Lærepenge ved skilsmisse?
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 25-01-05 23:06

Jeg er blevet separeret. Det er en sag i sig selv, som jeg ikke vil
belemre jer med, men der er opstået et par problemer i kølvandet af
den. Det værste er min ekskones mobiltelefon.

Den blev givet som en fødselsdagsgave i sin tid, så det var mig der
fik oprettet et abbonnement. Som følge deraf har jeg naturligvis stået
som betaler af telefonen, og det var heller ikke noget problem da den
blev betalt fra en fælles budgetkonto. Men, vi gik hver til sit, Vi
indgik så en aftale (mundtlig, desværre) om at min eks skulle overtage
telefonen og de dertil hørende forpligtelser. Så jeg fik fat i et
overdragelsesskema ved TDC, udfyldte min del, og sendte det
videre. Desværre viser det sig nu at min eks ikke har overholdt vores
aftale, hvorfor jeg dd. har modtaget den 3. inkassoskrivelse fra
TDC. Jeg har givetvis modtaget de foregående rykkere, men dem har jeg
videresendt uåbnede. Jeg havde jo en aftale osv...

Men nu er mit spørgsmål hvad jeg kan/bør gøre. Det er klart at jeg er
juridisk ansvarlig overfor TDC, da det er mig der er formel ejer af
telefonen. Så jeg antager at det bedste bud er at råbe "sur røv!" og
betale regningen. Men hvad skal jeg gøre for at står bedst muligt, når
jeg skal gøre mit krav gældende overfor min eks, og hvordan skal jeg
gribe det an formelt?

Jeg troppede op på hendes bopæl idag med den seneste rykker, og fik
det indtryk at den nok heller ikke ville blive betalt. Så jeg antager
at jeg skal betale, og derefter anlægge et civilt søgsmål. Men hvordan
hænger den slags sammen, og hvordan med dækning for mine
advokatudgifter? Det skal siges at vi solgte noget fælles fast ejendom
med et pænt overskud, så jeg antager at hun er god for både regning og
sagsomkostninger.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Peter

Dato : 26-01-05 00:30

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> advokatudgifter? Det skal siges at vi solgte noget fælles fast ejendom
> med et pænt overskud, så jeg antager at hun er god for både regning og

Hvis det er dit teleabonnement, hvorfor blokerer du så ikke bare nummeret.

Peter

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-01-05 00:49

"Peter" == Peter <doc_069X@hotmail.com> writes:

> Hvis det er dit teleabonnement, hvorfor blokerer du så ikke bare
> nummeret.

Den er pt. opsagt på grund af manglende betaling, men det hjælper jo
desværre ikke på det beløb der er løbet på regningen. Og det er det
der er sagens kerne.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-05 00:53

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Den er pt. opsagt på grund af manglende betaling, men det hjælper jo
> desværre ikke på det beløb der er løbet på regningen. Og det er det
> der er sagens kerne.

Hvor stort er beløbet?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-01-05 01:06

"Bertel" == Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Hvor stort er beløbet?

Havde det været stort nok til at være betydende, ville jeg have
spurgt en advokat istedet. Men det er fireogtyvehundredeoghest kroner,
hvis det er relevast.

Et oplagt tillægsspørgsmål er om man kan betragte det beløb som et
"principspørgsmål", eller om man bare skal betale ved kasse 1?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-05 01:27

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Et oplagt tillægsspørgsmål er om man kan betragte det beløb som et
> "principspørgsmål", eller om man bare skal betale ved kasse 1?

Jeg tror at jeg ville betragte det som lærepenge. Det kommer også
an på hvordan I har det nu, og hvordan I vil have det efter en
retssag - med advokatsalærer hvor det ikke er til at sige hvem
af jer der kommer til at betale dem.

Fra : Lars

Dato : 26-01-05 10:37

On Wed, 26 Jan 2005 01:26:54 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>an på hvordan I har det nu, og hvordan I vil have det efter en
>retssag - med advokatsalærer hvor det ikke er til at sige hvem

Enig. Mine lærepenge var knap 70.000, så han er heldigt sluppet.
Men han skal da hente telefonen ogsp, den er jo ikke hendes

/Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-05 11:37

Lars skrev:

> Men han skal da hente telefonen ogsp, den er jo ikke hendes

Overså du: "Den blev givet som en fødselsdagsgave i sin tid"?

Fra : Knud Thomsen

Dato : 26-01-05 11:47

> Overså du: "Den blev givet som en fødselsdagsgave i sin tid"?

Op i røven med telefonen, men abonnementet kan da siges op.

Knud

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-01-05 11:53

Knud Thomsen telepaterede følgende til sin PC:
> Op i røven med telefonen, men abonnementet kan da siges op.

Op i røven med det...
TDC har lukket det for dem...

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Lars

Dato : 26-01-05 20:50

On Wed, 26 Jan 2005 11:37:04 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Overså du: "Den blev givet som en fødselsdagsgave i sin tid"?

Overså du min smiley?

Men hvis telefonen og abonnementet er købt sammen, hvad jeg formoder
de er, så hører de vel stadig sammen.

Jeg ved godt at det er abonnementet der er den dyre ting her, men det
kunne da være et lille plaster på såret, hvis han fik telefonen igen -
lidt må man da kunne få for den.

/Lars

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-01-05 21:45

"Lars" == Lars <arthurdent44@hotmail.com> writes:

> [...]

> Jeg ved godt at det er abonnementet der er den dyre ting her, men det
> kunne da være et lille plaster på såret, hvis han fik telefonen igen -

En Nokia 31xx? Jeg tror ikke det er besværet værd.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 28-01-05 06:01

On Wed, 26 Jan 2005 at 00:26 GMT, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> Jeg tror at jeg ville betragte det som lærepenge.

Enig. Jeg vil dog tro at TDC kan overtales til at slette de 3*100 kroner i
rykkergebyr, der er nogenlunde til at tale med når man forklarer dem
sagens sammenhæng:

http://www.webbesen.dk/articles/tdcmobil/

> Det kommer også
> an på hvordan I har det nu, og hvordan I vil have det efter en
> retssag - med advokatsalærer hvor det ikke er til at sige hvem
> af jer der kommer til at betale dem.

Kan man køre inkasso privatperson til privatperson? I så fald er det
vist "normalt" skyldneren der kommer til at betale, hvis vedkommende har
fået 10 dage til at indbetaler uden ekstra omkostninger, og er blevet
gjort opmærksom på at yderlige omkostninger til bliver tilskrevet
deres udestående i fogedretten.

--
Anders Vind Ebbesen
Sony Music har ingen humor: