Afrunding af ørebeløb ved dankortbetaling
Fra : Anders Christensen

Dato : 08-02-05 19:47

Hejsa NG
Jeg opdagede at en butik havde afrundet ørebeløbet på min kvittering
efter jeg havde betalt med dankort.
Så vidt jeg kan forstå på PBS er det ikke tilladt ifølge møntloven, men
den møntlov fra 1988 jeg kan finde på retsinfo nævner intet om
afrunding, er det mig der er forkert på den?

Link til
PBS:<http://www.betaling.dk/cgi-bin/frameset.pl?site=http://www.forretning.pbs.dk/nyheder/nyheder/afrunding.htm&title=Nyheder:%20Afrunding%20ved%20brug%20af%20betalingskort>
Link til Retsinfo: <http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19880081730-REGL>

Kan jeg uden videre forlange at butikken skal udbetale de fem øre de har
afrundet, eller skal man klage hos PBS?
Som dem der har læst det hele nok har opdaget er det mere af princip end
af pengenød jeg agter at klage
Fem øre pr kunde kan jo blive til en del penge pr år

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Grin

Dato : 08-02-05 20:38

On Tue, 08 Feb 2005 19:46:57 +0100, Anders Christensen <vladimirr@vladimirr.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Som dem der har læst det hele nok har opdaget er det mere af princip end
>af pengenød jeg agter at klage
>Fem øre pr kunde kan jo blive til en del penge pr år

Mon ikke du skal kikke i loven om visse betalingsmidler (dankortet)

Fra : Anders Christensen

Dato : 08-02-05 20:42

Grin wrote:

> Mon ikke du skal kikke i loven om visse betalingsmidler (dankortet)

Der har jeg netop forsøgt mig, også uden held til at finde noget om emnet.

Fra : Holst

Dato : 08-02-05 21:11

Anders Christensen wrote:

> Fem øre pr kunde kan jo blive til en del penge pr år

Rent statistisk burde det jo så også gå 5 øre den anden vej lige så tit,
og så burde det udjævnes.

Fra : Anders Christensen

Dato : 08-02-05 21:30

Holst wrote:

> Rent statistisk burde det jo så også gå 5 øre den anden vej lige så tit,
> og så burde det udjævnes.

Tjaa, jeg tror bare oftere at butikkerne har en pris der ender på ,95
end på ,05
Men spørgsmålet gik på om det var lovligt.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 08-02-05 21:32

Holst <newsfeb05@shelter.dk> wrote in news:42091cf4$0$200
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Rent statistisk burde det jo så også gå 5 øre den anden vej lige så tit,
> og så burde det udjævnes.

Det tror jeg nu ikke... jeg betaler ofte 99.95, 11.95 eller
sågar 1299.95 for produkter. Det er meget sjældent at det
bliver 27.05 eller lignende. Det kræver en del sammenlægn.
af små tal at komme frem til beløb der er fordelagtige for
mig på den måde. Men det kunne da være sjovt at se en stati-
stik på det.

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Holst

Dato : 08-02-05 23:19

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:

> [...]
> af små tal at komme frem til beløb der er fordelagtige for
> mig på den måde. Men det kunne da være sjovt at se en stati-

Nu afrundes der jo nok til nærmeste 25-øre.

Så x,15, x,20, x,40, x,45, x,65, x,70, x,90 og x,95 er til butikkens fordel.

Og x,05, x,10, x,30, x,35, x,55, x,60, x,80 og x,85 er til din fordel.

Og selvom alle koster 95 øre, så køber jeg i hvert fald kun sjældent en
enkelt vare ad gangen.

Og går du ned i kødafdelingen, kan du såmænd finde alle beløbene, der
ender på x,28 og lignende, men det ændrer ikke situationen.

Fra : Michael

Dato : 09-02-05 00:10

> [...]
> "Blinky Watts is not blind. He suffers from Bozeman's
> Simplex. He actually sees 25.62 times as much as we do."

