Vælgererklæringer
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-02-05 19:02

Hej

Nu er der jo op til flere partier, der skal ud og samle underskrifter.
Men sådan som jeg forstår valgloven, må hver enkelt borger, kun skrive
under på en vælgererklæring[1], altså ikke for både M, CD og KF.

Er det korrekt opfattet?

Hvis man nu kommer til det alligevel, hvad sker der så? Hvilken
vælgererklæring gælder?

Mvh Trine

[1]
§12, Stk. 5. En vælgererklæring medregnes dog ikke, såfremt den
1) er afgivet 18 måneder eller mere før anmeldelsen af partiet, jf.
stk. 1, eller
2) er afgivet af en vælger, der allerede har afgivet erklæring for et
parti, der er anmeldt efter stk. 1.

--
Fra 1. april tilbyder vi overnatning i seperat lejlighed med plads til
4 mennesker. Tæt på Blokhus, Aalborg, Fårup Sommerland og mange andre

Fra : Arne Johansen

Dato : 09-02-05 22:28

> [...]
>
> Er det korrekt opfattet?
>
> Hvis man nu kommer til det alligevel, hvad sker der så? Hvilken

Blanketten skal via stedlige folkeregister til kontrol og stempel og der
noteres "hvem der kom først" således vil de øvrige vælgererklæringer gå
retur = Spildt arbejde

vh AJ

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-02-05 03:12

Trine Kornum Christiansen skrev den 09-02-2005 19:01:

> Hvis man nu kommer til det alligevel, hvad sker der så? Hvilken
> vælgererklæring gælder?

Næste spørgsmål:

Hvordan bliver man valgtilforordnet?

Jf. Folketingsvalglovens §30
---
§ 30. Senest når valg er udskrevet, vælger kommunalbestyrelsen et
antal tilforordnede vælgere til at bistå ved valget. De tilforordnede
vælgere vælges ved forholdstalsvalg under ét blandt de vælgere, der har
bopæl i kommunen.

Stk. 2. En vælger, der er opstillet som kandidat til valget, kan vælges
som tilforordnet vælger.
---

skriver man jo ikke noget om, at man partout skal være med i et politisk
parti for at blive tilforordnet. Det er jo ofte praksis, at det er
medlemmer af politiske partier som er tilforordnede.

men hvad hvis man gerne vil være tilforordnet, men ikke ønsker at melde
sig ind i parti fx pga ingen partier repræsenterer til fulde det man
går ind for?

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-02-05 03:25

Scripsit Carsten Riis <.@.>

> men hvad hvis man gerne vil være tilforordnet, men ikke ønsker at
> melde sig ind i parti fx pga ingen partier repræsenterer til fulde
> det man går ind for?

Så går man ind i politik og arbejder for en ændring/præcisering af
reglerne om udpegning af valgtilforordnede.

--
Henning Makholm "Detta, sade de, vore rena sanningen;
ty de kunde tala sanning lika väl som någon

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-02-05 03:48

Carsten Riis <.@.> wrote in

> skriver man jo ikke noget om, at man partout skal være med i et
> politisk parti for at blive tilforordnet. Det er jo ofte
> praksis, at det er medlemmer af politiske partier som er
> tilforordnede.

Grunden til dette skulle efter sigende være at man forventer at
medlemmer af politiske partier gider gøre et stykke arbejde "for
demokratiet" - så det er nemmest at spørge dem.

> men hvad hvis man gerne vil være tilforordnet, men ikke ønsker
> at melde sig ind i parti fx pga ingen partier repræsenterer til
> fulde det man går ind for?

Prøv at henvende dig på kommunen - der er nogen steder hvor de
mangler folk til at passe på valget.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : Arne Johansen

Dato : 11-02-05 15:42

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Næste spørgsmål:
>

> Hvordan bliver man valgtilforordnet?

Nu spurgte du ikke men betalingen for en hel-dag = 710 kr som B-Indkomst
fra kl. 08:30 til langt ud på aftenen, så skal man heller ikke have madpakke
med, idet der serveres formiddagskaffe m/brød,
smørrebrød til frokost og hakkebøf til aftensmad, evt. rester som natmad og
væske ad libitium.

vh AJ

Fra : Holst

Dato : 11-02-05 15:56

Carsten Riis wrote:

> men hvad hvis man gerne vil være tilforordnet, men ikke ønsker at melde
> sig ind i parti fx pga ingen partier repræsenterer til fulde det man
> går ind for?

Jeg tror bare, at du kan henvende dig til din kommune og sige, at du
gerne vil være det. Så bliver du det måske.

At det i dag typisk er medlemmerne af de politiske partier, der er
valgtilforordnede, skyldes nok, at de som regel er villige til det, og
så er det nemmest denne vej at få fat på dem fremfor at skulle indrykke
annoncer i aviserne og lignende.