Kan en udlejer, uden indflyttedes tilladel~
Fra : Klaus G.

Dato : 31-01-05 17:22

Hej.

Kan en privat udlejer, hvis han får lyst, låse sig ind i en af sine
lejligheder? Altså uden den person som bor der ved noget om det? F.eks. når
personen er på arbejde.

Og kan udlejer forlange at personen ikke er hjemme, når der kommer en ny
person for at kigge på lejligheden?

Min lillesøster har disse problemer. Hun har i et stykke tid sat en genstand
fast i døren(elastik, hår, osv.), og kan se når hun kommer hjem, at hendes
mistanke var korrekt. Udlejer render nogen gange rundt i hendes lejlighed
når hun ikke er hjemme.

Hun har opsagt lejemålet, og derfor vil der naturligvis komme andre for at
kigge på lejligheden. Men så forlanger udlejer at hun ikke må være hjemme.
Hvorfor, siger han ikke.

Personligt vil jeg føle mig noget så krænket hvis fremmede mennesker render
rundt i min lejlighed UDEN min viden/accept. Men personlige
holdninger/føelser holder sjældent når der snakkes Jura :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 31-01-05 17:40

> [...]
>
> Kan en privat udlejer, hvis han får lyst, låse sig ind i en af sine
> lejligheder? Altså uden den person som bor der ved noget om det? F.eks.

Han må ikke gøre det. Udlejer kan ikke en gang forlange at have en nøgle til
lejemålet.

> Og kan udlejer forlange at personen ikke er hjemme, når der kommer en ny
> person for at kigge på lejligheden?

Nej heller ikke. Det følger af ovenstående.
Udlejer kan kræve, at lejligheden åbnes for fremvisning efter nærmere
bestemte regler, men bestemt ikke, at lejer ikke er hjemme.

/Per

Fra : Grin

Dato : 31-01-05 17:48

On Mon, 31 Jan 2005 17:39:38 +0100, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Han må ikke gøre det. Udlejer kan ikke en gang forlange at have en nøgle til
>lejemålet.

Og så er der ikke noget der hedder § 54 i lejeloven ?

>Nej heller ikke. Det følger af ovenstående.
>Udlejer kan kræve, at lejligheden åbnes for fremvisning efter nærmere
>bestemte regler, men bestemt ikke, at lejer ikke er hjemme.

Denne siger noget andet.

§ 97. Er der afgivet opsigelse, eller skal det lejede af anden grund fraflyttes,
skal lejeren give adgang til at bese det lejede. Lejeren fastsætter tiden
herfor. Den skal være mindst 2 timer hveranden hverdag på et tidspunkt, der er
bekvemt for en besigtigelse. Denne kan kun finde sted med deltagelse af
udlejeren eller dennes stedfortræder, når lejeren ikke er repræsenteret.

--
Gerner

Nu er det snart jul igen.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : per christoffersen

Dato : 31-01-05 18:41

"Grin" <grinlidt@GRINpostBORTkasse.org> skrev i en meddelelse
> Og så er der ikke noget der hedder § 54 i lejeloven ?

Jo der er en §54 i lejeloven, men den giver ikke udlejer ret til umiddelbart
at få adgang til et lejemål (og heller ikke til at have en nøgle til det)

> Denne siger noget andet.

Det gør den ikke.

/Per

Fra : Grin

Dato : 31-01-05 21:04

On Mon, 31 Jan 2005 18:40:31 +0100, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>"Grin" <grinlidt@GRINpostBORTkasse.org> skrev i en meddelelse
>
>Jo der er en §54 i lejeloven, men den giver ikke udlejer ret til umiddelbart
>at få adgang til et lejemål (og heller ikke til at have en nøgle til det)

Naturligvis kan han få umiddelbar adgang når det er nødvendigt, og det uden
eller med nøgle.

>Det gør den ikke.

Nå nå, det kan folk da selv se.

Fra : per christoffersen

Dato : 31-01-05 21:26

> Nå nå, det kan folk da selv se.

Næppe.

/Per

Fra : Rune Wold

Dato : 31-01-05 21:36

Grin wrote:

[klip]

> Naturligvis kan han få umiddelbar adgang når det er nødvendigt, og det uden
> eller med nøgle.

