Forsikring.....ka' man det????
Fra : Simonsen

Dato : 28-01-05 21:28

Hej Ng!

Lige historien bag:

Min nabo låner min trailer, for at fjerne nogle grene for en nabo.
Han holder parkeret lovligt, med trailer påmoteret. En billist kører op bag
i traileren. Der sker en del materiel skade på trailer og begge biler.
Billisten tager skylden,.... ingen problemer.
Alt bliver kørt til autoværkstedet til vurdering af skaderne.
Der bliver taget foto af de skadede ting, som bliver sendt til forsikringen.
Forsikringen melder tilbage, at de sender en taksator for at kigge nærmere
på sagerne.
Imellemtiden skal autoværkstedet finde ud af, hvor meget det vil koste at
reparere min trailer.
Det viser sig så, at det bliver xxxx kr., ...... det siger forsikringen,
ikke kan betale sig, så de beslutter at "kassere" traileren.

Så siger man fra autoværkstedet, at jeg nu kan forvente forsikringen ikke
vil tilbyde mig en ny trailer,.... nok snarer en check med et beløb der
matcher værdien af min trailer.
Kan det virkelig være rigtigt???? Der er da ikke nogen garanti for, at jeg
kan finde en trailer, for checkens beløb....... og hvorfor skulle jeg bruge
min tid på det??????
Jeg var såmænd bare så venlig, at låne min trailer ud til en, som ville gøre
en, en tjeneste.
Jeg skal ikke op med tegnebogen.... det ligger helt fast.

Er der nogen, som kan give nogle gode råd og kommentarer???

Mvh
Simonsen

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 28-01-05 21:44

Simonsen wrote:

> [...]
> kan finde en trailer, for checkens beløb....... og hvorfor skulle jeg bruge

Det skal du sandelig heller ikke, i din situation er det taksatorens
pligt at finde en anden trailer, af samme årgang og i samme stand
som din, hvis du beder ham om det.

--
Ejvind

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-01-05 22:10

On Fri, 28 Jan 2005 21:44:11 +0100, "Ejvind Kruse"
<hejwin@mail.tele.dk> wrote:

>Det skal du sandelig heller ikke, i din situation er det taksatorens
>pligt at finde en anden trailer, af samme årgang og i samme stand
>som din, hvis du beder ham om det.
Og det kan du underbygge med henvisning til § og/eller
standardforsikringsbetingelser ??

/Hans

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 28-01-05 22:51

On Fri, 28 Jan 2005 22:09:39 +0100, Hans Kjaergaard wrote:

> Og det kan du underbygge med henvisning til § og/eller
> standardforsikringsbetingelser ?

Hvis taksatoren ikke kan det, har han ikke værdisat traileren korrekt.
Dog er jeg uenig i at det behøver at være nøjagtigt samme årgang. Det
kan godt svinge begge veje for en trailer, men stand skal være mindst som
det erstattede.

--
MVH
osv...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-01-05 23:07

On Fri, 28 Jan 2005 22:50:54 +0100, "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.invalid> wrote:

> [...]
>Dog er jeg uenig i at det behøver at være nøjagtigt samme årgang. Det
>kan godt svinge begge veje for en trailer, men stand skal være mindst som
Som jeg læser mine forsikringsbetingelser, kan selskabet vælge at give
en tilsvarende trailer, eller udbetale en sum kroner svarende til
værdien at traileren (før uhellet), eller lade traileren repererer.

Men det var det med "taksatorens pligt at finde en anden trailer" der
var interesant at få belyst.

/Hans

Fra : MAndersen

Dato : 28-01-05 23:35

> [...]
> værdien at traileren (før uhellet), eller lade traileren repererer.
>
> Men det var det med "taksatorens pligt at finde en anden trailer" der

Taksatoren har absolut ingen pligt til at finde en anden. Traileren bliver
værdiansat, ud fra hvad en tilsvarende kan koste - uanset om han kan finde
en eller ikke.

MAndersen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-01-05 00:00

On Fri, 28 Jan 2005 23:35:12 +0100, MAndersen wrote:

> Taksatoren har absolut ingen pligt til at finde en anden. Traileren bliver
> værdiansat, ud fra hvad en tilsvarende kan koste - uanset om han kan finde
> en eller ikke.

Hvis man kan finde en (helst flere) tilsvarende trailer, men til et
væsentligt anderledes beløb end forsikringen vil udbetale, så har
taksatoren skønnet forkert i sin værdiansættelse. Hvis taksatoren
fastholder sin værdiansættelse, må han begrunde den. Det kan han gøre
ved at finde en tilsvarende trailer for det beløb han mener der skal
udbetales. Taksatoren har ikke nogen generel pligt til at opstøve
trailere eller andet gods.

Hvis der ikke på markedet er tilsvarende trailere og man ikke er tilfreds
med taksatorens skøn, klager man først til forsikringsselskabet (de har
blanketter til det samme) og derefter til forsikringsankenævnet hvis man
stadigvæk ikke er tilfreds.

Trailere taber forresten ikke værdi ligeså hurtigt som fx cykler og
biler.

--
MVH
osv...

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-05 00:10

> [...]
> med taksatorens skøn, klager man først til forsikringsselskabet (de har
> blanketter til det samme) og derefter til forsikringsankenævnet hvis man

Nej man sender en skriftlig klage til forsikringsselskabet som så skal lade
sagen gå videre til overtaksator. Hvis man stadig ikke kan enes så kan man
køre til forsikringsankenævnet eller en retssag.

--
Tom

Fra : Deaster

Dato : 29-01-05 00:50

Tom wrote:

> Nej man sender en skriftlig klage til forsikringsselskabet som så
> skal lade sagen gå videre til overtaksator. Hvis man stadig ikke kan
> enes så kan man køre til forsikringsankenævnet eller en retssag.

Enig i den første del, men ankenævnet for forsikring tager kun imod
klager hvor det er
kundens eget selskab som der bliver klaget over.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-01-05 01:14

On Sat, 29 Jan 2005 00:09:38 +0100, Tom wrote:

> Nej man sender en skriftlig klage til forsikringsselskabet som så skal lade
> sagen gå videre til overtaksator. Hvis man stadig ikke kan enes så kan man
> køre til forsikringsankenævnet eller en retssag.

Undskyld, men hvorfor starter du dit svar med et nej?
--
MVH
osv...

Fra : Deaster

Dato : 29-01-05 00:49

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
> ved at finde en tilsvarende trailer for det beløb han mener der skal
> udbetales. Taksatoren har ikke nogen generel pligt til at opstøve

Jep, og det er kun for korrekt at værdisætte traileren så selskabet kan
udbetale korrekt erstatning.

> [...]
> forsikringsselskabet (de har blanketter til det samme) og derefter
> til forsikringsankenævnet hvis man stadigvæk ikke er tilfreds.

Nix, ankenævnet for forsikring tager kun imod klager hvor det er

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-01-05 01:20

On Fri, 28 Jan 2005 23:48:48 +0000, Deaster wrote:

> Jep, og det er kun for korrekt at værdisætte traileren så selskabet kan
> udbetale korrekt erstatning.

Nemlig.

> Nix, ankenævnet for forsikring tager kun imod klager hvor det er
> kundens eget selskab som der bliver klaget over.

Ok, det var jeg så ikke lige klar over, jeg har ikke prøvet at få en sag
så langt endnu (har ikke været nødvendigt). Punktet må så hedde at
man kontakter sig eget forsikringsselskab for at udnytte retshjælpen.

--
MVH
osv...

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-05 01:36

For lige at kommentere mit andet indlæg videre - så skal der jo rent faktisk
være kasko på traileren - ellers hænger naboen på regningen hvis han ikke
har en ansvarsforsikring.

/PN

Fra : Holst

Dato : 29-01-05 11:10

pni wrote:

> For lige at kommentere mit andet indlæg videre - så skal der jo rent faktisk
> være kasko på traileren - ellers hænger naboen på regningen hvis han ikke
> har en ansvarsforsikring.

Ja, men i dette tilfælde er det lidt ligegyldigt. Her er der en anden
bil, der er kørt ind i traileren. Det vil da være bilens
ansvarsforsikring, som skal betale gildet.

Fra : Deaster

Dato : 29-01-05 11:38

<pni> wrote:

> For lige at kommentere mit andet indlæg videre - så skal der jo rent
> faktisk være kasko på traileren - ellers hænger naboen på regningen
> hvis han ikke har en ansvarsforsikring.

Æhhh, det er vist jævnt lige meget da det er bilistens, som kørte ind i
traileren, forsikring som skal dække traileren.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-05 13:51

Ups - brøler - jeg tænkte bare skævt ud fra det var naboen der havde lånt
den - beklager

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-01-05 00:04

On Fri, 28 Jan 2005 23:07:24 +0100, Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> værdien at traileren (før uhellet), eller lade traileren repererer.
>
> Men det var det med "taksatorens pligt at finde en anden trailer" der

Der er ikke nogen pligt, men taksatoren får lidt svært ved at
argumentere for at erstatte traileren med 500kr, når tilsvarende trailere
ikke bliver solgt for under 1500kr. Der er svjv ikke fastlagte
værdinedskrivninger for trailere, som der er for fx cykler.

