Lastbilchauffør
Fra : Gismo

Dato : 15-02-05 22:33

Er der nogle lastbilchauffører der har en mening
om at campister ligger tæt i rø... på jer for
at score 1 km/l

Gismo

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-02-05 23:01

On Tue, 15 Feb 2005 22:33:17 +0100, "Gismo" <baatnakkedummy
@hotmail.com> wrote:

>Er der nogle lastbilchauffører der har en mening
>om at campister ligger tæt i rø... på jer for
>at score 1 km/l
>
>Gismo

>--

Næh, det har jeg ikke oplevet. Det er også stærkt ubehageligt at ligge
i slipstrømmen fra et vogntog.

Men campister er jo et sparsommeligt folkefærd, og vi oplever tit og
ofte at de holder på de p-pladser som vi skal bruge for at holde vores
lovbefalede døgnhvil.

Det er jo ikke forbudt at de holder der, men der ligger da
campingpladser spredt ud over hele Europa, der er beregnet til
formålet, men det koster jo pææææng.............

Det er ikke det fjerneste morsomt at skulle sove, når det pludseligt
myldrer ud med grovmotoriske unger(og voksne), fra sådan et par
ekvipager.

Det er ikke usædvanligt at de "pakkes godt ind" af lastbiler udstyret
med kølemaskiner.

Truckere kan godt sove til lyden af kølemaskiner. Det er en vanesag.
Man vågner kun hvis de holder op med at køre.

Campister og truckere kan iøvrigt traditionelt ikke li' hinanden, hvis
du ikke allerede har fundet ud af det.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Allan Møller

Dato : 15-02-05 23:09

> Næh, det har jeg ikke oplevet. Det er også stærkt ubehageligt at ligge
> i slipstrømmen fra et vogntog.

Men jeg oplever det nu af og til - specialt autocampere.
Man skal efter sigende kunne lette lidt på speederfoden hvis man
ligger sig helt op i r*ven af en lastbil - jeg har aldrig selv
haft modet til at gøre det.

Mvh. Allan

Fra : Spangkuk

Dato : 16-02-05 05:19

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev

> [...]
> Man skal efter sigende kunne lette lidt på speederfoden hvis man
> ligger sig helt op i r*ven af en lastbil - jeg har aldrig selv

Det er sandt. Det kan spares lidt, men som du selv skriver
skal man ind bag slipstrømmen, dvs. max. 4-5 meter fra
bagsmækken.

Har prøvet det i personbil (efter et af mine utallige "kør-nu-
økonomisk-kurser), og det gik helt fint, men der er ikke plads
til at læne sig tilbage og nyde turen med éen hånd på rattet og
blikket flakkende rundt på den smukke natur. Det er simpelthen
for farligt

Så det gider jeg ikke mere...

Spang

Fra : phk

Dato : 18-02-05 16:41

"Spangkuk" <øæøåøæ@øææøå.æø> skrev i en meddelelse

> Det er sandt. Det kan spares lidt, men som du selv skriver
> skal man ind bag slipstrømmen, dvs. max. 4-5 meter fra
> bagsmækken.

Det passer ikke. Jeg har prøvet at køre ned igennem Tyskland med
lastbilhastighed plus 2 km/timen. Allerede 100 meter før bagenden af
lastbilen fortæller computeren at du begynder at køre mere på literen.

Passer også meget godt med at jeg - især med min Mondeo - kunne mærke når
biler nærmede sig og var omkring 100 meter fra mig. Det gav lidt ustabilitet
i vogntoget.

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-02-05 08:51

Folmer Rasmussen wrote:

> [...]
> campingpladser spredt ud over hele Europa, der er beregnet til
> formålet, men det koster jo pææææng.............

Æh - det da ikke tilladt personbiler og små varvogne/campingbusser at
parkere på lastvogn og bus parkeringspladser, sidste år i sommerferien blev
Ejer Bavnehøj rasten checket flere gange og der blev udskrevet bøder til
campingbusser, varevogne og personbiler.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Aksel

Dato : 16-02-05 13:37

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ejer Bavnehøj rasten checket flere gange og der blev udskrevet bøder til
> campingbusser, varevogne og personbiler.

Det gælder desværre kun i Danmark.

Hilsen Aksel

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-02-05 17:39

Aksel skrev:

> Det gælder desværre kun i Danmark.

Nej, det gælder også andre steder. På p-pladser i Tyskland der kun er
afmærket til lastbiler må kun benyttes af lastbiler. Og det kan godt
lade sig gøre at få politiet til at komme og jage dem væk når pladserne
er optaget af campingvogne og autocampere.

Desværre ser man flere og flere steder at problemet "løses" ved at
indføre at campingvognene må parkere på lastbilpladserne.

En variant at den med kølemaskinen er at der bliver parkeret så tæt på
campingvognen at de ikke kan komme ud af den. Der er set campister på
vej ud af vinduerne. Fordi de ikke kunne komme ud af døren så de kunne
komme væk fra den kølemaskine der holdt på den anden side.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 14:43

> Det er ikke det fjerneste morsomt at skulle sove, når det pludseligt
> myldrer ud med grovmotoriske unger(og voksne), fra sådan et par
> ekvipager.

