Salg af brugte varer
Fra : Thomas H. Pedersen

Dato : 27-01-05 15:53

Må en internetbutik som handler med bærbare computere, "gensælge" et
produkt, som er kommet retur inden for de 14 dages returret, uden at oplyse
kunden om det?

Mvh.
Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-05 16:25

Thomas H. Pedersen skrev:

> Må en internetbutik som handler med bærbare computere, "gensælge" et
> produkt, som er kommet retur inden for de 14 dages returret, uden at oplyse
> kunden om det?

Det hænger på om man vurderer det som en væsentlig oplysning
eller ej, og svaret på det er ikke indlysende.

Brugsmæssigt vil varen i langt de fleste tilfælde svare til en
ny. Spørger man derimod en (potentiel) køber, vil de ofte mene at
den er lige til lossepladsen.

Der skal nok en dom til før man kan sige hvordan landet ligger.

Her er købelovens opregning af mangler:

76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis

1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er
solgt, eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet
urigtige eller vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan
antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af
genstanden,

2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger
som nævnt i nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre
meddelelser, der er beregnet til at komme til almenhedens eller
køberens kundskab,

3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold,
der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og
som sælgeren kendte eller burde kende, eller

4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed
eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende
omstændigheder skulle være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke
er opfyldt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Jimmy

Dato : 27-01-05 22:46

> Det hænger på om man vurderer det som en væsentlig oplysning
> eller ej, og svaret på det er ikke indlysende.

Man kan da vel egentlig selv regne ud at hvis man handler et sted hvor der
er X antal dages fortrydelses/returret, at muligheden for at man får en vare
som allerede har været ude hos en kunde foreligger. Forretningerne har næppe
råd til at smide varen pga. det.

> Brugsmæssigt vil varen i langt de fleste tilfælde svare til en
> ny. Spørger man derimod en (potentiel) køber, vil de ofte mene at
> den er lige til lossepladsen.

Ja, det er dejligt at man lige kan købe noget og vide at hvis den ikke lige
kan det man skal bruge, eller man ikke havde råd eller hvordan forretningen
nu har strikket deres regler om den slags sammen, så bare kan aflevere den
tilbage igen, men når folk så opdager at forretningen sælger varen igen og
den har været "brugt", så er det fyr og flamme :)

> Der skal nok en dom til før man kan sige hvordan landet ligger.

Ville være spændene at se. Men jeg tror næppe udfaldet ville være i
forbrugerens interesse. Hvis varen har været ude hos en anden før, men ikke
lider af mangler, så er det jo ren forfængelighed at tage sådan en sag op.