Stå til rådighed for AF
Fra : sharky

Dato : 24-01-05 16:01

Hej,

Hvis jeg får et freelance job, eller andet som ikke er fuld tid, og så får
dagpenge suppleret op, hvor mange timer skal jeg så have over om ugen ?

Jeg er lige startet på kursus på AOF. De siger, at det er 30 timer om ugen,
dvs. hvis jeg får freelance arbejde 20-25 timer om ugen, så skal jeg følge
alt det latterlige AF finder på ?

Så er der jo ingen grund til at tage et freelance arbejde, da jeg skal have
kontakt til virksomheden, når de arbejder for at få hjælp. Dvs. at AF sådan
set kan ødelægge min mulighed for at komme i gang ?

På forhånd tak.

Fra : alexbo

Dato : 24-01-05 16:27

"sharky" skrev

> Så er der jo ingen grund til at tage et freelance arbejde,

Joh, du kan jo selv supplere op, f.eks. løbe med aviser.
Eller du kan nøjes med den løn du får for freelance arbejdet.
Det er kun hvis du vil hæve dagpenge, du også forpligter dig til at stå til
rådighed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ralph

Dato : 24-01-05 17:10

"sharky" <x_sharky@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er lige startet på kursus på AOF. De siger, at det er 30 timer om
> ugen, dvs. hvis jeg får freelance arbejde 20-25 timer om ugen, så skal jeg
> følge alt det latterlige AF finder på ?

Du SKAL overhovedet ikke følge nogetsomhelst, medmindre selvfølgelig du vil
have dagpenge.

> Så er der jo ingen grund til at tage et freelance arbejde, da jeg skal
> have kontakt til virksomheden, når de arbejder for at få hjælp. Dvs. at AF
> sådan set kan ødelægge min mulighed for at komme i gang ?

Som sagt du behøver IKKE at følge nogens "latterlige" råd - heller ikke
mit - men HVIS du vil have dagpenge så skal du følge reglerne for dagpenge,
der er ingen tvang.

--
venligst
Ralph

Fra : sharky

Dato : 24-01-05 18:06

> Du SKAL overhovedet ikke følge nogetsomhelst, medmindre selvfølgelig du
> vil have dagpenge.

Nej ok, jeg må se om jeg kan få flere timer, så jeg kan klare mig uden.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-01-05 17:27

> [...]
> dagpenge suppleret op, hvor mange timer skal jeg så have over om ugen ?

Prøv at tage en snak med din a-kasse om reglerne for supplerende dagpenge,
hvis man er selvstændig som bi-erhverv.
Der er muligheder for i en vis periode at arrnagere sig ud af det.

Du er nok nødt til inden den sikussion at modere din sprogbrug om
lovgivningens krav. De kan synes urimelige, men det er nu en gang de regler
der er, og ingen a-kasse-medarbejder vil finde det særlig interessant at
blive stillet til ansvar for reglernes udformning.

/Per

Fra : Devast8or

Dato : 24-01-05 20:22

sharky wrote:
> Hej,
>
> Hvis jeg får et freelance job, eller andet som ikke er fuld tid, og
> så får dagpenge suppleret op, hvor mange timer skal jeg så have over
> om ugen ?

Jeg er ret sikker på at det skiller ved 29,7 timer.

> Jeg er lige startet på kursus på AOF. De siger, at det er 30 timer om
> ugen, dvs. hvis jeg får freelance arbejde 20-25 timer om ugen, så
> skal jeg følge alt det latterlige AF finder på ?

Det lyder meget rigtigt. Husk at du skal have et stykke papir fra
arbjdsgiveren der siger at de er med på at du kan smutte fra den ene dag til
den anden hvis AF siger det (kan ikke huske hvad det papir -
fritstillelseserklæring el. lign.)

> Så er der jo ingen grund til at tage et freelance arbejde,

[Her stopper det der ligenede jura - så er I advaret ;)]

Jo da. Det ser godt ud på CV'et at du har lavet noget istedet for at gå og
fise den af.

> da jeg
> skal have kontakt til virksomheden, når de arbejder for at få hjælp.
> Dvs. at AF sådan set kan ødelægge min mulighed for at komme i gang ?

Jeg ville ikke bekymre mig særlig meget om det hvis jeg var dig. Jeg synes
ikke der er sket særlig meget fra AFs side i mit tilfælde. Eneste grund til
at jeg har noget at lave nu er at jeg selv ringede til AF og sagde at jeg
ville på et kursus jeg havde set. Tag du endelig det free-lance job og søg
noget fast i mellemtiden (det er nemmere at få et job hvis du har et i
forvejen).

Devast8or