"Uopsagt stilling"
Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 03-02-05 15:05

Hej gruppe

Jeg er lige stoppet efter 4½ års tro tjeneste for min arbejdsgiver pga.
påbegyndelse af studie. Sidste dag var 31/1 2005 - varslet ca. d. 5/12 2004
så arbejdsgiveren havde tilstrækkelig med tid til at genbesætte stillingen.

Nu er det sådan at virksomheden primo 2004 havde givet alle ansatte lovning
om en bonus udbetalt med januar-lønnen (2005) hvis man var "uopsagt pr.
31/12 2004". Da jeg reelt først er opsagt pr. 31/1 2005, så mener jeg at
jeg falder ind under kriterierne for bonusplanen, men det gør en af de
ansvarlige ledere ikke da han siger at "du har sagt op FØR d. 31/12,
hvorfor du er i opsagt stilling". Så hvis nogen bestemte sig for at sige op
d. 15/12 2004 med virkning fra 31/3 2005, så ville de åbenbart ikke få
bonusen.

Men spørgsmålet er: Er jeg opsagt pr. 31/1 eller pr. den dato jeg opsiger?

Tak for evt. respons :)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Andy

Dato : 03-02-05 15:31

> Men spørgsmålet er: Er jeg opsagt pr. 31/1 eller pr. den dato jeg opsiger?

Du var i opsagt stilling fra den dag hvor du sagde op, altså fra 5/12 2004.

Andy

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-02-05 19:01

Simon Haugaard Pedersen wrote:

> [...]
> om en bonus udbetalt med januar-lønnen (2005) hvis man var "uopsagt pr.
> 31/12 2004". Da jeg reelt først er opsagt pr. 31/1 2005, så mener jeg at

Det er jeg ikke sikker på: Du *er* allerede opsagt, men med ansættelsens
ophør d.31/1-2005. Ansættelsens ophørsdato og din opsigelsesdato er
*ikke* den samme.

Nu har du selv skrevet at man skal være "uopsagt pr. 31/12-2004". Derfor
har din chef ret, vil jeg mene. Du har ikke krav på bonus.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-02-05 22:03

On 2005-02-03, Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Nu har du selv skrevet at man skal være "uopsagt pr. 31/12-2004". Derfor
> har din chef ret, vil jeg mene. Du har ikke krav på bonus.

Men er den praksis så lovlig? Har der ikke været nogle sager hvor folk
har fået tildelt en del af deres bonus (shjv i det aktuelle tilfælde var
det optioner) proportionelt med længden på deres ansættelsesforhold?

--
Andreas

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-02-05 22:34

Andreas Plesner Jacobsen skrev den 03-02-2005 22:03:

> Men er den praksis så lovlig?

Ja!

> Har der ikke været nogle sager hvor folk
> har fået tildelt en del af deres bonus (shjv i det aktuelle tilfælde var
> det optioner) proportionelt med længden på deres ansættelsesforhold?

Jo, men det er ikke aktuelt her.

Da lovningen blev givet (primo 2004) var du udemærket klar over, at når
du opsiger din stillingen inden 31. december 2004, så får du ikke bonusen.
Du opsagde din stilling 5. december 2004. Og det er som bekendt inden
31. januar 2004.

Bonusens betingelse er, at man er uopsagt. Det var du ikke.

At du så ikke kender forskellen på opsigelse og fratrædelse... tja, så
lærte du det på den hårde måde.

Optioner tilgengæld kan man få glæde af, da man har været med til at
opbygge den værdi virksomheden har den dag optionen kommer til
udbetalingen. Også selv om man ikke længere er i virksomheden, så har
man trods alt været i virksomheden mens værdien blev til.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-02-05 10:35

On 2005-02-03, Carsten Riis <.@.> wrote:

> Jo, men det er ikke aktuelt her.

Aha, hvorfor ikke? På hvilken måde adskiller dette sig?

> Da lovningen blev givet (primo 2004) var du udemærket klar over, at når
> du opsiger din stillingen inden 31. december 2004, så får du ikke bonusen.

En ting er hvad der står i bonusaftalen, en anden er, hvad der er
lovligt.

> Du opsagde din stilling 5. december 2004. Og det er som bekendt inden
> 31. januar 2004.

