Politiets beføjelser ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-02-05 13:23

Jeg har lige været ude for noget underligt.
Jeg kom hjem for ca. en times tid siden og havde kørt som jeg plejer, altså
pænt, stille og roligt.
Efter at jeg var kommet hjem og havde parkeret bilen, var gået ind og fået
"pakket mig ud" samt ordnet et par småting, så banker det på døren.
Udenfor står der en Politibetjent og spørger om han må se mit kørekort ?
Der er gået minimum 5 minutter fra jeg kom hjem til han banker på.
Så spørger jeg hvad han mener ?
Han siger så, at han ikke nåede at stoppe mig på vejen og ville gerne lige
tjekke mit kørekort.
Jeg viser ham kortet og han sludrer lidt om løst og fast, hvorefter han
ønsker mig en fortsat god dag.
Der var intet galt med betjentens opførsel, han var flink og høflig hele
vejen gennem scenariet og jeg ligeså.
Det der undrer mig nu, det er hvor længe efter en køretur, kan man blive
"stoppet" ?
Og hvordan kunne han sikre sig at det reelt var mig der var fører af bilen,
han spurgte ikke om der var andre hjemme (hvilket der ikke var) ?
Jeg havde heller ikke set noget Politi på vejen hjem.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-02-05 13:30

Per Beer Hansen wrote:
> Det der undrer mig nu, det er hvor længe efter en køretur, kan man
> blive "stoppet" ?

Du har vel kørt race og er blevet meldt af en medbilist...

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-02-05 13:36

Morten Fruergaard wrote:

> Du har vel kørt race og er blevet meldt af en medbilist...

Nope, intet race overhovedet.
(jeg kører jo Sierra 1,6 )

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 17:02

> Nope, intet race overhovedet.
> (jeg kører jo Sierra 1,6 )

Så er den vist go nok, du HAR kørt ræs.......den er vel rød din Sierra?

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-02-05 17:54

Tom wrote:

> Så er den vist go nok, du HAR kørt ræs.......den er vel rød din
> Sierra?

Jeps, den er rød, men jeg har ikke TEC2000 tunet den

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-02-05 21:09

Tom wrote:

> Så er den vist go nok, du HAR kørt ræs.......den er vel rød din
> Sierra?

Jeps og jeg var åbenbart blevet filmet af Politiet, du kan se video'en lige
her:
www.perbeer.dk/vidz/sierra2.avi

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-02-05 21:24

On Thu, 17 Feb 2005 21:08:59 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>Jeps og jeg var åbenbart blevet filmet af Politiet, du kan se video'en lige
>her:
>www.perbeer.dk/vidz/sierra2.avi

>--

Ville den betjent så ikke bare belære dig om din horrible køreteknik?
*LOL*

Styre og bremse - samtidigt! *FNYS*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Roberto Saldo

Dato : 18-02-05 09:04

Per Beer Hansen wrote:

> Jeps og jeg var åbenbart blevet filmet af Politiet, du kan se video'en lige
> her:
> www.perbeer.dk/vidz/sierra2.avi

Den krænger da noget sådan en pram, det ligner een der prøver at parkere ned ved den
lokale dagligvarepusher :))

Mvh
Roberto

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 18-02-05 12:24

> Jeps og jeg var åbenbart blevet filmet af Politiet, du kan se video'en
> lige her:
> www.perbeer.dk/vidz/sierra2.avi

Peer!
Nå, så det var derfor du ikke ville sige, hvad du ville låne min bil til?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-02-05 13:32

Per Beer Hansen wrote:
> [...]
> han spurgte ikke om der var andre hjemme (hvilket der ikke var) ?
> Jeg havde heller ikke set noget Politi på vejen hjem.

Bad du ham om at vise sin legitimation?
Et er hvis han stopper mig 'på fersk gerning', noget andet er hvis de stiller ved min
hoveddør 'senere'.