Se karnovs noter til § 54:

"Efter omstændighederne, f.eks. når lejeren og hans husstand er
bortrejst, og der foreligger en tvingende grund, f.eks. oversvømmelse,
må det endog stå udlejeren frit for selv at skaffe sig adgang til det
lejede. I øvrigt kan adgang til det lejede kun fås ved rettens hjælp
evt. ved umiddelbar fogedforretning, da ejeren ellers gør sig skyldig i
ulovlig selvtægt. Jf. Krag Jespersen 2 190 ff"

Men du kan jo afprøve din utrættelige påståelighed mod dr.jur Halfdan
Krag Jespersen monografi over Dansk Lejeret. Held og lykke.

[klip]

> Nå nå, det kan folk da selv se.

Intet forbuftigt menneske kan læse ud af den bestemmelse, at udlejer kan
kræve, at lejer *ikke må* være tilstede ved besigtigelsen.

/Rune WOld

Fra : SE

Dato : 31-01-05 20:06

> [...]
> bekvemt for en besigtigelse. Denne kan kun finde sted med deltagelse af
> udlejeren eller dennes stedfortræder, når lejeren ikke er repræsenteret.

Det er et spørgsmål om, hvor du lægger pausen i afsnittet.....

Jeg vælger at læse den således: "Hvis lejeren ikke er repræsenteret, SKAL
udlejer eller dennes stedfortræder være til stede". Underforstået, man kan
ikke bare sige til kommende lejere at nøglen ligger under måtten - lejer
og/eller udlejer skal være til stede.

Udlejeren behøver i teorien ikke at være der (det er svært ved store almene
boligselskaber), jeg har aldrig været ude for at andre end den tidligere
lejer var tilstede når jeg har set på en lejlighed. Også i privat udlejning.

/se

Fra : Grin

Dato : 31-01-05 21:10

On Mon, 31 Jan 2005 20:05:56 +0100, "SE" <Virkerikke@virkerikke.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>ikke bare sige til kommende lejere at nøglen ligger under måtten - lejer

Det er hvad der står direkte, ingen overfortolkning er nødvendig.

> [...]
>lejer var tilstede når jeg har set på en lejlighed. Også i privat udlejning.

Det er nemt at forstå at udlejer eller dennes stedfortræder skal være tilstede
hvis lejer ikke kan.

Fra : Bo Warming

Dato : 01-02-05 14:47

"SE" <Virkerikke@virkerikke.dk> wrote in message

> [...]
> boligselskaber), jeg har aldrig været ude for at andre end den tidligere
> lejer var tilstede når jeg har set på en lejlighed. Også i privat

Er der nogen grænse for hvor ofte der må ske besigtigelse, fx højst en gang
om ugen?

Hvis lejer påstår at noget mangler efter en besigtigelse - er udlejer så
"på Herrens mark" - hvis han kun fremviste til een og overvågede dennes
færden kan han tage ansvar for at intet stjæles, men ellers?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-02-05 14:56

> Er der nogen grænse for hvor ofte der må ske besigtigelse, fx højst en
> gang om ugen?

Det fremgår jo af paragraffen som tidligere er citeret:
> [...]

> "på Herrens mark" - hvis han kun fremviste til een og overvågede dennes
> færden kan han tage ansvar for at intet stjæles, men ellers?

Det er vel nærmere lejer der er på herrens mark. Udlejer ikke indestår ikke
for de besøgendes handlinger, og sagen må behandles som en almindelig
tyverisag.

/Per

Fra : Bo Warming

Dato : 02-02-05 10:55

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> [...]
> fastsætter tiden herfor. Den skal være mindst 2 timer hveranden hverdag på
> et tidspunkt, der er bekvemt for en besigtigelse.

Tak for påmindelsen
Betyder det, at hvis lejemålet har 3 måneders opsigelse, så hænger lejer på
besigtigelse 2 dagtimer på fx alle lige dato-hverdage i alle 3-4 måneder -
og endnu længere hvis lejemålet ikke er opsagt?? Det lyder træls.

Udlejer kan jo ved lejemålets start betinge sig underskrift om, at man er
informeret om, at der vedvarende eftersøges en endnu bedre lejer og med
gratis Blå Avis , er der nogle der gør annoncering til kontaktsøgende
livsstil - før eller senere dukker måske en rigtig skøn lejer og nabo op...