E30: "Motoroil"-lampe
Fra : Casper Bang

Dato : 15-02-05 16:26

Hej,

Jeg havde i dag min BMW 320i fra 1989 på værksted, for at få skiftet
tandremmen.
Efter dette skift, begyndte en lampe oppe i loftet, med påskriften
"motoroil" at lyse.
Værkstedet kender ikke umidelbart den præcise betydning af denne lampe, og
valgte derfor at beholde den natten over.

Ved i hvad lampen betyder?
Er det bare (som var deres umidelbare bud) en olieskift-indikator (selv om
olien ser fin ud), eller noget mere faretruende?
De prøvede at nulstille den (med et eller andet lille sjovt instrument i det
runde stik i motoren), uden resultat.

Det eneste gode ved det hele er, at bimmeren får lov til at overnatte i en
opvarmet garage :)

Har i nogle gode bud til hvad jeg kan forvente mig?

På forhånd tak
Casper Bang

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 16:44

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:421214a0$0$48699$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Jeg havde i dag min BMW 320i fra 1989 på værksted, Efter dette skift,
> begyndte en lampe oppe i loftet, med påskriften "motoroil" at lyse.
>
> Ved i hvad lampen betyder?

Hej Casper,

Lampen betyder at der er for lavt olieniveau, men kontrollerer det via
pinden også, da det er ret sandsynligt at dit værksted ikke har sat stikket
på føleren efter, at have samlet motoren igen.

Mvh.
Dannie

Fra : Casper Bang

Dato : 15-02-05 16:57

> Lampen betyder at der er for lavt olieniveau, men kontrollerer det via
> pinden også, da det er ret sandsynligt at dit værksted ikke har sat
> stikket på føleren efter, at have samlet motoren igen.

Hmm... jeg har tjekket olien for kun nogle få uger siden (den har aldrig
brugt olie). Den havde rigeligt.
Men tror du simpelthen at værkstedet har glemt at sætte stikket på plads
igen? Ville da næsten være for simpelt...

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 17:09

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:42121be7$0$48622$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> Men tror du simpelthen at værkstedet har glemt at sætte stikket på plads
> igen? Ville da næsten være for simpelt...

Ja det er jeg ret sikker på, men den kan jo også have brugt lidt, lampen
begynder som regel at lyse lige før minimum på pinden, det kan selvfølgelig
også være føleren der er defekt, det er i hvert fald nemt at finde ud af,
men en ting er helt sikkert dioderne i checkpanelet ved spejlet kan ikke
nulstilles ned nulstilleren, den kan kun nulstille de lamper der sidder i
instrumentbordet, samt computeren resetter så den ved hvornår bilen skal
serviceres igen.

Er du medlem af www.bmw-club.dk ? du kan få masser af hjælp i forummet
derinde, det koster 400 kr. om året.

Dannie

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 17:21

> Er du medlem af www.bmw-club.dk ? du kan få masser af hjælp i forummet
> derinde, det koster 400 kr. om året.

Det er gratis på www.bmwe30.dk

Mvh
Morten

Fra : Casper Bang

Dato : 15-02-05 17:24

> [...]
> begynder som regel at lyse lige før minimum på pinden, det kan
> selvfølgelig også være føleren der er defekt, det er i hvert fald nemt at

Hmm... så må jeg nok fortælle dette til værkstedet i morgen, så de ikke selv
bruger tid på at komme til samme konklussion.
I tilfælde som dette, er man lidt ked af at man ikke valgte at bruge et
autoriseret BMW-værksted. Men jeg sparede 1200 kroner på tandremsskiftet ved
at tage det andet værksted. (2600 hos BMW, 1400 her)

> [...]
> instrumentbordet, samt computeren resetter så den ved hvornår bilen skal

Så giver det jo fint mening at der ikke skete noget da han prøvede at
resette den.

> Er du medlem af www.bmw-club.dk ? du kan få masser af hjælp i forummet
> derinde, det koster 400 kr. om året.

Hmm nej, det er jeg godt nok ikke.
De par gange jeg har brug for hjælp, er folk her i nyhedsgruppen ret
hjælpsomme :)

Tak!

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 17:40

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:4212223e$0$48702$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Hmm nej, det er jeg godt nok ikke.
> De par gange jeg har brug for hjælp, er folk her i nyhedsgruppen ret
> hjælpsomme :)
>
> Tak!

Velbekomme, Juel nævnte lige www.bmwe30.dk det direkte link til forummet er
www.bmwe34.dk/forum og det er selvfølgelig også en mulighed, jeg bruger
faktisk selv dem begge glemte bare at skrive den på tidligere, men bor du i
københavnsområdet så skriv kan jo være, at jeg kan hjælpe en anden gang,
kender også et par gode uautoriseret værksteder i udkanten af København hvis
det skulle være en anden gang.

Dannie

Fra : Casper Bang

Dato : 15-02-05 18:06

> men bor du i københavnsområdet så skriv kan jo være, at jeg kan hjælpe en
> anden gang, kender også et par gode uautoriseret værksteder i udkanten af
> København hvis det skulle være en anden gang.

Tak for tilbudet, men bor desværre 80 km sydligere (Næstved) :(
Nu må vi se hvad mekanikeren siger i morgen - om jeg aflyste en tur til Køge
fordi de havde glemt at sætte et stik på plads. Hvis det er tilfældet, må
jeg nok overveje om de skal have lov til at se min bil igen.

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 21:15

> Tak for tilbudet, men bor desværre 80 km sydligere (Næstved) :(

hvem i byen har du brugt ??

Mvh
Morten

Fra : Casper Bang

Dato : 16-02-05 09:12

> hvem i byen har du brugt ??

Bosh Auto Elektro - De er billige og gode med de normale småting... men
BMW-specifikke ting har de deres problemer med.

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 17:21

> [...]
> Værkstedet kender ikke umidelbart den præcise betydning af denne lampe, og
> valgte derfor at beholde den natten over.

Haha du tør godt lade et værksted der ikke kender en skid til din bil lave
den !!! **rystet**

> Ved i hvad lampen betyder?

Ja, og det ved din håndbog, og alle bmw værksteder også, det er indikation
for lav oliestand, føleren sidder på venstre side af motoren, og stikker
lige op fra sumpen, som går lidt udaf...

Men jeg ville være bekymret over hvis de har haft ledningen af til den,
fordi de skulle skifte tandrem !!!!! den sidder slet ikke der hvor man
skiller noget ad til den procedure..

> Er det bare (som var deres umidelbare bud) en olieskift-indikator (selv om
> olien ser fin ud), eller noget mere faretruende?

Læs ovenfor

> De prøvede at nulstille den (med et eller andet lille sjovt instrument i
> det runde stik i motoren), uden resultat.

Smart, så har de så lige resat, dit olieskift interval, og sikkert også
service interval.. Olieskift intervallet er baseret på kørtekm + kolde kørte
km rpm osv osv osv..

> Det eneste gode ved det hele er, at bimmeren får lov til at overnatte i en
> opvarmet garage :)

Ja, men jeg ville godt nok være bekymret for at sådan nogle pergrus
mekanikere har lavet ved din bil !!!!

> Har i nogle gode bud til hvad jeg kan forvente mig?

Læs ovenfor..
Det er lige derfor at jeg laver mine ting selv eller sender den ud til
BMW... ikke om sådan en omgang amatøre skulle pille ved min slæde..

Mvh
Morten

Fra : Brian S Jensen

Dato : 16-02-05 06:35

> [...]
> olien ser fin ud), eller noget mere faretruende?
> De prøvede at nulstille den (med et eller andet lille sjovt instrument i

Hej

Ja, der er åbenbart meget stor forskel på hvem man lade rode med BMW'en !!

Helt ærligt - "Motor-oil" ??? Der burde simpelthen ringe en klokke eller 2
hos en nogenlunde kvik mekaniker - at det så er et helt værksted der ikke
kan regne ud hvad det betyder gør det bestemt ikke bedre.

De kunne vel også ha' gjort sig den ulejlighed at ringe til BMW - om de så
ville udgive sig for det autoværksted de nu er, eller som "Søren henne om
hjørnet"
ja - det er jo op til dem

En anden ting der undrer mig - du har en fin E30'er med et flot checkpanel
oppe
i loftet - men har åbenbart aldrig spekuleret over hvad de fine lysdioder er
til

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Casper Bang

Dato : 16-02-05 09:11

> [...]
> hos en nogenlunde kvik mekaniker - at det så er et helt værksted der ikke
> kan regne ud hvad det betyder gør det bestemt ikke bedre.

Hvad ville du umidelbart tro den stod for?
Det er vist ikke helt normalt at man har en indikator, som viser at der
MANGLER olie, og ikke bare olietrykket (hvordan det så virker, har jeg ingen
anelse om).