På nordjysk hedder det en kørelejlighed :)

--
/Claus

Golf 3 TDI "GT Special" til salg: http://vwfanatic.dk

Fra : Arne Johansen

Dato : 15-02-05 23:23

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogle lastbilchauffører der har en mening
> om at campister ligger tæt i rø... på jer for
> at score 1 km/l

Hvorfor har de LKW ikke deres EGEN parkplatz som campingmutter har

Fra : David Hansen

Dato : 16-02-05 09:29

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> wrote in message
> Er der nogle lastbilchauffører der har en mening
> om at campister ligger tæt i rø... på jer for
> at score 1 km/l
>
> Gismo

Tja, det er sådan cirka det mest irriterende man kan blive udsat for.....
for man kommer automatisk til at sidde og holde øje med dem i spejlene hele
tiden for at sikre sig at de hvor de nu er, det er ret ubehageligt for de
kan for det 1 ikke se hvad der er i nødsporetk, dertil ligge de for tæt på
lastbilen, for det 2, hvis jeg skal foretageen katastrofeopbremsning, eller
bare en hårdere opbremsning, så har jeg, medmindre vedkommende har en
overnaturlig reaktionsevne, en knapt så køn blanding af campingvogn og
personbil hængene på/i/under/slæbene efter mig..... noget helt andet er...
hvorfor ligger folk og slæber en kongecampingvogn efter en 1,6'er?? ligeså
snart de ser en bakke på kortet taber den farten..... og så sidder de og
undrer sig over at vi lastbiler kommer blæsene undenom...... tror næppe jeg
nogensinde bliver campist

David

Fra : phk

Dato : 18-02-05 16:46

"David Hansen" <firemaniac59@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> for de kan for det 1 ikke se hvad der er i nødsporetk, dertil ligge de for

Men når situationen er omvendt - det er en lastbil i spejlet bag ens
campingvogn der kører for tæt, så er situationen mange gange farligere hvis
man risikoen for at dø pga. for tætkørsel.

> [...]
> overnaturlig reaktionsevne, en knapt så køn blanding af campingvogn og
> personbil hængene på/i/under/slæbene efter mig.....

Igen farligere når en lastbil kører for tæt fordi en bil med campingvogn har
ingen forsinkelse pga. luftbremser - den bremser bare!

> [...]
> farten..... og så sidder de og undrer sig over at vi lastbiler kommer
> blæsene undenom...... tror næppe jeg nogensinde bliver campist

Hver gang jeg ser en bakke med en campingvogn blæser jeg forbi alle
lastbilerne. Kører du 80-90 op igennem bakkerne i Kassel?

Du trænger vist til at komme uden for DK med dit træk ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : David Hansen

Dato : 18-02-05 19:19

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> [...]

> campingvogn der kører for tæt, så er situationen mange gange farligere
> hvis man risikoen for at dø pga. for tætkørsel.

Tja.... forskellen er blot at jeg kan se henover campingvognen og trækkende
bil og kan derfor i modsætning hvis det var omvendt se hvad der foregår
foran.... derudover kommer vi tæt på kun for at køre udenom....

> Igen farligere når en lastbil kører for tæt fordi en bil med campingvogn
> har ingen forsinkelse pga. luftbremser - den bremser bare!

Nu ved jeg ikke hvad forudsætninger du har, men jeg kan oplyse dig om at en
moderne lastvogns bremser reagerer ligeså hurtigt som i en personbil, efter
EBS'n har holdt sit indtog så skal man bare kigge på bremsen før den tager
ved så den holder ikke helt.... kan oplyse dig om at en tom tankvogn med EBS
på hele trækket ( vejer 15 tons tom ) har en bremselænge på 17 meter fra 80
til 0!! dette er testet på ring djursland, var nemlig selv med til det under
et kursus og med fuldt læs.... tja, er ikke prøvet endnu, men når man siger
at med tromlebremser og mad alm ABS så bruger en lastbil ca 100 meter til at
stoppe på..... skift så lige til skivebremser med EBS så vi er nok nede på
mellem 70-80 meters bremselængde, læg det oveni at vi kan se henover jer og
nok også "ser" længere frem i trafikken, så tror jeg nu ikke du skal være
nervøs hvis du har en lastbil liggene bagved.....

> Hver gang jeg ser en bakke med en campingvogn blæser jeg forbi alle
> lastbilerne. Kører du 80-90 op igennem bakkerne i Kassel?

Tja.... kører herhjemme, er godt klar over at det måske forholder sig
anderledes i udlandet, men.... at komme til at ligge bag en campingvogn hvor
føreren ikke kan finde ud af at holde en konstant fart, der findes ikke
noget der er mere irriterende, når farten konstant går op og ned mellem 75
og 90 og man kommer med fartpiloten slået til, det er lidt træls, for tit
når man så prøver at gå udenom, så kan vedkommede ligepludselig godt finde
ud af at trykke på pedalen og så ligger man der og flagerer....
men for lige at vende tilbage... så lyder det til at du hører under den
mindre grubbe af campister der faktisk kan finde ud af at få trafikken til
at glide, og har motoroveskud nok til at komme videre i verden.....

> Du trænger vist til at komme uden for DK med dit træk ;)

> --
> Per, Esbjerg

Tja, kan godt være, men når jeg gang på gang må ud og overhale pga fart tab
på selv de mindste stigninger, så er det svært at have anden holdning.... og
har været igennem kassel, og der kørte jeg nu udenom stortset alle
campingvogne der var... og ja... vi havde fuldt læs på..... og det var "kun"
i en 400 hestes scania....

Mvh David

Fra : Henning

Dato : 16-02-05 14:22

@hotmail.com> wrote:

>Er der nogle lastbilchauffører der har en mening
>om at campister ligger tæt i rø... på jer for
>at score 1 km/l

Og omvendt - er der nogen campister der har en mening om at have et 18
tons vognsæt liggende lige i bagruden af campingvogning? Jeg synes
generelt lastbiler altid kører alt, alt for tæt på den forankørende.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-02-05 17:47

Henning skrev:

> Og omvendt - er der nogen campister der har en mening om at have et 18
> tons vognsæt liggende lige i bagruden af campingvogning? Jeg synes
> generelt lastbiler altid kører alt, alt for tæt på den forankørende.

Der findes undtagelser, men i de fleste tilfælde hvor en lastbil kommer
op tæt bag en campingvogn er det fordi den er ved at forberede en
overhaling, eller er ved at blive bremset ned af campingvognen fordi
denne ikke kan holde hastigheden op af en lille bakke.

Generelt er biler med campingvogne utilregnelige. Man kan ikke forudse
hvad de gør. Og derfor er de nogen der skal omgåes med stor påpasselighed.

