Reklamer ophængt i opgang
Fra : Peter Risager

Dato : 29-01-05 15:17

Hej, i den andelsforening jeg bor i (5 opgange, ulåste hoveddøre), hænger
der i bunden en opslagstavle,
beregnet til meddelelser fra bestyrelsen til beboerne. Det fremgår dog ikke
nogen steder på opslagstavlen.

I dag er der så en eller anden der har hængt nogle reklamer med ordlyden
"Spis dig slank" på denne opslagstavle.
Strider det ikke imod love/god skik/noget andet, at gå ind i opgangen, og på
eget initiativ hænge sådan
noget op?

Hvis det endelig var, så kunne han/hun have brugt brevsprækkerne.
Dette bringer mig til mit næste spørgsmål:

Er det tilladt at smide reklamer ind af brevsprækken når det ikke foregår
med posten?
Her tænker jeg på pizza-reklamer, valgting, ting fra banker etc.?

På forhånd tak for svar.
--
Peter Risager
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be there,

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-05 15:29

Peter Risager skrev:

> Strider det ikke imod love/god skik/noget andet, at gå ind i opgangen, og på
> eget initiativ hænge sådan noget op?

Det ved jeg ikke.

> Er det tilladt at smide reklamer ind af brevsprækken når det ikke foregår
> med posten?

Ja. Der findes ikke en lov der giver ét firma monopol på at
benytte folks postkasser.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Peter Risager

Dato : 29-01-05 15:35

> Ja. Der findes ikke en lov der giver ét firma monopol på at
> benytte folks postkasser.

Tak, så undlader jeg at skrive et smædebrev til SFs ungdom ;)

Fra : Grin

Dato : 29-01-05 15:38

On Sat, 29 Jan 2005 15:17:19 +0100, "Peter Risager" <peden@anarki.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>der i bunden en opslagstavle,
>beregnet til meddelelser fra bestyrelsen til beboerne. Det fremgår dog ikke

Så er det jo en reklamesøjle.

> [...]
>"Spis dig slank" på denne opslagstavle.
>Strider det ikke imod love/god skik/noget andet, at gå ind i opgangen, og på

Når der ikke står det er forbudt, så er det tilladt.

> [...]
>med posten?
>Her tænker jeg på pizza-reklamer, valgting, ting fra banker etc.?

Du kan jo prøve at sætte et forbudsskilt op, men hvem vil du henvende dig til
hvis forbudet bliver overtrådt ? Politiet ? (her grines højt)

>På forhånd tak for svar.

Sikkert ikke nogle du kan lide.

--
Gerner

Nu er det snart jul igen.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).

Fra : Peter Risager

Dato : 29-01-05 15:45

> Når der ikke står det er forbudt, så er det tilladt.

Er det så nemt? Må jeg gerne gå ind i din forhave (givet at du bor i et
villakvarter), og
sætte en reklame op på, lad os sige din fordør?

> Du kan jo prøve at sætte et forbudsskilt op, men hvem vil du henvende
> dig til hvis forbudet bliver overtrådt ? Politiet ? (her grines højt)

Nej nej, jeg ville såmænd bare ringe til dem der sat tingene op.

Fra : Holst

Dato : 29-01-05 16:20

Peter Risager wrote:

> Er det så nemt? Må jeg gerne gå ind i din forhave (givet at du bor i et
> villakvarter), og sætte en reklame op på, lad os sige din fordør?

En fordør er jo ikke beregnet på opslag. Det er en opslagstavle.

Fra : Grin

Dato : 29-01-05 19:26

On Sat, 29 Jan 2005 15:45:04 +0100, "Peter Risager" <peden@anarki.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Er det så nemt? Må jeg gerne gå ind i din forhave (givet at du bor i et
>villakvarter), og
>sætte en reklame op på, lad os sige din fordør?

En opgang i en boligblok m.m. er til alm. færdsel, f.eks. skal postbudet have
adgang.
Håber da du kan se forskel på privat grund og et sted enhver kan komme ind uden
nøgle og dørtelefoner m.m.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-01-05 23:12

Grin <grinlidt@GRINpostBORTkasse.org> skrev:

> En opgang i en boligblok m.m. er til alm. færdsel,

Nej en opgang i en boligblok er ikke til almindelig færdsel. En opgang
i en boligblok er privat område, hvor det er op til ejerne at bestemme
reglerne for færdsel, og hvad der i øvrigt må foregå.

> Håber da du kan se forskel på privat grund og et sted enhver kan
> komme ind uden nøgle og dørtelefoner m.m.

Du mener altså at din have ikke er privat grund?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Holst

Dato : 29-01-05 15:44

Peter Risager wrote:

> [...]
> "Spis dig slank" på denne opslagstavle.
> Strider det ikke imod love/god skik/noget andet, at gå ind i opgangen, og på

Nej, hvorfor skulle det gøre det. Man må jo gå ud fra, at opslagstavlen
er beregnet på opslag til beboerne i opgangen. Eftersom der jo på ingen
måde er sat et skilt med en tekst i stil med "Kun til bestyrelsens
opslag", så står det vel enhver frit at hænge opslag op på den.

> Hvis det endelig var, så kunne han/hun have brugt brevsprækkerne.

Ja, det kunne han/hun også.

> Dette bringer mig til mit næste spørgsmål:
>
> Er det tilladt at smide reklamer ind af brevsprækken når det ikke foregår
> med posten?

Ja, Post Danmark har ikke noget monopol på at dele reklamer ud. Alle i
Danmark må dele sådant ud. Det er kun breve, som Post Danmark har
monopol på.

Ønsker man ikke reklamer, så kan man få sådant et lille "Reklamer nej
tak"-klistermærke, man kan sætte på sin postkasse. Det er dog Post
Danmaks system, så ingen kan kræve, at andre reklameuddelere følger
dette mærke. Jeg har dog i hvert fald indtryk af, at i hvert fald
budene, der arbejder for Forbrugerkontakt, undlader at aflevere
reklamer, såfremt der sidder et "Reklamer nej tak"-skilt på postkasse.
Så smider budet til gengæld typisk de reklamer, som du skulle have haft,
et eller andet sted i opgangen.

> Her tænker jeg på pizza-reklamer, valgting, ting fra banker etc.?

Ting fra banker? Posten kommer da med dine kontoudtog.

Fra : "Carsten Riis

Dato : 29-01-05 17:01

Peter Risager skrev den 29-01-2005 15:17:
> [...]
> nogen steder på opslagstavlen.
>
> I dag er der så en eller anden der har hængt nogle reklamer med ordlyden

Det lyder som noget a la De Dansk Vægtkonsulenter

Hvem denne en eller anden er? Tja, det vides vel ikke.

Det kan være en i ejendommen eller en ude fra. Det er jo ikke til at
vide medmindre der direkte står på plakaten: Ophængt af: PersonX

> Strider det ikke imod love/god skik/noget andet, at gå ind i opgangen, og på
> eget initiativ hænge sådan
> noget op?

Mig bekendt: Nej!

Hvorfor ikke bare hive det ned igen?
Så svært er det altså heller ikke. Kommer afsenderen forbi igen, så kan
afsenderen se, at sådanne opslag ikke er velkomne.

> Hvis det endelig var, så kunne han/hun have brugt brevsprækkerne.
> Dette bringer mig til mit næste spørgsmål:
>
> Er det tilladt at smide reklamer ind af brevsprækken når det ikke foregår
> med posten?

ja!

Bare se søndagsavisen+reklamer. Det er ikke postbudet som kommer med dem.

hvorfor skulle postbudet være de eneste som har lov til at bruge din
brevsprække/postkasse?

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Peter Risager

Dato : 29-01-05 17:06

> hvorfor skulle postbudet være de eneste som har lov til at bruge din
> brevsprække/postkasse?

Det ved jeg sådan set heller ikke, det kunne jo bare være at der var
restriktioner.
....og ja, jeg ved godt at det ikke er noget problem at hive dem ned, det har
jeg
også gjort, det irreterer mig bare at der skal sniges reklamer ind overalt.
Specielt når det er for foretagender som "Arbejd hjemmefra" og lignende, af
det
såkaldte multilevel marketing.

Jeg takker for svarene, og skriver en anmodning til bestyrelsen om opsætning
af
"Reklamer forbud" skilt.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-01-05 23:45

"Peter Risager" <peden@anarki.dk> wrote in message

> [...]
> af det
> såkaldte multilevel marketing.
>
> Jeg takker for svarene, og skriver en anmodning til bestyrelsen om

I vores forening har vi nu også en sådan lov.... Det er kun beboere der bor
i foreningen der må hænge op, og der skal skiltes hvem der hænger op, og
hvornår det er gjort. Der hænger en reglliste på alle opslagstavler... Men
stadig er der hele tiden forskellige firmaere det er vældigt fint og nemt at
reklamere på denne måde.. Der er så også den regl at hvis de ikke gider
komme ud og tage det ned igen, sender de foreningen bedarbejdere på
reklamenedtagningsarbejde og reklame ophængeren for en regning på arbejdet..
Men tror ikke det gøres særligt effekttivt for det bliver ved med at komme
alligevel.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-02-05 10:10

Den 31-01-05 23.44 skrev Bjarke Hansen følgende:

> I vores forening har vi nu også en sådan lov....

> hvis de ikke gider komme ud og tage det ned igen, sender de ... en regning på arbejdet

Af ren nysgerrighed, betaler forretningerne regningerne?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-02-05 10:26

> Af ren nysgerrighed, betaler forretningerne regningerne?

Næppe.
En forenings vedtægter er kun forpligtende for medlemmerne; alle andre kan
være bedøvende ligeglade

Hilsen Inger

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-02-05 11:21

Inger Pedersen skrev:

> Næppe.
> En forenings vedtægter er kun forpligtende for medlemmerne; alle andre kan
> være bedøvende ligeglade

Man kan argumentere for at benyttelse af opslagstavlen er en
underforstået accept af de regler der regulerer dens brug.