Efterkrav og postdanmark
Fra : alexbo

Dato : 12-02-05 16:52

Davs
I en anden tråd er der spørgsmål om efterkrav og inkasso, det får mig til at
undre mig lidt, når et firma sender pr. efterkrav, betaler de for at
postdanmark opkræver en betaling.
Hvis postdanmark ikke gør det, må det da være postdanmarks problem at
opkræve hos modtageren før eller siden.
Afsenderen må da et krav på postdanmark og ikke på modtageren.

Nu ved jeg godt at det er muligt at modtager i den anden tråd forveksler
efterkrav med et vedlagt girokort, men det ændrer ikke på mit spørgsmål.

Hvem hæfter for hvem i en efterkravssituation?

mvh
Alex Christensen

Fra : vmx

Dato : 12-02-05 17:24

> [...]
> efterkrav med et vedlagt girokort, men det ændrer ikke på mit spørgsmål.
>
> Hvem hæfter for hvem i en efterkravssituation?

Fra post-dk forretningsbetingelser, privatpakker,
postopkrævning (efterkrav) :

"Hvis Post Danmark udleverer en Privatpakke med Postopkrævning til modtager
uden samtidig at opkræve det beløb som afsender har angivet på
postopkrævningsblanketten, kan afsender kræve, at Post Danmark betaler det
pågældende beløb."

Efterfølgende er det Post-Dk´s problem at inddrive pengene fra modtager af
forsendelsen.

Men! Det ændrer vel ikke på at den pågældende spørger ( den anden tråd)burde
have sørget for at betale
varen, eller i det mindste rette henvendelse til afsender om "what to do".

Mvh
Robert
www.roberts.dk

Fra : Allan Soerensen

Dato : 12-02-05 17:32

> [...]
> opkræve hos modtageren før eller siden.
> Afsenderen må da et krav på postdanmark og ikke på modtageren.

Sådan som jeg læste den anden tråd var problemet at afsenderen ikke havde
sendt varen pr. efterkrav, men blot som almindelig forsendelse.
Det ændre dog ikke ved at modtageren naturligvis har pligt til at betale for
de varer han modtager.

Fra : Erik Andersen

Dato : 12-02-05 18:41

> [...]
> sendt varen pr. efterkrav, men blot som almindelig forsendelse.
> Det ændre dog ikke ved at modtageren naturligvis har pligt til at betale

Han satsede jo at de glemte det, det er jo lige efter bogen, han var jo ikke
uvidende om at der var sket en fejl, enhver erhvervsdrivendes mareridt er
kunder der svindler med betalingen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 12-02-05 18:54

"Erik Andersen" <teamea@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Han satsede jo at de glemte det, det er jo lige efter bogen, han var jo
> ikke uvidende om at der var sket en fejl, enhver erhvervsdrivendes
> mareridt er kunder der svindler med betalingen

Erik, kan du ikke nøjes med at teoriosere dk.edb.internet.udbydere.webhotel,
selv om du heller ikke er særlig velset derovre.

Der er generelt overhovedet ingen jura i dine indlæg, kun personlige
holdninger og moralske opstød. Netop den slags er uønsket jf. fundatsen
Fra http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.jura

<SNIP>
Ønskes ikke:
- ------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.
</SNIP>

Fra : søren

Dato : 12-02-05 21:12

alexbo wrote:
> [...]
> for at postdanmark opkræver en betaling.
> Hvis postdanmark ikke gør det, må det da være postdanmarks problem at

ja men kan de bevise at modtageren har modtaget pakken?
hvis ikke må de selv til lommerne har selv prøvet det hvor post dk ikke
bevise at de havde leveret en pakke til mig de havde sat pakken på et
havebord og den var væk da jeg kom hjem

> [...]
> mit spørgsmål.
>
> Hvem hæfter for hvem i en efterkravssituation?
post dk hæfter overfor afsender post dk kan så prøve at få pengene ind hos
modtageren

kan desværre ikke linke til evt love
men har fået at vide at hvis jeg levere en pakke der er på efterkrav uden at
opkræve pengene hæfter min vognmand for beløbet hvis modtageren ikke vil
betale
håber der er nogen der finde §'er

søren

Fra : alexbo

Dato : 13-02-05 02:02

"søren" skrev

> [...]
at
> opkræve pengene hæfter min vognmand for beløbet hvis modtageren ikke vil

Det er også sådan jeg ville forvente det hang sammen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ralph

Dato : 12-02-05 23:17

> Davs
> Hvis postdanmark ikke gør det, må det da være postdanmarks problem at
> opkræve hos modtageren før eller siden.
> Afsenderen må da et krav på postdanmark og ikke på modtageren.

Korrekt - afsender har betalt Postdanmark for at opkræve pengene, hvis de
ikke gør er det deres (altså postdanmarks) problem.

Selvoplevet eksempel: Et vognlæs varer blev sendt til Grækenland med en
anderkendt speditør på "efterkrav", modtager kommer i en bil der kun kan
rumme en tiendedel af det bestilte, desværre har han "glemt" sit checkhæfte,
han argumenterer med at han jo kommer igen mindst 9 gange for at afhente så
han kan vel godt læsse 1/10 del nu og betale næste gang han kommer tilbage,
han læsser det dyreste og viser sig aldrig igen, speditør betaler for varens
værdi hos mig, jeg køber dog det hele tilbage til reduceret pris da jeg kan
sælge det til anden side, men DET er speditørens held.

--
venligst
Ralph