Privat forsendelse væk på arbejde. Hvem er
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-02-05 17:07

Jeg har fået sendt nogle flybiletter fra udlandet med DHL
til min adresse på arbejde, mærket privat.

Arbejdspladsens varemodtagelse har kvitteret for modtagelsen,
hvilket fremgår af egne og DHLs registreringer.

Forsendelsen er dog nu bortkommet, og der er ikke nogen der ved
hvor den er henne.

Hvem er ansvarlig, og skal dække mit tab såfremt de ikke dukker op ?

Er det DHL fordi de ikke har udleveret til Att personen ?
Er det arbejdspladsen, da forsendelsen er bortkommet i deres varetægt ?
Eller hænger jeg på den selv ?
Vil en forsikring normalt dække dette ? Skal der i så fald foretages
politianmeldelse ? (uden at man ved om forsendelsen er bortkommet eller
stjålet).

Billetterne kan muligvis annuleres, og nye fremsendes, men det koster
hurtigt nogle penge.

Fra : Holst

Dato : 06-02-05 18:17

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
>
> Hvem er ansvarlig, og skal dække mit tab såfremt de ikke dukker op ?
>
> Er det DHL fordi de ikke har udleveret til Att personen ?

Jeg vil mene, at DHL har gjort, som de bør gøre, når de var sendt til en
arbejdsplads (dog med dig som privat modtager). Men du kan jo altid tage
problematikken op med DHL.

> Er det arbejdspladsen, da forsendelsen er bortkommet i deres varetægt ?

Tjah ... du kan jo høre, hvad din chef siger til det. Min mening er, at
såfremt medarbejder får tilsendt private forsendelser på arbejdspladsen,
så er det medarbejderens eget ansvar.

> Eller hænger jeg på den selv ?

Det synes jeg.

Men groft sagt afhænger det jo af de betingelser, som du har
accepteret, da du valgte DHL til at bringe varen ud.

> Vil en forsikring normalt dække dette ? Skal der i så fald foretages
> politianmeldelse ? (uden at man ved om forsendelsen er bortkommet eller
> stjålet).

Næppe. Billetterne er jo ikke stjålet som sådan. De er blot bortkommet.

Du kan jo altid melde dem stjålet - og så kræver det jo nok en
politianmeldelse -, men det vil vist være at komme på kant med det lovlige.

> Billetterne kan muligvis annuleres, og nye fremsendes, men det koster
> hurtigt nogle penge.

Det er nok denne løsning, du skal vælge.

Nu vil jeg lave mig noget aftensmad.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-02-05 20:51

In article <4206510d$0$306$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Holst wrote:

> Jeg vil mene, at DHL har gjort, som de bør gøre, når de var sendt til en
> arbejdsplads (dog med dig som privat modtager). Men du kan jo altid tage
> problematikken op med DHL.

Jeg er enig her, da det andet ville være upraktisk. Svarer lidt til
at man ved at bruge firmanavnet giver DHL en "fuldmagt" til at udlevere
til deres normale kontakt i virksomheden.

Men når virksomheden tager imod varerne fremfor at sende DHL til mig,
så påtager de sig vel ansvar ?

Jeg vil tage den med DHL. Forsendelsen er nået frem til virksomheden,
men ikke til modtageren

> Tjah ... du kan jo høre, hvad din chef siger til det. Min mening er, at
> såfremt medarbejder får tilsendt private forsendelser på arbejdspladsen,
> så er det medarbejderens eget ansvar.

Virksomheden har ikke tidligere tilkendegivet nogen holdning til private
forsendelser modtaget på arbejdspladsen, udover at der i personalehåndbogen
står at virksomheden åbner alle forsendelser, undtagen dem der er mærket
personligt eller privat. Så hermed er der åbnet op for sådanne.

> Det synes jeg.

Hvordan sikrer jeg mig så ? Jeg er ikke hjemme i dagtimerne når DHL
kan levere, så eneste løsning er at få leveret på arbejde.

Og sælger tager ikke American Express (hvis han gjorde, så er der
indbygget en forsikring der dækker ved bortkomst af varer købt på
kortet).

> Men groft sagt afhænger det jo af de betingelser, som du har
> accepteret, da du valgte DHL til at bringe varen ud.

Sælger har valgt kurer (DHL) på min regning.

> Næppe. Billetterne er jo ikke stjålet som sådan. De er blot bortkommet.

Du ved ikke om de er stjålet af nogle der ønsker at få dem annuleret,
og pengene udbetalt. Det ved jeg heller ikke.

Hvordan afgør man om der er tale om tyveri eller bortkomst ?

