemstillinger som vil være for omfattende at komme ind på her.
Syn's du stadig min "melding" er mærkelig?

Mvh
Morten

Fra : Morten Christiansen

Dato : 17-02-05 17:01

Nå, men det ser ud til at tråden døde her. Ærgerligt! Nu var der
endelig noget der drejer sig om holdninger, kæpheste, tabu'er osv.

Mvh
Morten

Fra : Timo Jattu

Dato : 17-02-05 17:12

"Morten Christiansen" <fuck_sp@m.dk> wrote in message
> [...]
> problemstillinger som vil være for omfattende at komme ind på her.
> Syn's du stadig min "melding" er mærkelig?

Ja det er korrekt at der findes mange våddragter på markede som ikke er
egnede til dykning i koldt vand. Ydeligere er det også således at våddragter
bliver trykket sammen med det stigende tryk( det har du vist glemt at
nævne)... men fra det punkt har du ikke ret mere... Jeg dykker selv hele
året rundt og jeg tager kun tørdragt på i situationer hvor det er
nødvendigt.. dvs over 20-30 meter på flaskedyk eller ved undervisning hvor
det er nødvendigt.. Morten du siger at en tørdragt er varmere end en
våddragt - det kommer helt an på hvor dybt du dykker, og dykker du ikke
specielt dybt er våddragten både varmere, har større bevægelighed, kræver
mindre bly osv osv.... Og hvis du er udstyret med en tørdragt med en "lille"
smule bly, hvor hurtigt svømmer du - er du overhovede istand til at rede
nogen i tide til at yde en effektiv førstehjælp? Kulde - Ja det er et
farligt problem, men det gælder både for dykker i våddragt og tørdragt at
man ikke vil komme en situation af hyportermi. Og ja - jeg syndes din
"melding" er mærkelig!

--
Best regards / Venligst
Timo Jattu.

WWW.DEEPERDIVING.NET - Spearfishing - Freediving - Scubadiving - Uw-rugby -
Finswimming - Photo - Reviews - Classified and more..

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-02-05 17:27

Det var dog det mærkeligste jeg længe har hørt?!

"Timo Jattu" <notreal@alkjaliehfaleih.xx> skrev i en meddelelse
>Jeg dykker selv hele
> året rundt og jeg tager kun tørdragt på i situationer hvor det er
> nødvendigt.. dvs over 20-30 meter på flaskedyk eller ved undervisning hvor
> det er nødvendigt..

Hvad laver du af bundtider på de her 20-30m.. er det noget med 2 minutter
hvorefter du hopper ind i en skoldhed bruser?! Jeg husker tydeligt de dyk
jeg har lavet i våddragt til disse dybder som værende forbandet kolde!

> [...]
> våddragt - det kommer helt an på hvor dybt du dykker, og dykker du ikke
> specielt dybt er våddragten både varmere, har større bevægelighed, kræver

Nu kan det godt være at jeg fuldkommen har misforstået noget og jeg har
selvfølgelig ingen videnskabelige data til at understøtte denne påstand. Men
når vi nu tager ud og dykker i 2 grader varmt vand på 3m dybde. Så pladrer
instruktørene rundt i deres tørdragter og eleverne (i våddragter) fryser til
de står og ryster. Nu må du gerne forklare denne anomali i forhold til det
at "det kommer an på hvor dybt man dykker"?

Nu vil jeg gerne høre din logiske deduktion af hvordan archimedes lov
ophæves når du hopper i vandet med din våddragt? Hvis du har en trilaminat
dragt der sidder som din våddragt, med andre ord er den målsyet og sidder
ikke og flapper. Må den, da den er af konstant opdrift, kræve denne samme
eller mindre bly?

>Og hvis du er udstyret med en tørdragt med en "lille"
> smule bly, hvor hurtigt svømmer du - er du overhovede istand til at rede
> nogen i tide til at yde en effektiv førstehjælp?

Er du i stand til at yde effektiv førstehjælp hvis du ikke kan føle dine
hænder fordi du er så kold?!

> Kulde - Ja det er et
> farligt problem, men det gælder både for dykker i våddragt og tørdragt at
> man ikke vil komme en situation af hyportermi. Og ja - jeg syndes din
> "melding" er mærkelig!

Hvad snakker du om?!.. Har du overhovedet prøvet at dykke i koldt vand i en
våddragt?! Har du nogensinde haft elever med i våddragt der står og ryster
af kulde, hvis de skulle lave nogen form for bundtid og flere dyk ville de
BESTEMT blive afkølet så meget at de er i en tilstand af hypotermi. Men
inden vi overhovedet kommer så langt er vi slet ikke begyndt at tale om
diverse kuldeskader eller den forværrede risiko du har for
dekompressionssyge! Jeg har en kammerat der fik forfrysninger på fødder 2
gange i træk pga. de tåbelige råd han fik af sin instruktør med at sætte
vådskoene uden på dragten osv.

Nu går det op for mig at du må have skrevet det for sjov eller som et forsøg
på at fremprovokere en reaktion og at jeg er gået i med begge ben!

mvh
Jonas

Fra : Morten Christiansen

Dato : 17-02-05 22:42

Jamen jeg kan jo kun tilslutte mig Jonas' kommentarer og erklære
mig enig. Hvis jeg lige skal tilføje et par afsluttende
kommentarer, så er det at jeg tager udgangspunkt i hele den vifte
af dykninger som den gennemsnitlige danske sportsdykker laver, og
ønsker derfra at man skal føle sig komfortabel og tilpas på alle
dykninger uanset bundtid/deko-tid/dybde/vandtemp osv.. Derfor er
min personlige mening at våddragt er uegnet til dykning på vores
breddegrader.

Fra : Timo Jattu

Dato : 18-02-05 01:15

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

> [...]
> hvorefter du hopper ind i en skoldhed bruser?! Jeg husker tydeligt de dyk
> jeg har lavet i våddragt til disse dybder som værende forbandet kolde!

Bundtider ja 1-2 minutter af gangen når jeg snorkler - og så ligger jeg i
vandet op mod 3 timer af gangen..
Det kommer an på om du har en dragt der er beregnet til at dykke med eller
en "skoddragt" - dog skal det siges at det er meget individuelt hvor grænsen
går...

> [...]
> de står og ryster. Nu må du gerne forklare denne anomali i forhold til det
> at "det kommer an på hvor dybt man dykker"?

Ja det er desværre en rigtig opservation at mange elever bliver udstyret med
dårligt passende dragter,
af en kvalitet der er tvivlsom for dykning i Danmark i vinterhalvåret... Og
for at forklare denne anomali vil jeg blot henvise
til Boyle og Ficks sætninger ( så kan du selv regne på det).

> [...]
> ikke og flapper. Må den, da den er af konstant opdrift, kræve denne samme

Nej - din trilaminat er ikke i nærheden af at komme tæt på min våddragt - en
dragt der har et matriale der kan strækkes
op mod 5-600% kan sidde temmeligt tæt på kroppen.... men lad os sige at din
dragt sidder ligeså tæt som en våddragt, hvordan er bevægelighedden så ? Jeg
har selv en trilaminat som sidder godt tæt og jeg kan tydeligt mærke at den
tager meget af smidigheden og i øvrigt bruger jeg en del mere bly...

> [...]
> forsøg
> på at fremprovokere en reaktion og at jeg er gået i med begge ben!

Nej det er ikke skrevet for sjov... Jeg har en gang oplevet elever som blev
kolde under et dyk, hvilket resulterede i at jeg tog dem ud
af vandet og nægtede at undervise i pågældende dykkercenter. (det er en del
år siden) Siden den dag har jeg aldrigt haft det problem. At folk bliver
kolde på land et udtryk for chill effekt som nemt kan forhindres hvis
eleverne får besked - gør de ikke, har den pågældende instruktør ikke ret
meget at rykke med og måske skulle man overveje at klippe hans certificat!
Din makker fik forfrysninger på fødderne 2 gange i træk... Der er lige nogle
ting som du må forklare mig her - hvordan kan det være at han ikke selv
havde fornuft til at afbryde dykket første gang når det blev for koldt? for
det andet jeg går stærkt ud fra at i har gjort instruktøren opmærksom på
hans fejl, eller enda gået videre med dette? Instruktøre der udføre den form
for dykning bør ikke have ret til at undervise i det hele taget..... Hvis
jeg har forstået det rigtigt dine argumenter kommer fra oplevelser med
dårligt passende dragter som er bliver benyttet på en forkert måde med et
temmelig dårligt resultat?

