/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Ombytning af tumbler - ny garanti?
Fra : Karen Stricker & Car~


Dato : 28-01-05 16:23

Hej
Vi købte i foråret sidste år en Hoover tørretumbler. Idag ca 9 måneder
senere har tumbleren været istykker 3 gange og Hoover valgte at ombytte den
til en ny tumbler(hvilket vi egentligt var meget tilfredse med). Jeg tog så
kontakt til Hoover for at få et nyt "garantibevis" så vi fra
leveringstidspunktet, af den nye maskine, har 2 års nye reklamationsret -
hvilket jeg mener vi er berettiget til at få. Dette nægter forhandleren
(Punkt 1) pure at udstede og henviser til at det stadig er garantien på den
gamle maskine der er gældende.

Kan dette være rigtigt? gerne § henvisninger.

Derudover - hvis de stadig nægter, er det så forbrugerklagenævnet?

Det kan godt være at det er lidt krakilsk spurgt, men erfaring viser jo
desværre at der har været behov for denne garanti.

Go weekend
Carsten



 
 
Linda Hedegaard Jens~ (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Linda Hedegaard Jens~


Dato : 28-01-05 16:41

Prøv at kigge her, godt nok ingen § men måske det kan bruges.
http://www.forbrug.dk/erhverv/gode-kundeforhold/klageret/

Linda



Jimmy (28-01-2005)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 28-01-05 21:41


> Det kan godt være at det er lidt krakilsk spurgt, men erfaring viser jo
> desværre at der har været behov for denne garanti.
>
> Go weekend
> Carsten
>

Hvis den er blevet byttet er det jo det samme som at få en ny vare hvor der
selvf. medfølger 2 års reklemationsret. Jeg mener ikke det står som en §
nogen steder, men når forbrugerstyrelsen siger det, ja så ville jeg gerne se
et udfald til fordel for sælger i forbrugerklagenævnet :).
Prøv at henvis dem til den side Linda har linket til, det er jo ikke sikkert
du har snakket med en som har synderligt meget forstand på det i Punk1, og
det er klokkeklart at du skal have de 2 år, så forretningen får intet ud af
at afvise dig.
Ellers har du vel papir på at maskinen er blevet ombyttet den og den dato
som du kan dokumentere med, jeg ved ikke om forbrugerklagenævnet tager sig
af sager hvor der er strid om hvor længe man har reklemationsret, men evt.
først hvis der opstår en mangel og sælger nægter at udbedre den pga. han
ikke mener du kan reklamere.
Men der kommer forhåbentligt en anden poster og af eller bekræfter det.



"Carsten Riis (29-01-2005)
Kommentar
Fra : "Carsten Riis


Dato : 29-01-05 14:41

Jimmy skrev den 28-01-2005 21:40:

> Ellers har du vel papir på at maskinen er blevet ombyttet den og den dato
> som du kan dokumentere med, jeg ved ikke om forbrugerklagenævnet tager sig
> af sager hvor der er strid om hvor længe man har reklemationsret, men evt.
> først hvis der opstår en mangel og sælger nægter at udbedre den pga. han
> ikke mener du kan reklamere.

Det gør de!


Man kan i hvert fald altid starte en klagesag, når sagen evt. afvises,
så får man sine 150 kroner igen.
Antages sagen og man "vinder", så får man pengene igen.
Antages sagen og man "taber", så er klagegebyret også tabt.








--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk
Du ved ikke om du får brug for det

per christoffersen (29-01-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 29-01-05 14:52


"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsenfjern@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:41fa58bf$0$197$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
> Vi købte i foråret sidste år en Hoover tørretumbler. Idag ca 9 måneder
> senere har tumbleren været istykker 3 gange og Hoover valgte at ombytte
> den til en ny tumbler(hvilket vi egentligt var meget tilfredse med). Jeg
> tog så kontakt til Hoover for at få et nyt "garantibevis" så vi fra
> leveringstidspunktet, af den nye maskine, har 2 års nye reklamationsret -
> hvilket jeg mener vi er berettiget til at få. Dette nægter forhandleren
> (Punkt 1) pure at udstede og henviser til at det stadig er garantien på
> den gamle maskine der er gældende.

I har muligvis begge to ret.
Der er to begreber i spil her:
Det ene er reklamationsret
Det andet er garanti

Reklamationsretten (som hardcore jurister ville kalde noget andet) er
lovfæstet og kan ikke berøres. Som andre er inde på, mener jeg også, at
Forbrugerstyrelsen og Forbrugerklagenævnet er af den opfattelse, at der skal
løbe en ny to-årig reklamationsperiode fra og med ombytningen er
effektueret. Jeg kan dog ikke lige finde nogen steder at referere til i
øjeblikket. www.forbrug.dk (website for forbrugernes hus) er meget fyldigt,
men desværre ikke så nemt at finde rundt i. Det giver dog næsten sig selv,
at det må være sådan, - omlevering betyder jo i princippet et nyt forsøg på
at gennemføre en ordentlig handel for begge parter.

Garanti er noget en forhandler eller producent giver ud over lovens krav
(det er simpelthen et lovkrav, at forbrugeren skal stilles væsentligt bedre,
for at det må kaldes en garanti). Her er sælger/producent formodentlig mere
frit stillet mht. om garantiperioden forlænges ved ombytning. Jeg synes
ikke, at det forekommer hvreken urimeligt eller underligt, at en
garantiperiode har en afgrænset længde uanset om der gøres brug af garantien
undervejs.
Forbrugerstyrelsen eller klagenævnet har muligvis en anden holdning/praksis,
men det er heller ikke lige til at finde ud af.

Det store spørgsmål er så: Er omleveringen sket efter Købelovens
bestemmelser om mangelsudbedringer (reklamationsretten) eller efter
producentens garantiordning. I praksis vil det nok være lige meget, for som
du har beskrevet sagen, så har i været berettiget til omlevering efter
Købeloven, og sådan vil det fremover også blive betragtet, hvis der
efterfølgende er mere bøvl. Producent eller sælger kan ikke slippe fra deres
retmæssige forpligtigelser ved at skubbe det over på en garantibestemmelse.

For at kunne dokumentere dine rettigheder fremover skal du altså have en
form for bevis på, at der er omleveret. Det kan for så vidt være hvad som
helst, en køreseddel, en ordrebekræftigelse eller et brev fra sælger om
leveringen. Producentens garantibevis er uden betydning for dine rettigheder
efter Købeloven.

Og så skal du lige være opmærksom på, at det rent faktisk er sælger, der er
forpligtiget til at udbedre dine mangler og ikke producenten. Det er altså
sælger du i fremtiden skal kunne hænge op på den fornyede
reklamationsperiode og ikke producenten.

/Per



Karen Stricker & Car~ (29-01-2005)
Kommentar
Fra : Karen Stricker & Car~


Dato : 29-01-05 15:38


> For at kunne dokumentere dine rettigheder fremover skal du altså have en
> form for bevis på, at der er omleveret. Det kan for så vidt være hvad som
> helst, en køreseddel, en ordrebekræftigelse eller et brev fra sælger om
> leveringen.

Det er desværre lige netop dette, sælger nægter at udlevere. Med en
skriftlig bekræftelse på at varen er ombyttet, ville jeg også selv føle mig
mere sikker på garantien / reklamationsretten.

Hmmm tror jeg skriver et brev til butikken, med en kopi til Punkt 1's
hovedkontor og "truer" med at såfremt der er ikke er respons inden for
rimelig tid (14 dage?), vil sagen blive indgivet til Forbrugerklagenævnet.

Lyder det ikke rimeligt fornuftigt?

Vh
Carsten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste