Bekendtgørelse af lov om leje af almene bo~
Fra : Jørgen

Dato : 27-01-05 15:32

Jeg har en bekendt som bor i en almennytttig lejebolig og har
overtaget en lejlighed hvor den tidligere beboer har været storryger,
alt inventar, vægge, lofter mv, bar stor præg af dette hvilket i mine
øjne er en misvedligholdelse.. Selskabet siger så at hun selv
(vedligeholdelsekontoen) skal afholde rengøring, tapesering og maling
af dette. Da der ikke er mere end ca. 6500 kr på kontoen kan man
hurtigt regne ud af hun selv kommer til at betale det meste.

Dette er hun meget utilfreds med, men selvskabet siger at det er hvad
man har vedtaget, man overtager lejemålet som det er.

Mine spørgsmål er så, kan man forlange at man selv skal afholde alt
hvad der løber ud over de 6500 kr der står på kontoen og vil en
lejlighed som er så medtaget af røg ikke være dækket af §25 stk. 4?

§ 25. Udlejeren skal træffe beslutning om, hvorvidt boligernes
vedligeholdelse i boperioden og istandsættelse ved fraflytning skal
ske efter reglerne i enten § 26 eller § 27. I en almen
boligorganisation besluttes samtidig, om der skal fastsættes ens
regler for alle boligorganisationens afdelinger. Der kan fastsættes
forskellige regler for de forskellige boligtyper i den enkelte
afdeling.

Stk. 2. Udlejeren skal udarbejde et vedligeholdelsesreglement, hvoraf
det fremgår, hvilken vedligeholdelsesordning der er gældende for
boligerne, jf. stk. 1. Vedligeholdelsesreglementet skal endvidere
indeholde nærmere regler om vedligeholdelse i boperioden og
istandsættelse ved fraflytning m.v., når henholdsvis § 26 og § 27
finder anvendelse. Endelig skal vedligeholdelsesreglementet indeholde
en nærmere beskrivelse af den standard, som boligerne skal have ved
overtagelsen. Vedligeholdelsesreglementet gælder for samtlige lejere
uanset eventuelle modstående kontraktsbestemmelser.

Stk. 3. Det kan ikke ved fraflytning forlanges, at boligen afleveres i
en bedre stand end den, hvori den blev overtaget.

Stk. 4. Lejeren skal uanset reglerne i §§ 26 og 27 afholde samtlige
udgifter som følge af misligholdelse, hvorved det lejede er forringet
eller skadet som følge af fejlagtig brug, fejlagtig vedligeholdelse
eller uforsvarlig adfærd af lejeren, medlemmer af dennes husstand
eller andre, som lejeren har givet adgang til boligen.

Fra : Rune Wold

Dato : 28-01-05 09:22

Jørgen wrote:

[klip]

> [...]
> eller uforsvarlig adfærd af lejeren, medlemmer af dennes husstand
> eller andre, som lejeren har givet adgang til boligen.

Jeg tvivler på, at den nye lejer kan påberåbe sig denne regel over
udlejer, da reglen jo regulerer forholdet mellem udlejer og den gamle lejer.

/Rune Wold

Fra : Jørgen

Dato : 28-01-05 12:23

"Rune Wold" <uuu@uuu.invalid.dk> wrote in message news:41f9f001$0$29438$>
> [klip]

> Jeg tvivler på, at den nye lejer kan påberåbe sig denne regel over
> udlejer, da reglen jo regulerer forholdet mellem udlejer og den gamle
lejer.

ok, lejligheden var et "dødsbo", så i givetfald skulle det vel være mellem
udlejer og boet?

Det jeg mistænker udlejer eller rettere ejendomsmesteren for er, at lade den
nye lejer stå for det hele selv om man med rette kunne lade boet afholde
samtlige udgifter.

Men hvad definere man iøvrigt misligholdelse, hvorved det lejede er
forringet
eller skadet som følge af fejlagtig brug, fejlagtig vedligeholdelse eller
uforsvarlig adfærd af lejeren?

Vil 40 års tobaksrygning så al inventar, tapet mv. bar præg af dette komme
under denne §25 stk. 4?

Fra : Grin

Dato : 28-01-05 14:28

On Fri, 28 Jan 2005 12:23:18 +0100, "Jørgen" <no@spam.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>uforsvarlig adfærd af lejeren?
>
>Vil 40 års tobaksrygning så al inventar, tapet mv. bar præg af dette komme

Hun kan jo ikke blande dig i hvilket mellemværende udlejer har med den forige
lejer (dødsbo=bobestyrer).
Hun kan nægte at betale for den manglende istandsættelse med en klage til
beboerklagenævnet. Det kræver i første omgang ingen advokathjælp.

--
Gerner

Nu er det snart jul igen.
(denne signatur er beskyttet mod kommentarer).