Og nu da du snakker om min dykker erfaring - så kan jeg fortælle dig at jeg
har dykket i koldt vand utallige gange, om dagen, om natten, under is,
imellem is, i ferskvand og i saltvand og af længder op mod 3-4 timer ad
gangen...ok - jeg blev temmelig kold den gang jeg lavede et forsøg med
aluminiums folie inden i dragten - det gav lidt ekstra vand. Nu kan vi jo
lige vende den - har du nogensinde svømmet de 3.5 km ud til storebælts
pylonen fra halvskov og tilbage igen ??

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 18-02-05 11:23

> [...]
> Det kommer an på om du har en dragt der er beregnet til at dykke med eller
> en "skoddragt" - dog skal det siges at det er meget individuelt hvor

Ja, det er sandt at det afhænger af dragten, men min dragt passer mig meget
godt og jeg har eksponeringer af 20 minutter på 27m. Problemet er jo bl.a.
at der er mange faktorer der afkøler dig når du scubadykker i modsætning til
fridykning. Du bevæger dig ikke specielt meget, dragten bliver trykket
sammen, der er konstant 4 grader koldt på 27m, du ånder kold luft. Så jeg
kan sagtens forstå at du kan holde varmen når du snorkler men det betyder jo
ikke at du kan gøre det når du scuba dykker?

> Ja det er desværre en rigtig opservation at mange elever bliver udstyret
med
> dårligt passende dragter,
> af en kvalitet der er tvivlsom for dykning i Danmark i vinterhalvåret...

Ja det kommer jo an på synsvinklen; men jeg vil gerne høre hvilken dragt du
mener der er passende for dykning i vinterhalvåret?

>Og
> for at forklare denne anomali vil jeg blot henvise
> til Boyle og Ficks sætninger ( så kan du selv regne på det).

Nu er jeg desværre kun bekendt med boyle i forbindelse med "tryk og rumfang"
så du må gerne forklare hvad du mener?

> [...]
den
> tager meget af smidigheden og i øvrigt bruger jeg en del mere bly...

Ja, nye "trilaminat" materialer er også strækbare og da de er tyndere end
neporen vil de alt andet lige være mere negative end din våddragt lavet af
en neopren ergo mindre bly. Det er klart at du ikke har samme smidighed som
i en våddragt, men det er jo en afvejning kulde mod bevægelsesfrihed!

> [...]
del
> år siden) Siden den dag har jeg aldrigt haft det problem.

Hvad gør du så nu, underviser du i februar og marts måned?

> [...]
> meget at rykke med og måske skulle man overveje at klippe hans certificat!

Nu kender jeg ikke denne "chill effekt" du omtaler det kan være du vil
forklare den? Der er derimod noget med fordampningsvarme når folk står i
våde dragter og det blæser lidt og det kan jo ikke forhindres helt, man kan
forebygge det men hvis du laver 2 dyk om dagen så bliver du kold.

> [...]
form
> for dykning bør ikke have ret til at undervise i det hele taget.....

Vi var unge og troede at instruktøren vidste hvad han snakkede om, og det er
netop min pointe med hele denne post.

> Hvis
> jeg har forstået det rigtigt dine argumenter kommer fra oplevelser med
> dårligt passende dragter som er bliver benyttet på en forkert måde med et
> temmelig dårligt resultat?

Det er dig der forklarer det ved at sige at de bare er dårligt tilpassede,
våddragter i vand der er under 10 grader varmt er en forkert måde at benytte
dem på.

> [...]
> gangen...ok - jeg blev temmelig kold den gfang jeg lavede et forsøg med
> aluminiums folie inden i dragten - det gav lidt ekstra vand.

Ja men det er i overfladen..

>Nu kan vi jo
> lige vende den - har du nogensinde svømmet de 3.5 km ud til storebælts
> pylonen fra halvskov og tilbage igen ??

Næh men det har du sikkert og det gør dig jo til en vaskeægte svømme-champ!

Jeg vil gerne høre om du vil give mig ret i at SCUBA dykning i våddragt i
vand der er under 10 grader ikke er særlig smart? Og hvis du mener det er
det fede, vil jeg gerne invitere dig til et par dyk på hven prammen og se om
du fryser efter at have siddet i en åben båd for at lave en eller anden form
for overflade interval. Mit gæt er at selv med din super våddragt vil du
fryse.

mvh
Jonas

Fra : Timo Jattu

Dato : 18-02-05 12:18

> [...]
> du
> mener der er passende for dykning i vinterhalvåret?