--
MVH
osv...

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-05 01:01

Der er lige et par småting der er ved at løbe af sporet. Der kan formentlig
kun blive tale om en voldgiftssag - og ikke en retssag - jf. dine
betingelser - de fleste selskaber har denne praksis da denne ikke er
omstødelig og selskaberne som regel har ret - desværre. Dog skal jeg ikke
gøre mig alt for klog på lige netop dine betingelser.

Det er taksatorens opgave at taksere og ikke være købmand - det ville give
ham og markedet en særdeles uheldig rolle hvis han skulle købe et
tilsvarende produkt til dig og dermed også påtage sig endnu en rolle - det
er en anden diskussion - men taksatoren er som regel forhandlingsvillig. Gå
på nettet og find flere trailere der er nogenlunde lig din egen - cirka
samme år og cirka samme stand og se priserne. Ligger de priser under det din
taksator tilbyder dig - ja så tager du checken med kyshånd - køber en ny
trailer og flaske rødvin til dig og hustruen - og hvis ikke - så tager du
kontakt til taksatoren og henviser til de steder hvor du har fundet disse
trailere - gerne hos forhandlere da disse jo skal give en garanti. Og hvis
taksator ikke vil deltage i at hæve beløbet så går du videre med dine
henvisninger til det du kan finde og forsøger at komme overens med
selskabet. I den forbindelse kunne det jo være interessant at vide om
selskabet har deres egne taksatorer eller benytter taksatorringen da de er
uvildige som oftest er bedre at tale med.

Da trailere er uforholdsmæssigt dyre at foretage reparationer på - i
forhold til at købe en ny - kan det bedre sig for selskabet at skrotte den -
måske også for dig - for hvis der opstår eks. rustskade på den senere hen -
så er det umådelig svært at bevise at de stammer fra en dårlig udført
reparation - du kan risikere at gøre det sværere for dig selv i det lange
løb.

Og din nabo er sådan set "kun" forpligtet til det samme som selskabet nemlig
at erstatte det lånte til dets værdi. Men hvis du kører sagen mod ham og
ikke selskabet - hvilket nok vil ødelægge det gode naboskab - så kan du
slæbe ham i retten hvis du føler den erstatning din nabo fremkommer med er
for ringe - for i har ingen indbyrdes aftale om voldgidt som du sikkert har
med dit selskab - men det koster også at få en advokat til det og
restgebyrer, m.m. Men det er en mulighed - når nu sagen diskuteres. De
gebyrer slipper du så for ved en voldgiftssag, men den kan som tidligere
skrevet ikke omstødes.

Blot et par tanker og overvejelser jeg ville gøre mig selv hvis det var min
trailer

/PN

Fra : Deaster

Dato : 29-01-05 00:47

Ejvind Kruse wrote:

> Det skal du sandelig heller ikke, i din situation er det taksatorens
> pligt at finde en anden trailer, af samme årgang og i samme stand
> som din, hvis du beder ham om det.

Hmm, sikker. Har du en henvisning til FAL eller lign. ?

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : "Carsten Riis

Dato : 29-01-05 01:04

Simonsen skrev den 28-01-2005 21:27:

> [...]
> kan finde en trailer, for checkens beløb....... og hvorfor skulle jeg bruge

Fordi sådan er erstatningsreglerne.

Erstatningsprincippet ved tingskade er, at man får en tilsvarende ting
af tilsvarende værdi inden tingen blev ødelagt. Ofte en check, da det er
nemmere for forsikringsselskabet.
At du for 20 år siden gav 20.000 kroner for traileren gør altså ikke, at
du får en check på 20.000 kroner (((beløbene og år er fiktive))). Der
er almindelig slid og ælde som også kommer med i vurderingen.
At du måske også tillægger traileren en eller anden affektionsværdi, tja
det er forsikringsselskabet uvedkommende.

Du kan nok finde en trailer for checkens beløb....men hvorfor bruger du
ikke checken som en slags "tilskud" til at få dig en helt ny trailer.

Det er risikoen ved at låne ting ud. jeg ved godt, at det lyder
kynisk, men sådan er livet nu engang.
Hvis jeg var din nabo, så ville jeg på en eller anden måde lægge et
beløb ovenpå forsikringsselskabets beløb, så du kan få dig en trailer af
den værdi som du mener traileren har (du skal dog ikke mene noget
urealistisk ). Bare for at bevare naboskabet.
Men det må du selv klare med din nabo.

Husk at til næste sommers grillfest, så griner I forhåbentligt over
situationen her.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året