Programering af airbag computer i 406
Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 15-02-05 12:08

Hej gruppe,

Min Peugeot 406, der efter hånden går mig på nerverne, har "opfundet" en ny
fjel:
Først begyndte lampen for sideairbagen at lyse, jeg kørte den der efter til
min mekaniker, som forsøgte at udlæse fejlkoder fra boksen.
Det lykkedes ikke men da jeg kørte der fra blinkede lampen for de to front
airbags!

Så kørte jeg den til Peugeot (ikke med min gode vilje), og der fortalte
deres computer at boksen var fejlprogrameret. Problemet var bare at den kun
kan programeres én gang...

En ny boks koster godt 1000kr plus montering og programering, så det er jo
ikke fordi det er en formue, men jeg syntes nu stadig det er lidt underligt.
Er der nogen der kender lidt til Peugeots airbag-bokse? Kan min mekanikers
aflæser evt. have ødelagt noget? Kan man evt. fuske den til at blive
omprogrameret aligevel?

Modellen er en Peugeot 406 D9 2,0 ST st.car fra 12/2000

Jeg er efterhånden lige på grænsen til at køre den i havet, det er da den
værste møgbunke jeg nogen sinde har haft.

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 17:09

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er efterhånden lige på grænsen til at køre den i havet, det er da den
> værste møgbunke jeg nogen sinde har haft.

Hmmm hvis du kunne tage et par billeder af elektronikken så kunne man
hurtigt vurdere hvad der er begrænsningen for ikke at kunne programmere
flere gange.
Muligt at der sidder en Eprom som bare skal have lidt UV-lys og så kan den
programmeres igen.

--
Tom

Fra : Morten Vinding Niels~

Dato : 16-02-05 13:36

> [...]
> flere gange.
> Muligt at der sidder en Eprom som bare skal have lidt UV-lys og så kan den

Nahh nu tror jeg næppe det med programeringen er et spørgsmål om Eprom'er.
Jeg tvivler lidt på at man skulle lægge en Eprom i og så reservere en del af
den til programeringsdata om airbagsne, og selv hvis man gjorde ville jeg jo
slette hele programmet hvis jeg smed den i solariet...
Men tak for input aligevel :)

Jeg må indrømme jeg ikke har haft boksen ude, da jeg ikke har den fjerneste
ide om hvor den sidder. Er der evt. nogen her i gruppen der ved det?

/Morten