Hvor mange personer må der sidde foran i ~
Fra : Fam. Ramlov

Dato : 06-02-05 21:07

Hej
Hvor kan jeg finde noget lovtekst om hvor mange personer må der stables ind
på forsæderne af en VW transporter på
gule plader.

mvh
Søren

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-02-05 21:18

In article <420678e9$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Fam. Ramlov wrote:
> Hej
> Hvor kan jeg finde noget lovtekst om hvor mange personer må der stables ind
> på forsæderne af en VW transporter på
> gule plader.

Alle dem der er monteret sikkerhedsseler til.

Fra : bem

Dato : 06-02-05 21:54

> Alle dem der er monteret sikkerhedsseler til.

Nå - hjemmel?

/Bo

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-02-05 22:10

> Alle dem der er monteret sikkerhedsseler til.

Det er ikke korrekt. Færdselsloven siger:

Køretøjers belæsning

§ 82. Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren
ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet.
Gods skal anbringes således, at den tegngivning, der nævnes i § 32, stk. 2
og 3, eller påbudt lygte eller nummerplade ikke skjules.

Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være anbragt på
en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre.

Reglen om sikkerhedsseler siger:

Sikkerhedsseler

§ 80. Såfremt en siddeplads i bil, på motorcykel eller knallert er forsynet
med sikkerhedssele, skal denne under kørslen anvendes af den person, der
benytter siddepladsen, jf. dog stk. 2 og 3.

Oversat til dansk betyder det: De sikkerhedsseler der er i bilen skal
benyttes. Er der flere personer end der er seler, skal de pgl. ikke benytte
seler.

Eneste hindring for at der medtages flere passagerer end der er
sikkerhedsseler, er hvis de pgl. generer føreren således at pgl. ikke har
frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet.

Kurt

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-02-05 23:06

In article <420687b9$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Kurt B. Andersen wrote:
> Oversat til dansk betyder det: De sikkerhedsseler der er i bilen skal
> benyttes. Er der flere personer end der er seler, skal de pgl. ikke benytte
> seler.

Men et køretøj bliver sjælden synet uden sikkerhedsseler på alle pladser,
medmindre køretøjet er fra før selekravet.

> Eneste hindring for at der medtages flere passagerer end der er
> sikkerhedsseler, er hvis de pgl. generer føreren således at pgl. ikke har
> frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet.

Er du sikker på det ? Hvis en passager ikke anvender sikkerhedssele,
så er han vil fare for både sig selv og sine medpassagerer når han
flyver rundt i køretøjet.

men du mener måske at det er OK med 5 stk 5 årige unger på forsædet af
en VW Transporter ? Jeg er ikke sikker på politiet er enig med dig.

Fra : Tuesen v/København

Dato : 06-02-05 23:09

Povl H. Pedersen skrev følgende
> men du mener måske at det er OK med 5 stk 5 årige unger på forsædet af
> en VW Transporter ? Jeg er ikke sikker på politiet er enig med dig.

Det er lovligt at tænke selv... i teorien var det lovligt

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-02-05 23:27

In article <ZzwNd.867$Mw3.615@news.get2net.dk>, Tuesen v/København wrote:
> Povl H. Pedersen skrev følgende
>
> Det er lovligt at tænke selv... i teorien var det lovligt

Og ved at tænke selv, så kommer du frem til at de udsættes for fare
ved at sidder der så mange, og dermed er det ulovligt.

Fra : Jimmy

Dato : 06-02-05 23:36

> Er du sikker på det ? Hvis en passager ikke anvender sikkerhedssele,
> så er han vil fare for både sig selv og sine medpassagerer når han
> flyver rundt i køretøjet.

Hvis det er tilfældet, så kan jeg ikke forstå hvorfor der i teoribøgerne til
kørekort står at man godt må medtage flere passagere end der er seler til,
så længe de ikke blokere førens udsyn etc.men dem som sidder hvor der er
seler SKAL bruge dem.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-02-05 00:10

"Jimmy" <nejtilspam@nothx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så længe de ikke blokere førens udsyn etc.men dem som sidder hvor der er

Teoribøgerne har ret. Spørgsmålet har været oppe mange gange gennem årene,
så det er også undersøgt hos politiet.
At man sidder uden sikkerhedssele anses ikke for at udgøre en fare situation
for pgl. eller føreren.
Så kan man komme med alle mulige situationer og mene, at det kan være
farligt at flyve rundt i bilen osv., men således tolkes det ikke.
Kontrollen fra politiets side består kort fortalt ved, at det kontrolleres
at føreren har frit udsyn til alle spejle og at ingen af passagerne generer
førerens bevægelighed.
Der kan også stoppes så mange ind, at de ikke kan flyve rundt, og derved er
der jo ikke fare for det
Så kommer der selvfølgelig nok noget med spejlene osv.
men det er så en helt anden snak.

Kurt

Fra : Jimmy

Dato : 07-02-05 02:32

> At man sidder uden sikkerhedssele anses ikke for at udgøre en fare
situation
> for pgl. eller føreren.

Godt så :) Jeg tror det var lige hvad vi manglede, at sidde uden sele ikke
gik ind under at være til fare for sig selv eller andre.

Fra : Tuesen v/København

Dato : 07-02-05 02:43

Jimmy skrev følgende
> Godt så :) Jeg tror det var lige hvad vi manglede, at sidde uden sele
> ikke gik ind under at være til fare for sig selv eller andre.

Og det gør det så ikke, antal af seler er ikke = antal lovlige passagerer...
det antal seler der er i pågældende køretøj skal blot bruges og du må ikke
være til gene for chaufføren.

At køre uden sele er jo ikke = med at være til fare for sig selv, feks. taxa
chauffører må jo kører uden sele når de har kunder i vognen (eller er det
omvendt) + chauffører med stop inden for en vis antal km er oxo fritaget, så
er der alle dem med læge erklæring på at de af den ene eller anden grund er
fritaget.

Fra : Jimmy

Dato : 07-02-05 03:47

Prøv at læs hvad jeg skrev igen.

Fra : Per

Dato : 06-02-05 22:14

"Fam. Ramlov" <ramlovFJERN@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvor kan jeg finde noget lovtekst om hvor mange personer må der stables
> ind på forsæderne af en VW transporter på

Lige så mange det skal være - blot det ikke ødelægger førerens udsyn og evne
til at føre køretøjet.

§ 82. Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren
ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet

Blot skal dem der sidder på sæderne være spændt fast med sikkerhedssele.

§ 80. Såfremt en siddeplads i bil, på motorcykel eller knallert er forsynet
med sikkerhedssele, skal denne under kørslen anvendes af den person, der
benytter siddepladsen, jf. dog stk. 2 og 3.

Mvh. Per!

Fra : Tuesen v/København

Dato : 06-02-05 22:32

Per skrev følgende
> Lige så mange det skal være - blot det ikke ødelægger førerens udsyn
> og evne til at føre køretøjet.

Eller er til fare for sig selv...

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 12-02-05 21:53

On Sun, 06 Feb 2005 at 21:14 GMT, Per <mesked@hotmail.com> wrote:

> Lige så mange det skal være - blot det ikke ødelægger førerens udsyn og evne
> til at føre køretøjet.

Det afhænger af førerens kørekort. Hvis han kun har kategori B:

Uddrag fra Kørekortbekendtgørelsen (nr. 1226 af 18/12/2000)

§ 7. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:

1) Personbil med højst otte siddepladser foruden førerens plads og en tilladt
totalvægt på ikke over 3.500 kg

2) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg

--
Anders Vind Ebbesen
Sony Music har ingen humor:

Fra : phk

Dato : 13-02-05 20:45

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilladt
> totalvægt på ikke over 3.500 kg
>
> 2) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg

Sætter ovenstående ikke kun en begrænsning i hvilken bil han må føre - og
ikke hvor mange han må have med?

Ellers er der en del børnehaver der ender i problemer :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-02-05 07:28

Fam. Ramlov telepaterede følgende til sin PC:
> Hej
> Hvor kan jeg finde noget lovtekst om hvor mange personer må der
> stables ind på forsæderne af en VW transporter på
> gule plader.

Et tillægsspørgsmål...
Hvis der er en lille plads bag føreren i en varebil, mener jeg, at der gerne
må opholde sig personer der - der må blot ikke være sikkerhedsseler...

$?

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-02-05 07:03

Morten Fruergaard telepaterede følgende til sin PC:

Ingen svar?

Fra : David Bjergsø

Dato : 10-02-05 17:40

"Fam. Ramlov" <ramlovFJERN@post3.tele.dk> wrote in message
> Hej
> Hvor kan jeg finde noget lovtekst om hvor mange personer må der stables
> ind på forsæderne af en VW transporter på
> gule plader.

...og ikke én har formået at svare på spørgsmålet .. "Hvor kan jeg finde
noget lovtekst..."

http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/faerdsels.htm

under kapitel 13 finde du det du søger

mvh

David

Fra : bem

Dato : 10-02-05 18:12

"David Bjergsø" <davidb@indutek.com> skrev i en meddelelse

> ..og ikke én har formået at svare på spørgsmålet .. "Hvor kan jeg finde
> noget lovtekst..."

Hvad med at læse tråden inden du dummer dig offentlig.......læs Kurt B
Andersens svar fra 6. februar 2005 22:10

/Bo

Fra : David Bjergsø

Dato : 14-02-05 14:16

"bem" <bembem_2(FJERNgskrivBEM)@hotmail.com> wrote in message

> Hvad med at læse tråden inden du dummer dig offentlig.......læs Kurt B
> Andersens svar fra 6. februar 2005 22:10
>
> /Bo

Så læs spørgsmålet igen, så du ikke en anden gang dummer dig offentligt ..
spørgsmålet var "Hvor" ...

/David