Regler vedr. sidde i egen bil men med ande~
Fra : Mads

Dato : 04-02-05 11:36

Er det korrekt at hvis man sidder i sin egen bil (i passager sæde)
og en anden kører bilen, som fx har promille 0.5, så vil man,
selvom man kun er passager (men altså ejer af bilen), også selv miste
kørekortet? Det er i og for sig fair nok, vil bare lige gerne vide det med
sikkerhed. (synes bare det godt kunne forekomme svært som alkoholiset
passager
at bedømme om det nu var 1, 2 eller 3 øl ens ven/chaffør drak igennem
festen.)

Er der nogle der ved hvor man købe promille testere? Jeg ved
godt de er urpæcise, men jeg tænker at når de viser fx 0.1,
så skulle det hele vel være iorden. Det har relevans fordi vi er flere
der skal til fest et stykke væk hvor tog/bus mv. ikke er velegent.

mvh
Mads

Fra : Anders Christensen

Dato : 04-02-05 14:59

Mads wrote:
> [...]
> passager
> at bedømme om det nu var 1, 2 eller 3 øl ens ven/chaffør drak igennem

Det er strafbart at overlade sin bil til en person som ikke er i stand
til at føre køretøjet lovligt jævnfør Færdselsloven §53/54
Overtrædelse straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med
fængsel indtil 1 år.

> [...]
> så skulle det hele vel være iorden. Det har relevans fordi vi er flere
> der skal til fest et stykke væk hvor tog/bus mv. ikke er velegent.

Hvis du er i tvivl om hvorvidt det er forsvarligt at køre bil, hvad så
med bare at lade den stå og tage en taxa?
Eller at personen der skal køre bilen hjem slet ikke indtager alkohol,
det virker fint hvis vi er flere der skal til fest her, så går turen på
skift.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Mads

Dato : 05-02-05 12:44

> Hvis du er i tvivl om hvorvidt det er forsvarligt at køre bil, hvad så med
> bare at lade den stå og tage en taxa?

Tjaa... Problemet er jo blot det velkendte hvis man er paranoid anlagt
ligesom mig.
Hvornår er man klar næste morgen? Kl. 10 kl. 12 kl. 14? Hvor sætter du
grænsen?
Anyways, hvis en ven (chafføren) siger "jeg er klar og ikke drukket mere end

Ayways, Taxi ville i det aktuelle tilfælde nærmer taxi sig sandsynligvis i
nærheden
af ca. 850kr, og der er dårlige tog og bus forbindelse. Men altså, bliver
nok tog så.

mvh
Mads