skærm til mac mini
Fra : Ole

Dato : 14-02-05 12:31

Jeg har set at dell har en wide 20 tommer, til 1680 x 1050 (WUXGA) , kan
jeg bruge den på en mac mini?

Ole

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-02-05 14:18

Ole <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> Jeg har set at dell har en wide 20 tommer, til 1680 x 1050 (WUXGA) , kan
> jeg bruge den på en mac mini?

Det lyder som en voldsom opløsning for et grafikkort i Mac minis
størrelse og jeg mener at ha' læst at netop høje opløsninger ikke er Mac
minis kop te.

--
Mvh Martin

Fra : Ole

Dato : 14-02-05 14:22

"Martin Bredthauer" <spam@talentmedia.dk> skrev i en meddelelse
> Ole <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:
>
> Det lyder som en voldsom opløsning for et grafikkort i Mac minis
> størrelse og jeg mener at ha' læst at netop høje opløsninger ikke er Mac
> minis kop te.

dvs at det er bedre med en almindelig 4:3 skærm tror jeg vist det hedder?
eller findes der wide skærme som har lavere opløsning?

Ole

Fra : Zaphod B

Dato : 14-02-05 14:29

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Det lyder som en voldsom opløsning for et grafikkort i Mac minis
> størrelse og jeg mener at ha' læst at netop høje opløsninger ikke er Mac
> minis kop te.

Etter det jeg kan finne ut, så kan du bruke den, men denm vil ikke
håndtere f.eks. animasjonen ved hurtig brukerskifte. Derimot kan du
_ikke_ bruke Apples 30".
--
/Z

Fra : Ole

Dato : 14-02-05 14:44

"Zaphod B" <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> skrev i en meddelelse

> Etter det jeg kan finne ut, så kan du bruke den, men denm vil ikke
> håndtere f.eks. animasjonen ved hurtig brukerskifte. Derimot kan du
> _ikke_ bruke Apples 30".

jeg kan vel bare sætte opløsningen ned og så kan jeg vel godt bruge den til
at lave websider?

Ole

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-02-05 16:00

Ole <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> jeg kan vel bare sætte opløsningen ned og så kan jeg vel godt bruge den til
> at lave websider?

Måske er nye TFT skærme bedre, men som regel synes jeg ikke de TFT
skærme jeg har set er ret gode til at køre andre opløsninger end den ene
de er bygget til.

Fra : Zaphod B

Dato : 14-02-05 17:35

> [...]

> Måske er nye TFT skærme bedre, men som regel synes jeg ikke de TFT
> skærme jeg har set er ret gode til at køre andre opløsninger end den ene

Støttes helhjertet.
--
/Z

Fra : Ole

Dato : 14-02-05 17:52

> Støttes helhjertet.

vil i ikke nok forklare lidt mere om hvad i mener? er den der wide 20 tommer
egnet til mac mini eller ikke?

Ole

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-02-05 18:20

In article <7H4Qd.113$JN5.80@news.get2net.dk>, Ole wrote:

> "Zaphod B" <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> skrev i en meddelelse

> vil i ikke nok forklare lidt mere om hvad i mener? er den der wide 20 tommer
> egnet til mac mini eller ikke?

Ja den er, og til 5329 kr er det lige før jeg får lyst til at købe den.
Kører i øjeblikket 1280x1204, men mangler lidt opløsning, og det er muligvis
samme panel som Apple smindste skærm - 20" Cinema, som kører uden problemer
på Mac Mini. Så bare køb den. Hvis Apple's kostede det samme var jeg nok
med på den.

Fra : Zaphod B

Dato : 15-02-05 00:01

Ole <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> "Zaphod B" <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> skrev i en meddelelse

> vil i ikke nok forklare lidt mere om hvad i mener? er den der wide 20 tommer
> egnet til mac mini eller ikke?

Wide 20" er helt fin til Mini.
Det jeg mente var at alle LCD-skjermer (flatskjermer) bør brukes med den
oppløsning de er laget til, ikke mindre, ikke større. Da gir de best
bilde.

--
/Z

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-02-05 00:45

Ole <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote:

> vil i ikke nok forklare lidt mere om hvad i mener? er den der wide 20 tommer
> egnet til mac mini eller ikke?