Fra : Verner Olsen

Dato : 17-02-05 01:40

On Wed, 16 Feb 2005 17:46:34 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Generelt er biler med campingvogne utilregnelige. Man kan ikke forudse
>hvad de gør. Og derfor er de nogen der skal omgåes med stor påpasselighed.

Men er det så ikke "lidt dumt" at køre så tæt på dem??

Verner

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-05 08:14

Verner Olsen skrev:

> Men er det så ikke "lidt dumt" at køre så tæt på dem??

Jo, og det er sandelig også kun når det er nødvendig for at komme frem,
og med stor forsigtighed at de overhales.

Men da lastbiler jo har en begrænser, der gør at vi ikke bare kan kan
køre noget stærkere og overhale hurtigere, kan vi jo ikke begynde vores
overhalinger flere hundrede meter bag den vi overhaler, som
personbilerne gør det.

Fra : Gismo

Dato : 17-02-05 16:26

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> køre noget stærkere og overhale hurtigere, kan vi jo ikke begynde
> vores overhalinger flere hundrede meter bag den vi overhaler, som

Iøvrigt syntes jeg mange lastbilchaufutter er rigtig gode til at trække
højre når de bliver overhalet af bil med campingvogn.

Tankvogne er rigtig trælse at ligge bag ved og overhale den de
skaber meget turbulens, og campingvognen ikke ligger helt roligt.

Gismo

Fra : phk

Dato : 18-02-05 16:48

> [...]
> noget stærkere og overhale hurtigere, kan vi jo ikke begynde vores
> overhalinger flere hundrede meter bag den vi overhaler, som personbilerne

Nå - det er det der er undskyldningen for at bringe andre bilister i fare
for at ende som sandwich?

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-02-05 19:05

phk skrev:

> Nå - det er det der er undskyldningen for at bringe andre bilister i fare
> for at ende som sandwich?

Hvad har jeg nu skrevet?

Fra : phk

Dato : 18-02-05 16:47

> Generelt er biler med campingvogne utilregnelige. Man kan ikke forudse
> hvad de gør. Og derfor er de nogen der skal omgåes med stor påpasselighed.

Til gengæld er lastbilchauffører tilregnelige. Man ved altid hvad de vil
gøre hvis de indhenter en anden lastbil - overhale med < 1 km/t i
fartforskel.

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-02-05 19:08

phk skrev:

> Til gengæld er lastbilchauffører tilregnelige. Man ved altid hvad de vil
> gøre hvis de indhenter en anden lastbil - overhale med < 1 km/t i
> fartforskel.

Kan du forklare mig hvad det er der haster så meget mere for
personbilerne, end for lastbilerne, at du, tilsyneladende, ikke kan
acceptere at lastbilerne overhaler?

Fra : anders majland

Dato : 22-02-05 13:49

> Kan du forklare mig hvad det er der haster så meget mere for
> personbilerne, end for lastbilerne, at du, tilsyneladende, ikke kan
> acceptere at lastbilerne overhaler?

Problemet er ganske kort dem der trækker ud i andet spor uden at orientere
sig, således at man bliver nødt til at bremse ned. Det gælder både
personbiler og lastbiler - men da lastbiler er begrænset i hastighed er de
typisk væsenligt længere om at færdiggøre deres overhalinger. Kigger du lidt
tilbage i gruppen er der også masser af røg til de personbiler der laver
samme manøvre .... Men det er nu de færreste personbilister der ikke kan få
spanden op på 110km/t i en overhaling på motorvejen....

Hvis andet spor er frit således at overhalingen kan gennemføres uden at være
til gene for andre er der ingen der har nogen problemer med at de
overhaler.... Men er der en kø på 10-15 biler bag lastbilen inden den er
færdig med overhalingen er det nok svært at argumentere for at den er sket
uden at være til gene ...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-02-05 21:24

anders majland skrev:
> [...]
> færdig med overhalingen er det nok svært at argumentere for at den er sket

Du svarede ikke på hvad jeg spurgte om. Så jeg gentager:

Hvad er det der haster så meget for personbilerne at de ikke har tid til
at vente på lastbilerne?

I øvrigt betragtes det ikke som hverken gene eller ulempe hvis du
indhenter en lastbil der er ved at overhale.

Kun i det tilfælde hvor lastbilen trækker ud så du skal til at bremse
for ikke at brage ind i ham. Kunne du med passende overblik havde klaret
det ved blot at løfte højre fod, er der ikke noget forkert i det.

Fra : anders majland

Dato : 22-02-05 21:47

> Hvad er det der haster så meget for personbilerne at de ikke har tid til
> at vente på lastbilerne?

Det var præcist det jeg svarede på. Hvis føret ellers er til det føler man
sig generet af at skulle bremse ned fra sine lovlige 110/130 for at en
lastbil kan overhale med en hastighedsforskel på få km/timen.

Jeg synes også jeg regelmæssigt løber på chaufører af store køretøjer der
ligger og følges ad side om side. Det er muligt at den overhalenden har haft
større fart på, men den overhalende er så kommet over bakken og holder samme
fart. Så ligger de der side om side med ~89km/t inditl en af dem giver sig
eller det går opad igen og den inderste taber pusten....

Samme utålmodighed gælder andre trafikanter der ikke mindst kører den på
strækningen tilladte hastighed. Hvis man mangler spænding så tage en tur på
landevejen med bil og trailer og lovlige 70km/t - hvis der bare er lidt
trafikeret varer det ikke længe inden du har 1. parket til hasarderede
overhalinger - foretaget af både biler, busser og lastbiler mf.

Det er forholsvis sjældent at jeg indhenter en overhalende lastbil - men
desværre temmeligt ofte* at de vælger at overse mig og trække ud så de er
til "unødig ulempe" eller endda "fare".

Jeg ved ikke om der er noget kultur i at motorcyklister bare kan mases eller
de bare tror de har set syner og det nok ikke var en motorcykel da det jo er
vinter .... Yep jeg synes problemet med at blive overset er størst "udenfor
sæsonen"

* Som i flere gang årligt - sidst jeg skrev om det var vist med subject om
røde nummerplader

Jeg er ikke fejlfri i trafikken, jeg kører typisk lidt for stærk på både
landevej og motorvej (i 110zonen - sjældent jeg er over 130 da begge
køretøjer skal presses for at derop). Dvs jeg typisk følger trafikken Ikke
dem der har mest travlt, men nok i den hurtige ende... Men det er 7-9-13
længe siden jeg har lavet en bommeret så jeg har været til ulempe eller fare
for medtrafikanterne...

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-02-05 00:19

anders majland skrev:

> Det var præcist det jeg svarede på. Hvis føret ellers er til det føler man
> sig generet af at skulle bremse ned fra sine lovlige 110/130 for at en
> lastbil kan overhale med en hastighedsforskel på få km/timen.

Du bliver irriteret ja, men hvad er det der haster?

Jeg bliver da også ofte irriteret, specielt over personbiler det trækker
ud til overhaling flere halve km bag en lastbil. Og så begynder med lys
og horn når lastbilen overhaler alligevel.

> [...]
> fart. Så ligger de der side om side med ~89km/t inditl en af dem giver sig
> eller det går opad igen og den inderste taber pusten....

Eller den der bliver overhalet har sat farten op. Den er en almindelig
forekommende "venlighed" blandt chaufførere.

> [...]
> trafikeret varer det ikke længe inden du har 1. parket til hasarderede
> overhalinger - foretaget af både biler, busser og lastbiler mf.

Hvorfor tror du de fleste lastbiler kører omkring 80 km/t på landevejene?

Det er for at minimere antallet af hasarderede overhalinger.

Ligger man med mellem 80 og 85 km/t bliver man næsten ikke overhalet.
Undtagen af "Brian'erne" som kun vejtræer bider på.

Kører man lige omkring 80 km/t kan man komme ud for at de biler der har
ligget bagved og ikke overhalet heller ikke gør det selvom det bliver
til motortrafikvej, og hastighedsbegrænsningen sættes op 90 km/t.

> [...]
> vinter .... Yep jeg synes problemet med at blive overset er størst "udenfor

Har du kigget på dit forlys, på afstand?

Det er min erfaring at mange MC'er har fejl på lyset. (Læs: Mange lyser
for højt)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-02-05 08:33

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> Eller den der bliver overhalet har sat farten op. Den er en almindelig
> forekommende "venlighed" blandt chaufførere.

Det er da helt vildt barnligt, det er da netop noget som er til ulempe for
andre billister at 2 lastbiler så skal ligge og kæmpe om hvem som vil trække
sig over flere km.
Hvor herre bevares !

--
mvh/rg. Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-02-05 11:39

Christian B. Andresen skrev:

> [...]
> andre billister at 2 lastbiler så skal ligge og kæmpe om hvem som vil trække

Til mig at se er det noget der, sammen med en masse andet trafikal l**t,
er kommet fra Tyskland.

Dernede har "modellen" været brugt i mange år.

Indtil der kom fartbegrænser i lastbilerne er det min opfattelse at
tyskerne gjorde for at få udenlandske lastbiler til at køre mere end 90
km/t. For de viste godt at det ville koste hvis man blev stoppet senere.

80 km/t er det lovlige. Op til 90 km/t accepteres. Men kom man over 90
km/t kostede det.

Så kom fartbegrænseren og vi kunne ikke køre mere end 90 km/t. Men
tyskerne fortsatte med at bruge deres "model".

Seneste udvikling er at tysk politi ikke mere bruger skiverne som
grundlag for fartbøder. Men tyskerne fortsætter stadig med at chikanere
andre lastbiler.

Og det er så den "model" der er kommet til Danmark.

Fra : anders majland

Dato : 23-02-05 10:18

> Hvorfor tror du de fleste lastbiler kører omkring 80 km/t på landevejene?
> Det er for at minimere antallet af hasarderede overhalinger.

Du mener vel ~89km/t .... Jeg er af den holdning at hastighedsgrænsen på
2 sporede veje skal harmoniseres mellem de forskellige køretøjstyper. Alt
andet lige må det være sikrere at alle køre 80 end at nogen kun må køre 70
og der derfor er flere (farlige) overhalinger

> Kører man lige omkring 80 km/t kan man komme ud for at de biler der har
> ligget bagved og ikke overhalet heller ikke gør det selvom det bliver til
> motortrafikvej, og hastighedsbegrænsningen sættes op 90 km/t.

Det afhænger også meget af strækningen om jeg gider overhale en lastbil. Det
stykke A13 jeg kører mod Viborg gider jeg ikke, der kan jeg ikke vinder
mange sekunder inden rundkørslen ved Viborg. Derimod tager jeg den ofte
forbi på strækningen Randers->Ebeltoft. Dels er der mange flere gode lige
strækninger med god oversigt og dels kører jeg ikke for tidligt hjemmefra...
og færgen sejler oftest til tiden. Med mindre føret er ringe ligger min
køretid på strækningen inden for få min.

> Har du kigget på dit forlys, på afstand?
> Det er min erfaring at mange MC'er har fejl på lyset. (Læs: Mange lyser
> for højt)

Problemet er at min mc gynger ret meget frem/tilbage afhængigt af om jeg
bremser eller accelerer (ret karakteristisk for mange mc'er). Så acc. jeg
lyser den meget for højt, men den stort set lyser ned i jorden ved en hård
nedbremsning. Ved jævn fart og normal oppakning tror jeg nok at lyset
falder "passende". Det er bare ikke nemt at måle dynamisk .... Jeg kører en
del på små mørke sogneveje og der er det forholdvis nemt at se om lyset
falder "nok". Men lyset er ikke specielt godt, men det er da en alm. H4
pærer i en firkantet lampe på størrelse med en god madkasse - og der er
rigtigt lygteglas i. Til gengæld er det meget nemt at se forskel på om
lygten er nyvasket eller jeg har kørt et par hundrede km på våde vinterveje.

