Duggede ruder
Fra : Dennis Meng

Dato : 14-02-05 10:31

Hejsa,

Når en bil ikke er udstyret med A/C, kan ruder ret nemt dugge til - specielt
i et vejr som i lørdags hvor man lige er lidt fugtig når man sætter sig ind.
Men, kan man ikke vaske/pudse vinduerne indvendigt, så dug ikke
binder/sætter sig særligt nemt - med et eller andet (som virker) ??
Der er masser af mystiske produkter på markedet som hedder noget med
anti-dug, men de få jeg har prøvet har jeg ikke haft noget gavn af i forhold
til ingenting....

Hvad har folk af erfaringer her?

Mvh Dennis

Fra : Leonard

Dato : 14-02-05 10:42

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote:

>Der er masser af mystiske produkter på markedet som hedder noget med
>anti-dug,

Det der virker bedst er at have rene ruder, og hvis det ikke hjælper
så er ruderne ikke rene.
Da jeg kørte hyrevogn blev megen ventetid på holdepladserne brugt på
at pudse ruder indvendigt og det virker bare bedst.

Idag bruger jeg en af de der miljøfiberklude, så der ikke skal bruges
opløsningsmidler el.lign., men nu er mine biler også 100% nikotinfrie.

--
Leonard

Fra : Dennis Meng

Dato : 14-02-05 11:05

> [...]
>
> Idag bruger jeg en af de der miljøfiberklude, så der ikke skal bruges
> opløsningsmidler el.lign., men nu er mine biler også 100% nikotinfrie.

Hmm, ok - du bruger ikke noget til at gøre ruderne rene med altså?
Udelukkende en våd miljøfiberklud?
Det kan være det er tippet der skal bruges.....
Bilen her er også 100% nikotinfri

Fra : Leonard

Dato : 14-02-05 13:00

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote:

>Hmm, ok - du bruger ikke noget til at gøre ruderne rene med altså?
>Udelukkende en våd miljøfiberklud?

Jep, hav en ren klud liggende i bilen og lær børn og andre passagerer
at man ikke tørrer dug væk med fingrene eller ærmet, men altid bruger
denne klud, for der vil altid komme dug når vådt tøj kommer ind i
bilen. Med rene ruder hænger det bare ikke så længe.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-05 10:44

> Hvad har folk af erfaringer her?

bruger aldrig den slags juks, dette virker hos mig:

Køre ALTID med blæser, hellere skrue ned for varmen end at slukke for
blæseren.
Åbner af og til soltaget, når kabinen er rigtig varm, så fugten kan blive
suget ud.

jeg har INGEN problemer med fugt overhovedet...

Mvh
Morten

Fra : Dennis Meng

Dato : 14-02-05 11:04

> [...]
> blæseren.
> Åbner af og til soltaget, når kabinen er rigtig varm, så fugten kan blive

Blæser løser fint problemet på forruden, og sideruderne foran - og elvarmen
løser det på bagruden. Men jeg har ingen blæser til sideruderne bagi, som
egenligt bruges temmeligt meget i bykørsel...... og de duggede grundigt til
for et par dage siden, da vi sad et par fugtige mennesker
Desværre har jeg ikke soltag til lige at snuppe den fugtige luft.

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-05 11:09

> [...]
> for et par dage siden, da vi sad et par fugtige mennesker
> Desværre har jeg ikke soltag til lige at snuppe den fugtige luft.

sideruderne kan jo bruges som erstatning for soltaget, bare en lille åbning
kan gøre det

Mvh
Morten

Fra : Dennis Meng

Dato : 14-02-05 11:12

> sideruderne kan jo bruges som erstatning for soltaget, bare en lille
> åbning
> kan gøre det

hehe, ja - det er rigtigt.
Men, der kommer vand ind når man bruger sideruderne, når det er sådan et
vejr et soltag "skærer" af for at vandet ikke kommer ind......

Fra : NS

Dato : 14-02-05 11:24

Dennis Meng wrote:
> [...]
> Der er masser af mystiske produkter på markedet som hedder noget med
> anti-dug, men de få jeg har prøvet har jeg ikke haft noget gavn af i forhold

Ja da... rene ruder er den bedste måde at holde duggen væk på. Duggen
dannes omkring skidtpartikler. Prøv bare at røre ved ruden med fingrene
og se, hvad der sker.

NS

Fra : Dennis Meng

Dato : 14-02-05 12:44

> Ja da... rene ruder er den bedste måde at holde duggen væk på. Duggen
> dannes omkring skidtpartikler. Prøv bare at røre ved ruden med fingrene og
> se, hvad der sker.

Jeg må jo prøve.... og rene ruder er ikke "rene med vinduespuds middel" kan
jeg næsten forstå.

/Dennis

Fra : Neser

Dato : 14-02-05 18:01

> Jeg må jo prøve.... og rene ruder er ikke "rene med vinduespuds middel"
kan
> jeg næsten forstå.

Den med at få fyret rigtig godt op i kabinen og så lette en rude kortvarigt,
bruger jeg også en gang i mellem, og udover det har jeg en speciel svamp til
at tørre dug af ruderne med, og intet andet end den bliver brugt til dette
formål.

Må indrømme at denne "svamp" virker fint for mig, også selvom den er fra
T-Hansen:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=403751648&n=1226678200&pn=1227191977

- Neser