Knallert fart overskridelser.
Fra : Per

Dato : 04-02-05 18:32

Er der samme regler for knallert 45 som med biler med hensyn til fart
overskridelser. Og kan man få taget sit bil kørekort ved at kører for hurtig på en
alm. knallert og hvor hurtig skal man så kører vis det skal ske ?

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.62.215.7)

Fra : Per

Dato : 04-02-05 19:21

"Per " <perogtina@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hurtig på en
> alm. knallert og hvor hurtig skal man så kører vis det skal ske ?

For knallert 45 (reg. pligtig knallert) gælder de hastigheder der er
bestemt på stedet. Altså hvis der står max 30 km/t, ja så kun 30 km/t.

Hvis du kører over 60% hurtigere end 45 km/t så ryger kortet betinget også
selvom der står tillladt max. 80 km/t. Da en knallert 45 er konstruktivt
bestemt til en hastighed på max 45 km/t bliver de 60% derfor relateret til
de 45 km/t.
Til gengæld kan du kun få en bøde på max 500 kr uanset
hastighedsovertrædelsen.

Der er ingen fare for at miste sit kørekort ved at køre for hurtigt på
knallert 30.

Mvh. Per!

Fra : Deaster

Dato : 04-02-05 20:25

Per wrote:

> [...]
> derfor relateret til de 45 km/t.
> Til gengæld kan du kun få en bøde på max 500 kr uanset

Hvorfor er bøden max. 500 kr. ?

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Per

Dato : 04-02-05 23:10

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

He he - Godt spørgsmål.

Jeg tror det er noget Rigsadvokaten har "befalet"

Jeg læste bødekataloget hos politiet - og der stod at max bøden for
45-knallerter er 500 kr.

Ja, jeg synes også det lyder mærkværdigt, men jeg refererer til det jeg
læste.

Mvh. Per!

Fra : Henrik Madsen

Dato : 04-02-05 23:42

On Fri, 4 Feb 2005 23:09:30 +0100, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>45-knallerter er 500 kr.
>
>Ja, jeg synes også det lyder mærkværdigt, men jeg refererer til det jeg

Du har ganske givet ret i at fartgrænsen altid er 45 KM/T for en
knallert 45 der hvor den ikke evt. er lavere ved skiltning.

Men er det bare mig eller er det ikke lidt tåbeligt at bøden er den
samme om du bliver nappet i midtbyen eller ude på landevejen med f.eks
60 km/t (Det kan de fleste 45'ere vist køre)..

Grunden til vi i Danmark har differentieret hastigheds begrænsning er
jo netop at der er forskellige faremomenter alt efter hvor du kører..

Ikke meget incitament til at køre mere ordentligt i byerne på
knallerten end på landevejen.

Henrik

Fra : Deaster

Dato : 05-02-05 15:37

Per wrote:

> [...]
> 45-knallerter er 500 kr.
>
> Ja, jeg synes også det lyder mærkværdigt, men jeg refererer til det

Ok, det undrede mig bare at der i bødestørrelsen var forskel mellem bil
og knallert 45.

--
Deaster
"War is God's way of teaching