Men en forlygte der lyser lidt for højt burde da være nemmere at se for en
højt placeret chauffør, da den vel vil lyse i hans sidespejl ?

/A

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-02-05 11:59

anders majland skrev:

> [...]
> andet lige må det være sikrere at alle køre 80 end at nogen kun må køre 70
> og der derfor er flere (farlige) overhalinger

Dem på 89 findes også. Men det er heldigvis ikke de fleste. Nu skal det
lige med at en lastbil der kører 80 km/t vil fremstå som kørende et sted
mellem 85 og 90 km/t på personbilens speedometer.

Men den med at harmonisere hastigheden på veje hvor der kun er et spor i
hver retning kan jeg kun stille mig enig i.

> [...]
> lygten er nyvasket eller jeg har kørt et par hundrede km på våde vinterveje.

Måske har du samme problem som vi har i lastbilerne. At kontrollere
lyset er typisk noget der overlades til lærlingene. Og ofte sker det
efter at lastbilen har holdt længe uden at havde været startet. Så er
der ikke mere luft på den, og nærlyset kan så knapt lyse så langt frem
at jeg kan få øje på det.

> Men en forlygte der lyser lidt for højt burde da være nemmere at se for en
> højt placeret chauffør, da den vel vil lyse i hans sidespejl ?

Den gør det ikke nemmere at bedømme afstand og fart.

Fra : anders majland

Dato : 23-02-05 12:15

> Dem på 89 findes også. Men det er heldigvis ikke de fleste. Nu skal det
> lige med at en lastbil der kører 80 km/t vil fremstå som kørende et sted
> mellem 85 og 90 km/t på personbilens speedometer.

Fabriksmonterede speedometre i personbiler dur som hovedregel ikke til en
skid - også derfor jeg bruger en lille GPS istedet. Kører man for stærkt er
der jo altid en risiko for en bøde og så kan man ligesågodt ligge på 19% for
stærkt istedet for 21% - Så for man mest for pengene

Spøg til side - jeg er også træt af dem der ligger med 42km/t gennem de små
byer byer hvor man må køre 50km/t (og det samme i 60km/t zoner).

På min motorcykel er speedometet også mest til pynt - nålen svinger med
motorvibrationer osv så selvom det egenligt er ret præcist (når man har lært
at tolke svingningerne) så er det lidt skidt i byerne hvor forskellen på at
køre 50km/t og 60km/t kan være 1000 hårdt beskattede kroner .... Her til
morgen hilste jeg igen på en af fotobilerne, som jeg passerede med 50-53km/t
(uden blink). Heller ikke længe siden at jeg lå forrest i et færgetræk, som
jeg lige bremsede ned til 85km/t forbi fotobilen. Ham bagved undrede sig nok
først lidt over hvad jeg bremsede for men jeg sparede ham da for 500-1000kr
(for ikke at tale om de efterfølgende ...)

/A

Fra : Tommy S.

Dato : 22-02-05 15:33

On Fri, 18 Feb 2005 19:07:32 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Kan du forklare mig hvad det er der haster så meget mere for
>personbilerne, end for lastbilerne, at du, tilsyneladende, ikke kan
>acceptere at lastbilerne overhaler?

I mit tilfælde er det fordi den ekstra tid skærer i min fritid. Var
det arbejdskørsel (som i lastbilen) var jeg nok temmelig ligeglad med
at blive opholdt over en strækning på 10km fordi en lastbil ville
overhale!
--
Tommy

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-02-05 21:30

Tommy S. skrev:

> [...]
> det arbejdskørsel (som i lastbilen) var jeg nok temmelig ligeglad med
> at blive opholdt over en strækning på 10km fordi en lastbil ville

Det vil sige at du kommer 10-20 sek hurtigere hjem end at de varer du
skal købe med hjem også er nået frem til forretningerne?

Du skal tænke på at det at have et lager er blevet umoderne. Det er
"smartere" at have varerne kørerene rundt ude på vejene. Og så stille
krav om at lastbilerne "lander" udenfor i det øjeblik det er nødvendig.

Det er bl.a. derfor lastbilerne overhaler. Ofte er de allerede forsinket
når de kører fra stedet hvor de har læsset. De forventes så at
indhente forsinkelsen undervejs. Det kan man godt få trafikale "venner"
af.

Fra : Tommy S.

Dato : 24-02-05 09:37

On Tue, 22 Feb 2005 21:30:21 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Det vil sige at du kommer 10-20 sek hurtigere hjem end at de varer du
>skal købe med hjem også er nået frem til forretningerne?

10-20 sekunder drejer det sig ikke om. Nærmere op til 2 minutter. Og
ja. Det betyder noget. Selvfølgelig ikke selv tiden, men det at man
føler sig opholdt unødigt.

I bund og grund er det selvfølgelig ikke det store problem, at en stor
maskine lige skal overhale. Men derfor bliver man nu irriteret
alligevel.

> [...]
> når de kører fra stedet hvor de har læsset. De forventes så at
>indhente forsinkelsen undervejs. Det kan man godt få trafikale "venner"

Ja rullende varelager er sikkert en stor økonomisk fordel og jeg er
udmærket klar over at virkeligheden sætter krav til en
lastbil-chauffør. Men dette krav er ikke spor anderledes end det, der
siger, at jeg ikke vil vente unødigt bag en lastbil, så hvad det angår
synes jeg vi står næsten lige. Lastbilen har stadig efter min mening
et ansvar for ikke at genere mere i trafikken end højst nødvendigt.
Fuldt på højde med alle vi andre.
--
Tommy

Fra : Leonard

Dato : 24-02-05 09:58

Tommy S. <noway@no.nix> wrote:

>10-20 sekunder drejer det sig ikke om. Nærmere op til 2 minutter. Og
>ja. Det betyder noget. Selvfølgelig ikke selv tiden, men det at man

10 km med 140 km/t tager 257 sekunder,
10 km med 90 km/t tager 400 sekunder,
du bliver således sinket 143 sekunder, lidt mere end 2 minutter.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Karsten Andersen

Dato : 24-02-05 14:35

Thu, 24 Feb 2005 09:58:17 +0100, skrev Leonard, på 19 linier, i
<ag5r1192uao0p4459kv2ocd05vovbnnss3@4ax.com>, :

>10 km med 140 km/t tager 257 sekunder,
>10 km med 90 km/t tager 400 sekunder,
>du bliver således sinket 143 sekunder, lidt mere end 2 minutter.

