Forsikrings spørgsmål
Fra : Klint

Dato : 26-01-05 21:32

Hej jeg ved ikke om det er rette gruppe, men prøver.

Hvis man er passager i en bil der parkerer og man åbner højre dør og døren
bliver påkørt af en bil bagfra, jeg er klar over at det er passagerens skyld
da han skulle orintere sig bagud men er det passagerens forsikring eller ham
selv hvis han ingen har, eller er det den bils forsikring han var passagere
i der skal dække skaden på den bil der kom bagfra

MVH. JK.

Fra : Anders Christensen

Dato : 26-01-05 22:47

Klint wrote:

> [...]
> selv hvis han ingen har, eller er det den bils forsikring han var passagere
> i der skal dække skaden på den bil der kom bagfra

Hvorfor skulle en bil køre højre om en parkeret bil?
Er det fordi den er parkeret i venstre side af vejen, med front imod
kørselsretningen? (Hvilket ikke er lovligt alle steder)
Jeg kan slet ikke lige gennemskue en situation hvor det du skriver lader
sig gøre, medmindre vedkommende køre højre om bilen?

Mvh Anders Christensen

Fra : Klint

Dato : 26-01-05 22:53

> [...]
> Jeg kan slet ikke lige gennemskue en situation hvor det du skriver lader
> sig gøre, medmindre vedkommende køre højre om bilen?

Det er på en parkeringsplads uden afmærkede parkeringsbåse, ved en
forretning.

Mvh Klint

Fra : Hans Hansen

Dato : 26-01-05 23:23

"Klint" <sinnospam@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller ham selv hvis han ingen har, eller er det den bils forsikring han
> var passagere i der skal dække skaden på den bil der kom bagfra

Det er ALTID bilens forsikring, hvis den har kasko ellers må du sagsøge via
regres den person der lukker døren op !

Fra : Torbenth

Dato : 26-01-05 23:31

"Hans Hansen" <hans@hansen.dk> skrev i en meddelelse
> Det er ALTID bilens forsikring, hvis den har kasko ellers må du sagsøge
> via regres den person der lukker døren op !

Der blev spurgt hvem der skulle betale skaden på bilen som kom bagfra.
Det er skadevolders ansvarsforsikring (den bil, hvis dør forårsagede
skaden). Kasko dækker kun egen bil.

Mvh.
Torben

Fra : Klint

Dato : 26-01-05 23:37

"Torbenth" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Der blev spurgt hvem der skulle betale skaden på bilen som kom bagfra.
> Det er skadevolders ansvarsforsikring (den bil, hvis dør forårsagede

skadevolder der åbner døren ejer ikke bilen
Mvh. Klint

Fra : Knud Thomsen

Dato : 27-01-05 07:33

> skadevolder der åbner døren ejer ikke bilen
> Mvh. Klint

Det er fuldstændig ligegyldigt - det er stadig den ansvarsforsikring som er
tegnet på bilen, som må dække skaden på en anden bil.

Knud

Fra : Klint

Dato : 26-01-05 23:35

> Det er ALTID bilens forsikring, hvis den har kasko ellers må du sagsøge
> via regres den person der lukker døren op !

Det jeg gerne vil frem til er hvem skal betale, er det bilens
ansvarsforsikring hvor døren bliver åbnet fra, ham der åbner døren ejer ikke
den bil hvor han er passager i.
eller er det bilen der påkører, der er kasko på den bil der påkører.

Takker på forhånd..
Mvh Klint

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 27-01-05 02:02

> [...]
> ikke den bil hvor han er passager i.
> eller er det bilen der påkører, der er kasko på den bil der påkører.

Først, jeg er ikke jurist.

Jeg mener at det din bils ansvarsforsikring som skal dække skader på den
anden bil. Derefter kan din bils forsikringsselskab gøre regres mod
passagereren som åbnede døren i din bil.

Mvh

Emil

Fra : MAndersen

Dato : 28-01-05 23:40

> [...]
> ikke den bil hvor han er passager i.
> eller er det bilen der påkører, der er kasko på den bil der påkører.

Den der skal betale er bilens ansvarsforsikring - altså den bil hvis dør
åbnes op.
Ingen regres overfor passageren

MAndersen

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 21:53

Nu er det jo sådan at vi ikke ligefrem har påkørselspligt her i landet.
Føreren af bilen der påkører døren har ikke udvist tilstrækkelig
agtpågivenhed og dermed bliver denne førers forsikring forpligtet til at
svare erstatning for den påkørte dør. Når man færdes på en parkeringsplads
så ved man jo at folk stiger ind og ud af deres biler - derfor skal man -
som jeg fortolker det - udvise agtpågivenhed - og eftersom døren var åben da
den blev påkørt - så er det efter min bedste overbevisning ikke passagerens
ansvar, men føreren af den bil der påkører døren der må bære ansvaret da
han/hun har pligt til at orientere sig og i øvrigt køre efter forholdene.

PN

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-01-05 22:53

On Sun, 30 Jan 2005 21:52:50 +0100, pni wrote:

> [...]
> han/hun har pligt til at orientere sig og i øvrigt køre efter forholdene.

På den måde vil alting jo altid være den andens fejl og ingen er
ansvarlig for noget som helst. Ren anarki.

--
MVH
osv...

Fra : MAndersen

Dato : 31-01-05 14:27

<pni> skrev i en meddelelse
> [...]

> bil der påkører døren der må bære ansvaret da han/hun har pligt til at
> orientere sig og i øvrigt køre efter forholdene.

Altså helt ærlig - der er godt nok en masse rod og vrøvl i det du skriver.
Det er aldeles vrøvl, når du skriver, at den der påkører døren skal svare
erstatning for den påkørte dør.
Tingskader afgøres efter omstændighederne - og hvem tror du får skylden? Ham
der glemte at bremse for døren der pludselig blev åbnet?
Nej, bilen der åbnede døren skal betale erstatning til den der påkører - som
jeg tidligere har beskrevet.

MAndersen