Mvh
Roberto

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-02-05 13:38

Roberto Saldo wrote:

> Bad du ham om at vise sin legitimation?

Nope, han var i fuld uniform, så jeg regner da med at han var ægte nok.

> Et er hvis han stopper mig 'på fersk gerning', noget andet er hvis de
> stiller ved min hoveddør 'senere'.

"Problemet" er bare, at der intet var at tage mig for, overhovedet.
Jeg kører altid pænt/efter reglerne inde i byerne.
Han sagde heller intet om hvorfor jeg lige skulle tjekkes ud.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-02-05 15:24

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> Jeg kører altid pænt/efter reglerne inde i byerne.
> Han sagde heller intet om hvorfor jeg lige skulle tjekkes ud.

Meget risikabelt hvis han er alene og du ikke er det.

Mvh
Roberto

Fra : blue

Dato : 15-02-05 18:00

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Meget risikabelt hvis han er alene og du ikke er det.

Det bliver du lige nødt til at forklare.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-02-05 17:56

Roberto Saldo wrote:

> Meget risikabelt hvis han er alene og du ikke er det.

Risikabelt ?
For ham eller for mig ?

Fra : Holten

Dato : 15-02-05 17:11

> [...]
> Jeg kører altid pænt/efter reglerne inde i byerne.
> Han sagde heller intet om hvorfor jeg lige skulle tjekkes ud.

Hvorfor spurgte du ikke HAM om alle de ?
De havde da været nærliggende når nu han stod ved din dør.

MVH

Holten

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-02-05 17:57

Holten wrote:

> Hvorfor spurgte du ikke HAM om alle de ?
> De havde da været nærliggende når nu han stod ved din dør.

Ja det havde været en god ide
Min undren kom dog først rigtigt bagefter, altså da han var kørt igen.

Fra : Holten

Dato : 15-02-05 18:02

> Ja det havde været en god ide
> Min undren kom dog først rigtigt bagefter, altså da han var kørt igen.

Ok, man ville måske nok selv blive lidt paf.

MVH

Holten

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-02-05 18:30

Holten wrote:

> Ok, man ville måske nok selv blive lidt paf.

Ja jeg blev ærligt talt lidt bange, da jeg så ham stå udenfor.
Sidste gang vi havde så "fint" besøg, var det en noget kedeligere
begivenhed, så man tror jo altid det værste.

Fra : Jonas R.

Dato : 15-02-05 14:09

Per Beer Hansen wrote:
KLIP
> Jeg havde heller ikke set noget Politi på vejen hjem.

Kunne jo være at en medborger havde set dig køre bilen og måske du kom til
slingre lidt fordi, hvad ved jeg. Måske nogen har troet du havde drukket og
det ville betjenten lige tjekke op på?

/Jonas R.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-02-05 17:59

Jonas R. wrote:

> Kunne jo være at en medborger havde set dig køre bilen og måske du
> kom til slingre lidt fordi, hvad ved jeg.

Nope, jeg kørte ganske som jeg plejer, helt snorlige

> Måske nogen har troet du
> havde drukket og det ville betjenten lige tjekke op på?

Jo, men så burde han vel have spurgt om der var andre til stede i huset, da
han jo ikke kunne vide om det var mig der havde siddet bag rattet.

Fra : C. Caspersen

Dato : 15-02-05 18:53

> Jo, men så burde han vel have spurgt om der var andre til stede i huset,
da
> han jo ikke kunne vide om det var mig der havde siddet bag rattet.

Han så dig jo på vejen:

"Han siger så, at han ikke nåede at stoppe mig på vejen og ville gerne lige
tjekke mit kørekort."

/Caspersen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-02-05 19:07

C. Caspersen wrote:

> Han så dig jo på vejen:

Det er jo ikke sikkert at han så mig med sine egne øjne (som Jonas R også
var inde på).