> [...]
> ville udgive sig for det autoværksted de nu er, eller som "Søren henne om

De ringede faktisk til BMW mens jeg stod og kiggede på.
Jeg tror dog de løb lidt forkert af hinanden; BMW forklarede at computeren
skulle nulstilles. Jeg tror de regnede med at det var
serviceintervalindikatoren den var gal med.

> [...]
> oppe
> i loftet - men har åbenbart aldrig spekuleret over hvad de fine lysdioder

Tjoo, regnede med at "motoroil" var den samme som den på instrumentbrættet;
for lavt olietryk.

Fra : Non-Desperado

Dato : 16-02-05 10:31

skrev:

>Tjoo, regnede med at "motoroil" var den samme som den på instrumentbrættet;
>for lavt olietryk.

Altså en ekstra indikator, hvis den i instrumentbrættet skulle gå
i udu.....?

*fnis*
- -
Det ovenstående er skrevet udfra hvad jeg har kunnet læse mig til
rundt om på nettet og herinde, og derfra har jeg så dannet mit eget
syn på sagen.
Hvis der er deciderede fejl i det skrevne, så ret mig gerne.

Fra : Martin Petersen

Dato : 16-02-05 15:16

Casper Bang - webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net
42130013$0$48689$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
skrev følgende:

> Hvad ville du umidelbart tro den stod for?
> Det er vist ikke helt normalt at man har en indikator, som viser at
> der MANGLER olie, og ikke bare olietrykket (hvordan det så virker,
> har jeg ingen anelse om).

Min gamle 205'er fra 86 har også sådan en lampe.. Meget handy at man ikke
skal trække oliepinden (det gør jeg nu alligevel... Franske biler og
elektronik går ikke hånd i hånd)... :)

--
Martin Petersen
"Snedigt hva', kælling!"

Fra : Casper Bang

Dato : 16-02-05 15:41

[SNIP alle]

Jeg har fået den tilbage fra værkstedet nu.
Deres dom var at den manglede en halv liter olie, så det påfyldte de uden
beregning.
Bare underligt at det netop opstår i forbindelse med tandremsskiftet... hmm

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 16:11

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:42135b62$0$48659$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> beregning.
> Bare underligt at det netop opstår i forbindelse med tandremsskiftet...

Så må du jo så holde øje med den.

Hvad er det for en motor, og årgang ?

Dannie

Fra : Casper Bang

Dato : 16-02-05 16:30

> Så må du jo så holde øje med den.
>
> Hvad er det for en motor, og årgang ?

Det er en '89er, 2 litres med indsprøjtning (320i).
Jeg tror dog ikke den bruger olie.. har jeg aldrig oplevet før, og synes
ikke det er lang tid siden jeg sidst har tjekket. På den anden side har den
fået lidt flere langture end normalt, her på det sidste... så det kan være
der har været meget vand i olien eller lignende.

Men jeg vil i hvert fald holde øje med olien.
Er der nogen af jer der ved hvor præcis den indikator jeg har, er? Kan man
stole på at den viser når der er brug for olie?

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 16:44

> Men jeg vil i hvert fald holde øje med olien.
> Er der nogen af jer der ved hvor præcis den indikator jeg har, er? Kan man
> stole på at den viser når der er brug for olie?

Jeg stoler på min 100% det virker bare det er jo tysk mekanik

Mvh
Morten
E30 325iA

Fra : Casper Bang

Dato : 16-02-05 17:29

> Jeg stoler på min 100% det virker bare det er jo tysk mekanik

Hehe, god pointe :)

Noget jeg dog undrer mig over - hvorfor har alle andre biler ikke noget
lignende? Der er da sikkert mange motorer hvert år der går i døden, pga. for
lidt olie.
Er det virkeligt så dyrt at tilføje (plus afgifter løbet alt vel op)?

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-05 17:47

> Hehe, god pointe :)

Jeps

> [...]
> for lidt olie.
> Er det virkeligt så dyrt at tilføje (plus afgifter løbet alt vel op)?

Aner det ikke, synes det er en fed ting, det samme med sprinklervæske og
hvis der går en pære..

Mvh
Morten

Fra : Mogens

Dato : 16-02-05 20:34

"Juel" <xSnAbElAstarchild.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]

Den tænder på e4t meget tidligt tidspunkt,
hvor der er masser af olie endnu

> Aner det ikke

Jamen dog - det er da sgu da mange biler, der har.
Jeg erindrer ikke nogen af mine biler i nyere tid,
der ikke var udstyret med den slags...