Jaja og ægte 2 min og 3 sek ved ægte 130 km/t

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-02-05 10:43

Tommy S. skrev:
> 10-20 sekunder drejer det sig ikke om. Nærmere op til 2 minutter. Og
> ja. Det betyder noget. Selvfølgelig ikke selv tiden, men det at man
> føler sig opholdt unødigt.

Hvordan tror du lastbilerne har det, mange gange om dagen, når de
oplever at personbilerne tror at de ejer det venstre spor?

> I bund og grund er det selvfølgelig ikke det store problem, at en stor
> maskine lige skal overhale. Men derfor bliver man nu irriteret
> alligevel.

Det bliver vi alle. Vi har blot forskellig måde at afreagere denne
uheldige indstilling.

> Ja rullende varelager er sikkert en stor økonomisk fordel og jeg er
> udmærket klar over at virkeligheden sætter krav til en
> lastbil-chauffør.

Det er en fordel for virksomhederne, men ikke for hverken vognmænd eller
chaufførere. Både jeg og min vognmand yder noget vi ikke bliver betalt
for. Selv om vi stadig forventes at gøre det nødvendige for at opveje
enhver forsinkelse.

> Men dette krav er ikke spor anderledes end det, der
> siger, at jeg ikke vil vente unødigt bag en lastbil, så hvad det angår
> synes jeg vi står næsten lige.

Hvis du (og/eller dine) så blot ville holde jer i højre spor indtil det
faktisk er tid til at foretage overhalingen, i stedet for "påbegynde"
overhalingen ½-1 km bag lastbilen, ville meget være opnået.

(Oplever ofte bilister der bliver sure på mig fordi de, _efter_ jeg har
markeret at jeg vil overhale, finder ud af at de selv vil overhale, og
så må overholde færdselslovens regel om ikke at overhale en anden der er
i gang med at, eller har markeret at ville, overhale.)

> Lastbilen har stadig efter min mening
> et ansvar for ikke at genere mere i trafikken end højst nødvendigt.
> Fuldt på højde med alle vi andre.

Lastbilerne har også et ansvar for at holde samfundet i gang.

Du har vel gjort dig klart hvordan din tilværelse så ud hvis lastbilerne
ikke var der?

Mine klare holdninger til hvem der har noget fornuftigt at bruge vejene
til, og hvem der ikke har kan du se på min hjemmeside. Under punktet
'Trafik'.

--
MVH Finn ( www.guldfinn.dk )

Fra : anders majland

Dato : 24-02-05 10:58

> Mine klare holdninger til hvem der har noget fornuftigt at bruge vejene
> til, og hvem der ikke har kan du se på min hjemmeside. Under punktet
> 'Trafik'.

Citater " At campingvogne forbydes. ", "Overalt indføres en hastighedsgrænse
for personbil med campingvogn på 45 km/t."

Du kan vist ikke lide campingvogne ..... Men udover ovenstående harmonerer
det ikke så godt med "Grundreglen bør være: "Sammevej, samme hastighed"."
som jeg er meget enig i ....

Citat "3) At erhvervsmæssig kørsel skal have forrang fremfor privat kørsel.
"

En meget stor del af de bilister der kører rigtigt stærkt i biler i
"firmabilsklassen" gør det også erhversmæssigt . Men det lyder som om du
mener godstransport. Skattemæssigt er kørsel til/fra arbejde privat kørsel.

/A

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-02-05 12:48

anders majland skrev:

> [...]
> det ikke så godt med "Grundreglen bør være: "Sammevej, samme hastighed"."

Nej, jeg kan ikke lide campingvogne. Det ligger helt fast. Men da jeg
også mener at folk skal have lov at holde ferie går jeg ind for at det
bliver muligt at købe to biler på det samme sæt nummerplader. Og kun
betale afgift for den dyreste. Man må naturligvis kun køre i en bil af
gangen.

> [...]
> mener godstransport. Skattemæssigt er kørsel til/fra arbejde privat kørsel.

Den kørsel jeg mener skal vige er sådan set kun kørsel mellem hjem og
arbejde, hjem og indkøb og anden "hyggekørsel" uden erhvervsmæssig formål.

Fra : anders majland

Dato : 24-02-05 13:44

> Den kørsel jeg mener skal vige er sådan set kun kørsel mellem hjem og
> arbejde ......

I ganske store dele af landet er der ikke et alternativ til privatbilismen.
Og så er det vel omtrent lige vigtigt om godset kommer frem eller
medarbejderen der skal forabejde det ... Så jeg mener egenligt at kørsel
til/fra arbejder har "erhvervsmæssig formål."

Myldretiden omkring københavn (der er en ganske stor del af døgnet) er et
godt eksempel på spild af tid. Jeg kan ikke huske hvor mange timer
spildtiden er opgjort til, men det er ikke småting .... (Spildtid som den
ekstra tid strækningen tager pga trafiktætheden). Der er nok heller ikke
mange godschauffører der af egen kraft vælger at "parkere" der hvis de har
mulighed for at køre på andre tider ...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-02-05 17:15

anders majland skrev:

> [...]
> medarbejderen der skal forabejde det ... Så jeg mener egenligt at kørsel
> til/fra arbejder har "erhvervsmæssig formål."

Jeg har sådan en kæphest om at få samlet folk i færrere biler i
myldretiden. Det kunne ganske godt kombineres med det andet.

Jeg skriver jo ikke at jeg er ude efter at få alle til at tage tog og
bus. I den du hentede frem gik det mere ud på at påtvinge personbilerne
at indrette sig efter lastbilerne i trafikken.

Og jeg kunne da godt se at personbiler med tre eller fire, i der er på
vej på arbejde, måtte køre som om det var erhvervsmæssig. Mens dem der
ikke ønsker andre ind i sin bil må vige sin plads til fordel for dem der
kører erhvervsmæssig.

> [...]
> mange godschauffører der af egen kraft vælger at "parkere" der hvis de har

Nej, chaufførene vælger ikke hvornår de skal ud i trafikken. Ofte får de
heller ikke info om hvilke undskyldninger vognmand/speditør bruger
overfor kunderne for at de kommer for sent. Det gør det somme tider
"sjovt" at komme frem til at aflæssested.

Fra : Tommy S.

Dato : 24-02-05 14:14

>Den kørsel jeg mener skal vige er sådan set kun kørsel mellem hjem og
>arbejde, hjem og indkøb og anden "hyggekørsel" uden erhvervsmæssig formål.

Hvis erhvervskørsel skal have "forkørselsret" så skal de dæleme også
have lov at betale for det. Jeg ser frem til nedsatte afgifter på alt
vedr. personbiler til privat kørsel!
--
Tommy

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-02-05 17:32

Tommy S. skrev:

> Hvis erhvervskørsel skal have "forkørselsret" så skal de dæleme også
> have lov at betale for det. Jeg ser frem til nedsatte afgifter på alt
> vedr. personbiler til privat kørsel!

Jeg ved godt at lastbiler ikke koster 180% i afgift ved indkøb. Men ved
du hvad det koster i afgift om året at holde en lastbil kørende?

Fra : Tommy S.

Dato : 25-02-05 09:24

On Thu, 24 Feb 2005 17:31:33 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Jeg ved godt at lastbiler ikke koster 180% i afgift ved indkøb. Men ved
>du hvad det koster i afgift om året at holde en lastbil kørende?

Nej, men det koster ikke nok. Når min afgift skal skæres væk skal den
jo betales af lastbilen!
--
Tommy

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-02-05 13:04

Tommy S. skrev:

> Nej, men det koster ikke nok. Når min afgift skal skæres væk skal den
> jo betales af lastbilen!

Du kommer bare til at betale det med de priser du betaler for dine varer.

Den afgift de nu har indført i Tyskland kommer du også til at betale i
den sidste ende.

Fra : Brian S Jensen

Dato : 24-02-05 14:20

> Den kørsel jeg mener skal vige er sådan set kun kørsel mellem hjem og
> arbejde, hjem og indkøb og anden "hyggekørsel" uden erhvervsmæssig formål.
>
> --
> MVH Finn

Orv - det er da vist en rigtig lastvognschauffør-holdning vi har her

Jeg synes også at det er pisse træls at der vader en masse mennesker
rundt på gå-gaden her i Svendborg, når nu jeg skal skynde mig hen til
en kunde.

Kan man ikke vedtage at al hyggetur-gang, holde i hånd-gå tur osv. kun
må finde sted imellem kl. 01:00 > 05:00 ?

Jeg betaler forøvrigt vægtafgift og afgiften på bilen er også betalt, så
hvis jeg
har tænkt mig at køre en tur fra det sydfynske til Tyskland - bare for
"hyggens"
skyld - ja, så gør jeg altså det !

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-02-05 17:36

Brian S Jensen skrev:

> Orv - det er da vist en rigtig lastvognschauffør-holdning vi har her

Hvad tror du jeg har tilbragt de sidste 25 år med?

> Jeg synes også at det er pisse træls at der vader en masse mennesker
> rundt på gå-gaden her i Svendborg, når nu jeg skal skynde mig hen til
> en kunde.

Hvad hulen vil du også i en gågade med din bil for?

> Kan man ikke vedtage at al hyggetur-gang, holde i hånd-gå tur osv. kun
> må finde sted imellem kl. 01:00 > 05:00 ?

Så længe de ikke er i vejen for mig betyder tiden på døgnet ikke så
meget.

> Jeg betaler forøvrigt vægtafgift og afgiften på bilen er også betalt, så
> hvis jeg har tænkt mig at køre en tur fra det sydfynske til Tyskland - bare for
> "hyggens" skyld - ja, så gør jeg altså det !

Det har jeg ikke det store problem af, blot din "lyst-kørsel" ikke
kommer i vejen for "nytte-kørslen".

Fra : Tommy S.

Dato : 24-02-05 14:12

>Hvordan tror du lastbilerne har det, mange gange om dagen, når de
>oplever at personbilerne tror at de ejer det venstre spor?

Sikkert på helt samme måde!

>Det bliver vi alle. Vi har blot forskellig måde at afreagere denne
>uheldige indstilling.

Yeps.

> [...]
>chaufførere. Både jeg og min vognmand yder noget vi ikke bliver betalt
>for. Selv om vi stadig forventes at gøre det nødvendige for at opveje

Jeg regnede sandelig heller ikke med at det var vognmændene der havde
fordelen af det.

>Hvis du (og/eller dine) så blot ville holde jer i højre spor indtil det
>faktisk er tid til at foretage overhalingen, i stedet for "påbegynde"
>overhalingen ½-1 km bag lastbilen, ville meget være opnået.

Du kan være ganske rolig og droppe anklange. Jeg holder altid til
højre på motorvejen når jeg får chancen. Så det bliver ofte til en del
slalom-agtig kørsel! :P

> [...]
>så må overholde færdselslovens regel om ikke at overhale en anden der er
>i gang med at, eller har markeret at ville, overhale.)

Ja det er da klart billisternes eget problem. Når jeg bliver sur over
en lastbil er det ikke fordi han overhaler. Det er fordi det tager
pisse-lang tid (i nogen tilfælde opgives overhalingen sågar fordi det
viser sig, at det ikke kan lykkes). Personligt vil jeg på motorvej kun
befinde mig bag lastbiler, hvis der er kø så jeg er aldrig i en
situation, hvor jeg "kommer i tanke om at overhale" fordi lastbilen
jeg lå bagved vil overhale.

