Kan webhosting firma skrive sig ud af sine~
Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 05-02-05 21:45

Hej Gruppe

Situationen er følgende :

Når der kommer besøgende på den hjemmeside, som kommer der besøgende
og disse generer trafik.

Denne trafik kan enten være afregnet pr. Gbyte eller som fri trafik.

Ved afregning vil man få en regning efter hvor meget trafik man har
generet.

Ved fri trafik betaler man en fast pris og det er det.

Et webhostingfirma, jeg har flere eksempler, udbyder webhotel med
dertil hørende vilkår. I disse vilkår står der, at der er fri trafik.

Hvis man skriver fri trafik, kan man så bare skrive sig ud af disse,
ved at tilføje ekstra betingelser ? Fri trafik er vel fri trafik ??

Hvis man ikke kan gøre ovenstående, hvad er det så der gør det
ulovligt og hvilke paragraffer/love overtræder man så ??

Hvis man godt kan gøre ovenstående, hvad er det så der gør det lovligt
??

Hilsen

Mogens
www.findsvar.dk

Fra : alexbo

Dato : 05-02-05 22:54

"Mogens Jørgensen" skrev

> Hvis man skriver fri trafik, kan man så bare skrive sig ud af disse,
> ved at tilføje ekstra betingelser ? Fri trafik er vel fri trafik ??

Betingelser skal ses i sammenhæng.
F.eks. Fri trafik, mellem 18 og 06.
Så kan man ikke bare klippe fri trafik ud og sige at så må det gælde
selvstændigt

Hvis du nu skrev disse betingelser, istedet for nogle valne hentydninger,
kunne du få et bedre svar.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 05-02-05 23:06

Hej Alex

Ok jeg linker lige til nogle sider, så du kan se hvad jeg mener :

Emarks DK's forretningsbetingelser (afsnittet med trafik) :

http://www.emarks.dk/shop/?p=p_3

Needhost forretningsbetingelser :

http://www.needhost.dk/index.php?cmd=webhotel

og needhost's bemærkninger til punktet "ubegrænset trafik" i
ovenstående link :

http://www.needhost.dk/inc/popup/ubegr_trafik.php

Der er ikke snakke om indenfor et tidsrum, men hele døgnet.....

Forstår du nu hvad jeg mener ??

Mogens
www.findsvar.dk

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 05-02-05 23:01

On Sat, 05 Feb 2005 21:45:28 +0100, Mogens Jørgensen
<nullermand@ingensteder.dk> wrote:

> [...]
>ulovligt og hvilke paragraffer/love overtræder man så ??
>
>Hvis man godt kan gøre ovenstående, hvad er det så der gør det lovligt

Faldt lige over en anden udformning af deres forretningsbetingelser :

Trafik
Der er normalt fri trafik på alle webhoteller hos xxxx, men hvis det
bedømmes der er tale om et misbrug forbeholder xxxx sig ret til at
lukke en side. I så fald vil kunden blive informeret inden lukning.
Trafikgrænsen på serverhosting fremgår af den enkelte aftale og i
tilfælde af overforbrug vil en ekstraopkrævning på 35 kr. pr. GB blive
faktureret.
På webhoteller hos xxxx er det ikke tilladt at have store filarkiver
liggende til fri download. Grov udnyttelse af xxxx frie trafik kan
medføre eksklusion fra xxxx servere

Fra : Jens.

Dato : 05-02-05 23:31

"Mogens Jørgensen" <nullermand@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> På webhoteller hos xxxx er det ikke tilladt at have store filarkiver
> liggende til fri download. Grov udnyttelse af xxxx frie trafik kan

så er der heller ikke fri trafik.

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 05-02-05 23:47

On Sat, 5 Feb 2005 23:31:15 +0100, "Jens." <postkasse.dk@gmail.com>
wrote:

>så er der heller ikke fri trafik.

Hej Jens

Vil du ikke godt uddybe dit svar....