Det kommer lidt an på dybden - umiddelbart dykker jeg selv med en 7 mm jakke
og 5 mm highwaist bukser
- brug en jagtdragt eller fridykningsdragt.. og 5 mm busker i highwaist er
lidt i underkanten hvis man ikke arbejder, eller går i dybden...

> Nu er jeg desværre kun bekendt med boyle i forbindelse med "tryk og
> rumfang"
> så du må gerne forklare hvad du mener?

Dragten trykkes sammen ( boyle ) varmetabet er begrænset af tykkelsen
(Ficks) at det isolerende martriale..

> [...]
> som
> i en våddragt, men det er jo en afvejning kulde mod bevægelsesfrihed!

Hmm du glemmer vist at du har en underdragt på - og skulle trilaminaten
sidde så tæt som våddragten
er der ikke plads til underdragten... og skulle der være plads til en
underdragt - mon du så ikke kommer i problemer i forhold
til ficks love...

> blev
> del
>
> Hvad gør du så nu, underviser du i februar og marts måned?

Ja - men kun når eleverne har det rigtige udstyr....

> [...]
> kan
> forebygge det men hvis du laver 2 dyk om dagen så bliver du kold.

Du kender ikke chill effekt??? søg på nettet!

> [...]
> form
>
> Vi var unge og troede at instruktøren vidste hvad han snakkede om, og det

Hmm så istedet for at være konstruktiv og få belyst de fejl som er blevet
begået, så vælger
du at postulere at våddragter er noget "lort" (groft sagt) - prøv lige at
tænke dig om...

> Det er dig der forklarer det ved at sige at de bare er dårligt tilpassede,
> våddragter i vand der er under 10 grader varmt er en forkert måde at
> benytte
> dem på.

10 grader er luxus!

> jeg
>
> Ja men det er i overfladen..

Når jeg snorkel dykker er jeg neddykker imellem 50 -75% af tiden, alt efter
strøm, dybde osv... men jeg skrev ikke
noget om at jeg kun snorkeldykker - mange af mine dyk er jo nettop også med
flasker....

> Næh men det har du sikkert og det gør dig jo til en vaskeægte
> svømme-champ!

Nej men det pointere at du måske skulle vente med at betvivle andres
færdighedder i vandet...

> [...]
> form
> for overflade interval. Mit gæt er at selv med din super våddragt vil du

Det vil jeg ikke give dig ret i - som jeg hele tiden har forklaret dig er
der en del ting man skal være opmærksomme på, men
så er det også fedt at dykke i våddragt - Og hven prammen - nej tak det
gider jeg ikke! men hvis du er frisk på at finde et godt vrag med lidt fisk
så er jeg stærkt fristet.... (fryseren er lidt tom) Du glemmer også at din
trilaminat dragt bliver fugtig indeni og så taber den en stor del af dens
isoleringen, når man opholder sig i den i længere tid.... har du måske ikke
hørt om tørdragts dykkere som har haft problemer med at få tørret deres
inderdragter under dykkerture?

mvh.

Timo.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 18-02-05 13:13

> Det kommer lidt an på dybden - umiddelbart dykker jeg selv med en 7 mm
jakke
> og 5 mm highwaist bukser

Meget i stil med hvad jeg dykkede med da jeg dykkede i våddragt. Og det var
koldt men udholdeligt når vandet blev over 10 grader.

> Dragten trykkes sammen ( boyle ) varmetabet er begrænset af tykkelsen
> (Ficks) at det isolerende martriale..

Så du har altså en våddragt der bliver trykket sammen jf. boyle og du blive
kold pga. den manglende isolerende evne jf. ficks?

> [...]
> er der ikke plads til underdragten... og skulle der være plads til en
> underdragt - mon du så ikke kommer i problemer i forhold

Vi taler om hvorvidt du tager bly af eller på når du bevæger dig fra
våddragt til tørdragt. Jeg mener at hvis du vælger den rigtige dragt med den
rigtige underdragt og dykker denne på den rigtige måde bør det være det
samme jf. boyle og ficks. Søg evt på DIR og tørdragt.

> Ja - men kun når eleverne har det rigtige udstyr....

Tørdragter?.. eller våddragter?

> [...]
> begået, så vælger
> du at postulere at våddragter er noget "lort" (groft sagt) - prøv lige at

De fejl der er blevet begået mener jeg jo netop er at man har dykket i
våddragt mens vejret ikke har været til det.

> Når jeg snorkel dykker er jeg neddykker imellem 50 -75% af tiden, alt
efter
> strøm, dybde osv... men jeg skrev ikke

Er du på dybden 3 ud af 4 timer?

> noget om at jeg kun snorkeldykker - mange af mine dyk er jo nettop også
med
> flasker....

Mjah

> Nej men det pointere at du måske skulle vente med at betvivle andres
> færdighedder i vandet...

Det gør jeg bestemt ikke jeg er sikker på at du er rigtig god til at svømme
og dykke. Jeg forstår bare ikke din manglende forståelse for nogle basale
principper.

> [...]
> så er det også fedt at dykke i våddragt - Og hven prammen - nej tak det
> gider jeg ikke! men hvis du er frisk på at finde et godt vrag med lidt

Det er et godt vrag, og der er fisk?!

> [...]
ikke
> hørt om tørdragts dykkere som har haft problemer med at få tørret deres

Søg på DIR og inderdragt.

Mvh
Jonas

Fra : Timo Jattu

Dato : 18-02-05 14:47

> [...]
> var
> koldt men udholdeligt når vandet blev over 10 grader.

Hmm så din dragt var også målsyet, i special neopren og en jagtdragt ?

> Så du har altså en våddragt der bliver trykket sammen jf. boyle og du
> blive
> kold pga. den manglende isolerende evne jf. ficks?

ret åbenlyst ik... men reelt er der lidt flere faktore men skal tage højde
for før man kan beregne det præcist..

> [...]
> rigtige underdragt og dykker denne på den rigtige måde bør det være det
> samme jf. boyle og ficks. Søg evt på DIR og tørdragt.

Nej - smidigheden af dragten er altafgørende for hvor meget spildplads der i
denne.. og ret logisk at
våddragten er den hvor man har brug for mindst bly... og har du selv søgt på
DIR og Tørdragt??

> Tørdragter?.. eller våddragter?

Det er op til dem... jeg kontrolere deres udstyr og er det godt nok får de
lov ellers må de blive på land!

> De fejl der er blevet begået mener jeg jo netop er at man har dykket i
> våddragt mens vejret ikke har været til det.

Definer venligst hvad du mener med vejret er til det?? for koldt, for mange
bølger, gråvejr, sommer ?

> efter
>
> Er du på dybden 3 ud af 4 timer?

Ja, men mindre hvis jeg skal svømme langt, så falder bundtiden da
transporttiden ødelægger totalen.

> [...]
> svømme
> og dykke. Jeg forstår bare ikke din manglende forståelse for nogle basale

Hvilke ? Lad være med at komme med muderkastning hvis du ikke kan komme
med nogle konkrete eksempler - jeg tro næppe at der er nogle der er
interesserede i det her på newsgruppen..

> fisk
>
> Det er et godt vrag, og der er fisk?!

Øresund - tag lige og læs lovgivningen.....

> ikke
>
> Søg på DIR og inderdragt.

Har allerede læst omkring DIR - og sjovt nok giver søgningen hits på Jedi
( Ok side..).... og meget få resultater -
nu har du vel kontroleret at din søgning giver brugbare resultater ik! Og så
bliver der vist nævnt at folk bruger en
ekstra uld underdragt for at holde varmen.... og rent thermodynamisk er der
ingen vej udenom at en fugtig dragt ikke isolere nær så godt som en tør ;oP

PS : Jedi er fuldt acceptabelt ifølge THINK / TDO som jeg selv har grundlagt
filosifien for......

mvh.

Timo.

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-02-05 12:30

> [...]
> form
> for overflade interval. Mit gæt er at selv med din super våddragt vil du

Nu blander du to ting sammen, dykning og at sidde med en våd våddragt i en
båd. Jeg ser bestemt ingen problem i at dykke med våddragt i vand der er
under 10 grader. Jeg dykker i min 5 mm. fra starten af juni eller når
overflade vandet bliver 14 grader. På f. eks. Robert (40 meter) er vandet i
starten af juni omkring 5-6 grader og det er ingen problem.

Det er noget lort at sidde med våd våddragt i en åben båd det kan alle vel
være enige om. Men så er det bare at tage en stor tyk dragt over den imellem
dykkene.

Tørdragt er noget lort! Desværre noget nødvendigt lort hvis man vil dykke
året rundt.

Jeg vil i øvrigt vædde på at Timo kommer hurtigere op af trapperne ved
Stevns i våddragt og tilhørede udstyr en du gør i tørdragt og udstyr....

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 18-02-05 13:17

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Nu blander du to ting sammen, dykning og at sidde med en våd våddragt i en
> båd.

Joh, men de ting hænger vel også sammen hvis du dykker om vinteren?

> [...]
> overflade vandet bliver 14 grader. På f. eks. Robert (40 meter) er vandet
> starten af juni omkring 5-6 grader og det er ingen problem.

Jamen henrik hvis du kan det så må det jo være helt i orden at sende
eleverne ud i våddragter i februar hvor vandet er 2 grader varmt, de fryser
sikkert ikke.

> Det er noget lort at sidde med våd våddragt i en åben båd det kan alle vel
> være enige om. Men så er det bare at tage en stor tyk dragt over den
imellem
> dykkene.

Jah, men hvis du først er blevet kold har du bare ikke en chance for at få
varmen igen.

> Tørdragt er noget lort! Desværre noget nødvendigt lort hvis man vil dykke
> året rundt.

Sandt.

> Jeg vil i øvrigt vædde på at Timo kommer hurtigere op af trapperne ved
> Stevns i våddragt og tilhørede udstyr en du gør i tørdragt og udstyr....

Ja han kan jo svømme 3.5km og hjem igen så det vil jeg da bestemt håbe han
kan!

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-02-05 13:32

> Jamen henrik hvis du kan det så må det jo være helt i orden at sende
> eleverne ud i våddragter i februar hvor vandet er 2 grader varmt, de
> fryser
> sikkert ikke.

Det kommer de så sandelig også (marts, de har været ud i december til *),
nogle af dem frynser andre gør det ikke. Og alle piverne holder op

> Jah, men hvis du først er blevet kold har du bare ikke en chance for at få
> varmen igen.

Varm cacao med rom gør underværker. Nåhr nej det må eleverne ikke få... Igen
det er ikke dykket der er det kolde i en god våddragt. Det er at skifte og
vente.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Timo Jattu

Dato : 18-02-05 14:53

> Ja han kan jo svømme 3.5km og hjem igen så det vil jeg da bestemt håbe han
> kan!

Hmm nu du er i gang med at så tvivl om mine færdighedder som dykker, så kan
du tage med når jeg skal på en af mine ture til Storebæltsbroens pyloner,
men du må selv stå for en båd - hvis du nu skulle blive træt....

mvh.

Timo j.

Fra : Thor Larsen

Dato : 15-02-05 13:28

> [...]
> have våddragten ude på vådstøvlerne?
>
> Hvad er jeres erfaringer med at holde fødderne varme?

Hej Michael.

Jeg bruger selv tørdragt, men da jeg bedst kan lide at dykke i min våddragt
har jeg købt et par neopren-strømper som jeg bruger i overgangs perioden.

Thor

Fra : Michael Kristensen

Dato : 18-02-05 23:03

> Jeg bruger selv tørdragt, men da jeg bedst kan lide at dykke i min våddragt
> har jeg købt et par neopren-strømper som jeg bruger i overgangs perioden.

Har fået fat i neopren strømper siden mit dyk i december. Men gælder
det stadigvæk med at have våddragt uden på støvler så?

Hvis jeg har støvler yderst kommer der vand ned i støvlerne, men det
holder sig udenpå strømperne.

Hvis jeg har våddragt uden på støvler, ricikerer jeg ikke så, at der
kan komme vand op i våddragten?

vh
Michael Kristensen

Fra : Thor Larsen

Dato : 19-02-05 01:01

> [...]
> holder sig udenpå strømperne.
>
> Hvis jeg har våddragt uden på støvler, ricikerer jeg ikke så, at der

Hej Michael.

Nu ved jeg ikke hvordan din dragt er, men min har også manchetter i benene.
Jeg tager først sokkerne på, så dragten hvor jeg vipper den yderste manchet
op. Støvler på og ned med manchetten igen og lukker lynlåsen.

Håber denne let forvirrede beskrivelse er til at finde udad.

Thor