Jeg har ikke opsagt min stilling. Jeg er ikke den oprindelige spørger.

> [...]
> udbetalingen. Også selv om man ikke længere er i virksomheden, så har
> man trods alt været i virksomheden mens værdien blev til.

Og hvor er forskellen på en performance-baseret bonus i rede penge og
performance-baseret bonus i optioner?

Nu gravede jeg dybere og fandt funktionærlovens §17a - du kan se teksten
og kommentarer til den på
http://www.lederne.dk/Loen_og_pension/Aktieaflonning/fratraedelse.html

--
Andreas

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-02-05 12:57

Andreas Plesner Jacobsen skrev den 04-02-2005 10:34:

> Aha, hvorfor ikke? På hvilken måde adskiller dette sig?

optioner er noget med værdi på et et bestemt tidspunkt i fremtiden.

Den bonusaftale - som den blev beskrevet - var at man skulle være
uopsagt pr. en bestemt dato.

> Jeg har ikke opsagt min stilling. Jeg er ikke den oprindelige spørger.

Ok, det gik lidt stærk.

> Og hvor er forskellen på en performance-baseret bonus i rede penge og
> performance-baseret bonus i optioner?

performance?
Som den oprindelige spørger oplyser, så var der ikke performancebonus
(salgstal skal opnå et bestemt mål) men en fastholdelsesbonus (være
uopsagt på et bestemt tidspunkt).

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 03-02-05 22:33

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Men er den praksis så lovlig? Har der ikke været nogle sager hvor folk
> har fået tildelt en del af deres bonus (shjv i det aktuelle tilfælde var
> det optioner) proportionelt med længden på deres ansættelsesforhold?

- jo ... men det handlede svjh om aktieoptioner. Men spørg din fagforening.
De må have prøvet tilsvarende før.

ras

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-02-05 16:04

Rasmus Carlsen wrote:

> "Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> - jo ... men det handlede svjh om aktieoptioner. Men spørg din fagforening.
-snip-

Ja, det var nemlig aktie-optioner. Den diskussion (om aktie-optioner)
handler SVJH om at man får dem udbetalt, nærmest som en del af lønnen og
det er aftalt på forhånd. Der er så kommet nogen sager der er blevet
afgjort, som siger at man gerne må forlade virksomheden og tage aktierne
med sig. Dette mente virksomhederne ikke var så smart - de ville jo
hellere beholde aktie-værdierne for sig selv og samtidigt holde på
medarbejderne (den økonomiske gulerod).

Så afgørelserne betyder: Man må ikke først give aktieoptioner og så tage
dem tilbage igen. Forskellen på din situation og den med aktieoptioner
er: Du har aldrig fået lovet en bonus som dit firma bagefter vil have
tilbage...

Sådan helt frit fra hukommelsen...

Du har fået et tilbud om at hvis du opfylder dit --- så får du dat
(bonusen). Du har ikke opfyldt "dit" og så er den egentligt ikke længere.

Det hjælper nok ikke noget at snakke med fagforeningen... De kan ikke
ændre noget i bonus-aftalen. Nu kan jeg ikke huske om du er den
oprindelige spørger, men hvis ikke så overlever du nok at jeg skriver
"du" istedet for at skrive hele mit indlæg om

Fra : Jens.

Dato : 05-02-05 04:28

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Ja, det var nemlig aktie-optioner. Den diskussion (om aktie-optioner)
> handler SVJH om at man får dem udbetalt, nærmest som en del af lønnen
> og det er aftalt på forhånd.

hvad betyder SVJH ?

Fra : Andy

Dato : 05-02-05 09:24

> hvad betyder SVJH ?

Så Vidt Jeg Husker

Andy

Fra : Jens.

Dato : 05-02-05 12:26

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så Vidt Jeg Husker
>
> Andy

ok tak.

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 05-02-05 12:56

Simon Haugaard Pedersen <spam@email.dk> wrote in

> Tak for evt. respons :)

Hej alle

Tak for svar.

Nu kan jeg bare ærgre mig over at jeg ikke fik skriftlig lovning på bonusen
eller sagde op pr. 31/12 2004 således at feriepenge mv. blev beregnet i
2004 :)

God weekend til alle.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen