JNode version 0.1.10
Fra : Martin Husted Hartvi~

Dato : 15-02-05 14:30

Hej NG!

Så er vi klar med en ny version af JNode, denne gang version 0.1.10 med
begyndende understøttelse af AMD64. Hvis I vil vide mere om JNode, et OS
skrevet i java, så se mere om den nye version på
http://jnode.sourceforge.net/portal/node/556

Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-02-05 15:03

"Martin Husted Hartvig" <mh@ctek.dk> writes:

> [...]
> med begyndende understøttelse af AMD64. Hvis I vil vide mere om
> JNode, et OS skrevet i java, så se mere om den nye version på

Jeg kiggede rundt og så at der er et overlap med JX og formentlig også
andre projekter. Jeg tænkte du som udvikler måske kunne give en ide
om hvor meget "spræl" der er i JNode (hvad kan det, og hvornår kan man
bruge det til noget og i så fald hvad) og hvor meget genbrug der er
mulighed for, således at man fx kan bruge kode på tværs af projekter -
dette både JVM'er men også classpath projekter.

Hvad udvikler du under? Jeg har ikke lge en VMWare til formålet, og
tanken om jævnlige reboots tiltaler mig ikke.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Martin Husted Hartvi~

Dato : 15-02-05 17:14

On 15 Feb 2005 15:02:45 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk>
wrote:

> [...]
> Hvad udvikler du under? Jeg har ikke lge en VMWare til formålet, og
> tanken om jævnlige reboots tiltaler mig ikke.

Jeg tænkte nok du ville være en der lyst til at være med i sådan et
projekt Thorbjørn ;)
Jeg har ikke så megen tid lige nu, men her er lidt, desuden kan vi jo
mødes f.eks. på Carlsens kvarter når du kommer til Odense igen .

Overlap med andre projekter, nu kan jeg ikke huske om du kan tysk, men
ellers kan du læse kap. 3 i
http://www.rz.unibw-muenchen.de/~j2ha0227/jifs/dnld/studarb.ps, Andreas
har gjort et meget pænt stykke arbejde med nogle sammenligninger. Han
beskriver også JNode lidt mere dybt.

Vi bruger skam Classpath projektet, men ændre selvfølgelig også i det.

Jeg bruger VMware, men har også en mulighed under windows boot menu og så
har jeg en test maskine hvortil jeg uploader jnode via en ftfp server.
Ellers skal det siges at jeg primært udvikler under net delen, hvor jeg er
teamleader, men jeg arbejder også med andre dele af projektet.

vi har bl.a. console med charva, awt/swing kørende. vi har noget netværk
kørende, alle driver er selvfølgelig lavet i java, dns klient og meget
mere.

Hvis nogen vil vide mere så bare skriv.

Martin

Fra : Søren Reinke

Dato : 15-02-05 17:32

> [...]
> http://www.rz.unibw-muenchen.de/~j2ha0227/jifs/dnld/studarb.ps, Andreas
> har gjort et meget pænt stykke arbejde med nogle sammenligninger. Han

Findes den dokumentation også i et mere læsbart format som f.eks. pdf ?
eller en webudgave ?

Jeg gider ikke skulle installere en postscript fortolker bare for at
scanne et enkelt dokument, for derefter måske aldrig at skulle bruge det
igen.

/Søren

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-02-05 19:51

Søren Reinke <soren@fjern.reinke.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg gider ikke skulle installere en postscript fortolker bare for at
> scanne et enkelt dokument, for derefter måske aldrig at skulle bruge

Til den slags ting kunne createpdf.adobe.com måske være interessant.

Men det er iøvrigt meget interessant at Ghostscript har sat sig så
grundigt på den niche at der ingen alternativer er.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Martin Husted Hartvi~

Dato : 15-02-05 20:37

On 15 Feb 2005 19:50:49 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk>
wrote:

> Til den slags ting kunne createpdf.adobe.com måske være interessant.
>
> Men det er iøvrigt meget interessant at Ghostscript har sat sig så
> grundigt på den niche at der ingen alternativer er.

Ellers har jeg en konverteret pdf version hvis det er.

Martin

Fra : Søren Reinke

Dato : 15-02-05 20:51

> Ellers har jeg en konverteret pdf version hvis det er.

Helt bestemt.

Kan du emaile den, eller evt. ligge den online ?

Bare reply til mail men fjern 'fjern'

/Søren

Fra : Martin Husted Hartvi~

Dato : 15-02-05 20:32

On Tue, 15 Feb 2005 17:13:47 +0100, Martin Husted Hartvig <mh@ctek.dk>
wrote:

> [...]
> server. Ellers skal det siges at jeg primært udvikler under net delen,
> hvor jeg er teamleader, men jeg arbejder også med andre dele af

Der er forresten et alternativ, nemlig QEMU under LGPL, se mere her:

http://jnode.sourceforge.net/portal/node/398

Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-02-05 21:00

"Martin Husted Hartvig" <mh@ctek.dk> writes:

> Der er forresten et alternativ, nemlig QEMU under LGPL, se mere her:
>
> http://jnode.sourceforge.net/portal/node/398

Det er jo klart interessant. Jeg arbejder dog primært under Windows
for tiden, men jeg har en Ubuntuinstallation der sikkert kunne vrides
til det.

Så begynder vi at tale om mere tid end jeg havde tænkt mig at bruge på
det lige nu.

Hvad med det her Xen noget?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Martin Husted Hartvi~

Dato : 15-02-05 21:47

On 15 Feb 2005 20:59:40 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk>
wrote:

> [...]
> til det.
> Så begynder vi at tale om mere tid end jeg havde tænkt mig at bruge på

QEMU er også til windows, på linket kan se at Ewout har lavet en bat fil
"qemu.bat".

> Hvad med det her Xen noget?

Såvidt jeg kunne se var den kun til linux, men det kan være jeg tager fejl.

Martin

Fra : Michael Legart

Dato : 15-02-05 21:48

On 2005-02-15, Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Det er jo klart interessant. Jeg arbejder dog primært under Windows
> for tiden, men jeg har en Ubuntuinstallation der sikkert kunne vrides
> til det.

Qemu virker ogsaa fint paa Windows,

http://www.h7.dion.ne.jp/~qemu-win/

--
hestdesign.info - we put the hest in .com

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-02-05 22:43

Michael Legart <michaelnospam@hest.nu> writes:

> Qemu virker ogsaa fint paa Windows,
>
> http://www.h7.dion.ne.jp/~qemu-win/

Jeg installerede 0.6.1-fix udgaven under Windows men den nægter pure
at starte noget som helst op. 0.6.1 under Ubuntu ville godt starte et
af de listede Linuximages, men ville ikke boote ISO-en.

Så nu bygger jeg Jnode fra CVS for at se om det hjælper. 3681
..java-filer er da en slat.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-02-05 00:09

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:

> Jeg installerede 0.6.1-fix udgaven under Windows men den nægter pure
> at starte noget som helst op. 0.6.1 under Ubuntu ville godt starte et
> af de listede Linuximages, men ville ikke boote ISO-en.

Efter nogen fiflen har jeg nu success med det link du gav ovenfor, ved
at kopiere ISO-filen ind og så starte med

qemu -L . -m 400 -cdrom jnode-x86-0.1.10.iso -boot d

Jeg tror det var mellemrum i stinavnet til jnode...iso der forvirrede
qemu, og -boot d er vist ikke nødvendigt. Det er iøvrigt ikke nogen
hurtigløber - det tager den 2½ minut om at boote på min maskine.

Tak for hjælpen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Martin Husted Hartvi~

Dato : 16-02-05 21:19

On 16 Feb 2005 00:09:21 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk>
wrote:

> [...]
> qemu, og -boot d er vist ikke nødvendigt. Det er iøvrigt ikke nogen
> hurtigløber - det tager den 2½ minut om at boote på min maskine.

Ved mig tager det ca 1 min og 40 sekunder at boote JNode under vmware, men
hvis jeg kører direkte på JNode så tager det 10 sekunder.

Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-02-05 20:40

"Martin Husted Hartvig" <mh@ctek.dk> writes:

> Jeg tænkte nok du ville være en der lyst til at være med i sådan et
> projekt Thorbjørn ;)

Joh, såmænd. Det er nu mere nysgerrigheden end arbejdsiveren der
driver værket.

> Jeg har ikke så megen tid lige nu, men her er lidt, desuden kan vi jo
> mødes f.eks. på Carlsens kvarter når du kommer til Odense igen .

Jeg har ikke været i Odense siden jeg talte med Thomas, så det kan
have lange udsigter. Jeg vil dog gerne høre mere om det, da jeg har
svært ved at forstå at den _eneste_ rimelige måde i dag at drive en
Java-baseret webserver på i dag er at starte med at købe 1Gb ram og så
noget at putte dem i.

> Vi bruger skam Classpath projektet, men ændre selvfølgelig også i det.

Her er det jo spændende om der er noget om den OpenSource Java IBM
efter sigende skulle rumle med. Det tror jeg kunne gøre en stor
forskel.

> [...]
> server. Ellers skal det siges at jeg primært udvikler under net
> delen, hvor jeg er teamleader, men jeg arbejder også med andre dele

Er JNOde selfhosting? Kan I udvikle i et JNode system, eller er det
bygge, deploy, boot, tebaws?

> vi har bl.a. console med charva, awt/swing kørende. vi har noget
> netværk kørende, alle driver er selvfølgelig lavet i java, dns klient
> og meget mere.

Specielt med netværksdrivere ville det jo give god menign at kunne
trække på fx Linux eller *BSD verdenens drivere med et passende
oversættermodul hvis dette var muligt. Driverproblematikken er fx
Solaris akilleshæl.

> Hvis nogen vil vide mere så bare skriv.

Du kan jo kikke på Wink til at lave en præsentation til dem der gerne
vil få en fornemmelse af hvad det kan?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Martin Husted Hartvi~

Dato : 16-02-05 21:16

On 15 Feb 2005 20:40:10 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk>
wrote:

> Jeg har ikke været i Odense siden jeg talte med Thomas, så det kan
> have lange udsigter.

Det var lidt en skam, det der skete, men jeg håber alt er ok.

> Er JNOde selfhosting? Kan I udvikle i et JNode system, eller er det
> bygge, deploy, boot, tebaws?

hmmmm vi har flere filformater, men ext2(og fat) er det eneste med læse
og skrive mulighed, vi har en consol editor der er lavet med charva og man
kan compilere og afvikle programmer, men der er vist ingen endnu der
udvikler direkte under jnode, men det skal nok komme.

> [...]
> trække på fx Linux eller *BSD verdenens drivere med et passende
> oversættermodul hvis dette var muligt. Driverproblematikken er fx

Vi har snakket om det, men det at skrive noget der kan oversætte linux
driver til java er noget af et projekt, desuden er der meget stor forskel
på dem.

> Du kan jo kikke på Wink til at lave en præsentation til dem der gerne
> vil få en fornemmelse af hvad det kan?

Det kan kun bruges hvis jeg afvikler jnode i en emulator ala vmware ;)

Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-02-05 22:47

"Martin Husted Hartvig" <mh@ctek.dk> writes:

> Det var lidt en skam, det der skete, men jeg håber alt er ok.

Ja, det er helt i orden. Det lød interessant nok, så det kan jo være
der kommer en filial på de her kanter engang.

> [...]
> charva og man kan compilere og afvikle programmer, men der er vist
> ingen endnu der udvikler direkte under jnode, men det skal nok

Det er også målet for 0.2 som jeg forstod det. Hvad mangler der
førend det er praktisk muligt?

> Vi har snakket om det, men det at skrive noget der kan oversætte linux
> driver til java er noget af et projekt, desuden er der meget stor
> forskel på dem.

Jeg har ikke forstand på sagen, så det var bare en tanke.

> Det kan kun bruges hvis jeg afvikler jnode i en emulator ala vmware ;)

Jamen, det kunne du jo også godt

Kan SSLUG folkene boote i Bochs for at få skærmdumps, kan du vel også :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/