"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsenfjern@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:41fa58bf$0$197$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
> Vi købte i foråret sidste år en Hoover tørretumbler. Idag ca 9 måneder
> senere har tumbleren været istykker 3 gange og Hoover valgte at ombytte
> den til en ny tumbler(hvilket vi egentligt var meget tilfredse med). Jeg
> tog så kontakt til Hoover for at få et nyt "garantibevis" så vi fra
> leveringstidspunktet, af den nye maskine, har 2 års nye reklamationsret -
> hvilket jeg mener vi er berettiget til at få. Dette nægter forhandleren
> (Punkt 1) pure at udstede og henviser til at det stadig er garantien på
> den gamle maskine der er gældende.
I har muligvis begge to ret.
Der er to begreber i spil her:
Det ene er reklamationsret
Det andet er garanti
Reklamationsretten (som hardcore jurister ville kalde noget andet) er
lovfæstet og kan ikke berøres. Som andre er inde på, mener jeg også, at
Forbrugerstyrelsen og Forbrugerklagenævnet er af den opfattelse, at der skal
løbe en ny to-årig reklamationsperiode fra og med ombytningen er
effektueret. Jeg kan dog ikke lige finde nogen steder at referere til i
øjeblikket.
www.forbrug.dk (website for forbrugernes hus) er meget fyldigt,
men desværre ikke så nemt at finde rundt i. Det giver dog næsten sig selv,
at det må være sådan, - omlevering betyder jo i princippet et nyt forsøg på
at gennemføre en ordentlig handel for begge parter.
Garanti er noget en forhandler eller producent giver ud over lovens krav
(det er simpelthen et lovkrav, at forbrugeren skal stilles væsentligt bedre,
for at det må kaldes en garanti). Her er sælger/producent formodentlig mere
frit stillet mht. om garantiperioden forlænges ved ombytning. Jeg synes
ikke, at det forekommer hvreken urimeligt eller underligt, at en
garantiperiode har en afgrænset længde uanset om der gøres brug af garantien
undervejs.
Forbrugerstyrelsen eller klagenævnet har muligvis en anden holdning/praksis,
men det er heller ikke lige til at finde ud af.
Det store spørgsmål er så: Er omleveringen sket efter Købelovens
bestemmelser om mangelsudbedringer (reklamationsretten) eller efter
producentens garantiordning. I praksis vil det nok være lige meget, for som
du har beskrevet sagen, så har i været berettiget til omlevering efter
Købeloven, og sådan vil det fremover også blive betragtet, hvis der
efterfølgende er mere bøvl. Producent eller sælger kan ikke slippe fra deres
retmæssige forpligtigelser ved at skubbe det over på en garantibestemmelse.
For at kunne dokumentere dine rettigheder fremover skal du altså have en
form for bevis på, at der er omleveret. Det kan for så vidt være hvad som
helst, en køreseddel, en ordrebekræftigelse eller et brev fra sælger om
leveringen. Producentens garantibevis er uden betydning for dine rettigheder
efter Købeloven.
Og så skal du lige være opmærksom på, at det rent faktisk er sælger, der er
forpligtiget til at udbedre dine mangler og ikke producenten. Det er altså
sælger du i fremtiden skal kunne hænge op på den fornyede
reklamationsperiode og ikke producenten.
/Per