Mogens

Fra : Erik Andersen

Dato : 06-02-05 01:12

> Hej Jens
>
> Vil du ikke godt uddybe dit svar....
>
> Mogens

ok, det virker således

"vi siger til kunden der er fri trafik for at lokke ham ind i butikken"
"øv, nu bruger han lidt for meget, nu smider vi ham ud"

dvs.... gæt selv

Fra : Jens.

Dato : 06-02-05 05:43

> [...]
>
> Mogens

"men hvis det
> bedømmes der er tale om et misbrug forbeholder xxxx sig ret til at

de lukker jo siden hvis de mener den bliver misbrugt så det kan da aldrig
blive fri trafik hvis de kan lukke den når de vil.

hvornår mener de så den bliver misbrugt er det mon når du udnytter den fri
trafik eller er det når der er meget lidt trafik tjaa bob bob.

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 06-02-05 09:52

Hej Jens

Synes ikke du umiddelbart uddybder dit svar....

Hvis man lover kunden fri trafik og man skriver fri trafik, med en
masse tilføjelser, hvor man forsøger at undgå at give den fri trafik
man har lovet kunden, mener jeg man bryder købelovgivningen.

Spørgsmålet er så, hvad mener du om ovenstående problematik ?

Er det lovligt ? hvsi ja, hvorfor ?

Hvis nej, hvorfor ikke ??

Og ikke dit bob bob

Mogens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-02-05 10:34

Mogens Jørgensen <nullermand@ingensteder.dk> writes:
>Hvis man lover kunden fri trafik og man skriver fri trafik, med en
>masse tilføjelser, hvor man forsøger at undgå at give den fri trafik
>man har lovet kunden, mener jeg man bryder købelovgivningen.

Den debat har kørt usandsynligt mange gange før. Søg på "fri trafik"
(med anførselstegn) på http://groups.google.dk/

Et af de første links er en opsamling, der dog er ved at være et
par år gammel:

http://groups.google.dk/groups?q=%22fri+trafik%22&hl=da&lr=&selm=3f7d7713%240%24253%24bc7fd3c%40news.sonofon.dk&rnum=1

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-02-05 21:19

Klaus Ellegaard wrote:

> Den debat har kørt usandsynligt mange gange før. Søg på "fri trafik"
> (med anførselstegn) på http://groups.google.dk/

Ja, enig. Det er ikke noget "de gamle" her i gruppen mener så meget om
tror jeg. Derimod kan man sige at webhotel-udbyderne laver det nummer
der for at trække kunder. Vi kan ikke på forhånd diskutere om der er
noget galt i fremgangsmåden, når der ikke er nogen der er blevet
utilfredse med det.

Så der er egentligt ikke nogen juridisk diskussion i emnet... Det ville
være rent gætteri at diskutere og det eneste man kan konkludere er at
det er almindelig praksis at skrive den slags i sine betingelser.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 06-02-05 23:42

On Sun, 06 Feb 2005 21:19:23 +0100, Martin Jørgensen
<unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> [...]
>der for at trække kunder. Vi kan ikke på forhånd diskutere om der er
>noget galt i fremgangsmåden, når der ikke er nogen der er blevet

Hvorfor ikke det, de handler da imod ånden i lovgivningen og kunderne
kan da ikke være tjent med gummiparagraffer, vel ?

Eller mener du det modsatte med din holdning ?

Mogens
www.findsvar.dk

Fra : Jimmy

Dato : 06-02-05 23:50

> Er det lovligt ? hvsi ja, hvorfor ?

Der er jo MANGE som laver og har lavet det nummer gennem tiderne. Når du
vinder et års forbrug af et eller andet, får du jo egentlig heller ikke hvad
DU sikkert kan bruge på et år, men X antal af hvad end du nu vandt.
Mobilselskaberne giver ubegrænset SMS, men det er faktisk 1000 SMS og
derefter koster det 25 øre.
Lovligt eller ulovligt? Det ville i hvert fald være spændene at se en sag
med det :). Det lyder godt i en reklame at sige ubegrænset og fri trafik,
men på en eller anden måde skal de jo også dække sig selv ind så det ikke
bliver misbrugt.

