Færdselsloven tolkning
Fra : Henrik Madsen

Dato : 02-02-05 19:09

Hej

Nogen der kan hjælpe mig med at tolke færdselsloven..

Det drejer sig om parkering og jeg refererer til dette billede som jeg
selv på bedste beskub har kreeret.

http://217.157.194.50/vej.jpg

Paragraf 29 i færdselsloven

Stk 2 siger "Standsning eller parkering må ikke ske i vejkryds eller
indefor en afstand af 10 m fra den tværgående kørebanes eller
cykelstis nærmeste kant"..

Denne paragraf er jo tilsyneladende ret nem da det jo klart siges at
man ikke må parkere i en afstand af mindre end 10 meter fra det punkt
på tegningen der hedder 1..

Gælder denne regel både for bil A og bil B ? (I relation til punkt 1)

Stk 7 siger:

"Standsning eller parkering må ikke ske på strækning, hvor kørebanen
før vejkryds ved hjælp af spærrelinier er inddelt i vognbaner, eller
indefor en afstand af 5 m før begyndelse af en sådan strækning"

Dette vil altså sige at afstand X skal være 5 meter for at loven
overholdes...

Gælder denne afstand både for bil A og bil B ?

Stk 8 siger:

"Standsning eller parkering må ikke ske ved siden af spærrelinie ,
hvis afstanden mellem køretøjet og linien er mindre end 3 m, og der
ikke mellem køretøjet og spærrelinien findes en punkteret linie"

Vil det så sige at bil B gerne må holde ved siden af de stiplede
linier så længe han holder mindst 10 meter fra punktet 1 eller kommer
han så i karambolage med paragraf 7 ?

Henrik

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 02-02-05 19:22

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Nogen der kan hjælpe mig med at tolke færdselsloven..

Jeg vil foreslå dig, at beskrive præcist den situation, som du måske har
fået en bøde (afgift) for - og så få den tolket/forklaret.

Dit oplæg til gruppen giver - for mig at se - for mange uklare mulugheder
for fortolkninger. Og så får du også uklare eller ubrugelige svar.

/Flemming U

Fra : Henrik Madsen

Dato : 02-02-05 19:29

On Wed, 2 Feb 2005 19:21:50 +0100, "Flemming Udbjørg"
<flemming@udbjorg.dk> wrote:

> [...]
>
>Dit oplæg til gruppen giver - for mig at se - for mange uklare mulugheder
>for fortolkninger. Og så får du også uklare eller ubrugelige svar.

Har ikke fået en bøde eller lign. det drejer sig om at der på
adgangsvejen som er en sidevej til den der er tegnet bor et par
bilejere som insisterer på at deres bil skal holde lige ud for deres
hus til STOR gene for os andre.. (De bor på hver sit hjørne af vejen).

Ville være rart at vide præcist HVAD reglerne siger så man evt. kan
snakke lidt med dem eller hvis det slår fejl få nogle bøde-drenge til
at skrive lidt til dem..

Desuden kan jeg ikke se hvordan mine spørgsmål kan fortolkes, jeg
mener det er et par enkelte paragraffer som ikke kan være SÅ svære at
forstå, jeg gætter f.eks på at enhver parkeringsvagt kender
fortolkningen af reglerne.

Henrik

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-02-05 19:49

> [...]
> på tegningen der hedder 1..
>
> Gælder denne regel både for bil A og bil B ? (I relation til punkt 1)

Ja, det gælder for begge, men så er der ikke taget hensyn til
spærrelinierne.

> [...]
> overholdes...
>
> Gælder denne afstand både for bil A og bil B ?

Ja, det gælder for begge.

> [...]
>
> Vil det så sige at bil B gerne må holde ved siden af de stiplede
> linier så længe han holder mindst 10 meter fra punktet 1 eller kommer

Han kommer i karambolage med § 7, idet spærrelinierne på tegningen netop er
af den slags, som § 7 henviser til.

Reglen med parkering ud for spærrelinier er til brug på almindelige
strækninger. Logikken i reglen er, at når man kører, må man jo ikke
overskride den fuldt optrukne linie, hvis den er nærmest. Hvis nogen så
parkerer mindre end 3 m fra denne linie, vil det besværliggøre forbikørsel,
uden at overskride den optrukne linie.

Kurt

Fra : Henrik Madsen

Dato : 02-02-05 20:12

On Wed, 2 Feb 2005 19:48:58 +0100, "Kurt B. Andersen"
<kurtnospam@portalen.no> wrote:

>Ja, det gælder for begge, men så er der ikke taget hensyn til
>spærrelinierne.

Ok og med denne kommentar kan jeg så konkludere at hvis f.eks der er 8
meter fra kanten af den tværgående vej til striberne ender så skal man
altså holde mindst 8+5 = 13 meter fra tværgående vej i dette
tilfælde..

> [...]
>parkerer mindre end 3 m fra denne linie, vil det besværliggøre forbikørsel,

Det er klart, jeg regnede også med at det var for at forhindre at
nogen parkerede ved vejsiden ved siden af fuldt optrukket linie..

Som bil A holder parkeret nu til dags kan det heller ikke lade sig
gøre at undgå at overskride den fuldt optrukne linie,..

Mange tak for svarene..

Henrik

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-02-05 21:54

> [...]
> meter fra kanten af den tværgående vej til striberne ender så skal man
> altså holde mindst 8+5 = 13 meter fra tværgående vej i dette

Korrekt

Kurt

Fra : www.tele-mobil.dk

Dato : 02-02-05 21:37

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> "Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en
> meddelelse

> Ja, det gælder for begge, men så er der ikke taget hensyn til
> spærrelinierne.

*** nope spærre linien gælder kun for bil A
jævnfør færdsels lovens længde afmærkning ikke lige finde det men gør det
gerne senere****

Ja, det gælder for begge.

Fra : anders majland

Dato : 02-02-05 22:10

> [...]
> på tegningen der hedder 1..
>
> Gælder denne regel både for bil A og bil B ? (I relation til punkt 1)

Afaik - Ja

> [...]
> overholdes...
>
> Gælder denne afstand både for bil A og bil B ?

Afaik - kun for A

> Vil det så sige at bil B gerne må holde ved siden af de stiplede
> linier så længe han holder mindst 10 meter fra punktet 1 eller kommer
> han så i karambolage med paragraf 7 ?

Afaik - Ja

Dvs
B skal holde 10meter fra krydset.
A skal holde 5 meter fra spærrelinien og 10meter til krydset

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-02-05 23:43

meddelelse news:420141ee$0$48327$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Dvs
> B skal holde 10meter fra krydset.
> A skal holde 5 meter fra spærrelinien og 10meter til krydset

Du mangler at forklare, hvorfor stk. 7 ikke gælder for B.

Kurt

Fra : blue

Dato : 03-02-05 10:37

> Du mangler at forklare, hvorfor stk. 7 ikke gælder for B.

Fordi kørende ved dobbeltlinjer skal rette sig efter den nærmeste linje.

I øvrigt korrekte svar af Majland.

Fra : anders majland

Dato : 03-02-05 10:40

> Du mangler at forklare, hvorfor stk. 7 ikke gælder for B.

Der er ikke nogen spærrelinie mod B's vognbane - Der er kun en vognbanelinie
der godt må overskrides http://www.wandmose.dk/moduler/tavler/vejtavler.php

Formålet må være at trafikken kan glide uden at spærrelinien overskrides.
Derfor skal A holder afstand til spærrelinien. En bil der drejer ind på
vejen må gerne overskride den stiplede linie. Derfor skal B kun holde
afstanden til krydset.

/A

Fra : Jens.

Dato : 05-02-05 04:37

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i

Afaik
hvad betyder det ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-02-05 10:35

Den 05-02-05 04.36 skrev Jens. følgende:
> "anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i
>
> Afaik
> hvad betyder det ?

Så vidt jeg ved (as far as I know).