Airport - Dansk Kabel TV - Mac mini
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 16-02-05 13:06

Hejsa!

Inden jeg kaster mig ud i Mac mini universet!!!

Er der nogen problemer med at få Mac`en på nettet, hvis jeg køber en Mac
mini m. Airport (Extreme!) - jeg har et kabelmodem og router til min og
ungernes PC`ere (Dansk Kabel TV er udbyder) ??

Mvh. Bo Jørgensen

PS: Jeg har kontaktet Dansk Kabel TV - men svaret var, - ingen support på
Mac

Fra : Karl Antz

Dato : 16-02-05 13:19

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> [...]
>
> Mvh. Bo Jørgensen
>
> PS: Jeg har kontaktet Dansk Kabel TV - men svaret var, - ingen support på

Ingen problemer overhovedet

Jeg går ud fra at din router automatisk tildeler ip-adresse til de
tilsluttede maskiner - så i Systemindstillingerne skal du bare sætte
enten airport eller ethernet til dhcp.

Men faktisk indeholder Airport Extreme selv en router - hvordan du
konfigurer denne ved jeg ikke, da jeg selv kører med en linksys-router.
Men der er sikkert andre der kan hjælpe dig

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 16-02-05 14:25

> Ingen problemer overhovedet

Lyder godt

> Jeg går ud fra at din router automatisk tildeler ip-adresse til de
> tilsluttede maskiner - så i Systemindstillingerne skal du bare sætte
> enten airport eller ethernet til dhcp.

Ok

> Men faktisk indeholder Airport Extreme selv en router - hvordan du
> konfigurer denne ved jeg ikke, da jeg selv kører med en linksys-router.
> Men der er sikkert andre der kan hjælpe dig

Men er det ikke bedst/fornuftigst at bruge Airport (til mini`en) eller er
der andre muligheder. Routeren har jeg jo.

Mvh. Bo

Fra : Zaphod B

Dato : 16-02-05 15:13

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> [...]
>
> Men er det ikke bedst/fornuftigst at bruge Airport (til mini`en) eller er
> der andre muligheder. Routeren har jeg jo.

Mener du at du kjøper Mac Mini med AirPort Extreme-kort, eller med
_basestasjon_?

Hvis du bare kjøper den med kort og skal bruke den mot eksisterende
trådløs base (det du kaller ruter), så er det som over: Bare koble til,
bruk evt. Internet Connect til å hjelpe til.

Hvis du faktisk kjøper basestasjonen AirPort Extreme og allerede har
routeren, men den ikke er trådløs (da er det det du skal besørge med
AirPort Extreme-stasjonen), gjør du slik:
- Installer siste versjon av AirPort-programvaren fra CD'en som
medfølger basen på Macen
- Koble Mac Mini til routeren med kabel og sett den opp slik at den
fungerer mot nettet. PPPoE, DHCP, whatever leverandøren sier.
- Ta Macen vekk fra kabelen,
- Koble basestasjonen til ruteren med kabelen og slå basen på.
- Bruk AirPort Setup Assistant til å sette opp basestasjonen. Den
"låner" nå oppsettet ditt fra Macen og overfører det til AirPort-basen.
- Vil du justerer oppsettet manuelt (f.eks. legge på sikkerhet, somm du
bør), gjør du det antagelig via ruterens eget admin-grensesnitt.
- For en Apple AirPort el AirPort Extreme base brukes AirPort Admin
Utility (heter den på engelsk, ligger i /Programmer/Verktøy/)

Hjalp det, eller var jeg på ville veier?
--
/Z

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 16-02-05 15:50

> Hvis du faktisk kjøper basestasjonen AirPort Extreme og allerede har
> routeren, men den ikke er trådløs (da er det det du skal besørge med
> AirPort Extreme-stasjonen), gjør du slik:

Ja det var det jeg mente - men hvis jeg køber Mac`en med AirPort Extreme,
får jeg så ikke basestation med, eller er det en ekstra udgift?

> - Installer siste versjon av AirPort-programvaren fra CD'en som
> medfølger basen på Macen
> Hjalp det, eller var jeg på ville veier?

Ja tak, det var en god og brugbar forklaring (i teorien - har jo ingen mini
endnu)

/Bo

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-02-05 17:06

In article <42135d96$0$48697$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Bo Jørgensen wrote:

> Ja det var det jeg mente - men hvis jeg køber Mac`en med AirPort Extreme,
> får jeg så ikke basestation med, eller er det en ekstra udgift?

Hvis du køber en bærbar computer med trådløst netkort, så følger
der IKKE en basestation med, Så ville man jo hurtigt få en bunke
af disse. TDC / Cybercity og andre kan mod merbetaling levere en router
med indbygget trådløs basestation.

