Hvordan bliver man domsmand?
Fra : Rune

Dato : 09-02-05 11:10

Et hurtigt spørgsmål:

Hvordan bliver man domsmand? Er der forskel på lægdommer og domsmand?

Hov! Det var hele to.

På domstol.dk (http://www.domstol.dk/?id=16052) skrives kun noget kryptisk
at "grundlisteudvalg udpeger et antal personer blandt dem, der bor i de
kommuner der ligger i retskredsen."

Hvad er dette "grundlisteudvalg", og hvem bestemmer hvem der skal sidde deri
og hvilke kriterier bruger de til at udvælge personer til at være domsmænd?
Jeg syntes jo personlig det ville være mere demokratisk hvis domsmænd blev
udvalgt tilfældigt fra hele den myndige befolkning - men det er nok OT.

danmark.dk er ikke synderligt mere oplysende:
http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,329397&_dad=portal&_schema=PORTAL

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-02-05 18:56

Scripsit "Rune" <rune@slambam.dk>

> Hvordan bliver man domsmand? Er der forskel på lægdommer og domsmand?

"Lægdommer" er en fællesbetegnelse for domsmænd og nævninger.

Lægdommere udtages af en grundliste som et udvalg under
kommunalbestyrelsen udarbejder. Der er ingen formelle regler for
proceduren for hvordan listen opstår, men langt det mest almindelige
er at kommunalbestyrelsens partigrupper fordeler pladserne på listen i
forhold til deres mandattal, og at de enkelte partiser så indhenter
frivillige i vælgerforeningerne.

Der har været rejst kritik af at lægdommerne, som i princippet skulle
udgøre et repræsentativt udsnit af befolkningen, på denne måde i
praksis kun udgøres af det mindretal af politisk engagerede der melder
sig ind i et parti. Men det er en politisk diskussion.

> Jeg syntes jo personlig det ville være mere demokratisk hvis domsmænd blev
> udvalgt tilfældigt fra hele den myndige befolkning - men det er nok OT.

De fleste der blev tilfældigt udvalgt til sådan noget ville nu nok
ønske de kunne blive fri. Så skal man til at afveje om den
principielle demokratiske værdi af en repræsentativ
lægdommerudvælgelse retfærdiggør at man tvinger tilfældige uskyldige
borgere til at tage fri fra arbejde og bruge en dag på at sidde i en
retssal og skalte med andres liv og fremtid.

--
Henning Makholm "... popping pussies into pies
Wouldn't do in my shop

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-02-05 03:38

Henning Makholm skrev den 09-02-2005 18:56:

> [...]
> borgere til at tage fri fra arbejde og bruge en dag på at sidde i en
> retssal og skalte med andres liv og fremtid.

Man kunne jo lave en rubrik på fx flytteanmeldelserne om man er
interesseret i at sidde i et nævningeting eller være valgtilforordnet.

Det kan man med reklamer og telefoniske markedsføringstiltag
(robinsonlisten), så det er egentlig lidt underligt, at man kan få
registreret noget så banalt som "nej tak til reklamer", men for at få
aktiv deltagelse i demokrati, der skal man bruge penge på at sidde i et
politisk parti.
Er det kun mig som syntes, at det er proportionsforvræning.

<<<<nå, det er politik, sorry skal nok futte>>>>

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 12-02-05 05:51

Rune skrev:

> [...]
> domsmænd? Jeg syntes jo personlig det ville være mere demokratisk hvis
> domsmænd blev udvalgt tilfældigt fra hele den myndige befolkning - men det

Den myndige, ustraffede og egnede befolkning.

Men der sker skam tilfældig udvælgelse. Jeg har mødt flere nævninge, der var
valgt ud fra CPR.

> [...]
> registreret noget så banalt som "nej tak til reklamer", men for at få
> aktiv deltagelse i demokrati, der skal man bruge penge på at sidde i et

Der er også andre foreninger end de politiske partier, der indstiller til
grundlisterne.

Jeg tror godt domstolene vil have en vis sortering inden grundlisterne.
Lægdommere skal fx have en rimelig hørelse, kunne holde sig vågne, være
pålidelige mht til at møde op, osv.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : John Nielsen

Dato : 12-02-05 08:05

Jeg har fundet følgende (http://www.domstol.dk/?id=16052)
Byrådets grundlisteudvalg udpeger et antal personer blandt dem, der bor i de
kommuner der ligger i retskredsen. Der trækkes lod mellem disse, og sådan
får vi de 85 personer, der skal fungere de næste 4 år.

Jeg fortolker det, at det lokale byråd udpeger et antal mennesker og udfra
denne gruppe udtrækkes så domsmændene. Så det er ikke fuldstændig tilfældig
udtrækning fra CPR-registret. DErudover har jeg hørt (måske et rygte *S*) at
man skulle være medlem af et parti
John

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-02-05 17:35

Scripsit "John Nielsen" <johnkurt@fjernxdettetiscali.dk>

> Jeg fortolker det, at det lokale byråd udpeger et antal mennesker og udfra
> denne gruppe udtrækkes så domsmændene. Så det er ikke fuldstændig tilfældig
> udtrækning fra CPR-registret.

Det er korrekt.

> DErudover har jeg hørt (måske et rygte *S*) at man skulle være
> medlem af et parti

For det meste udpeger sammensætter byrådsmedlemmerne grundlisterne af
frivillige fra deres vælgerforeninger, men der er ikke noget krav om at
at det *skal* foregå sådan. Der er også visse krav (som jeg ikke
kender i detaljer) til at grundlisten skal være nogenlunde
repræsentativ med hensyn til de alder, køn, og måske også andre
kriterier.

Så hvis der ikke er nok frivillige af den rigtige statistiske gruppe i
vælgerforeningen (eller udvalget har en politisk holdning om ikke at
udtage bare partimedlemmer) kan man godt forestille sig at
grundlisteudvalget går til folkeregisteret og beder om 17 tilfældige
mænd mellem 25 og 35 år med en husstandsindkomst på under 200.000.

--
Henning Makholm "Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit."