/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Rettens vej ?
Fra : Lasse Madsen


Dato : 01-02-05 15:53

Hej

Jeg har en lidt uheldig situration som jeg ønsker at få belyst fra en anden
synsvinkel.

Vores firma skulle have noget elektronik monteret hos firma X vi leverede
selv alle komponenter, print kort m.v. som er nødvendig for produktion.
alle aftaler er mundtlige (desværre) og de sætter en produktion igang.

Deres montage afdeling laver den fejl at de montere alle 100 stk print på
engang istedet for at kontrollere 1 eller 2 print først og se om det var OK
som er standard procedure.
med det resultat at alle 100 print nu er forkert monteret og ubruglige for
vores vedkomne.

Vi kommer på besøg hos dem (uvidende om ovenstående) for at se fabrikken og
vores print... vi får så at vide at deres medarbejder Y har lavet
ovenstående fejl og at de også havde vendt en anden komponent forkert... de
havde så repareret 2 print vi kunne få med hjem og teste på inden de ville
reparere resten.

De 2 print vi fik med hjem virker ikke (fordi de er loddet forkert) jeg
fortæller dem dette og de vil så vende tilbage med et løsnings forslag.

I dag bliver jeg så ringet op og de forklarer at de vil prøve at anskaffe
noget maskinel der muligvis kan reparere printene men de vil fakturere os
for de timer de bruger på at udbedre dem samt "selvfølgelig" for det
oprindlige arbejde med montage af de 100stk.

1 print en ca. værdi på vel over 350kr dvs. at der er for omkring
35-40.000kr i (nu) defekte print.
Arbejdets pris lød oprindligt på 6000,- for montage af disse.

Kan jeg på nogen måde med nogen forhåbninger køre en retsag mod dem for at
få erstattet de print som de har sagt at de er skyld i at have ødelagt?
Jeg har som sagt intet på skrift, vores firma består af 2 personer (vi har
et IS) og vi var begge tilstede da de forklarerede at de havde ødelagt dem
så vi er self. 2 vidner.

Kan vi gøre noget ? og hvad mon det koster?

M.v.h.
Lasse



 
 
Jonathan Stein (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 01-02-05 22:08

Lasse Madsen wrote:

> Deres montage afdeling laver den fejl at de montere alle 100 stk print på
> engang istedet for at kontrollere 1 eller 2 print først og se om det var OK
> som er standard procedure.

Kan I dokumentere, at det er standard-procedure i branchen?

> med det resultat at alle 100 print nu er forkert monteret og ubruglige for
> vores vedkomne.

Kan der være tvivl om, at de er skyld i fejlen? Kan den - bare teoretisk
- være opstået som følge af fejlagtige instruktioner fra jer?

I en retssag, er det desværre ikke så væsentligt, om det er tilfældet -
det kan have større betydning, om de kan påstå det...

> I dag bliver jeg så ringet op og de forklarer at de vil prøve at anskaffe
> noget maskinel der muligvis kan reparere printene men de vil fakturere os
> for de timer de bruger på at udbedre dem samt "selvfølgelig" for det
> oprindlige arbejde med montage af de 100stk.

Det lyder umiddelbart som om I ikke har helt samme opfattelse af sagen.
Hvis de erkendte, at fejlen udelukkende var deres, ville de næppe
fakturere jer for fejlretningen.

> Jeg har som sagt intet på skrift, vores firma består af 2 personer (vi har
> et IS) og vi var begge tilstede da de forklarerede at de havde ødelagt dem
> så vi er self. 2 vidner.
>
> Kan vi gøre noget ? og hvad mon det koster?

I kan starte med at få noget på skrift. Skriv i venlige toner jeres
opfattelse af sagen og bed dem redegøre for omkostninger og tidsplan for
deres løsningsforslag.

I vil stå stærkest, hvis I kan få rettet fejlen først og tage slagsmålet
bagefter.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Lasse Madsen (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Lasse Madsen


Dato : 02-02-05 10:36

Hej Jonathan

Tak for dine tips jeg vil strakt formulere et brev til dem som du nævner.

M.v.h.
Lasse Madsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177505
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408554
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste