Hvem får lejligheden?
Fra : ellisa

Dato : 12-02-05 10:30

Hej gruppe.

Et af vores gode vennepar har fået tilbudt en lejlighed som de har været
skrevet op til længe. De fik at vide at de var nr. 1 på listen, og skyndte
sig at takke ja.

De underskrev kontrakten og indbetalte depositum, samt sagde deres nuværende
lejlighed op.

I går fik de så et brev fra boligselskabet som "beklagede meget", men at der
var sket en fejl, og der derfor var en der var højere på listen end dem og
gerne ville have lejligheden.

De skyndte sig at ringe op og brokke sig, men fik at vide at boligselskabet
"beklagede, men var nødt til at følge ventelisten".
Nu står de her med en opsagt lejlighed, 3 små børn og ved ikke deres levende
råd.
De kan ikke gøre andet før mandag, men kan det virkelig være rigtigt at
boligselskabet kan trække en lejlighed tilbage på den måde.

De sendte kontrakten i mandags og betalte indskuddet samtidig, så begge dele
må være kommet selskabet i hænde.
De vil prøve llo på mandag, men inden da ville jeg da lige høre på deres
vegne, om de har en sag eller......

/ellisa

Fra : alexbo

Dato : 12-02-05 10:45

"ellisa" skrev

> [...]
> sig at takke ja.
> De underskrev kontrakten og indbetalte depositum, samt sagde deres

Det normale ved den slags tilbud er, at boligselskabet sender tilbud om
lejligheden ud til de første 3-6 på ventelisten, det er for at undgå
spildtid hvis den/de første på listen siger nej.
I brevet med tilbuddet fremgår det at selv om man ønsker lejligheden, kan
man ikke være sikker på at få den.

Der er to ting der undrer mig, dels at de har fået at vide at de er nr. 1,
stod det i brevet fra boligselskabet?
Dels at de indbetaler depositum, er det på eget initiativ, således at forstå
at depositummet fremgik af brevet, og så sendte de bare pengene, uden at
afvente boligselskabets svar på deres accept af lejligheden.

Om de har en sag afhænger af om de har fået accept af deres lejemål, eller
om de bare har taget det for givet, at de fik lejligheden.
Lejekontrakt har de næppe fået skrevet, men har de fået et brev fra
boligselskabet hvoraf det fremgår at de har fået lejligheden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-02-05 11:27

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev:

> Det normale ved den slags tilbud er, at boligselskabet sender
> tilbud om lejligheden ud til de første 3-6 på ventelisten, det er
> for at undgå spildtid hvis den/de første på listen siger nej.

Korrekt og her sender man en seddel tilbage hvor man angiver om man er
interesseret i lejemålet eller ej. Når fristen er udløbet fremsendes
lejekontrakt og girokort til indbetaling af depositum til den med
lavest nummer på ventelisten der har sagt ja tak til lejemålet.
Man sender ikke lejekontrakter ud til mere end én af åbenlyse grunde.,

> [...]
>
> Der er to ting der undrer mig, dels at de har fået at vide at de
> er nr. 1, stod det i brevet fra boligselskabet?

Ja ventelistenummeret står normalt på det brev, som nævnt ovenfor, som
boligselskabet fremsender.

> Om de har en sag afhænger af om de har fået accept af deres
> lejemål, eller om de bare har taget det for givet, at de fik
> lejligheden.

Når lejekontrakten er fremsendt har boligselskabet "accepteret" dem som
lejere.

> Lejekontrakt har de næppe fået skrevet,

Jeg citerer "De underskrev kontrakten og indbetalte depositum, samt
sagde deres nuværende lejlighed op."

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : alexbo

Dato : 12-02-05 12:05

"Morten Bjergstrøm" skrev
> Jeg citerer "De underskrev kontrakten og indbetalte depositum, samt
> sagde deres nuværende lejlighed op."

Ja, men det er på anden hånd vi får den oplysning,
så spørgsmålet er om der er tale om en lejekontrakt eller en , ja vi vil
gerne have lejligheden.

mvh
Alex Christensen

Fra : ellisa

Dato : 12-02-05 12:15

> "Morten Bjergstrøm" skrev
>
> Ja, men det er på anden hånd vi får den oplysning,
> så spørgsmålet er om der er tale om en lejekontrakt eller en , ja vi vil
> gerne have lejligheden.

Begge dele. Først sendte de et brev tilbage hvor de krydsede af i "Ja, vi
ønsker dette lejemål". 3-4 dage efter modtog de et brev med: Lejekontrakt,
girokort til indskud, diverse vedtægter for afdelingen samt det brev der
fortalte at de havde fået lejligheden.

Lejekontrakten har jeg set med egne øjne - udelukkende fordi der var et
punkt vedr. vedligeholdelse som de var i tvivl om og derfor ville
sammenligne den med vores kontrakt fra da vi boede i samme selskab.

/ellisa

Fra : ellisa

Dato : 12-02-05 12:12

> [...]
> Lejekontrakt har de næppe fået skrevet, men har de fået et brev fra
> boligselskabet hvoraf det fremgår at de har fået lejligheden.

I deres boligselskab står der i brevene: "Dette brev er sendt ud til x
ansøgere, du/I er nr x"
Det foregår sådan (har selv boet i samme selskab) at hvis alle på listen
siger ja, så er det den med det laveste nr (højeste anciennitet) der får
lejligheden. Det er altså ikke "først til mølle"-princippet der gælder.

Boligselskabet sendte så et brev med lejekontrakt og indbetalingskort til
indskud, hvor der stod at de havde den højeste anciennitet blandt de
positive svar, og at de derfor fik lejligheden. De skulle blot returnere
kontrakt og betale indskud senest 3 hverdage efter.

Det ser jeg som et bindende svar fra boligselskabet. De sender vel ikke
færdigt udfyldte lejekontrakter ud med girokort til alle på listen......

/ellisa

Fra : alexbo

Dato : 12-02-05 13:14

"ellisa" <virker@ikke> skrev

> Det ser jeg som et bindende svar fra boligselskabet.

Det gør jeg også, og som du sikkert kan se nu, havde det gavnet med den
klare beskrivelse til at starte med.

mvh
Alex Christensen

Fra : phk

Dato : 12-02-05 13:45

> "ellisa" <virker@ikke> skrev

> Det gør jeg også, og som du sikkert kan se nu, havde det gavnet med den
> klare beskrivelse til at starte med.

Hvad er det du er i tvivl om m.h.t. det oprindelige indlæg?

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 12-02-05 15:42

"phk" skrev

> Hvad er det du er i tvivl om m.h.t. det oprindelige indlæg?

Jeg er ikke i tvivl om noget nu, men jeg var i tvivl om hvor langt i
proceduren, "leje lejlighed" ellisa`s venner egentlig var nået, da de fik
afslaget fra boligselskabet.
Det fremgik også af mit første indlæg.

mvh
Alex Christensen

Fra : ellisa

Dato : 12-02-05 15:49

> [...]
>
> Jeg er ikke i tvivl om noget nu, men jeg var i tvivl om hvor langt i
> proceduren, "leje lejlighed" ellisa`s venner egentlig var nået, da de fik

Jeg mener ellers at jeg helt tydeligt havde skrevet at de havde underskrevet
kontrakten. Kan man nå meget længere i forløbet uden reelt at sætte nøglen i
døren? *SS*

Tak for dine svar.

/ellisa

Fra : alexbo

Dato : 12-02-05 16:13

"ellisa" skrev

> Jeg mener ellers at jeg helt tydeligt havde skrevet at de havde
underskrevet
> kontrakten.

Det gjorde du, problemet for mig var, at dit udsagn var andenhånds, jeg
synes ikke jeg ville give råd om så vigtig en ting, når der var den mindste
tvivl.
Du spurgte om dine venner havde en sag, det tydede på at du selv var
usikker, og når nu man læser hvad du skriver, kan jeg undre mig over hvad du
egentlig er i tvivl om?
Frygtede du at man skulle være flyttet ind for at have en sag.

Faktisk skrev jeg mit første indlæg for at hjælpe, ikke for at påstå at du
ikke vidste hvad du skrev.

mvh
Alex Christensen

Fra : ellisa

Dato : 12-02-05 16:17

> [...]
> Frygtede du at man skulle være flyttet ind for at have en sag.
>
> Faktisk skrev jeg mit første indlæg for at hjælpe, ikke for at påstå at du

Det som jeg - på vegne af mine venner - er i tvivl om (eller rettere sagt,
var)var, om boligselskabet kunne omstøde tildelingen af en lejlighed selvom
kontrakt og indskud var klaret, uden tanker på om folk måske havde opsagt
deres nuværende bolig.
Man hører jo de mest uhyrlige ting af og til, så det skulle ikke undre nogen
om det var tilfældet (hvilket det så heller ikke var).