> Du kan jo altid melde dem stjålet - og så kræver det jo nok en
> politianmeldelse -, men det vil vist være at komme på kant med det lovlige.

Man kan vel lave en korrekt anmeldelse. Forsvundet mellem modtagelsen
og kontoret.

> Det er nok denne løsning, du skal vælge.

Men der er stadig en omkostning på $65 for porto, samt et gebyr for
annulering/genudstedelse. Så 500 kr koster det ihvertfald, selvom de
i første omgang var sendt med kurer for at sikre mod tab.

Fra : Holst

Dato : 06-02-05 23:23

Povl H. Pedersen wrote:

> Hvordan sikrer jeg mig så ? Jeg er ikke hjemme i dagtimerne når DHL
> kan levere, så eneste løsning er at få leveret på arbejde.

Det er vel så en chance, man må tage. Kan der ikke leveres på en måde,
der passer ind i ens dagligdag, så må man vel bare finde et andet sted
at handle.

> Du ved ikke om de er stjålet af nogle der ønsker at få dem annuleret,
> og pengene udbetalt. Det ved jeg heller ikke.
>
> Hvordan afgør man om der er tale om tyveri eller bortkomst ?

Tjah ... man laver vel en vurdering. Synes du, det lyder sandsynligt, at
de er blevet stjålet?

> Men der er stadig en omkostning på $65 for porto, samt et gebyr for
> annulering/genudstedelse. Så 500 kr koster det ihvertfald, selvom de
> i første omgang var sendt med kurer for at sikre mod tab.

Tjah ... din forsikring har sikkert også en selvrisiko, der sikkert er
højere end som så. Du får lige to mellemrum, " " og " ", til dit
"ihvertfald", for det vil pynte.

Var jeg dig, ville jeg tage den med DHL først.

Samtidig må du jo lige tage den op på din arbejdsplads og se, om de ikke
kan findes et eller andet sted, hvis alle nu kigger lidt godt efter. Jeg
mener ikke, at din arbejdsplads er ansvarlig, men derfor kan de jo godt
hjælpe dig med at lede.

Og så får du billetterne annuleret og nye bestilt.

Fra : Holst

Dato : 06-02-05 23:26

Povl H. Pedersen wrote:

> Hvordan sikrer jeg mig så ? Jeg er ikke hjemme i dagtimerne når DHL
> kan levere, så eneste løsning er at få leveret på arbejde.

Glemte lige: alternativt allierer man sig med en nabo, kammerat,
forælder eller lignende, der er hjemme i dagtimerne og kan tage imod
forsendelsen. Jeg har et par gange modtaget forsendelser, som desværre
ikke var til mig, men derimod til en af mine kammerater.

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 06-02-05 18:37

> Jeg har fået sendt nogle flybiletter fra udlandet med DHL
> til min adresse på arbejde, mærket privat.
>
> Forsendelsen er dog nu bortkommet, og der er ikke nogen der ved
> hvor den er henne.

- kan man ikke bare få nogle nye flybiletter? Der står jo navn i dem ... gør
der ikke? Ingen andre kan jo så bruge dem og flyselskabet kan jo nemt
"annulere" dem, så de ikke kan bruges i check-in. Så ring til flyselskabet
og sig, de er bortkommet.

ras

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-02-05 20:37

In article <4BsNd.703$Z56.650@news.get2net.dk>, Rasmus Carlsen wrote:

> [...]
> der ikke? Ingen andre kan jo så bruge dem og flyselskabet kan jo nemt
> "annulere" dem, så de ikke kan bruges i check-in. Så ring til flyselskabet

Men selskabet er i Rusland, og det koster nogle hundrede kroner alene
i DHL omkostninger at få sendt nye. Dertil nok noget gebyr i forbindelse
med annulering/genudstedelse. Så de første 500 kr er nok ikke tilstrækkeligt.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-02-05 20:56

> [...]
>med annulering/genudstedelse. Så de første 500 kr er nok ikke tilstrækkeligt.
Pulkovo eller aeroflot ?
De er begge representeret i DK.

Kontakt billetudstederen og få billetterne annuleret før en eller
anden forsøger at få dine penge refunderet.

Dit alternativ til at betale gebyr+ forsendelse er det ikke "nye
billetter" ?

/Hans

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-02-05 21:27

In article <39tc0199tal22bakbptr1utm3cju03t5k3@4ax.com>, Hans Kjaergaard wrote:

> Pulkovo eller aeroflot ?
> De er begge representeret i DK.

Ingen af dem. Siberia Airlines. Aeroflot ville tvinge mig til at
overnatte i Moskva, og det gad jeg ikke.

> Kontakt billetudstederen og få billetterne annuleret før en eller
> anden forsøger at få dine penge refunderet.

Jeg giver det lige mandagen med, og prøver at tage den gennem møllen.
Der er sandsynligvis ikke nogen på arbejdspladsen der har nogen ide om
hvordan man håndterer en sådan. Så det vil give noget bøvl, men jeg
starter passende højt oppe til at der burde ske noget.

> Dit alternativ til at betale gebyr+ forsendelse er det ikke "nye
> billetter" ?

Jo. men hvis jeg kan slippe for at betale for andres sløseri (evt tyveri),
så ville det være rart.

Men der har ikke været diskuteret meget jura her i gruppen. Det jeg gerne
vil vide er:

Er risikoen overgået fra DHL til en anden part, og i så fald hvem ?
Hvor langt rækker DHLs erstatningsansvar ?
Har virksomheden et erstatningsansvar ?

Adressen var:

Firmanavn A/S
Afdeling
Mit Navn, personligt
gade nr
postnr by

Fra : Holst

Dato : 06-02-05 23:30

Povl H. Pedersen wrote:

> Men der har ikke været diskuteret meget jura her i gruppen. Det jeg gerne
> vil vide er:
>
> Er risikoen overgået fra DHL til en anden part, og i så fald hvem ?

Ja, jeg mener, at risikoen er overgået til dig, idet DHL afleverede
forsendelsen nede på din arbejdsplads' modtagelse.

> Hvor langt rækker DHLs erstatningsansvar ?

Kun dertil.

> Har virksomheden et erstatningsansvar ?

Nej.

Det er min mening. Private ting medbragt på arbejde (og herunder vil jeg
kategorisere dine billetter, selvom du ikke har medbragt dem, men fået
dem tilsendt til arbejdspladsen) medtages på eget ansvar. Det har jeg i
hvert fald indtryk af er kotyme rundt på arbejdspladserne - og i
særdeleshed, hvis du ikke anvender den private ting i arbejdsøjemed.

Men nærlæs DHL's betingelser og se, hvad de siger. Jeg gider ikke læse
dem. Måske hænger DHL stadig på den, men jeg mener det ikke.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-02-05 22:31

In article <slrnd0cg4n.ptl.povlhp@102.home.terminal.dk>, Povl H. Pedersen wrote:
> Jeg har fået sendt nogle flybiletter fra udlandet med DHL
> til min adresse på arbejde, mærket privat.
>
> Hvem er ansvarlig, og skal dække mit tab såfremt de ikke dukker op ?

Jeg har talt med revisionschefen, og hans holdning er, at det er
firmaet der er ansvarlig når firmaet har kvitteret. Men om det er
firmaets holdning ved jeg ikke.

> Billetterne kan muligvis annuleres, og nye fremsendes, men det koster
> hurtigt nogle penge.

Dette har jeg ikke fået svar på om kan lade sig gøre endnu.

Fra : Karsten

Dato : 07-02-05 22:55

Hej Povl,

Jeg vil mene at det er DHL's ansvar ... Hvis pakken er med att. teskt, skal
den pågældende kvittere for modtagelsen ... Jeg har selv brugt DHL og fået
leveret noget på virksomhedens adresse, og der blev jeg tilkaldt for at
kvittere for modtagelsen ...

/Karsten

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 12-02-05 21:15

On Mon, 07 Feb 2005 at 21:54 GMT, Karsten <karsten@murning.dk> wrote:
> [...]
> leveret noget på virksomhedens adresse, og der blev jeg tilkaldt for at

Nu ved vi (eller jeg i hvert fald) ikke hvilket firma Povl arbejder for, men
et af de steder jeg slår mine folder ville det være spild af tid hvis
alle skulle kvittere for de pakker de modtog fra kurérfirmaer.

Der kommer vist cirka 1000 pakker fra DHL/UPS/FedEx osv dagligt, og derudover
almindelig brevpost. Hvis man ville have managers til at stille sig op på
række hver dag, ville firmaet tabe rigtigt meget arbejdstid. Jeg tror ikke
engang at folk i modtagelsen skriver under, kureren bruger vist bare
stregkoden på de bure han afleverer (ikke hver enkelt pakke).

Det pågældende sted har man dog indføjet i reglementet at man ikke
må benytte firmaadressen til private forsendelser uden forudgående
aftale med sin manager, og at det sker på eget ansvar i så fald.

--
Anders Vind Ebbesen
Sony Music har ingen humor: