Linux på Mac?
Fra : Lars H. Fischer

Dato : 24-05-01 17:15

Hej Alle

Jeg skal til at rode med installation af *nix på min gamle 4400 og kan
ikke lige finde ud af hvilken *nix klon, der er nemmest at have med at
gøre.

Nogen herude i spindet, der har nogle forslag eller henvisninger til
gode sider på spindet?

Alt er velkomment .-)

Hilsen
Lars H. Fischer

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 24-05-01 19:26

Lars H. Fischer <newsgroup@nospam.dk> wrote:

> Jeg skal til at rode med installation af *nix på min gamle 4400 og kan
> ikke lige finde ud af hvilken *nix klon, der er nemmest at have med at
> gøre.

Jeg kan varmt anbefale http://www.yellowdoglinux.com/
Der frigives om meget kort tid (vist 14 dage) en version 2, som bringer
flere gode ting samt en nemmere installation, hvis det skulle være
muligt.
Ellers er der også linuxppc, denne distribution har jeg dog ikke gode
erfaringer med.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-05-01 19:47

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]
> muligt.
> Ellers er der også linuxppc, denne distribution har jeg dog ikke gode

Uden at have erfaringer med den, kan jeg også nævne SuSE Linux, som en
bekendt har installeret på sin G4'er.

--
René

Fra : Lars H. Fischer

Dato : 24-05-01 21:00

"Jan Oksfeldt Jonasen" <jonasenREMOVE@THISit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> muligt.
> Ellers er der også linuxppc, denne distribution har jeg dog ikke gode

Du ligger vel ikke inde med filerne, så du kan brænde en kopi til mig,
såfremt det er en gratis version? Jeg sidder på en 56k linie

Hilsen
Lars H. Fischer

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 24-05-01 21:49

Lars H. Fischer <newsgroup@nospam.dk> wrote:

> Du ligger vel ikke inde med filerne, så du kan brænde en kopi til mig,
> såfremt det er en gratis version? Jeg sidder på en 56k linie

Kan den køre på en 6100 - en NuBus?

Jeg har den gamle DR3 - tre år gammel. Desværre er nyere versioner kun
mulige at få fra internettet. To CD-ROM'er ...

Og en sløv isdn-2 forbindelse.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 24-05-01 22:09

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Kan den køre på en 6100 - en NuBus?

Nej.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-05-01 10:14

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Kan den køre på en 6100 - en NuBus?

Nej, den kan kun køre på PCI-bus.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-05-01 10:45

"Morten Reippuert Knudsen" <reippuert@mac.com> skrev i en meddelelse

> Nej, den kan kun køre på PCI-bus.

Øv, jeg har en PM7100 stående som jeg overvejer at sparke liv i med en
*nix...
Kan du anbefale en anden Linux til en PM7100 ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-05-01 11:56

Søren C. Fischer <soren@fischer.as> wrote:

> Øv, jeg har en PM7100 stående som jeg overvejer at sparke liv i med en
> *nix...
> Kan du anbefale en anden Linux til en PM7100 ?

Mklinux, Apples egen som PER kører på sin 6100. Den er basseret på mach
kernen men er binær kompatibel med linuxPPC og andre. Det er dog flere
år siden den er opdateret, så prøv også at undersøge, om ikke der skulle
være en BSD distributuion der skulle kunne køre på den.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 25-05-01 17:39

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Mklinux, Apples egen som PER kører på sin 6100. Den er basseret på mach
> kernen men er binær kompatibel med linuxPPC og andre. Det er dog flere
> år siden den er opdateret

Det sidste er ikke korrekt. Den bliver løbende opdateret - der er blot
ikke kommet en opgradering på CD-ROM siden DR3 for en tre år siden.

Så man skal downloade filer på omkring 1G - i komprimeret stand. Jeg kan
huske en URL: www.mklinux.org.

Der er også en liste, hvor man kan være heldig at få en til at brænde en
CD-ROM udgave. I øvrigt snakkes der om at lave en "snyde-udgave", som
vil gøre det muligt at køre MacOS X på en 6100. Med et acceleratorkort
skulle det kunne køre ganske rimeligt [min 6100/60 kører allerede 9.1
tilfredsstillende].

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-05-01 22:40

"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
> Så man skal downloade filer på omkring 1G - i komprimeret stand. Jeg kan
> huske en URL: www.mklinux.org.

Holy cow...
Det var ikke så lidt for en linux der "bare" skal kunne det basale...
Til en PC fylder en alm. Linux-installation jo aldrig over 1 CD
1GB lyder som om der er bunker af sourcekode...?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 26-05-01 00:29

Søren C. Fischer <soren@fischer.as> wrote:

> Holy cow...

Hmmm har du afstamning i Indien?

> Det var ikke så lidt for en linux der "bare" skal kunne det basale...
> Til en PC fylder en alm. Linux-installation jo aldrig over 1 CD
> 1GB lyder som om der er bunker af sourcekode...?

Du kan også gøre det på mindre, men så kræver det at du ved præcist,
hvad du vil. Her får du virkeligt et blik på linux' svageste side, du
skal ofte vide nøjagtigt, hvad du gør, hvis du blot gætter kan det alt
for nemt gå galt.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 26-05-01 08:26

> [...]
> hvad du vil. Her får du virkeligt et blik på linux' svageste side, du
> skal ofte vide nøjagtigt, hvad du gør, hvis du blot gætter kan det alt

Jeg har kørt følgende Linux'er på min i386: Redhat-5.0, -6.0, -6.1, Corel
Linux, Mandrake.
Og INGEN af de nævnte fyldte mere end hvad der kiunne ligge på en CD...
Derfor undrer det mig at MKlinux fylder 1.5 gange mere.... hvad er de sidste
4-500 MB...?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 26-05-01 09:34

> [...]

> Derfor undrer det mig at MKlinux fylder 1.5 gange mere.... hvad er de sidste

MkLinux DR3 ligger på to CD-ROMer, hvoraf den ene dog kun indeholder
dokumentation.

Den anden indeholder installationstingene, incl. eksempelvis PostgreSQL.

Jeg er ikke klar over hvad der ligger i den nyeste MkLinux udgave. Jeg
har skiftevist set at den skulle fylde 1 hhv. 2 CD-ROM images.

Da jeg sidst fik en større intern HD [på 4 G] købte jeg samtidig hen
ekstra, brugt intern HD til min scsi-tower - med henblik på at køre UNIX
herfra. Jeg kunne dog ikke få den installeret derpå, og det har nu 2-3
år senere vist sig at skyldes fejl på HD'en på 4G. Nu kan jeg nemlig
godt.

Jeg har ikke engang kunnet installere MacOS på de to ekstra harddiske -
noget der altså nu går glat igennem. Men naturligvis foretrækker jeg den
nyeste vare.

Jeg har sendt en forespørgsel på maillisten
MkLinux-setup@public.lists.apple.com; der er vist nogle der der brænder
CD-ROMer med systemet på. Der har desværre ikke vist sig nogen
"kommerciel" interesse i at få den ud på CD-ROM ;-(.

I øvrigt ved jeg, at hele systemet skal reinstalleres; man kan ikke
nøjes med en back-up.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 26-05-01 12:14

> [...]

> Til en PC fylder en alm. Linux-installation jo aldrig over 1 CD
> 1GB lyder som om der er bunker af sourcekode...?

Hm...jeg har SuSE 7.0 på min PC - den ligger på 6 CD (som jeg dog ikke
alle har 'tappet'!)
Som Jan O. Jonasen skriver, er det for en novice svært at overskue
præcis hvilke pakker man har brug for - så man tager sikkert lidt ekstra
med; og alligevel har jeg et par gange været ude for at mangle et par
ret basale 'features', men ikke lige har kunnet finde den rette pakke!

Min nuværende installation fylder vist lige under 1 GB.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 28-05-01 15:17

http://nubus-pmac.sourceforge.net/

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 24-05-01 22:09

Lars H. Fischer <newsgroup@nospam.dk> wrote:

> Du ligger vel ikke inde med filerne, så du kan brænde en kopi til mig,
> såfremt det er en gratis version? Jeg sidder på en 56k linie

Jow, men kun en gammel (ca 1 år) version, venter selv på 2.0. De plejer
at ligge en brændbar model op, typisk en uge eller så efter frigivelsen,
og den skal jeg da lige prøve af.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-05-01 12:17

I artikel <1etxpgk.pj21401iojeouN%jonasenREMOVE@THISit.dk>, skrev "Jan
> [...]

> Jow, men kun en gammel (ca 1 år) version, venter selv på 2.0. De plejer
> at ligge en brændbar model op, typisk en uge eller så efter frigivelsen,

"When will YDL 2.0 be available for download?
Monday, June 25th. Why the wait? YDL 2.0 was over a year in development.
An expensive undertaking by any standards, we were determined to produce
the finest PowerPC Linux distribution available with one of the easiest
installers for any platform. And now we ask for your support. Please
purchase YDL 2.0 from our resellers or our online Store when it becomes
available on the 29th of May."

kilde:
http://www.yellowdoglinux.com/

--
Boligløs i København siden 1.04.01 - kan du hjælpe?
http://janus.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-05-01 09:28

I artikel <ZMdP6.2026$Zs3.328227@news010.worldonline.dk>, skrev "Lars H.
Fischer" <newsgroup@nospam.dk>:

> Du ligger vel ikke inde med filerne, så du kan brænde en kopi til mig,
> såfremt det er en gratis version? Jeg sidder på en 56k linie

Send mig din adresse, så sender vi dig en LinuxPPC2000Q4.

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-05-01 08:50

I artikel <zuaP6.1812$Zs3.289822@news010.worldonline.dk>, skrev "Lars H.
Fischer" <newsgroup@nospam.dk>:

> Jeg skal til at rode med installation af *nix på min gamle 4400 og kan
> ikke lige finde ud af hvilken *nix klon, der er nemmest at have med at
> gøre.

Der er vel lige så mange svar som der er distributioner.

Jeg kender mest til LinuxPPC, men har lige taget Suse7.1PPC i brug. Begge
er de i stand til at boote fra cd, har grafisk installationprogram og er
nogenlunde lette at have med at gøre. Der medfølger som standard mulighed
for installation af "MOL - Mac on Linux" - et program der giver dig
mulighed for at afvikle MacOS under Linux. Har overfladisk kastet et blik
på det, og det lover godt. Yellowdog Linux er også en mulighed, og på vej
i ny version 2.0. Har dog ingen "hænder på"-erfaring med den.

Umiddelbart vil jeg mene at Suse er den lettete distrubution at gå i gang
med: Opsætning grafik, danske tegn og ikke mindst lydkort forløber
forholdsvis smertefrit. Hvis du har planer om at installere fra cd er Suse
også det mest fyldige distribution (som købesoftware kommer den på seks
cd'er). Sidder du alligevel på en bred forbindelse spiller det ikke den
store rolle.

En fordel ved LinuxPPC2000 er, at den tilsyneladende er den første
PPC-distribution der understøtter "Red Carpet". Red Carpet et et nyt
opdateringsværktøj, der holder styr på dine RPM-pakker, giver besked om og
klarer opdateringer m.v. Altsammen på en rigtig sej måde. En udgave til
LiunuxPPC2000Q4 skulle være på trapperne.

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-05-01 09:04

I artikel <zuaP6.1812$Zs3.289822@news010.worldonline.dk>, skrev "Lars H.
Fischer" <newsgroup@nospam.dk>:

> Nogen herude i spindet, der har nogle forslag eller henvisninger til
> gode sider på spindet?

Her er lidt at starte med (uprioriteret rækkefølge). Skriv igen, når der
opstår flere spørgsmål.

LinuxPPC - produktet:
http://linuxppc.com

LinuxPPC - download, support, dokumentation & sager:
http://linuxppc.org

Suse - produktet. download, hjælp & sager:
http://suse.com

Yellowdog Linux:
http://yellowdoglinux.com

Linuxpusher:
Flink gut der sælger alverdens Linux-distributioner på hjemmebrændt cd ret
billigt. 20 kr. pr. skive såvidt jeg husker:
http://linuxpusher.dk

Suse - dansk distributør:
Nyeste 7.1PPC med trykt manual koster omkring 450 kr incl moms og
forsendelse.
http://suse.dk

SSLUG - Sjælland Skånes Linux User Group Verdens største
Linux-brugergruppe. Mange møder, installfest, nyhedsgrupper. flinke folk
m.v. Bemærk SSLUGs "Friheden til.."-bøger, som er gode begynderbøger,
gratis og open content, s'følig.
http://www.sslug.dk

SSLUGs - nyhedsgrupper, serveren:
news.sslug.dk