iBook eller TiBook?
Fra : Steen Villumsen

Dato : 24-05-01 12:33

Hej NG,

jeg har brug for lidt indput.
Jeg går kraftigt og overvejer indkøbet af en Powerbook - jeg kan bare
ikek finde ud af om jeg må op og ofre på en TiBook eller om en af de nye
iBooks kan gøre det.

Så vidt jeg kan se står valget mellem den 'lille' TiBook eller den store
iBook (m/combo-drive).
Det der overskyggende tiltaler mig ved TiBook'en er størrelsen og
proportionerne på dens skærm. Derudover er der selvfølgelig G4
processoren, den hurtigere systembus m.v.
iBook'ens forcer synes jeg er dens CD-RW/DVD-drev og dens kompakthed
(jeg skal slæbe den med frem og tilbage på arbejde hver dag).

Nu til spørgsmålene:
- Kan jeg se en benchtest af de to computere, for at sammenligne deres
performance, nogen steder?
- Kunne man forestille sig at Apple opdaterer TiBooks til Combo-drive,
under sommerens MacExpo? Nogle der har hørt rygter om det?
- Jeg skal bruge computeren til lidt af hvert; Web, Mail, InDesign,
Photoshop (ikke voldsomt tunge sammenkopier), Illustrator o.lign. -
skulle begge maskiner ikke kunne klare det fint?

Det var vist det hele - håber der er nogen der har lidt input der kan
hjælpe mig tættere på en afgørelse.

På forhånd tak.

Steen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-05-01 21:53

Steen Villumsen <supersteen@mac.com> wrote:

> iBook'ens forcer synes jeg er dens CD-RW/DVD-drev og dens kompakthed
> (jeg skal slæbe den med frem og tilbage på arbejde hver dag).

Hvad med prisen? der er over 10000kr forskel på iBook'en med Combo drev
og den lille TiBook + ekstern brænder. Du kan få megen af følgende
hardware for disse penge: RAM, Airport, digitalt kamara, printer,
ekstern Firewiredisk, Palm eller 17" skærm (dog kun 1024*768) for
differencen. Eller stoppe halvdelen af pengene i lommen og tage på den
fedeste Roskilde festival

> Nu til spørgsmålene:
> - Kan jeg se en benchtest af de to computere, for at sammenligne deres
> performance, nogen steder?

Her er diverse bærbare fra MacUP's benchtest, 100 = PowerMac G4 400MHz

PB G4 400 PB G3 400 PB G3 500 iBook 466

Cinema 4D XL 100 93 115 96
Finder 75 66 71 65
PhotoShop 5.5 101 64 72 53
SoftWindows 98 98 94 114 107
SoundJam MP 101 62 78 59
Stuffit 5.5 93 79 92 75
Unreal Tournament 62 61 63 59

Durchschnitt 90 74 86 63

Der er ikke den store forskel på iBook 466MHz og iBook 500MHz, jeg ved
dog ikke om den nye iBook har fået en hurtigere ATA3 eller ARA4 bus. De
gamle iBook's havde kun ATA2 mens Pismo og Ti har ATA4. I næste nummer
af macUP som burde være på gaden i næste uger er der en test incl
bencmark af den nye 500MHz iBook.

> - Kunne man forestille sig at Apple opdaterer TiBooks til Combo-drive,
> under sommerens MacExpo? Nogle der har hørt rygter om det?

Problemet er at der pt. endnu ikke findes nogen slot-loading combo drev,
iMac'en og Cuben lider af samme problem.

> - Jeg skal bruge computeren til lidt af hvert; Web, Mail, InDesign,
> Photoshop (ikke voldsomt tunge sammenkopier), Illustrator o.lign. -
> skulle begge maskiner ikke kunne klare det fint?

Jo. Photoshop er sansynligvis det eneste af de programmer hvori du vil
kunne mærke forskel på 500MHz PPC750cx/66MHz og 400MHz PPC7410/100MHz. I
de øvrige programmer skal du have fat i stopuret for se hvilken en der
er hurtigst.
Lad være med at se så meget på hastigheden, kig istedet på hver deres
forcer.

Skærm (12" eller 15")
Opløsning (1024*768 eller 1152*768)
Ekstern skærm (spejling eller to skæmbilleder)
Video (composite eller S-VHS)
Vægt (iBook er marginalt lettere)
Mål (iBook er mindre, men også tykkere)
Styrke (iBook er mere solid)
AirPort (IBook har bedre rækkevide)
Porte (tiBook har PMCIA og irDA til eks. mobiltelefon eller Palm)
Drev (iBook har CD-RW)
Mac OS 9 Ydelse (i få optimerede programmer er TiBook meget hurtigere)
Mac OS X Ydelse (TiBook vil generelt være en smule hurtigere)

Sidst men ikke mindst tjek ergonomien! Sæt dig ned med dem begge, både
ved et skrivebord og i en sofa og find ud af hvilken en du fortrækker at
skrive på og læse ved.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-05-01 13:58

I artiklen <1etxaj0.1f87comv9we88N%reippuert@mac.com> , reippuert@mac.com
(Morten Reippuert Knudsen) skrev:

> Der er ikke den store forskel på iBook 466MHz og iBook 500MHz, jeg ved
> dog ikke om den nye iBook har fået en hurtigere ATA3 eller ARA4 bus. De
> gamle iBook's havde kun ATA2 mens Pismo og Ti har ATA4.

Jeg ved ikke hvor du har det der fra. Både ny og gammel iBook har ultra ATA
bus. Diagrammet over den gamle iBook kan ses her
<http://developer.apple.com/techpubs/hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs
-G3/iBook30Sept00/iBook-12.html>, mens den nye kan ses her
<http://developer.apple.com/techpubs/hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs
-G3/ibook/ibook-14.html>. Læg mærke til at der står Ultra ATA markeret på
bussen som forbinder til harddisken.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-05-01 10:57

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> [...]
> -G3/ibook/ibook-14.html>. Læg mærke til at der står Ultra ATA markeret på

ultra ATA er _ikke- det samme som Ultra DMA (mode 3,4 og 5) ATA.

"ultra ATA" er desuden en "uautoriseret betegnelse. Apple er i øvrigt
temmelig sjuskede med hensyn til hvilke ord de bruger i deres
dukumentation. Find lige beviset på at den gamle skulle understøtte
Ultra DMA (33, 66 eller 100)

De gamle iBook's _har_ kun ATA2 bus og understøtter ikke Ultra DMA ATA.
ATA bussen kan ikke flytte mere end de 16-17 MB/sek.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 27-05-01 22:38

I artiklen <1eu1t5b.hx0mxu2jvnmgN%reippuert@mac.com> , reippuert@mac.com
> [...]

> De gamle iBook's _har_ kun ATA2 bus og understøtter ikke Ultra DMA ATA.
> ATA bussen kan ikke flytte mere end de 16-17 MB/sek.

Det er vidst det samme dokument vi har set på. Du har ret i at ordbrugen
ikke er særlig præcis. Jeg har fundet det sted hvor der står ATA 2 (og ATA 4
for den nye iBook), spørgsmålet er så om sprogbrugen her er mere præcis. Og
om harddisken er hurtig nok til at banke mod loftet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-05-01 09:23

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Og om harddisken er hurtig nok til at banke mod loftet.

Det er den