>Lastbilerne har også et ansvar for at holde samfundet i gang.
>
>Du har vel gjort dig klart hvordan din tilværelse så ud hvis lastbilerne
>ikke var der?

Sikkert ikke den store forskel fra idag. Der vil dog helt sikkert være
et meget mere udbygget jernbane-net til al den ekstra gods-transport,
der ville skulle gå den vej.
--
Tommy

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-02-05 17:29

Tommy S. skrev:

> Du kan være ganske rolig og droppe anklange. Jeg holder altid til
> højre på motorvejen når jeg får chancen. Så det bliver ofte til en del
> slalom-agtig kørsel! :P

Gu' vil jeg ej droppe anklagen, jeg har blot en mindre at rette den mod.

Når jeg selv kører personbil pisser det mig af når jeg trækker ind til
højre, fordi der er plads nok hen til den næste lastbil, at dem bagved
ikke gør det.

De ender så op med stille og rolig at komme så tæt på mig at jeg ikke
bare kan tillade mig at trække ud igen foran dem. Så er det godt man har
en bil med hypper nok under hjelmen til at man kan løse problemet. Men
det burde ikke være nødvendigt.

> [...]
> befinde mig bag lastbiler, hvis der er kø så jeg er aldrig i en
> situation, hvor jeg "kommer i tanke om at overhale" fordi lastbilen

Det er oftest fordi den der bliver overhalet mener at det går stærkt nok
med 87-88 km/t (eller fordi han er sur over at han ikke kan køre
stærkere), og _bare_ ikke vil lette foden de sekunder det tager en
kollega at komme om.

> Sikkert ikke den store forskel fra idag. Der vil dog helt sikkert være
> et meget mere udbygget jernbane-net til al den ekstra gods-transport,
> der ville skulle gå den vej.

Hvis du var heldig ville du have en cykel så du kunne cykle hen til
nærmeste banegård og hente de varer du havde brug for.

Har tit spekuleret på resultatet hvis en lastbil-hader, som f.eks. M.
Auken, blev sat til at møde i folketinget i en hel uge uden at forbruge
noget som helst der havde været transporteret med lastbiler.

Fra : Tommy S.

Dato : 25-02-05 09:28

On Thu, 24 Feb 2005 17:29:22 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>bare kan tillade mig at trække ud igen foran dem. Så er det godt man har
>en bil med hypper nok under hjelmen til at man kan løse problemet. Men

Haha.. Ja det bliver jeg også rimeligt arrig over til tider og min
løsning er nogenlunde den samme som din til stor overraskelse for
nogen, når jeg lige pludselig fiser afsted derinde fra højre og kører
fra dem.

> [...]
>med 87-88 km/t (eller fordi han er sur over at han ikke kan køre
>stærkere), og _bare_ ikke vil lette foden de sekunder det tager en

Ja wannabee-politibetjente findes desværre overalt.

> [...]
>Auken, blev sat til at møde i folketinget i en hel uge uden at forbruge
>noget som helst der havde været transporteret med lastbiler.

Mit gæt er at han hurtigt vil blive anholdt for
blufærdighedskrænkelse!
--
Tommy

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-02-05 10:28

"Tommy S." <noway@no.nix> skrev i en meddelelse

> Mit gæt er at han hurtigt vil blive anholdt for
> blufærdighedskrænkelse!

Hmmmmmm.
Hvornår er M. Auken blevet udstyret med en tap?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-02-05 10:40

Uffe Bærentsen wrote:
> "Tommy S." <noway@no.nix> skrev i en meddelelse

> Hmmmmmm.
> Hvornår er M. Auken blevet udstyret med en tap?

HEH! Jeg har altid vidst at der var noget galt med 'hende'!

Mvh
Roberto

Fra : Tommy S.

Dato : 25-02-05 12:50

On Fri, 25 Feb 2005 10:28:23 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:

>"Tommy S." <noway@no.nix> skrev i en meddelelse

>Hmmmmmm.
>Hvornår er M. Auken blevet udstyret med en tap?

Haha.. ja det er jo lige det.
--
Tommy

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-02-05 13:10

Tommy S. skrev:

> [...]
> løsning er nogenlunde den samme som din til stor overraskelse for
> nogen, når jeg lige pludselig fiser afsted derinde fra højre og kører

Herly med en bil der kan det.

> Mit gæt er at han hurtigt vil blive anholdt for
> blufærdighedskrænkelse!

Han? Hun!

Margrethe Auken Trafikpolitisk ordfører (SF) Hendes grundholdning er at
vi alle skal køre på cykel.

En tid jeg stadig husker med gru, var da hun blev "kombineret" med en
trafikminister, Sonja Mikkelsen (S), der var bange for lastbiler.

Fra : Leonard

Dato : 25-02-05 13:29

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Margrethe Auken Trafikpolitisk ordfører (SF) Hendes grundholdning er at
>vi alle skal køre på cykel.

Hun er deporteret til Europaparlamentet,
SFs nuværende trafikordfører: Poul Henrik Hedeboe

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-02-05 15:03

Leonard skrev:

> Hun er deporteret til Europaparlamentet,

Man har sommetider lov at glædes.

> SFs nuværende trafikordfører: Poul Henrik Hedeboe

Kender ham ikke. Og da han jo, p.t., er uden indflydelse kommer vi nok
heller ikke til at høre meget til ham foreløbig.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 17-02-05 08:46

Wed, 16 Feb 2005 14:21:52 +0100, skrev Henning, på 14 linier, i
<u4i6119vtaj4q0r599t2bs6qe9li32sj1h@4ax.com>, :

>Og omvendt - er der nogen campister der har en mening om at have et 18
>tons vognsæt liggende lige i bagruden af campingvogning? Jeg synes
>generelt lastbiler altid kører alt, alt for tæt på den forankørende.

Specielt afstanden mellem 2 lastbiler.
Man ser dem tit med under 10 meter i mellem over MANGE kilometer.

--
MVH Karsten
Horsens