Jeg synes da også vi forsøger at "forklare lidt mere om hvad [vi] mener"

Men hvis du vil ha' de kolde facts så står de jo ved Mac mini specs hos
apple.com:

- DVI video output for digital resolutions up to 1920 x 1200 pixels;
supports 20-inch Apple Cinema display and 23-inch Apple Cinema HD
display; supports coherent digital displays up to 154MHz; supports
non-coherent digital displays up to 135MHz

- VGA video output (using included adapter) to support analog
resolutions up to 1920 x 1080 pixels

Så, ja det går jo nok. Men til kr. 5500,- ville det jo være dejligt at
ha' lidt mere end bare teorien at gå efter. (Hvilket jo netop begrunder
hvorfor du spørger i denne NG. Bare ærgeligt at der ikke er flere der
lige har kombinationen af "Madkassen" og 20" skærm som læser med her.)
Men det med at skifte opløsning er i hvert fald en dårlig løsning.

Fra : Ole

Dato : 15-02-05 08:22

> Jeg synes da også vi forsøger at "forklare lidt mere om hvad [vi] mener"

Tak for det, jeg er nybegynder med de der data og sådan, tak for svaret

Ole

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-02-05 18:14

In article <1grz8gy.516yko1rg2f5gN%spam@talentmedia.dk>, Martin Bredthauer wrote:

> Det lyder som en voldsom opløsning for et grafikkort i Mac minis
> størrelse og jeg mener at ha' læst at netop høje opløsninger ikke er Mac
> minis kop te.

1680x1050 er helt OK. Det er kun 6.7 Mbyte (ved 4-byte/pixel). Så det
kan sagtens være i 32MB grafikhukommelse.

Fra : Ole

Dato : 14-02-05 19:20

> [...]
>
> 1680x1050 er helt OK. Det er kun 6.7 Mbyte (ved 4-byte/pixel). Så det
> kan sagtens være i 32MB grafikhukommelse.

tak til jer alle for svarene

Ole

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-05 14:18

> [...]

> Det lyder som en voldsom opløsning for et grafikkort i Mac minis
> størrelse og jeg mener at ha' læst at netop høje opløsninger ikke er Mac

det skulle være ok at bruge den op til 1600x1200 over DVI. HDTV
opløsninger (1920x1200) over VGA er dog noget juks, vist nok pga af
Apples medfølgende VGA adapter der er af dårlig kvalitet.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Erik Richard

Dato : 15-02-05 01:37

Hej Ole

Jeg er ikke sikker på, om den kan bruges, men jeg vil tro, den kan. -
Ellers har jeg i fredags set, at ALDI her i Århus (Grønnegade) havde
nogle 19" TFT skærme til svjh. knap 2500kr.. Denne skærm har en utrolig
høj kontrast i forhold til andre tilsv. str. i TFT, - svjh. 1:500, hvor
de fleste stadig i 19" str. ligger på 1:400 eller 1:450, - og så til
priser, der begynder ved +3000kr....

'Viewable Angle' ligger på den her på 160°.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net> <kmldenmarkNOSPAM@stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-05 19:54

In article <42114417$0$637$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Erik Richard wrote:
> [...]
> høj kontrast i forhold til andre tilsv. str. i TFT, - svjh. 1:500, hvor
> de fleste stadig i 19" str. ligger på 1:400 eller 1:450, - og så til

Men 19" har for lav en opløsning. Som regel kun 1280x1024 som jeg
forsøgte at lade bag mig ved årtusindeskiftet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-02-05 14:01

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> priser, der begynder ved +3000kr....
>
> 'Viewable Angle' ligger på den her på 160°.

Det tyder på at det er et TN-film panel, ikke just det bedste der
findes.

gå istedet efter IPS, S-IPS, MVA eller PVA paneler.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-02-05 00:39

In article <1gs6tab.5hp24ezsk9eN%nospam@reippuert.dk>,
nospam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Det tyder på at det er et TN-film panel, ikke just det bedste der
> findes.
>
> gå istedet efter IPS, S-IPS, MVA eller PVA paneler.