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-02-05 23:46

Scripsit Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net>

> Ja, enig. Det er ikke noget "de gamle" her i gruppen mener så meget om
> tror jeg.

Det er nok rigtigere at sige at det ikke er noget der er særlig meget
juridisk at sige om sagen.

I et typisk tilfælde vil kunden være blevet informeret om udbyderens
gummibestemmelse før han indgår aftalen, og i det konkrete forhold
mellem kunde og udbyder vil bestemmelsen derfor være gældende. Som
udgangspunkt vil udbyder have temmelig vide rammer for at fortolke
hvad de betragter som "misbrug" ell.lign. ifølge sådan en bestemmelse.
Kun hvis udbyderen konkret anvender den i et tilfælde der meget klart
er urimeligt, vil man kunne forestille sig at bestemmelsen bliver
fortolket indskrænkende af en domstol ifølge aftalelovens §36.

Et mere relevant juridisk spørgsmål er om udbyderen ved at reklamere
med "fri trafik" gør sig skyldig i vildledende markedsføring og/eller
dårlig markedsføringsskik. Men det er igen en vurderingssag som er op
til Forbrugerombudsmanden og i sidste ende domstolene, og det kan man
altså heller ikke få lang tid til at gå med at snakke om i en gruppe
som denne.

Købeloven i er øvrigt ikke relevant for spørgsmålet.

--
Henning Makholm "Vi skal nok ikke begynde at undervise hinanden i
den store regnekunst her, men jeg vil foreslå, at vi fra

Fra : Peter Mogensen

Dato : 09-02-05 21:43

Henning Makholm wrote:
> Som
> udgangspunkt vil udbyder have temmelig vide rammer for at fortolke
> hvad de betragter som "misbrug" ell.lign. ifølge sådan en bestemmelse.

Mon ikke det generelt kan betragtes som "misbrug", hvis der er tale om
ulovlig tilgængeliggørelse for almenheden af ophavsretsbeskyttet materiale?

Jeg gætter på at det er hovedformålet med at indføre sådan en klausul og
hovedgrunden til at den kommer i anvendelse.

Peter

Fra : ASKF

Dato : 10-02-05 19:41

Peter Mogensen ytrede sig i <9BuOd.734$l52.624@news.get2net.dk> med
dette:

> [...]
>
>Jeg gætter på at det er hovedformålet med at indføre sådan en klausul og
> hovedgrunden til at den kommer i anvendelse.

I news:dk.internet.udbydere.webhotel debateres de ofte, og der dukker af
og til eksempler op hvor det er endog ret lave mængder trafik som
udbyderne har fortolket som misbrug. I disse tilfælde er det aldrig brud
på ophavsretten som har begrundet en lukning, men blot trafikmængden.

Mit indtryk er at det oftest benyttes til at lukke sites hvor fgl.
genererer meget trafik: web-forum, billede-gallerier og free-/shareware.

Generelt er trenden at de som retter deres service mod private ofte
skriver "fri trafik", mens de som går efter erhvervskunder lister
trafikpriserne og oplyser grænsen for hvad der er inkluderet i det faste
abo.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 12-02-05 22:02

On Sat, 05 Feb 2005 at 22:00 GMT, Mogens Jørgensen <nullermand@ingensteder.dk>
wrote:
> [...]
> På webhoteller hos xxxx er det ikke tilladt at have store filarkiver
> liggende til fri download. Grov udnyttelse af xxxx frie trafik kan

Du kan spørge dem om du ikke kan bestille noget elastik i metermål ved
dem samtidigt.

Hvad er "grov udnyttelse"? 3mb om dagen?

Off-topic: 35kr/GB er alt for dyrt. I de fleste hostingcentre i DK kan du
trykke dem på maven, indtil de giver dig national og international trafik
for noget alá 5kr/GB - og endnu mindre hvis du bruger meget...

--
Anders Vind Ebbesen
Sony Music har ingen humor: