For lav løn, hvad kan jeg gøre?
Fra : Anonym

Dato : 03-02-05 20:59

Hej

Er ikke helt sikker på at dette indlæg hører til i denne gruppe.
Jeg har igennem 3 år arbejdet hos et firma inden for event branchen. Men
efter jeg er blevet 18 er min timeløn kun steget til 60kr i timen(51kr før),
dette mener jeg er for lavt, men de påstår at der ikke er nogen overenskomst
inden for den branche og de derfor kan fastsætte lønnen som de ønsker. Det
drejer sig om et studiejob og mine timer er derfor begrænset. Men kan de
virkelig tillade sig dette? Troede at der var en minimums løn, som dækker
alle former for arbejde.
Endvidere har jeg aldrig fået en ansættelseskontrakt, selvom jeg som sagt
har været der i over 3 år.
Har forgæves prøvet at forhandle med dem, så alt hjælp ville være meget
velkommen.

Fra : Klaus

Dato : 03-02-05 21:07

"Anonym" <jake@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sagt har været der i over 3 år.
> Har forgæves prøvet at forhandle med dem, så alt hjælp ville være

Der er noget der hedder fagforeninger. De tager sig blandt andet af den
slags problemer.

Klaus H

Fra : Anonym

Dato : 03-02-05 21:12

Ja hvis der så bare var en fagforening inden for den branche..

Fra : Simon Mikkelsen

Dato : 03-02-05 21:43

On Thu, 3 Feb 2005 21:12:21 +0100, "Anonym" <jake@(fjern)e-mail.dk>
wrote:

>Ja hvis der så bare var en fagforening inden for den branche..

Hvilken branche er det?

Så vidt jeg husker er "minimumslønnen" omkring 70-80 kr. i timen?

I min branche (softwareudvikling) betyder en masse erhvervserfaring
utrolig meget når man skal ud og have sit første job (ofte er det
forskellen på om man får et bestemt job eller ej), så hvis det er
studierelavant er det muligt at arbejdet nok skal tjene sig ind - ikke
nu, men på din løn de første par år. Men det afhænger selvfølgelig af
branche.

--
Mvh. Simon Mikkelsen

E-mail-adresse sløret pga. spam, for
kontaktinfo, se http://mikkelsen.tv/simon/contact/

Fra : Anonym

Dato : 03-02-05 22:08

Ingen tvivl om at det giver god efering osv. Men synes stadigvæk lønnen er
lige i underkanten.
Det er Event branchen, altså lys, lyd osv. Til koncerter, modeshow,
udstillinger osv.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 03-02-05 22:57

"Anonym" <jake@(fjern)e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> Ja hvis der så bare var en fagforening inden for den branche..

Der er altid en fagforening - om ikke andet på et nært beslægtet område. Jeg
er sikker på det er dit mindste problem.

Knud

Fra : Knud Thomsen

Dato : 03-02-05 22:54

> [...]
> virkelig tillade sig dette? Troede at der var en minimums løn, som dækker

Der er ikke en lovgivet minimumsløn - men de fleste
fagforeninger/arbejdsgiverforeninger har forhandlet sig frem til en - typisk
i underkanten af 100 kr i timen.

> Endvidere har jeg aldrig fået en ansættelseskontrakt, selvom jeg som sagt
> har været der i over 3 år.

Det har du helt klart krav på at få, hvis du arbejder mere end x timer pr.
uge. (jeg kan ikke huske tallet - men 10-15 stykker så vidt jeg husker)

> Har forgæves prøvet at forhandle med dem, så alt hjælp ville være meget
> velkommen.

Få dig meldt ind i en fagforening - du kan sikkert gå til HK eller SID (har
nu andet navn)

Knud

Fra : Mogens Svendsen

Dato : 03-02-05 23:20

"Anonym" <jake@e-mail.dk> wrote in message

> [...]
> har været der i over 3 år.
> Har forgæves prøvet at forhandle med dem, så alt hjælp ville være meget

Der er ingen lovbestemt mindsteløn i Danmark. Hvis firmaet ikke har indgået
nogen overenskomst, kan de (stort set) betale dig det som I bliver enige om.

Arbejder du mere end otte timer om ugen i gennemsnit? Hvis du gør det, har
du krav på et ansættelsesbevis inden en måned efter ansættelsen. Erstatning
for overtrædelse af denne regel er 5.000 - 10.000 kr.

/ Mogens

Fra : Karina og Christian

Dato : 04-02-05 11:36

"Mogens Svendsen" <mps@odense.kollegienet.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
Erstatning
> for overtrædelse af denne regel er 5.000 - 10.000 kr.

Det er forældet viden.

Godtgørelsen udgør for de mindre overtrædelser 1.000. I andre tilfælde kan
godtgørelsen udgøre op til 13 ugers løn.

Karina

Fra : steffen martin

Dato : 04-02-05 12:43

> [...]
> har været der i over 3 år.
> Har forgæves prøvet at forhandle med dem, så alt hjælp ville være meget

Jeg ville ringe til Fagbevægelsens Hotline. Tlf.nummeret finder du nederst
på denne side http://www.jobpatruljen.dk/sw1119.asp
Og det er et 80-nr, dvs. gratis. :)

vh
--