Jeg har lige købt en 19" LG 1915S med TN panel til kr. 2.673,-. Jeg ved
godt, den har ry for at være en spilleskærm, men nu var jeg gået ned i
butikken, og jeg ville gerne have en skærm med hjem. Jeg stod i butikken
og sammenlignede med bl.a. en LG 1720B med S-IPS panel. Jeg syntes
faktisk, at 1915'eren havde større synsvinkel, selv om den burde have
mindre iflg. de tekniske data.
Jeg er meget tilfreds med den LG 1915S. Den har et rigtigt flot
og stort billede. Jeg synes også, skærmen er langt bedre og mere
behagelig at se på end den på vores 14" iBook G4. OK, vi har mest set
styresystem, ikoner og simple børnespil, og her betyder farveægtheden
ikke så meget. Men er det ikke det, de fleste gør? Det er vel de
færreste af os, der laver billedredigering og kræver exakte farver. Når
først man kommer hjem i stuen med en skærm, så vil de fleste af os være
glade for den. Også selv om anmelderne måske ikke er så tilfredse. Vi
plejer jo også at være tilfredse med skærmene i vores bærbare Mac og
iMac. Dem har vi jo heller ikke set anmeldelser af.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 21-02-05 01:55

Hvordan synes du din nye LG TFT skærm klarer sig i forhold til TFT'en i
17" iMac. (Var det ikke den dine forældre havde købt sig?)

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-02-05 20:49

In article <1gsb973.1nrrntdi1c11mN%spam@talentmedia.dk>,
spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Hvordan synes du din nye LG TFT skærm klarer sig i forhold til TFT'en
> i 17" iMac. (Var det ikke den dine forældre havde købt sig?)

Det er lidt svært at sige. Der er 300 km mellem dem. Jeg har ikke
sammenlignet billeder, så jeg kan ikke rigtig udtale mig om
farveægtheden. Hvis jeg scroller hurtigt, så bliver teksten lidt
udtværet på iMac G4 17". Det gør den ikke på min PowerBook G4 TiBook
15". Til almindeligt computerbrug, hvor man ser ikoner, vinduer og den
slags, der er i programmer og styresystem samt almindelige hjemmesider,
så er de glimrende begge to. Men nogen egentlig test har jeg ikke lavet.
Jeg har heller ikke haft tid til at sidde ret længe ved LG skærmen, men
umiddelbart er jeg ret begejstret. Måske er det også størrelsen. Den er
jo stor, og man kan se meget tekst og meget hjemmeside på den uden at
skulle scrolle.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ole

Dato : 21-02-05 09:44

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> plejer jo også at være tilfredse med skærmene i vores bærbare Mac og
> iMac. Dem har vi jo heller ikke set anmeldelser af.

kan du sige noget om farve ægtheden på

http://dellware.euro.dell.com/dellstore/dellware/config/default.asp?s=dkdhs&l=da&m=dkk&c=DK5194&n=&cu=dkdhs&v=d&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=&cg=&pch=1&demo=&gc=&sbc=none&co=&b=DDK_29083

http://dellware.euro.dell.com/dellstore/dellware/config/default.asp?s=dkdhs&l=da&m=dkk&c=DK5194&n=&cu=dkdhs&v=d&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=&cg=&pch=1&demo=&gc=&sbc=none&co=&b=DDK_200-28481

Ole

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-02-05 20:46

In article <hbhSd.666$K97.593@news.get2net.dk>,
> [...]

> da&m=dkk&c=DK5194&n=&cu=dkdhs&v=d&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=&cg=&pch=1&de

Nej, desværre. Jeg har prøvet at lede lidt, men jeg kan ikke finde nogen
test af de skærme. Du kan evt. prøve at lede lidt selv. Der bør næsten
være noget et sted på nettet. Om ikke andet, så er der mange
diskussionsfora tilknyttet de forskellige hjemmesider med anmeldelser:

<http://prad.de>
<http://tomshareware.com>
<http://tomshardware.fr>
<http://behardware.com>
<http://hardware.fr>

Og her lykkedes det mig sør'me at finde en test:

<http://www.hardware.fr/articles/547/page4.html>

Tadaaa!
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ole

Dato : 22-02-05 01:43

> [...]
> være noget et sted på nettet. Om ikke andet, så er der mange
> diskussionsfora tilknyttet de forskellige hjemmesider med anmeldelser:

ok, tak for forsøget

Ole