Det er der så kommet svar på, og jeg takker alle for hjælpen Dine indlæg har
skam også været hjælpsomme da først de sidste detaljer kom på plads.

/ellisa

Fra : Nille

Dato : 12-02-05 16:28

"ellisa" <virker@ikke> wrote in message

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

Du holder os vel informerede om det videre forløb?

Nille

Fra : ellisa

Dato : 13-02-05 00:39

> Du holder os vel informerede om det videre forløb?
>
> Nille

Selvfølgelig

/ellisa

Fra : SoftMan Brian

Dato : 13-02-05 09:21

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
> Jeg er ikke i tvivl om noget nu, men jeg var i tvivl om hvor langt i
> proceduren, "leje lejlighed" ellisa`s venner egentlig var nået, da de fik
> afslaget fra boligselskabet.
> Det fremgik også af mit første indlæg.

Lige et relateret spørgsmål.

Jeg har lige fået lejlighed gennem lejerbo, og er lidt i tvivl om hvornår
jeg havde en reel aftale. Måden det kørte på var:

1) Senest onsdag d. 2/2-05 kl. 12 skulle folk svare tilbage om de var
interesserede.
2) Jeg ringede onsdag kl. 12.05 og fik at vide at vi havde fået den (der var
faktisk 2, og jeg kunne selv vælge hvilken jeg ville have).
3) Onsdag eftermiddag kører jeg så op på kontoret og betaler den første ½
måneds husleje (overtagelse 15/3-05), men får i den forbindelse ingen
kontrakt eller lignende.
4) Fredag kommer en kopi af kontrakten (uden underskrift fra lejerbo) som vi
skal underskrive og returnere senest 9/2, samt et girokort på depositum, som
skal betales senest 15/2. der står så i brevet at når de har modtaget
kontrakten retur, samt registreret at depositum er betalt, vil de sende os
vores kopi af kontrakten.
5) 8/2 betaler jeg depositum, og kører op for at aflevere kontrakten
underskrevet, i håb om at kunne få min kopi med retur. kontoret er dog
ekstraordinært lukket, så jeg smider kontrakten ind gennem brevsprækken
6) i går lørdag d. 12/2 modtager jeg min kopi af kontrakt, med lejerbo
underskrift.

På hvilket tidspunkt har jeg en reel aftale?

Umiddelbart føler jeg mig først sikker i går (opsagde dog nuværende lejemål
4/2).

og så lige et bonusspørgsmål.... kan nogen huske hvad "lejerbo sagen"
handlede om?

Mvh. Brian Høy

Fra : alexbo

Dato : 13-02-05 10:55

"SoftMan Brian" skrev

> og så lige et bonusspørgsmål.... kan nogen huske hvad "lejerbo sagen"
> handlede om?

Indspisthed og korruption.
Lejerbo er en del af den store arbejderbevægelse, og bestyrelsen af Lejerbo
sad også i bestyrelsen af de "firmaer" ejet af fagbevægelsen, der fik
arbejdet på Lejerbo, dels renoveringer og alm. flyttevedligeholdelse, den
ene sørgede for den anden i den store bevægelse.
Prisen betød ingenting, lejerne betalte.
På et tidspunkt gik det over gevind.
Om det har ændret sig væsenligt er svært at sige, men man hører ikke om det,
bevægelsen har venner mange steder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Smiley

Dato : 13-02-05 13:26

On Sun, 13 Feb 2005 09:20:32 +0100, "SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com>
wrote in dk.videnskab.jura:

>og så lige et bonusspørgsmål.... kan nogen huske hvad "lejerbo sagen"
>handlede om?

Den er fra 1994, så der må du vist ind hos en avis og kikke deres microfilm fra
det år igennem.

Lejerbo har dog været omtalt i aviserne siden og ikke altid for det bedste.
(f.eks. har de taget penge for en istandsættelse, hvor en del arbejder slet ikke
var udført)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-02-05 12:34

"ellisa" <virker@ikke> skrev:

> [...]
> med: Lejekontrakt, girokort til indskud, diverse vedtægter for
> afdelingen samt det brev der fortalte at de havde fået

Så er der ingen tvivl. Bordet fanger for boligselskabet. Boligselskabet
har så et problem i forhold til den person der retteligt skulle have
haft lejligheden, men det er ikke relevant for dine venner.
Det kan LLO eller en advokat hurtigt sørge for, at boligselskabet
forstår.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-02-05 12:36

> Ja, men det er på anden hånd vi får den oplysning,
> så spørgsmålet er om der er tale om en lejekontrakt eller en , ja
> vi vil gerne have lejligheden.

Det er diskuteret mange gange før. Der er to muligheder:
1) Man svarer ud fra de oplysninger der er givet i indlægget
2) Eller spørger til yderligere detaljer

Man gætter ikke på hændelseforløbet og svarer ud fra dette når
hændelsesforløbet er beskrevet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-02-05 11:23

"ellisa" <virker@ikke> skrev:

> I går fik de så et brev fra boligselskabet som "beklagede meget",
> men at der var sket en fejl, og der derfor var en der var højere
> på listen end dem og gerne ville have lejligheden.

Den går næppe når lejekontrakten er underskrevet og depositum er
indbetalt. I det øjeblik dette er sket er kontrakten bindende for begge
parter.

Det er en rigtig god ide at få fat i LLO og evt. en advokat.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Nille

Dato : 12-02-05 11:33

> [...]
dele
> må være kommet selskabet i hænde.
> De vil prøve llo på mandag, men inden da ville jeg da lige høre på deres

Jeg tror bestemt at de har en god sag. Boligselskabet har afgivet et tilbud,
dine venner har accepteret, underskrevet og indbetalt. En sådan aftale er
bindende for begge parter, hvis dine venner har været i god tro, og det må
vi da gå ud fra.

Hvis det var mig ville jeg hurtigst muligt få fat i en advokat. (Er det en
lille by ville jeg også sørge for at advokaten ikke er den samme som
boligselskabet bruger )

Nille

Fra : ellisa

Dato : 12-02-05 12:16

"Nille" <nix@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis det var mig ville jeg hurtigst muligt få fat i en advokat. (Er det en
> lille by ville jeg også sørge for at advokaten ikke er den samme som

Tak for svar. Det var også det de regnede med, og derfor vil de prøve LLO i
første omgang.
Det er i Kbh's kommune, så risikoen for at rende ind i selskabets advokat
(hvis det komer så vidt) er nok ikke så stor *S*

/ellisa

Fra : Smiley

Dato : 12-02-05 14:13

On Sat, 12 Feb 2005 12:16:16 +0100, "ellisa" <virker@ikke> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Tak for svar. Det var også det de regnede med, og derfor vil de prøve LLO i
>første omgang.

"Kun medlemmer af Lejernes LO i Hovedstaden kan få hjælp i form af rådgivning og
eventuel sagsbehandling."

"Kontingentet for enkeltmedlemmer er 312,- kr. pr. halve år. Indmeldelsesgebyret
er på 400,- kr."

>Det er i Kbh's kommune, så risikoen for at rende ind i selskabets advokat
>(hvis det komer så vidt) er nok ikke så stor *S*

Det ville være dårlig advokatskik hvis advokaten ikke straks fortalte om en evt.
interessekonflikt.

Lad dem læse denne side istedet.

http://www.retssal.dk/
(vedr. retshjælp)

>/ellisa

Lad dem kontakte et beboerklagenævn, for at høre om deres sag kan behandles,
evt. juridisk.

Københavns Kommune
BEBOERKLAGENÆVNET
Larslejsstræde 2
1451 København K
Tlf.: 33 13 69 05
Att.: Jeanette Grelle el. Elisabeth Holck

Fra : alexbo

Dato : 12-02-05 12:15

"ellisa" skrev

> De vil prøve llo på mandag, men inden da ville jeg da lige høre på deres
> vegne, om de har en sag eller......

Der er flere indlæg der anbefaler advokat, det er også en god ide, hvis dine
venner har en lejekontrakt og ikke blot et tilbud, hvis ikke er det nok
spild af tid og penge.

Under alle omstændigheder jeg anbefale dem at få trukket deres opsigelse af
deres nuværende lejlighed tilbage.
Selv om de skulle få den nye lejlighed, kan en ny opsigelse inden d.1/3 kan
jo nås.

mvh
Alex Christensen