Jeg synes at det i det hele taget er det nærmest tåbeligt at indkræve
sådanne beløb. Man burde fastsætte (ved lov?) at der kun kan betales i
enheder hvortil der forefindes en gyldig betalingsenhed. Jeg mener,... de
opkærver jo heller ikke rigsdaler længere, selvom det sikkert har været
vældigt populært engang?! Eftersom 5 øren, og 10 øren er udfaset burde man
have fulgt med i prissætningen også!

mvh
Michael

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-02-05 02:58

"Michael" <answer@to_news_group.net> wrote in

> Jeg synes at det i det hele taget er det nærmest tåbeligt at
> indkræve sådanne beløb. Man burde fastsætte (ved lov?) at der
> kun kan betales i enheder hvortil der forefindes en gyldig
> betalingsenhed.

Dankort, check, bankoverførsel - alle gyldige betalingsmetoder og
alle kan tage ørebeløb præcis som betaleren skriver dem.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 09-02-05 07:35

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote in

> Dankort, check, bankoverførsel - alle gyldige betalingsmetoder og
> alle kan tage ørebeløb præcis som betaleren skriver dem.

men det er ikke alle mennesker der har disse midler. Jeg
bruger selv dankort, men børn og unge der køber en cd
eller andet til 99.95 bliver jo "snydt" hver gang.

En helt anden ting men dog relateret: I forgårs skulle vi
købe ind i Irma for en hel del. Da beløbet var stort og
vi skulle betale med dankort ville de se billedlegitimation.
Til alt held havde jeg mit kørekort med men ellers måtte jeg
have købt tingene af flere omgange = mange gebyrer.. smart!

De sagde at det var PBS der krævede det. Når de har fjernet
billedet på kortet og der ikke er noget lovkrav om at alle
skal gå rundt med billedlegitimation er det da et underligt
krav synes jeg.

/hilsner

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-02-05 14:58

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> wrote in

> De sagde at det var PBS der krævede det. Når de har fjernet
> billedet på kortet og der ikke er noget lovkrav om at alle
> skal gå rundt med billedlegitimation er det da et underligt
> krav synes jeg.

Det passer ikke - det er fordi PBS kun dækker op til et vist beløb
hvis der er svindlet med kortet.

"Be nice to nerds - you might end up working for one"

Fra : Kasper Jensen

Dato : 09-02-05 21:33

> [...]
> af små tal at komme frem til beløb der er fordelagtige for
> mig på den måde. Men det kunne da være sjovt at se en stati-

Jeg så for et par år siden en statistik for en mindre
detailhandelsvirksomhed, hvor det for kontantkunderne i snit gav en
fortjeneste på omkring en halv øre pr. ekspedition at afrunde til
nærmeste hele femogtyve-øre. Dette er et meget lille beløb sammenlignet
med, at der sættes fem ører til på hver varer, hvor beløbet ender på 95
ører. Hvor vidt det giver en fortjeneste eller tab at afrunde, vil fra
butikstype til butikstype naturligvis svinge en del efter deres
prispolitik og antal solgte varer pr. kunde, men generelt vil det give
en meget lille gevinst, og mekanismen herbagved minder om men er dog
ikke identisk med "de små tals lov".

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 09-02-05 00:55

Anders Christensen skrev sålydende:

> [...]
> men den møntlov fra 1988 jeg kan finde på retsinfo nævner intet om
> afrunding, er det mig der er forkert på den?

Reglen findes i anordning nr. 62 af 8. februar 2002 om udmøntning af
indenlandsk skillemønt: "§ 5. Ved betaling i dansk mønt af et ørebeløb, som
ikke er deleligt med 25, afrundes dette til det nærmeste beløb, der kan
deles med 25, medmindre andet er aftalt."

høa

Fra : max[dk]

Dato : 09-02-05 07:06

> [...]
> ikke er deleligt med 25, afrundes dette til det nærmeste beløb, der kan
> deles med 25, medmindre andet er aftalt."

Han betaler jo ikkke med mønter?

/Max

Fra : per christoffersen

Dato : 09-02-05 23:19

"max[dk]" <maxses_snot_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> som
>
> Han betaler jo ikkke med mønter?

Sålænge ikke andet er lovmæssigt bestemt eller aftalt parterne imellem kan
sælger kun opkræve køber for det aftalte beløb.
For betaling i dansk mønt (som også omfatter sedler...) er andet bestemt,
men det er det tilsyneladende ikke for kortbetalinger.
Derfor kan sælger ikke retmæssigt opkræve mere end det aftalte beløb.

/Per

Fra : F.Hansen

Dato : 09-02-05 05:02

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af pengenød jeg agter at klage
> Fem øre pr kunde kan jo blive til en del penge pr år

Fundet på :
http://www.klagetjek.dk/foer-du-klager/spoergsmaal-og-svar/oss/7/

Spørgsmål:

Må detailhandlere foretage øreafrunding ved betaling med ikke kontante
betalingsmidler (dankort - checks m.v.)?

Svar:

Nej - efter møntlovens § 5 kan industriministeren (nu økonomi- og
erhvervsministeren) efter forhandling med Danmarks Nationalbank fastsætte
bestemmelser om afrunding af ørebeløb ved betaling i dansk mønt. Dette er
sket i Kongelig Anordning fra 1991, hvor det i § 5 er fastsat, at ved
betaling i dansk mønt af et ørebeløb, som ikke er deleligt med 25, afrundes
dette til det nærmeste beløb, der kan deles med 25, medmindre andet er
aftalt. Reglen er også, at det er slutbeløbet (saldoen), der afrundes, og
ikke for hver enkelt vare.

Ved betaling med elektroniske betalinger, betalinger med checks, giro, og
lignende (betalings- og kreditkort, fx DAN-kort) har Industriministeriet
udtalt, at der ikke kan foretages øreafrunding, medmindre det aftales
parterne imellem.

Fra : Henrik Petersen

Dato : 10-02-05 07:18

> [...]

> af pengenød jeg agter at klage
> Fem øre pr kunde kan jo blive til en del penge pr år

Jeg har prøvet det 2 gange i den samme cykelbutik, og hver gang de har slået
beløbet ind beder jeg m at de gør det på beløbet og ille 5 øre over eller
giver mig 25 øre retur. Resultatet bliver hver gang 25 øre retur. Men
ekspedienten glor hver gang og siger at 299,95 jo er 300.- Så siger jeg nej
ikke på dankort.....

henrik

Fra : Grin

Dato : 10-02-05 11:24

On Thu, 10 Feb 2005 07:17:33 +0100, "Henrik Petersen" <iskold(?)@(?)boparken.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>giver mig 25 øre retur. Resultatet bliver hver gang 25 øre retur. Men
>ekspedienten glor hver gang og siger at 299,95 jo er 300.- Så siger jeg nej

D.v.s. du snyder din cykelbutik for 20 øre hver gang !

Fra : Henrik Petersen

Dato : 10-02-05 19:41

"Grin" <grinlidt@GRINpostBORTkasse.org> skrev i en meddelelse
> On Thu, 10 Feb 2005 07:17:33 +0100, "Henrik Petersen"
> <iskold(?)@(?)boparken.dk>
> wrote in dk.videnskab.jura:
>

> D.v.s. du snyder din cykelbutik for 20 øre hver gang !

Nej da, jeg giver den valget at lade hævningen gå om eller give mig 25 øre
da jeg ikke vil betale 5 øre formeget...

henrik

Fra : Grin

Dato : 10-02-05 21:06

On Thu, 10 Feb 2005 19:40:40 +0100, "Henrik Petersen" <iskold(?)@(?)boparken.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>"Grin" <grinlidt@GRINpostBORTkasse.org> skrev i en meddelelse

>Nej da, jeg giver den valget at lade hævningen gå om eller give mig 25 øre
>da jeg ikke vil betale 5 øre formeget...
>
>henrik

Du skrev "Resultatet bliver hver gang 25 øre retur".