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-02-05 00:57

Jonas R. skrev:

> Kunne jo være at en medborger havde set dig køre bilen og måske du kom til
> slingre lidt fordi, hvad ved jeg. Måske nogen har troet du havde drukket og
> det ville betjenten lige tjekke op på?

Havde det været tilfældet havde der 1) mødt to mand og 2) været en
ballon medbragt.

Personligt syntes jeg godt nok den er lidt spy.

Hos mig havde han som minimum fået lov at vise ID (Det er er ikke så
almindeligt, men heller ikke umuligt at få fat i en uniform der ligner
til forveksling). Og så fået lov at give en forklaring på hvad det gik
ud på.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : HKN

Dato : 17-02-05 11:04

> Hos mig havde han som minimum fået lov at vise ID (Det er er ikke så
> almindeligt, men heller ikke umuligt at få fat i en uniform der ligner til
> forveksling). Og så fået lov at give en forklaring på hvad det gik ud på.

Enig - han var heller kommet uden om den del her!

Jeg ville - hvis jeg var dig - ringe til den lokale station, for at tjekke
dette ud. Det lyder MEGET underligt at han blot beder om at se dit kort, og
derefter kører igen.
Det kan sagtens være en eller anden "wannabe" betjent der har været på spil.
Kørte han i officiel vogn??

Mvh
Henrik

Fra : alexbo

Dato : 17-02-05 19:01

"Finn Guldmann" skrev

> Hos mig havde han som minimum fået lov at vise ID (Det er er ikke så
> almindeligt, men heller ikke umuligt at få fat i en uniform der ligner
> til forveksling).

Hvordan ser et politi ID ud?
Og hvordan kan man kende et ægte fra et falsk?

mvh
Alex Christensen

Fra : blue

Dato : 17-02-05 20:27

> Hvordan ser et politi ID ud?
> Og hvordan kan man kende et ægte fra et falsk?

Lige præcis mine tanker. Det er da også langt lettere at forfalske et
politiskilt end en politiuniform. Og så er det de færreste, der nøjagtig
ved, hvordan et ægte politiskilt ser ud og ved, hvorledes man kan skelne et
ægte fra et falsk.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-05 21:11

http://www.politi.dk/gradstegn/Politiets_gradstegnDK/DetaljerDK.htm

Fra : blue

Dato : 17-02-05 21:46

> http://www.politi.dk/gradstegn/Politiets_gradstegnDK/DetaljerDK.htm

Jeg ved ikke helt, hvad du prøver at sige med ovenstående?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-05 22:40

blue skrev:

> Jeg ved ikke helt, hvad du prøver at sige med ovenstående?

Det skulle da gerne vise, bl.a., et billede af politiets id-kort.

(Det gør det da her ved mig.)

Fra : blue

Dato : 18-02-05 06:54

> Det skulle da gerne vise, bl.a., et billede af politiets id-kort.

Jo, jo

Men det ændrer ikke på noget af det jeg skrev...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-02-05 14:19

blue skrev:

> Jo, jo
> Men det ændrer ikke på noget af det jeg skrev...

Det ændrer ikke noget nej. Bortset fra at den der ikke viste hvordan
politiets id ser ud nu har en idé om det.

Fra : phk

Dato : 18-02-05 16:53

"blue" <xx@xx.xx> skrev i en meddelelse
> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse

> Jo, jo
>
> Men det ændrer ikke på noget af det jeg skrev...

Der findes ingen politiskilt mere, men et id-kort.

--
Per, Esbjerg

Fra : blue

Dato : 18-02-05 17:31

> Der findes ingen politiskilt mere, men et id-kort.

LOL

Hvor mange betjente tror du, der kalder det for et id-kort? Hvor mange tror
du, der kalder det for at (politi)skilt?

Og når det nu skal være helt korrekt, så hedder det altså et
legitimationskort...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-05 21:05

alexbo skrev:

> Hvordan ser et politi ID ud?
> Og hvordan kan man kende et ægte fra et falsk?

Hvis han viser dig en kort i "dankort-størrelse" så bed han "pi**e af".

Man er ikke så meget i tvivl.

Er han i civil burde han kunne vise et tofløjet id-kort _og_ et
metalskilt. (Den med metalskiltet er jeg dog ikke sikker på om de har mere)

Fra : blue

Dato : 17-02-05 21:42

> Er han i civil burde han kunne vise et tofløjet id-kort _og_ et
> metalskilt. (Den med metalskiltet er jeg dog ikke sikker på om de har
> mere)

De har ikke noget metalskilt. Og hvorfor er det kun civile, der kan vise et
to-fløjet id-kort?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-05 22:38

blue skrev:

> De har ikke noget metalskilt. Og hvorfor er det kun civile, der kan vise et
> to-fløjet id-kort?

Nej, de uniformerede har også ID-kort. Langt hen af vejen løber de an på
at folk stoler på uniformen. Men det er det der sommetider godt kan være
en fejl.

Men en uniformeret betjent der ikke kan vise et id-kort, hvis han bliver
bedt om det, er ikke betjent.

Fra : blue

Dato : 18-02-05 06:57

> Men en uniformeret betjent der ikke kan vise et id-kort, hvis han bliver
> bedt om det, er ikke betjent.

En betjent er altså ikke en betjent, hvis han glemmer sit skilt?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 18-02-05 09:22

blue wrote:
> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse

> En betjent er altså ikke en betjent, hvis han glemmer sit skilt?

Måske er han betjent eller ej, men du har ingen grund til at tro ham førend han
præsenterer sine legitimationsdingenoter.

Mvh
Roberto

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-02-05 14:23

blue skrev:

> En betjent er altså ikke en betjent, hvis han glemmer sit skilt?

Det er id-kortet der er afgørende.

En betjent i badebukser og med id-kort har lov at udføre "betjent-arbejde".

En betjent der er i fuld kampuniform, med hjelm og gøb, er faktisk ikke
betjent hvis han har glemt sit id-kort. Men ikke mange ulejliger sig med
at spørge efter det når han er i den mundering.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-02-05 21:49

> Er han i civil burde han kunne vise et tofløjet id-kort _og_ et
> metalskilt. (Den med metalskiltet er jeg dog ikke sikker på om de har
mere)

> --
Metalskiltet blev afskaffet for ca. 10 år siden. Det er kun det
dobbeltfløjede som bruges nu.

Kurt

Fra : phk

Dato : 15-02-05 14:22

> Og hvordan kunne han sikre sig at det reelt var mig der var fører af
> bilen, han spurgte ikke om der var andre hjemme (hvilket der ikke var) ?
> Jeg havde heller ikke set noget Politi på vejen hjem.

Det er helt umuligt at gætte sig til - men f.eks.:

Der er indbrud et sted. Du bliver set køre forbi på vejen, der ligger sådan
at den ikke er meget befærdet. En eller anden tager dit nummer og informerer
politiet. Den flinke betjent ringer på hos dig for at se hvad du har gang i
og indsnuse lugten af dit hjem (er det et normalt hjem eller er der gang i
et eller andet.....

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-02-05 18:01

phk wrote:

> [...]
> se hvad du har gang i og indsnuse lugten af dit hjem (er det et
> normalt hjem eller er der gang i et eller andet.....

Burde han så ikke have udspurgt mig lidt mere og evt. have tjekket
bagagerummet på bilen ?

Fra : phk

Dato : 15-02-05 20:31

> Burde han så ikke have udspurgt mig lidt mere og evt. have tjekket
> bagagerummet på bilen ?

Tjoh - men da han indsnusede atmosfæren i dit hjem fik han måske
fornemmelsen at du var OK.

--
Per, Esbjerg

Fra : Mark Sandberg

Dato : 15-02-05 15:27

"Per Beer Hansen" skrev i en meddelelse:

> Der var intet galt med betjentens opførsel, han var flink og høflig hele
> vejen gennem scenariet og jeg ligeså.

Sålænge han opfører sig korrekt, er der intet galt i han ringer på din dør
og spørger om forskellige ting. Blot kunne du have forlangt at se hans
legitimation, inden du beslutter dig for, om du vil udtale dig og vise dit
kørekort.

/Mark.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-02-05 15:41

Mark Sandberg wrote:

> [...]
> og spørger om forskellige ting. Blot kunne du have forlangt at se hans
> legitimation, inden du beslutter dig for, om du vil udtale dig og vise dit

Enig, for han kan jo reelt ikke knalde Per 'på fersk gerning' mere.
Jeg blev stoppet engang midt om natten (vi havde være i biografen) 10 meter fra hjemmet af
en 'ny' betjent der skulle øve sig.
Hans erfarne makker holdt øje fra baggrunden.

Mvh
Roberto

Fra : phk

Dato : 15-02-05 17:41

> Mark Sandberg wrote:

> Enig, for han kan jo reelt ikke knalde Per 'på fersk gerning' mere.

Det kommer jo så an på om an indrømmer på stedet ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : blue

Dato : 15-02-05 17:59

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Enig, for han kan jo reelt ikke knalde Per 'på fersk gerning' mere.

Det er da heller ikke nødvendigt at knalde nogen på fersk gerning. Der er
intet i vejen for, at sigtelsen kommer timer eller dage efter.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-02-05 18:03

Mark Sandberg wrote:

> Sålænge han opfører sig korrekt, er der intet galt i han ringer på
> din dør og spørger om forskellige ting.

Der var intet at udsætte på hans opførsel.

> Blot kunne du have forlangt
> at se hans legitimation, inden du beslutter dig for, om du vil udtale
> dig og vise dit kørekort.

Njae, han var i fuld "krigsmaling", så det fandt jeg ikke nødvendigt.
Jeg var ikke i tvivl om at han vitterligt var fra etaten.

Fra : blue

Dato : 15-02-05 18:13

> Det der undrer mig nu, det er hvor længe efter en køretur, kan man blive
> "stoppet" ?

Den relevante paragraf af færdselslovens § 56:

"Motorkøretøj må kun føres af en person, der har erhvervet kørekort. Føreren
skal under kørslen have kørekortet hos sig og skal på forlangende vise det
til politiet."

I paragraffen står "under kørslen", hvilket formentligt skal tages
bogstaveligt. Der kan sandsynligvis forekomme grænsetilfælde, hvis betjenten
f.eks. ser dig parkere, stige ud af bilen og efter x antal meter stopper
dig.

I det aktuelle tilfælde mener jeg ikke, at du ville kunne blive straffet for
ikke at vise dit kørekort. Men der er jo intet galt i, betjenten spørger
efter dit kørekort.

> Og hvordan kunne han sikre sig at det reelt var mig der var fører af
> bilen,

Han havde måske set dig føre bilen.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-02-05 18:32

blue wrote:

> I det aktuelle tilfælde mener jeg ikke, at du ville kunne blive
> straffet for ikke at vise dit kørekort. Men der er jo intet galt i,
> betjenten spørger efter dit kørekort.

Næh, jeg havde da heller ikke noget i mod at vise det frem, det var mere
tid/sted jeg studsede over.

> Han havde måske set dig føre bilen.

Det kan ikke udelukkes.

Fra : TDN

Dato : 15-02-05 20:18

> [...]
> bilen, han spurgte ikke om der var andre hjemme (hvilket der ikke var) ?
> Jeg havde heller ikke set noget Politi på vejen hjem.

Du har vel kørt så "pænt" at det virkede mistænkelig og han har haft
mistanke om du prøvede at liste en brandert hjem. Han ville vel "lugte" til
dig om du havde drukket og gjorde det medens han tjekkede dit kørekort. Det
er mit bud.

Mvh
Thomas

Fra : Johnny