advokat administrator for andelsboligforen~
Fra : Arne Johansen

Dato : 07-02-05 18:26

Må en advokat der er ansat som administrator af generalforsamlingen for en
andelsboligforening pludselig forlænge regnskabsperioden der altid har været
kalenderåret nu til at gå fra 1.juli til 30.juni pga. travlhed ?

Normalt plejer vi at have generalforsamling med statsaut.revisors gennemgang
af årsregnskab og budget for det nye år
i slutningen af februar begyndelsen af marts, men nu er det hele pludselig
udsat til sidst i april og formanden har meddelt at
også regnskabsåret bliver ændret som anført ovenfor.

Hverken årsregnskab eller budget er omdelt endnu, men kan administrator bare
udsende nye girokort på den månedlige andelsboligafgift uden at der har
været indkaldt til ekstra ordinær generalforsamling eller fremlæggelse af
budget ?

I vedtægterne står at regnskabsår løber fra 1.januar til 31.december og at
der intet er nævnt om at regnskabsår kan ændres
hverken af bestyrelsen eller administrator, der står heller at
generalforsamlingen kan ændre regnskabsåret, så når det ikke
står skrevet så kan alt lade sig gøre ?

AB er medlem af ABF og vi får ABF-blad, men bestyrelsen og administrator er
så klistrende gode venner at det er komplet
umuligt for mindretallet at komme til orde !

vh AJ

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-02-05 18:26

I dk.videnskab.jura, skrev Arne Johansen:
> Må en advokat der er ansat som administrator af generalforsamlingen for en
> andelsboligforening pludselig forlænge regnskabsperioden der altid har været
> kalenderåret nu til at gå fra 1.juli til 30.juni pga. travlhed ?

Det er garanteret sket med bestyrelsens samtykke.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-02-05 18:57

Scripsit Jesper Krogh <jesper@krogh.cc>

> Det er garanteret sket med bestyrelsens samtykke.

Men som hovedregel ville jeg forvente at en ændring af regnskabsåret
skal være en generalforsamlingsbeslutning. Foreskriver vedtægterne
ikke et bestemt regnskabsår?

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

Fra : Holst

Dato : 07-02-05 19:27

Jesper Krogh wrote:

> Det er garanteret sket med bestyrelsens samtykke.

Ja, men det er vel næppe nok, hvis der i vedtægterne er nævnt et
regnskabsår med datoer. I så fald vil en ændring kræve en ændring af
vedtægterne på en generalforsamling.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-02-05 19:34

I dk.videnskab.jura, skrev Holst:

> Ja, men det er vel næppe nok, hvis der i vedtægterne er nævnt et
> regnskabsår med datoer. I så fald vil en ændring kræve en ændring af
> vedtægterne på en generalforsamling.

Jo, men den naturlige vej at gå ville være at påpege overfor bestyrelsen
at det det var i strid med vedtægterne... så plejer sådan nogle ting at
løse sig.

Fordi man kan sætte alt på den anden ende, så betyder det jo ikke at det
er de mest effektive at gøre det.

Jesper

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-02-05 18:59

"Arne Johansen" <arne@johansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udsat til sidst i april og formanden har meddelt at
> også regnskabsåret bliver ændret som anført ovenfor.

Det hænger altså ikke sammen, at I kan have generalforsamling sidst i
april - samtidig med, at regnskabsåret først slutter 30. juni.

Jeg vil gætte på, at generalforsamlingen er flyttet i forhold til det
sædvanlige, mens regnskabsåret er uændret - og at en evt. ændring af
boligafgiften så også kommer senere end sædvanligt.

Står der ikke i jeres vedtægter, hvornår generalforsamlingen senest skal
være afholdt?
Hvis denne dato ikke er overskredet, er det helt ok i forhold til
bestyrelsens og administrators kompetencer.

Hilsen Inger

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-02-05 10:08

> [...]
> er så klistrende gode venner at det er komplet
> umuligt for mindretallet at komme til orde !

Det er som regel muligt for et mindretal at komme til orde på
generalforsamlingen, men som regel ikke muligt for mindretallet at få sin
vilje/ideer gennemført. Det ligger ligesom indbygget i
andelsboligforeningernes opbygning

Selvom jeg udmærket kan forstå din reaktion (med udgangspunkt i din
beskrivelse), så er det altid fornuftigt lige at trække luft ind, og
overveje en ekstra gang, hvad reaktionen skal være set i forhold til hvilket
udbytte du gerne vil have.

Som det er beskrevet af dig, er der ingen tvivl om, at
bestyrelse/administrator ikke selv kan ændre på regnskabsåret. Det kan kun
generalforsamlingen. Det vil derfor være rigtigt tage diskussionen op på
førstkommende generalforsamling.

Her kan man så påtale, at bestyrelse og administrator ikke har forvaltet
deres pligter efter vedtægterne. Så langt så godt, for spørgsmålet er så, -
hvad skal der ske ved det?

Reelt kan bestyrelsen falde på sagen, og administrator afsættes. Men hvis du
repræsenterer et mindretal af beboerne, så vil det næppe ske. En evt. kritik
af forløbet er bestyrelse og administrator næsten nødt til at tage til
efterretning, men måske kan du ikke komme videre end det. Du må altså gøre
op med dig selv, hvad du ønsker at opnå, og stikke fingeren i jorden for at
sammenholde det med, hvad der politisk/praktisk kan lade sig gøre.

/Per