Forsikring af erhvervsevne som studerende
Fra : S?ren Kruse Pedersen

Dato : 01-02-05 20:27

Kan det betale sig at tegne en Tab af erhvervsevne forsikring, når man
er studerende?
Har ikke familie og andre der er afhængige af mig.

Som jeg læser reglerne vil jeg kunne få en engangserstatning. Og den
er bestemt af min uddannelse. Så hvis jeg ikke har andre at tage
hensyn til, og der som udgangspunkt ikke sker mig noget. Kan det så
betale sig at tegne en sådan forsikring??
/Søren Kruse

Fra : MAndersen

Dato : 02-02-05 15:26

"S?ren Kruse Pedersen" <krusepedersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hensyn til, og der som udgangspunkt ikke sker mig noget. Kan det så
> betale sig at tegne en sådan forsikring??

Så absolut ja. Du skal blot vide, at tab af erhvervsevneforsikring (TAE)
ikke er en sumforsikring men en løbende udbetaling frem til du fylder 60,
62, 65 etc. år.
Dvs. hvis du laver den i dag på f.eks. 250.000 og du i morgen mister 50% af
din erhvervsevne, får du kr. 250.000 årligt frem til du fylder 60,
62.....år.

Hvis du er studerende og fuldstændig rask i dag, er den tilmed kanon billig
i de fleste selskaber, og vil stige i præmie efterhånden som du får arbejde
og bliver ældre.
Jeg betaler f.eks. kr. 4.000 for en sum på kr. 380.000 som 34-årig.

Den forsikring du beskriver, som en engangserstatning, lyder mere som en
invalidesum. Den er efter min mening ikke bedre end en ulykkesforsikring.

Få den tegnet, jo før jo bedre.

MAndersen

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 02-02-05 19:31

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 02-02-05 20:15

> [...]
> ikke er en sumforsikring men en løbende udbetaling frem til du fylder 60,

Vær opmærksom på, at nogle forsikringsselskaber kun vil tegne TAE-forsikring
for personer, der har en lønindtægt, som de kan miste. Det betyder f.eks. at
studerende og arbejdsløse ikke kan tegne forsikringen.

Der er så andre selskaber, som tegner også for studerende, men har valgt en
sum-løsning, for at minimere deres risiko - da fastsættelse af
forsikringssummen jo ikke kan relateres til en kokret indkomst på
tegningstidspunktet.

Og så er der gruppeforsikringer, hvor f.eks. faglige organisationer (inkl.
de studerende i organisationen) får mulighed for at tegne forsikringen under
særlige vilkår.

Derfor er svaret ikke bare JA eller NEJ - det kommer nemlig an på flere
ting.

/Flemming U

Fra : MAndersen

Dato : 02-02-05 20:29

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at
> studerende og arbejdsløse ikke kan tegne forsikringen.

Så gælder det jo bare om, at finde de selskaber der vil.

> [...]
> sum-løsning, for at minimere deres risiko - da fastsættelse af
> forsikringssummen jo ikke kan relateres til en kokret indkomst på

I de fleste selskaber kan der tegnes TAE - med løbende udbetaling - også til
studerende. Dette dog typisk til en maks. årlig ydelse på ca. kr. 80.000 -
100.000.

> Og så er der gruppeforsikringer, hvor f.eks. faglige organisationer (inkl.
> de studerende i organisationen) får mulighed for at tegne forsikringen
> under
> særlige vilkår.

Og det er typisk enten en ulykkesforsikring eller en invalidesum.

> Derfor er svaret ikke bare JA eller NEJ - det kommer nemlig an på flere
> ting.

Det synes jeg det er, få en tegnes så længe du har helbred til det. Blot et
forstrakt knæ, eller ondt i ryggen kan udelukke personer for tegning af
disse forsikringer i flere år.

MAndersen