Så det skal du købe, enten hos Apple eller eksempelvis en Linksys WRT54G.

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 16-02-05 20:29

Povl H. Pedersen wrote:

> Så det skal du købe, enten hos Apple eller eksempelvis en Linksys WRT54G.

Han skriver, at han allerede har en router, så Linksys WAP11 er nok et
bedre bud, der koster 350 kroner. WAP54G hvis det skal gå stærkt, men
til internet er det jo helt ligegyldigt.

/JD

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-02-05 23:58

Jimmy Damsgård <xxx@xxx.dk> wrote:

> Han skriver, at han allerede har en router, så Linksys WAP11 er nok et
> bedre bud, der koster 350 kroner. WAP54G hvis det skal gå stærkt, men
> til internet er det jo helt ligegyldigt.

Routeren er jo sikkert Dansk Kabel TV's, så derfor af med den og køb et
AP fra fx. Linksys, som Poul også foreslår.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-05 14:01

Jimmy Damsgård <xxx@xxx.dk> wrote:

> Han skriver, at han allerede har en router, så Linksys WAP11 er nok et
> bedre bud, der koster 350 kroner. WAP54G hvis det skal gå stærkt, men
> til internet er det jo helt ligegyldigt.

11'eren snakker kun WEP som kan brydes forholdsvis let af naboen.
54'eren snakker det mere sikre WPA.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : bo@pc.dk

Dato : 10-04-05 20:06

> Han skriver, at han allerede har en router, så Linksys WAP11 er nok et
> bedre bud, der koster 350 kroner. WAP54G hvis det skal gå stærkt, men
> til internet er det jo helt ligegyldigt.

Bruger Airport Express det fungerer helt fint. Prøvede at sætte det til mit
stereoanlæg og det kører bare derudaf - faktisk så godt at jeg nu leger med
tanken om at lade det blive ved mit stereo. Så enten køber jeg et mere eller
også prøver jeg et WAP54G (el. lign) som jo er meget billigere, spørgsmålet
er så - er det lige så godt som Airport Express?

Hilsen Bo

Fra : Zaphod B

Dato : 16-02-05 17:24

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> Ja det var det jeg mente - men hvis jeg køber Mac`en med AirPort Extreme,
> får jeg så ikke basestation med, eller er det en ekstra udgift?

Basen er en ekstra utgift - hvis ikke ruteren din har trådløs-del?

AirPort Extreme er to ting:
- Et kort til å sette i en Mac som gjør den i stand til å sende og motta
"WiFi" iflg. IEEE-802.11b/g-standardene, og
- En basestasjon (sender) som tjener som tilgangspunkt for trådløst
nett, produsert av Apple.

Begge er kompatible med gjeldende standarder, slik at basen kan sende og
motta til og fra alle kort og maskiner som følger standarden, og kortet
kan det samme til alle baser.

Det hjelper altså ikkke å bare ha det ene eller det andre. Noen må
sende, og noen må motta.

Dersom du har en ruter som _ikke_ har trådløst nett innebygget, må du ha
en eller annen 802.11b- og/eller 802.11g-base på innsiden av ruteren
din. Det kan være Apples, det kan være andre. Såvidt jeg vet, kan ikke
en vanlig trådløs base uten videre knyttes til et kabel- eller
adsl-nett, men noen er bygget spesielt for det. AirPort er ikke det. Den
trenger en kablet ruter eller et "kabelmodem" mellom seg og kabelen el
adsl'en.

Hvis du allerede har en slik kablet ruter, ville jeg heller vurdert
AirPort Express fra Apple: <http://www.apple.com/dk/airportexpress/>.
Rimeligere, og du kan spille musikk gjennom den - som faktisk er mer
nyttig og morsomt enn man skulle tro.

lykke til!

--
/Z

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 16-02-05 17:48

> [...]
> AirPort Express fra Apple: <http://www.apple.com/dk/airportexpress/>.
> Rimeligere, og du kan spille musikk gjennom den - som faktisk er mer

Kabelmodem - kablet Router - AirPort Express| <----> sender/modtager
tråløst fra/til Mac mini m. AirPort Extreme

Right?

/Bo

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 16-02-05 17:58

fra deres hjemmeside:
"Kræver et kompatibelt stereoanlæg eller et sæt højttalere med ekstern
strømforsyning"

Hvad er et kompatibelt?

mange spørgsmål - sorry

/Bo

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-02-05 19:17

In article <42137b98$0$48679$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> wrote:

> fra deres hjemmeside:
> "Kræver et kompatibelt stereoanlæg eller et sæt højttalere med ekstern
> strømforsyning"
>
> Hvad er et kompatibelt?

Det er vel bare et stereoanlæg med en linieindgang. Det vil sige en
AUX-indgang eller en indgang for cd, kassettebåndoptager eller den
slags. Og så skal du selv købe et kabel, der passer. AirPort Express
basen har et mini-jack-stik. De fleste stereoanlæg har phono-stik, så
det skal der være i den anden ende af ledningen. Dog har B&O DIN-stik,
så se hellere efter først, hvilken stiktype, dit stereo har.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Zaphod B

Dato : 16-02-05 19:23

> Og så skal du selv købe et kabel, der passer. AirPort Express
> basen har et mini-jack-stik.

Det står i spek'en at den kan ta både optisk (digital) og analog
kontakt. HAr noen prøvd optisk på Express?
--
/Z

Fra : Zaphod B

Dato : 16-02-05 18:13

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> Kabelmodem - kablet Router - AirPort Express| <----> sender/modtager
> tråløst fra/til Mac mini m. AirPort Extreme

Nesten. Hvis du har kabelmodem med ethernet ut i "din ende", behøver du
så ikke den ruteren foran Airport Express el. Extreme. Da kan den være
ruter.

Da blir det
Kabelmodem <--ethernetkabel--> AirPort-base <--trådløst--> Mac/PC med
trådløs-kort.

MEN: Hvis du da har flere kablede enheter (eldre Mac/PC uten trådløst
kort eller ethernettskriver), så har altså AirPort Extreme ett
lokalnettuttak, mens Express har ingen. Det er eneste mulige grunn til å
fortsette å ha ruteren der - dersom den altså har flere ethernett-uttak
på "innsiden" og du har fler enn en ethernett-kablet enhet i ditt lokale
nett hjemme. (Det går ellers an å omgå det med en ehternett-hub, men det
blir jo litt ekstra kroner og kabler og...)

Da blir det
<--ehernetkabel--> PC
Kabelmodem <--ethernetkabel--> ruter <--ehernetkabel--> AirPort-base
<--ehernetkabel--> Skriver

Og deretter som over.

--
/Z

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-05 14:01

fBo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> Men er det ikke bedst/fornuftigst at bruge Airport (til mini`en) eller er
> der andre muligheder.

der er masser an non-apple muligheder, eks fra linksys.

> Routeren har jeg jo.

jeps med en airport fårdu endnu én.

Skal din mini partout være tråløs? den har jo osse en almindelig
netværksport (ethernet)

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-02-05 23:55

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> [...]
> mini m. Airport (Extreme!) - jeg har et kabelmodem og router til min og
> ungernes PC`ere (Dansk Kabel TV er udbyder) ??

Du blander begreberne sammen. Du har ikke brug for et AirPort kort i Mac
minien med mindre du har et access point.

> Mvh. Bo Jørgensen
>
> PS: Jeg har kontaktet Dansk Kabel TV - men svaret var, - ingen support på
> Mac

Nej det forstår jeg godt, da det heller ikke kræver support. Hvis du
spørger som du har spurgt her, så er forvirringen jo total.

Sæt et patch kabel i din Mac mini og ind i routeren og så er du på
nettet. Fuldkommen som på en PC.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 17-02-05 01:14

> Du blander begreberne sammen. Du har ikke brug for et AirPort kort i Mac
> minien med mindre du har et access point.

Rolig nu, jeg blander ikke noget sammen. Jeg vil bare gerne køre med
trådløst internet - det kræver vel AirPort i Mac`en?!

Det med patch kabel i mini`en er jeg helt klar over. Ellers havde jeg vel
ikke nævnt AirPort!

Mvh. Bo

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-02-05 10:01

Bo Jørgensen <bo@pc.dk> wrote:

> Rolig nu, jeg blander ikke noget sammen. Jeg vil bare gerne køre med
> trådløst internet - det kræver vel AirPort i Mac`en?!

Ja det er korrekt. Men det kræver også at du udskifter din router med et
Access Point.

> Det med patch kabel i mini`en er jeg helt klar over. Ellers havde jeg vel
> ikke nævnt AirPort!

Jeg blev lige i tvivl, da du begyndte at tale om router og at de ikke
havde noget Mac support.

Det du gerne vil lave kræver ikke Mac support - det kræver support til
trådløse netværk, hvilket de færreste udbydere har.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-05 14:01

> Ja det er korrekt. Men det kræver også at du udskifter din router med et
> Access Point.

eller beholder den og sætter et "rent" accesspoint op.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT