Definition på nært beslægtet
Fra : Henning

Dato : 26-01-05 22:22

Vores boligforening har en paragraf i vedtægterne omhandlende
overdragelse af andelslejlighed til "nært beslægtede".
Jeg er klar over at "nært beslægtet" er børn/forældre/søskende, men
spørgsmålet går på, hvorvidt et barnebarn bliver "nært beslægtet" til
bedsteforældrene, når søn/far er død - lidt kryptisk, men jeg håber
det er forståeligt.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Holst

Dato : 26-01-05 22:55

Henning wrote:

> [...]
> spørgsmålet går på, hvorvidt et barnebarn bliver "nært beslægtet" til
> bedsteforældrene, når søn/far er død - lidt kryptisk, men jeg håber

Et barnebarn er vel ikke mindre beslægtet med sine bedsteforældre, fordi
barnebarnets far (bedsteforældrenes søn) er død.

Er et barnebarn tilstrækkelig beslægtet til at overtage
andelslejligheden, så rager det overhovedet ikke andelsforeningen, om
far/søn er død eller ej.

Fra : Henning

Dato : 26-01-05 23:34

On Wed, 26 Jan 2005 22:54:58 +0100, Holst <newsjan05@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>
>Er et barnebarn tilstrækkelig beslægtet til at overtage
>andelslejligheden, så rager det overhovedet ikke andelsforeningen, om

Nej, det er omvendt. Et barnebarn er ikke nært beslægtet, spørgsmålet
går på om man "overtager" den afdødes ancinnitet.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Holst

Dato : 26-01-05 23:42

Henning wrote:

> Nej, det er omvendt. Et barnebarn er ikke nært beslægtet, spørgsmålet
> går på om man "overtager" den afdødes ancinnitet.

Okay, så forstår jeg spørgsmålet. Men så kan jeg ikke svare dig på det.
Men umiddelbart kunne jeg ikke forestille mig, at man kan "arve" dette
fra sine forældre.

Fra : Ralph

Dato : 26-01-05 23:17

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørgsmålet går på, hvorvidt et barnebarn bliver "nært beslægtet" til
> bedsteforældrene, når søn/far er død - lidt kryptisk, men jeg håber

Ikke et svar, men et eksempel fra det virkelige liv.
Jonas er Mettes bror, Mettes datter(Sofie) vil gerne overtage Jonas´
andelsbolig, men Sofie har ikke pengene. Det har Sofies kæreste som skal
flytte med ind i boligen.
Historien ender med med at Mette køber andelsboligen af Jonas, og Mette
sælger boligen til Sofie, som låner pengene af kæresten (han må ikke købe -
de er ikke gift).

--
venligst
Ralph

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-01-05 10:03

> [...]
> spørgsmålet går på, hvorvidt et barnebarn bliver "nært beslægtet" til
> bedsteforældrene, når søn/far er død - lidt kryptisk, men jeg håber

Det må være en vurderingssag, som bestyrelsen skal tage stilling til (hvis
det er en konkret sag lige her og nu).
Efterfølgende må man jo stå til regnskab overfor generalforsamlingen

Umiddelbart vil jeg mene, at barnebarnet hører med til nært beslægtede.
Bla. ud fra en skelen til hvad der ellers er almindeligt, og det er meget
almindeligt, at familieoverdragelse kan ske i lige op og nedstigende
relationer.

Efterfølgende vile jeg sørge for (eller prøve på det) at vedtægterne
reguleres, så tvivlstilfælde ikke kan opstå igen.

/Per