Hvilken garanti har masn når man køber bru~
Fra : BoS.

Dato : 26-01-05 14:36

Hej

En af mine venner har købt en brugt mc i Tyskland af en privat person.

Har man nogen form for garanti hvis man kommer hjem, og finder ud af, at man
har købt "katten i sækken"

mvh Bo

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-01-05 19:47

On Wed, 26 Jan 2005 14:36:00 +0100, "BoS." <elskak-fjernes@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Har man nogen form for garanti hvis man kommer hjem, og finder ud af, at man

Nej.

Du kan prøve en civil retsag, hvor du anklager manden for at have givet
urigtige oplysninger eller at have fortiet vigtige informationer.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-05 01:00

Fly Christensen skrev:

> Nej.

Kender du tysk lov?

Ved du hvilke internationale handelsaftaler der er i kraft ved en
sådan privat handel?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-05 13:49

BoS. skrev:

> En af mine venner har købt en brugt mc i Tyskland af en privat person.

> Har man nogen form for garanti hvis man kommer hjem, og finder ud af, at man
> har købt "katten i sækken"

Jeg har forhørt mig i den tyske juragruppe og fået ét svar som
ikke oplyser ret meget.

Jeg ved ikke om sagen hører under dansk eller tysk ret og heller
ikke hvor en tvist i givet fald skal afgøres. Det svar jeg fik,
gik ud på at der stort set ikke er nogen lovbeskyttelse i tysk
ret ved privat handel - hvilket jeg har svært ved at tro er
rigtigt.

Efter dansk lov træder nogle generelle betingelser i kraft hvis
man ikke selv aftaler betingelserne (f.eks. 2 års
reklamationsfrist).

Hvis din ven havde aftalt præcist hvilke betingelser der skulle
gælde, ville det stå ved magt.